Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

kommentarer om kläderna

1 par Seal Skins Mid Light Sock (120 g)
- Perfekt att ha med om man får blöta kängor. Vilket man alltid lyckas med efter några dagar: ihärdigt regnande, surhål man lyckas gå ner i, missbedömt djup/klantighet vid vad.

2 par Ullsockar tjocka (150 g)
3 par Ullstrumpor tunna (120 g)
- Tycker att detta är lite i underkant faktiskt om det är riktigt pissväder. Kan inte räkna med att det blir samma Sarekväder som i somras igen...Räcker dock om det blir nån torkdag.

2 par kalsonger syntet (106 g)
- Kanske för många men va fan, sjysst att ha ett par torra.

Underställ Aclima Ultranet (260 g)
Underställ Ortovox Merinoull (300 g)
- Väger tillsammans nästan som ETT tjockare Merinoställ. Mer mångsidigt med 2 tunna en brynjemodell som alltid sitter på + ett tunnare ställ utanpå för normala kvällar i Sarek. Att ha under regnbyxor/vindbyxor.

T-shirt Syntet (110 g)
- Förhoppningen om kanonväder lämnar inte mitt huvud. Bort med byxbenen på zipoffbyxorna och på med t-shirt ;)

MontBell U.L.Down Inner Jacket (200 g)
MontBell U.L Down Inner Pants (205 g)
- Ersätter tyngre förstärkningsplagg, funkar vid varmare väder som dunkudde och vid kallt väder så gör dom om min sommarsäck till en vintersäck som lätt klarar - 10. På kvällarna när det är lite småruggigt så åker dom på utanpå ultranetstället(har nyss bytt ut superbrybjestället mot ultranet på rek. av ett par friluftsvänner verkar vettigt). Har behandlat dunjacka/byxor så att dom stoppar för lite regn.

GoLite Ether windjacket (110 g)
- Andas bättre än skaljackan, har en enkel men fungerande huva. Kanonplagg!

Montane Featherlite byxor omgjorda till zipoff (160 g)
- Har fixat karborre zipoff. Perfekt! väger mindre än hälften mot ett par fjällräven zipoff, stoppar mot vind och lite regn.

Montane Superfly skaljacka (425 g)
- Lämnar XP jackan hemma på sommarturer. Fördelar med den här är vikt, hyfsade ventilationsmöjligheter, stoppar regnet.

Integral Designs eVENT rain pants (269 g)
- Bra regnbyxor med bra ventilationsmöjligheter

Base Design Spinnaker chaps (44 g)
- Lämnar klättermusens regnchaps hemma. Dessa förstärker regnbyxorna vid längre vad. En bra ventilationslösning tillsammans med zipoffbyxorna i shortsvariant när det duggar och är blött i markerna. Superlätta.

Lundhags Forrestkängor (1 280 g)
Fingervantar (47 g)
Keps Arcteryx (50 g)
Extra skosnöre (10 g)
Inläggsulor extra (50 g)
- No comments

Kardborreremmar elast för vad 4 st (80 g)
- Spänner en rem nertill runt regnbyxorna/chaps vid vad och en lite högre upp när jag ska vada. Perfekt, fryser inte vid vad utan kan till 100% fokusera på uppgiften. Går torrskodd vid vad som går över knäna med den här varianten.

TOTALT: 4 096 g
Kläder på kroppen: 2 330 g
Vikt i ryggsäck 1 766 g
 
Vattenflaskorna

^_^ (Frida B) skrev:
Jag vet inte vart du ska gå nånstans, men jag hade nog skippat tre vattenflaskor och istället satsat på enbart MER-flaskan.

2 litersflaskan är enbart för vattenhämtning vid lägret, tar mindre plats och väger mindre än en 1,5 liters Pet. Med 2 liter vatten i tältet kan man fixa kvällsmat/kaffe/frukost/disk om det är djävligt väder ute.

0,5 L Fantaflaskan förvarar jag rommen i.

0,5 L Merflaska - Blöter upp lunch och middagsmat i den här.

Använder normalt inte vattenflaska när jag vandrar. Är jag törstig så dricker jag direkt ur en fjälljokk. Har alltid den vikbara kåsan i en av fickorna.
 
Lite tankar om packning

I mitt arbete tidigare så fick jag ofta bära riktigt tungt. En gång när jag skulle guida ett gäng fiskare på en vandring/fisketur upp efter Tarradalen så började jag med 42 kg i Kvikkjokk (Tältkåta, Gasol, Murikka, Mat för 6 dygn + personlig utrustning.

En normal packning för mig på en 10 dagarstur låg på 28-30 kg i starten. Jag bar ofta med mig suovas, någon konservburk, tältkåta m.m.

Detta bekymrade mig inte då jag hade krafter att bära och jag reflekterade aldrig över att strippa packningen på onödig vikt. Inte förrän jag testade att vandra riktigt lätt en gång(med mina dåvarande mått)

Jag orkade mer och mådde bättre.

De viktigaste anledningarna till att anamma lite UL tänk är i mitt fall:

1. Ökad komfort under vandringen
2. Orkar mer när man kommit fram, man drar sig inte för att springa upp på en fjälltopp efter middagen.
3. Du får plats med mer komforthöjande prylar i din packning ex: mer mat, ipod etc.

