Storlek på ryggsäck?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

NUI; sa:
marmotta; sa:
avslutad210712; sa:
marmotta; sa:
(klipp)
Ingen kommer att fatta varför man utan att blinka köpte säckar på 4 kg när det finns samma storlekar och bäregenskaper till mindre än halva vikten.
(klipp)
Jörgen

Hoppas du har rätt - skulle gärna se en 130L säck med samma stabilitet och bäregenskaper som min reconpakk fast i 2 kg-klassen istället för 4...

Min nuvarande anatomiska är det närmaste jag har kommit...den väger 3.1 när den har ytterfickorna på och rymmer då 130L (2.6 kg/105L). Men den är renskrapad från allt bjäfs och har bara precis de detaljer jag efterfrågade (den är custom made).

Tyvärr är den inte lika skön att bära som en helt stel ram när det ska promeneras i 3 veckor+...för turer upp till två veckor, eller "snabba" turer funkar den däremot kanon.

Så jag får fortsätta att slita på mina "monstersäckar" och trösta mig med att de är lätta i förhållande till sin volym. Tänker då på Lundhags V8 mod 65 L som vägde 3.3 kg på min digitalvåg...;).

//J
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.

Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???

Lätta saker är förstås riktigt intressanta för långvandrare med tält, och jag tror deras andel
minskar. Själv tyckte jag också det var behändigt med dessa extra fickor och luckor, till jag insåg att
jag måste förenkla min packning. Då fyllde de inte
längre någon uppgift. Ficka i locket är väl trevligt
att ha regnkläder i, nåt annat kommer jag inte på.
Regnskydd kan förmodligen ersättas av betydligt lättare
soppåsar (om inte säcken glider ner i bäcken som den gjorde för mig i Spanien en gång). Min nuvarande säck
är vattentät.

Annars tror jag det viktigaste är att skydda sådant som bara inte FÅR bli blött, sovsäck, kartor, makaroner,
och jag gissar att man packar dessa vattentätt ÄVEN om säcken kommer med regnskydd..

Håller helt med om att enklare och lättare packning med färre prylar minskar behovet av sofistikerade ryggsäckslösningar. Och eftersom de flesta ryggsäckar ändå inte är vattentäta eller går att göra vattentäta ens med regnskydd (hela ryggsidan är ju oskyddad) så kan man ju strunta i detta. Istället väljer jag en lätt och snabbtorkande väv, och mesh till ytterfickorna. Vad gör det om regnstället blir blött? Eller kåsan eller köket eller....?

Det är bara sovsäck och dunjacka/ombyte man måste skydda mot blöta till 100%. Maten förvaras i plastpåsar och har i många fall vattentäta originalförpackningar.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

NUI; sa:
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.

Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???

Lätta saker är förstås riktigt intressanta för långvandrare med tält, och jag tror deras andel
minskar. Själv tyckte jag också det var behändigt med dessa extra fickor och luckor, till jag insåg att
jag måste förenkla min packning. Då fyllde de inte
längre någon uppgift. Ficka i locket är väl trevligt
att ha regnkläder i, nåt annat kommer jag inte på.
Regnskydd kan förmodligen ersättas av betydligt lättare
soppåsar (om inte säcken glider ner i bäcken som den gjorde för mig i Spanien en gång). Min nuvarande säck
är vattentät.

Annars tror jag det viktigaste är att skydda sådant som bara inte FÅR bli blött, sovsäck, kartor, makaroner,
och jag gissar att man packar dessa vattentätt ÄVEN om säcken kommer med regnskydd..

Håller helt med om att enklare och lättare packning med färre prylar minskar behovet av sofistikerade ryggsäckslösningar. Och eftersom de flesta ryggsäckar ändå inte är vattentäta eller går att göra vattentäta ens med regnskydd (hela ryggsidan är ju oskyddad) så kan man ju strunta i detta. Istället väljer jag en lätt och snabbtorkande väv, och mesh till ytterfickorna. Vad gör det om regnstället blir blött? Eller kåsan eller köket eller....?

Det är bara sovsäck och dunjacka/ombyte man måste skydda mot blöta till 100%. Maten förvaras i plastpåsar och har i många fall vattentäta originalförpackningar.

