Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

avslutad210712

Gäst
Erer; sa:
crazy; sa:
Naos är totalt överlägsen en Vulcan.

[Ändrat av crazy 2007-02-24 kl 20:05]
Det tror jag säkert. Mitt påstående var bara att extremprestanda knappast behövs vid en enkel vandring längs Padjelantaleden.

/ Erik

Om man läser trådskaparens inlägg i lite fler trådar här på utsidan så tror jag inte att det i hans fall handlar om en enkel vandring på Padjelantaleden.
 
Måste bara säga att det är väldigt inspirerande och tänkvärt att läsa den här packningstråden. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad min packning har vägt, utan mest bara packat och gått. Inför förra årets tur vägde jag för första gången alla grejerna jag stoppade i ryggsäcken, men det ledde vare sig till någon analys eller några åtgärder. Det var mest som vanligt: ”Shit vad tungt… men OK, jag orkar ju… och dessutom lättar det med tiden.” Och som vanligt gick det bra också, det är väl därför jag aldrig riktigt brytt mig om att fundera över läget… Men med tanke på att jag hade ungefär 24 kg på ryggen första dagen börjar jag inse att jag kan spara in ganska många kilo (och ändå äta lyxigt!). Till exempel tänkte jag skaffa en ny sovsäck (den jag har nu väger 2.5 kg). Så om det finns någon som kan tipsa om en bra och varm (minus 15-20, jag är frusen…) sovsäck i, låt oss säga enkilosklassen, får ni gärna dela med er!
 
om prisen inte er problem så er det Western Mountaineering. T.ex. antelope/apache
(men dette hører vel til i en anden tråd :) )
 
Erer; sa:
Det verkar väl vara en trivsam packning att vandra med... men du verkar vara rik!

Arcteryx, Montane, Hilleberg, Exped, titanprylar etc är inte billiga grejor. Är det inte lite overkill med expeditionsprestandagrejor på en såpass mild vandring?
- Mild vandring LOL!

Du kan komma mycket billigare undan, utan att öka vikten (och utan hemslöjd), till exempel genom (och jag inser att du förmodligen redan köpt grejorna, varvid detta tips är föga värt, men tråden kanske inte bara läses av dig):
- Förmodligen inte

- För sommarvandring fungerar en Big Agnes Insulated AirCore för halva priset och 60% av vikten lika bra som
Expeds downmat. ( I synnerhet om du är såpass varm av dig att du sover gott i en Atom när temperaturen närmar sig nollan.)
- Kan stämma, vet ej

- Byt ut Naosen mot något av de tips som brukar frekventera Utsidan, som en strippad Vulcan, eller något av de ännu billigare alternativen.
- Har själv haft vulcan i många år. Hur kan du ens jämföra vulcansäcken strippad eller inte med en naos???

- Byt ut Skaljackan och regnbyxorna mot Itabs Packaway.
Lättare, mycket billigare.
- Va?!

- Byt ut Snowpeak mot Kovea. Samma kök för halva priset (om man handlar på rätt ställe).
- Möjligtvis känner inte till märket.

- Byt Ortovox mot tex. Ullmax (möjligen aningen tyngre)
- Varför då?!

- Såväl pris och vikt på Nallot kan diskuteras, men
det är en lång historia.

- Och slutligen, varför, varför måste det stå Arcteryx på en _keps_?
- ...

/ Erik
 
Re: Re: avslutad210712

daniel80; sa:
Kamvandraren; sa:
Värmeljus har jag aldrig med mig överhuvudtaget.
- Kanske onödigt men kan höja mysfaktorn i augustimörkret. Dessutom funkar det bra att torka kängorna med. Torkar först ur kängan med wettexduken ordentligt. Spänner ut skaften med färska pinnar(hittills har ingen fallit ner och hjälpt till att elda upp kängan) och placerar värmeljuset så att det inte kommer för nära "gummiväggarna" låter det brinna under uppsikt nån timme och voila! en torrare känga. Förkortar förmodligen livslängden på kängan något men va fan man får ju ändå köpa nya vart tredje-fjärde år om man använder dom mycket.

Det här var lite intressant metod. Aldrig sett elelr hört det förut. Men vad har du för kängor? Jag har ett par Garmont GoreTex-kängor och jag blir lite rädd att de ska ta eld, smälta motsv...

Har torkat såväl gummistövlar, lundhagskängor och chiruca goretex kängor med värmeljus. Inga problem. Är du osäker känn på kängskaftens väggar första tiden sen du tänt ljuset. Det enda problem som jag kan se med metoden är om det är för lite mellanrum mellan ljus och kängskaft, har dock inte själv stött på det problemet.

Det enda större missöde jag haft var en gång när jag skulle plocka ut det släckta ljuset och drällde stearin i kängan - tog ett tag att få bort...
 