Jag kommer aldrig att tumma på komfort för att vandra ul: sova i tarp i stället för tält, sova på skumcellsunderlag i stället för att sova på ett bekvämt, markutjämnande underlag (bra sömn är otroligt viktigt under fjällvandring) bara ha med mig absolut nödvändiga prylar och gå med ett kraftigt energiunderskott > 2500 kcal/dygn.

Mitt energiintag ligger på runt 3 500-3 800 kcal per dag i fjällen och mitt egentliga energibehov understiger aldrig 5000 kcal. Detta innebär att jag genom att äta 3 500 kcal endast hamnar på ett energiunderskott på 2000 kcal/dag vilket ger ca 2 kg viktminskning(kroppsfett) på 7 dygns vandring.

Jag ser till att få i mig tillräckligt med protein (150 gram rent protein till mina 85 kg/dag), tillräckligt med effektiva kolhydrater + fett och därigenom så återhämtar sig kroppen bättre och jag orkar mer = kan se mer av fjällen och inte likt en pelikan gå med tung ryggsäck och titta ner i marken.

Har energi över för att göra saker när jag slagit läger:
- Gå på topp- eller fisketurer(det sistnämnda gäller givetvis inte Sarek).
- Umgås med min/mina vandrarkompisar.
- Ha en säkerhetsmarginal till utmattning vid eventuella nödsituationer.

Bara lite tankar om packning som sagt.
 
TURENS STRÄCKNING

Dag 1: Vuojatätno (fiske)
Dag 2: Akka (topptur)
Dag 3: Kassalakosjöarna (fi...nej just det, titta på den vackra utsikten)
Dag 4: Nordtoppen (topptur Sarekmassivet)
Dag 5: Låutak (topptur)
Dag 6: Alkajaure
Dag 7: Arasluokta
 
Verkar genomtänkt minsann.

Det är alltid intressant att ta del av andras packlistor och tankar.

Du skrev att du preparerat dunkläderna så dom tål lite väta. Hur bra tycker du att din dunjacka klarar sig vid hög luftfuktighet, t.ex vid långvarigt regn?
Jag har använt dunsovsäckar mycket och märker tydligt hur dom påverkas av omgivningens fuktighet.

Uffe

PS
Håll fast vid kronans hudsalva - ett riktigt måste i utelivet!
 
Reparationsverktyg?

Jag noterade att du hade en liten lätt fällkniv.
Kanske jag skulle sakna någon form av tång?

Tänger är rätt svåra att improvisera ute i fält och brukar få komma till användning varje tur.

Uffe
 
Re: Verkar genomtänkt minsann.

Schneeberger; sa:
Det är alltid intressant att ta del av andras packlistor och tankar.

Du skrev att du preparerat dunkläderna så dom tål lite väta. Hur bra tycker du att din dunjacka klarar sig vid hög luftfuktighet, t.ex vid långvarigt regn?
Jag har använt dunsovsäckar mycket och märker tydligt hur dom påverkas av omgivningens fuktighet.

Uffe

PS
Håll fast vid kronans hudsalva - ett riktigt måste i utelivet!

Om det regnar i flera dagar som du säger och luftfuktigheten blir hög så påverkas helt klart dunets värmande effekt det är min erfarenhet också.

Springer inte omkring i dunkläderna ute ens om det duggar, däremot så har jag impregnerat dom pga att dom skall tåla luftfuktigheten bättre. Används under skaljacka vid duggregn. Mer än så endast inne i tältet.

Kronans lilla gröna hänger med i alla väder.
 
Re: kommentarer om kläderna

Kamvandraren; sa:
2 par Ullsockar tjocka (150 g)
3 par Ullstrumpor tunna (120 g)
- Tycker att detta är lite i underkant faktiskt om det är riktigt pissväder. Kan inte räkna med att det blir samma Sarekväder som i somras igen...Räcker dock om det blir nån torkdag.

(...)

Inläggsulor extra (50 g)

Själv använder jag inte dubbla sockor och brukar klara mig med två par även i skräpväder.

När ett par blir för våta så torkar jag dom genom att hänga dom i byxlinningen (under regnkläderna om det regnar) Då torkar de av kroppsvärmen.
Nej det är INTE behagligt med kalla blöta sockor mot ljumskarna, men dom blir snabbt varma och att kunna byta till torra sockor är guld värt.

Med extra inäggssulor dessutom kan du knappast behöva fler sockor om inte dina fötter är väldigt mycket känsligare än mina.
 
Re: Re: kommentarer om kläderna

GustavOh; sa:
Kamvandraren; sa:
2 par Ullsockar tjocka (150 g)
3 par Ullstrumpor tunna (120 g)
- Tycker att detta är lite i underkant faktiskt om det är riktigt pissväder. Kan inte räkna med att det blir samma Sarekväder som i somras igen...Räcker dock om det blir nån torkdag.

(...)

Inläggsulor extra (50 g)

Själv använder jag inte dubbla sockor och brukar klara mig med två par även i skräpväder.

När ett par blir för våta så torkar jag dom genom att hänga dom i byxlinningen (under regnkläderna om det regnar) Då torkar de av kroppsvärmen.
Nej det är INTE behagligt med kalla blöta sockor mot ljumskarna, men dom blir snabbt varma och att kunna byta till torra sockor är guld värt.

Med extra inäggssulor dessutom kan du knappast behöva fler sockor om inte dina fötter är väldigt mycket känsligare än mina.

har du goretexkängor?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...