Jörgen

Skulle det vara så att man bara skyddar det mot regnskulle det väl vara en sak, men jag ser framför mig alla de förbenade nedsnöde och sammanisade ryggor jag sett och bökat omkring med. Jag har gärna ett regnskydd som jag kan lämna hemma om det är så, men att inte kunna skydda utrustningen från drivande fukt i när det är några eller flera minus innebär snart att det är en isskorpa på mycket, det har jag svurit nog över!
(själfallet packar jag nästan allt i säcken vattentätt oftast, utom om jag bara ska ut över ett dygn eller mindre. oftast är mina packningar nästan nog täta för att plurra med var och hur jag än går. Plastpåsar i olika storlekar används.)

Jag är förälskad i lösningar som innebär att jag kan koppla av sidfickor och sätta dem bak på säcken istället för på sidorna tex om jag ska forcera ett tätt skogsparti, eller använda dem som dagstursäck, eller tvättmaskin, eller stenfyllda tyngder under ett kamerastativ, eller lägerskor/fotpåsar, eller...you get the point. Löstagbara fickor är någonting som jag inte kommer överge i första taget, jag kan förstå att vissa inte har behov av det men jag gillar att kunna använda in utrustning flexibelt och gillar när en sak kan fylla flera funktioner och gärna byggas ihop med andra saker för att fylla ytterligare funktioner.

De många fastpunkterna (och därigenom även remmarna) på utsidan är inget som jag ger upp i första taget heller, varför kan nog skönjas övanför men ävan för att tec kunna torka kläder på utsidan av säckebn lättare osv. (Just nu är tex storryggan uppgraderat med ett lastnät, tyvätt ej elastiskt, men det är nästa hemmaknåpsprojekt kanske.)

Sen menar jag att det på varje vandringsrygga bör finnas en eller två fickor där det rymms kikare chokladkaka osv som man kommer åt under gång, jag har höftfickor mellan huvudsäck och höftbälte, andra har dem längre fram. De kan med fördel vara avtagbara och gå att fästa på tex bältet vid en kort tur i omgivningarn. (Det är alltid bekvämare än att ha saker i fickorna på kläderna, dessa har man helst tomma för att kunna ventilera eller för att det ska bli följsammare.)

Vikt skulle man kanske kunna spara in på att göra bärsystem som sys i givna storlekar med mindre anpassningsmöjligheter, dock krävs ju större produktionsserier då.
Att spara in vikt på material är en god ide, dock är risken att man inte får lika långlivade säcker isf.

Jag vet en sak man kan skippa direkt, den idiotisk öglan som den hänger på¨i butiken, vad fan anänder man den till egentligen? Alla gånger man ska lyfta säcken kan man ju lika gärna använda axelremmarna, eller någon som använder dem vid nått tillfälle?
Fickor på insidan säcken är det nog inte så många som använder, jag har använt mina mest bara för att de finns, häldre då ett par hällor längst upp i säckkanten så man kan fästa snörena till sina respektive packpåsar i, lid behov spyr man bara ut allt och det hänger i ett snöre på utsidan säcken uatn att hågonting tar i backen och blir vått/snöigt/lerigt/bossigt, borttappningar minskar väl antar jag, lätt att hitta rätt i mörker osv genom att följa rätt snöre utan att förstöra mörkerseende med lampa osv. Och framförallt; Man kan lämna skiten hemma om man inte vill ha det med sig.

Det var ingen dum ide faktiskt, jag ska nog sy i sådana hällor i mina säckar...
 
regn och ryggsäcksskydd

Jag ser ett regnskydd lika mycket som ett ryggsäcksskydd. Alla dagar jag går trär jag på skyddet för att skydda ryggan mot uv strålar som tär på väven. Det är betydligt billigare att köpa ett nytt regnskyyd än en ny rygga!

Jag har haft min Lundhags V8 i 6 år och använt den flitigt, Väven är inte det minsta solblekt/försvagat av strålning. Jag funderar mycket på alla detaljer som ibland följer med på en rygga men trots allt skulle jag iallafall inte välja bort ett skydd för väven.
 
Re: regn och ryggsäcksskydd

stephen; sa:
Jag ser ett regnskydd lika mycket som ett ryggsäcksskydd. Alla dagar jag går trär jag på skyddet för att skydda ryggan mot uv strålar som tär på väven. Det är betydligt billigare att köpa ett nytt regnskyyd än en ny rygga!
Har du haft samma regnskydd i 6 år?
 