Var har du fått padjelantaleden ifrån? Turen kommer att gå:

Änonjalme - Vuojatätno (en bit på padjelantaleden ok) - Akka(topptur) - Kassalako - Sarekmassivets nordtopp (topptur) - Låutak(topptur) - Alkajaure - Arasluokta
 
avslutad210712; sa:
Erer; sa:
Det verkar väl vara en trivsam packning att vandra med... men du verkar vara rik!

Arcteryx, Montane, Hilleberg, Exped, titanprylar etc är inte billiga grejor. Är det inte lite overkill med expeditionsprestandagrejor på en såpass mild vandring?

Du kan komma mycket billigare undan, utan att öka vikten (och utan hemslöjd), till exempel genom (och jag inser att du förmodligen redan köpt grejorna, varvid detta tips är föga värt, men tråden kanske inte bara läses av dig):

- För sommarvandring fungerar en Big Agnes Insulated AirCore för halva priset och 60% av vikten lika bra som
Expeds downmat. ( I synnerhet om du är såpass varm av dig att du sover gott i en Atom när temperaturen närmar sig nollan.)

- Byt ut Naosen mot något av de tips som brukar frekventera Utsidan, som en strippad Vulcan, eller något av de ännu billigare alternativen.

- Byt ut Skaljackan och regnbyxorna mot Itabs Packaway.
Lättare, mycket billigare.

- Byt ut Snowpeak mot Kovea. Samma kök för halva priset (om man handlar på rätt ställe).

- Byt Ortovox mot tex. Ullmax (möjligen aningen tyngre)

- Såväl pris och vikt på Nallot kan diskuteras, men
det är en lång historia.

- Och slutligen, varför, varför måste det stå Arcteryx på en _keps_?

/ Erik

Först och främst behöver man inte vara rik för att köpa dyra friluftsgrejor på samma sätt som man inte behöver vara rik för att lyssna på Linns stereopryttlar. De största konsumenterna av de senare i Luleå är troligen studenterna som definitivt inte är de rikaste.

Och sen man köpt sina dyra friluftspryttlar är man garanterat inte rik *L*.

En mycket vis man (min far) lärde mig en gång att köpa dyrt är att köpa billigt. Kvalitet lönar sig i längden och det har jag försökt leva efter medans många av mina kompisar köper halvtaskiga grejor som sedan byts ut mot nya halvtaskiga grejor eller möjligen bra grejor men det sättet att konsumera blir troligen dyrare i längden.

Och att byta ut redan inköpta grejor mot andra "billigare" kan knappast bli speciellt billigt ekonomiskt sett.

- Köpa billigt köpa dyrt, håller med till 80% det finns billiga grejer som kan vara bra men i regel så får du det du betalar för.
 

avslutad210712

Gäst
Ulyng; sa:
om prisen inte er problem så er det Western Mountaineering. T.ex. antelope/apache
(men dette hører vel til i en anden tråd :) )

Eller varför inte någon säck från http://www.roberts.pl

Lite billigare och tyvärr skräddarsydda i princip helt enligt dina egna önskemål.

Varför tyvärr - tja det tar tid att bestämma sig för tygkvalitet, dunkvalitet, färg (även flerfärgat) kanske lite egna mått.
 
emblabembla; sa:
Måste bara säga att det är väldigt inspirerande och tänkvärt att läsa den här packningstråden. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad min packning har vägt, utan mest bara packat och gått. Inför förra årets tur vägde jag för första gången alla grejerna jag stoppade i ryggsäcken, men det ledde vare sig till någon analys eller några åtgärder. Det var mest som vanligt: ”Shit vad tungt… men OK, jag orkar ju… och dessutom lättar det med tiden.” Och som vanligt gick det bra också, det är väl därför jag aldrig riktigt brytt mig om att fundera över läget… Men med tanke på att jag hade ungefär 24 kg på ryggen första dagen börjar jag inse att jag kan spara in ganska många kilo (och ändå äta lyxigt!). Till exempel tänkte jag skaffa en ny sovsäck (den jag har nu väger 2.5 kg). Så om det finns någon som kan tipsa om en bra och varm (minus 15-20, jag är frusen…) sovsäck i, låt oss
säga enkilosklassen, får ni gärna dela med er!

Talar du om sommarsäck? Min syntet väger 1300 gram
och tar rätt stor plats. På stugövernattningar
(det blir ngra såna på en kontinental tur)
var den groteskt varm.

Om du är frusen av dig, gäller det överkroppen,
eller även benen? En sak att tänka på är att kylan
ofta kommer från marken, så det kan handla om att
balansera vikten mellan säck och madrass, eller
lägga kläder under madrassens ena ände, eller nåt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.