Några spridda tankar:

Tänkte inte på isskorpor och sådant, var/är mest inne på barmarksturer. Men jag har personligen aldrig råkat ut för problem av det slaget på vinterturer, som gjort att jag tyckt att ett regnskydd skulle vara en hjälp.

Jag tycker det finns en överdriven fixering vid "hållbarhet". Hur mycket hållbarhet behöver man egentligen? Det är givet att grottkrypare och klättrare som i mycket stor utsträckning släpar sina ryggsäckar mot sten och berg kan behöva kraftiga vävar, men för de flesta normalvandrare känns detta som overkill. Jag har vandrat mycket utanför leder och i skogsterräng, men det är sällan vegetationen är så tät att det blir långvarigt och hårt slitage på säcken på grund av detta. Värst är väl videsnår, och så många mil och dagar per år ålar man väl inte genom sådant.

De flesta ryggsäckar är ju mer eller mindre outslitliga. Mina äldsta säckar är 30-40 år gamla och fortfarande fullt användbara. Lite svaga sömmar och någon lapp här eller där har de, men inget som ställer till problem.

Min gissning är att de flesta av oss, liksom när det gäller kläder, inte byter ryggsäckar för att de är utslitna, utan för att det kommit något nytt och bättre som vi hellre vill ha.

Så att för den sakens skull släpa på flera kilo extra, dag efter dag, år efter år, känns inte intressant för min del.

Jag har ju flera säsonger använt hemsydda säckar av så lätt och tunt material att de flesta av er förmodligen skulle hävda att det är livsfarligt att förlita sig på dessa bortom allfarvägarna. Senaste skapelsen väger 225 g och är sydd av tunn tältväv (silnylon), sovsäcksväv (Quantum) och mesh. Den höll ganska bra i videsnåren längs Lainio älv (se min hemsida). Jag fick sno ihop en del av meshen med tandtråd vid ett tillfälle, men det känns som ett bra byte mot en säck på 3,5 kg som inte hade behövt lappas.

Jörgen

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

estetdrägg; sa:
Jag vet en sak man kan skippa direkt, den idiotisk öglan som den hänger på¨i butiken, vad fan anänder man den till egentligen? Alla gånger man ska lyfta säcken kan man ju lika gärna använda axelremmarna, eller någon som använder dem vid nått tillfälle?
Fickor på insidan säcken är det nog inte så många som använder, jag har använt mina mest bara för att de finns, häldre då ett par hällor längst upp i säckkanten så man kan fästa snörena till sina respektive packpåsar i, lid behov spyr man bara ut allt och det hänger i ett snöre på utsidan säcken uatn att hågonting tar i backen och blir vått/snöigt/lerigt/bossigt, borttappningar minskar väl antar jag, lätt att hitta rätt i mörker osv genom att följa rätt snöre utan att förstöra mörkerseende med lampa osv. Och framförallt; Man kan lämna skiten hemma om man inte vill ha det med sig.

Det var ingen dum ide faktiskt, jag ska nog sy i sådana hällor i mina säckar...

Öglan är inte precis den tyngsta detaljen. Om man går på kontinenten och övernattar i stugor (vilket är svårt
att undvika på långa turer, eller vid färd genom
skyddade områden) förväntas man ofta hänga säcken på en krok - vid sängen, vid ingången, eller rentav utanför
på väggen. Kanske därifrån den kommer. Själv tycker jag
den ger ett bra och symmetriskt grepp när jag lyfter säcken från golvet, kroken, en sten eller bänk. Exakt vad jag gör sen vet jag inte.
 
NUI; sa:
Några spridda tankar:

(klipp)

Jag tycker det finns en överdriven fixering vid "hållbarhet". Hur mycket hållbarhet behöver man egentligen? (klipp)

Jörgen

Jörgen

Min erfa är att det som sliter mest är transport av säcken i bil/buss/flyg (slitageskador på vävar, saker som fastnar och slits upp/av), "alpina" turer (sten kan snabbt göra hål på en ryggsäck, särskilt om den är tungt lastad) och vinterturer (is och olika "skarpa" prylar som spadar och stålkanter på skidor).

Det är en myt att kraftig väv skulle göra säckar extremt tunga. En säck som ofta framhävs här på Utsidan som ett lättviktsalternativ är t ex Vulcan-säcken, som är gjord i Ardura 1000 (samma väv som Cordura 1000)...

Som ett annat exempel väger min anatomiska säck, som är helt gjord i 1000 denier cordura, hälften så mycket per liter som en Lundhags V8 65L, trots att lundhagssäcken är gjord i mycket kraftigare väv. Skillnaden ligger i alla de blixtlås och plastprylar som översållar lundhagssäcken, och som väger så mycket, att fördelen av den lättare väven äts upp helt och försvinner...

Därmed inte sagt att man "måste" ha 1000 denier i sin ryggsäck. Ville bara peka på att det nog inte är väven som är värsta viktboven ;).

//J
 
Rullöppnngar istället för blixtlås är någonting som kanske skulle kunna innebära en viktminskning (förutom de andra fördelarna då).

Gummicord borde väl vara ganska tunga, att delvis byta ut dem mot snören i rätt hållfasthetsspektra vore väl inte så tokigt, behöver man fortfarade elastisiteten kan man ha ca 30/40% av en längre stropp i gummi/silikon och där spara en del...men här ar vi ju inne på riktiga gramjägarfasoner.

Smartare placering av spännen od så att samma spänne kan användas till flera saker (lämpligen då genom att använde den gamla varianten med två lika storsa ringar så kan man använda dem i princip 360 grader runt om, många av dagens motsvarigheter är jag bara till för en dragriktning), skippandet av spännen som kräver hona och hane där inte sänker funktionen för mycket. (exempelvis de smidiga men "tunga" lösningen med spännrämmar som går att öppna (hona/hane) och spänna på båda sidor av spännet som jag har på topplocket av min motionsäck.)
[Ändrat av estetdrägg 2007-01-22 kl 17:50]
 
joru; sa:
NUI; sa:
Några spridda tankar:

(klipp)

Jag tycker det finns en överdriven fixering vid "hållbarhet". Hur mycket hållbarhet behöver man egentligen? (klipp)

Jörgen

Jörgen

Min erfa är att det som sliter mest är transport av säcken i bil/buss/flyg (slitageskador på vävar, saker som fastnar och slits upp/av), "alpina" turer (sten kan snabbt göra hål på en ryggsäck, särskilt om den är tungt lastad) och vinterturer (is och olika "skarpa" prylar som spadar och stålkanter på skidor).

Det är en myt att kraftig väv skulle göra säckar extremt tunga. En säck som ofta framhävs här på Utsidan som ett lättviktsalternativ är t ex Vulcan-säcken, som är gjord i Ardura 1000 (samma väv som Cordura 1000)...

Som ett annat exempel väger min anatomiska säck, som är helt gjord i 1000 denier cordura, hälften så mycket per liter som en Lundhags V8 65L, trots att lundhagssäcken är gjord i mycket tunnare väv. Skillnaden ligger i alla de blixtlås och plastprylar som översållar lundhagssäcken, och som väger så mycket, att fördelen av den lättare väven äts upp helt och försvinner...

Därmed inte sagt att man "måste" ha 1000 denier i sin ryggsäck. Ville bara peka på att det nog inte är väven som är värsta viktboven ;).

//J

Går inte att redigera efter 30 min...så jag ändrar på detta sätt. Lundhagssäcken är gjord i tunnare, inte kraftigare väv.

Så där ja,

//J
 
Såg att Golite är på gång med en säck som heter Quest. Internal frame 70 l och väger 1,45 kg. Får bra recensioner. Kommer väl 2007, den finns inte på deras hemsida ännu.

Jörgen
 
NUI; sa:
Såg att Golite är på gång med en säck som heter Quest. Internal frame 70 l och väger 1,45 kg. Får bra recensioner. Kommer väl 2007, den finns inte på deras hemsida ännu.

Lite OT:
Till detta kan läggas att GoLite kommer att förbättra sin närvaro i bl.a. Sverige till 2008... Vore ju kul att kunna klämma lite på grejerna ibland...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
jalanjalan storlek på en ihopvikt fjällkarta? Fjällvandring 2
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
da_flower Storlek betydelse eller inte ??? Fjällvandring 10
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.