Storlek på ryggsäck?

Re: 55-65 liter

andy69; sa:
Hejsan!

Av erfarenhet(min) kan jag säga att du klarar dig med 55-65l. Dessutom har du med en toppmatad rygga möjligheten att bära tältet utanpå(packa ner sovsäcken, den får Inte bli blöt)

Min första vandring gjorde jag med en Maxlastad +75l McKinley.. Därefter var jag nära att köpa en 120 l för att få plats med allt!

Men klok av erfarenhet(och av ond kropp) använder jag nu en 45l ryggsäck och går med veckopackning på 10kg.

Lycka till
//A

Lyx kan ta sig olika uttryck, skönt medans man går eller skönt när man kommit fram. Det är en diskussion som aldrig kommer ta slut men helt riktigt i detta i a f: ha sovsäcken i ryggan, den kan packas vattentätt utanpå men den är bäst inplacerad i botten på ryggan för de flesta, sista saken upp på kvällen och första saken ner på morgonen.
 
hem och provpacka

Hej köp ryggan åk hem och provpacka det du tror att du behöver känn efter om den sitter bra på din kropp. alla bärsystem passar inte alla människor. sitter den inte bra avråder jag dig till köpet en bra sittande säck är det viktigaste för en vecka i fjällen innebär en vecka med en full säck på axlar och höft. är du intresserad av att gå mer än en gång kan det vara klokt att tänka igenom och välja köpet noga och inte jaga rödapriser.
65 liter tycker jag låter bra annars om du ska gå utan tält och sovsäck. det viktiga är att du känner att du får med dig du vill ha och att den är skön det ska vara en fröjd att ta på sig sin säck även när den är "filled to the brim"
 
Re: hem och provpacka

stephen; sa:
65 liter tycker jag låter bra annars om du ska gå utan tält och sovsäck. det viktiga är att du känner att du får med dig du vill ha och att den är skön det ska vara en fröjd att ta på sig sin säck även när den är "filled to the brim"

Jag skulle inte fylla upp 65 liter om jag gick utan tält och sovsäck. Risken med en för stor rygga är ju den uppenbara, att man fyller ryggan ändå och bär alldeles för mycket saker.

Men det är klart, om man någon gång ska ha med sovsäck och tält, så är det kanske bäst att köpa en tillräckligt stor rygga, och sedan ge sig tusan på att inte fylla den med onödiga saker. Men vägen till helvetet är ju kantad med goda föresatser :)
 
Re: hem och provpacka

stephen; sa:
Hej köp ryggan åk hem och provpacka det du tror att du behöver känn efter om den sitter bra på din kropp. alla bärsystem passar inte alla människor. sitter den inte bra avråder jag dig till köpet en bra sittande säck är det viktigaste för en vecka i fjällen innebär en vecka med en full säck på axlar och höft. [...] det viktiga är att du känner att du får med dig du vill ha och att den är skön det ska vara en fröjd att ta på sig sin säck även när den är "filled to the brim"

Håller helt med, men som nybörjarköpare bör man tänka på i alla fall en sak när man provar sin säck. Säckar i de lägre prisklasserna har ofta väldigt tjocka och mjuka bärremmar och avbärarbälten. Det kan kännas skönt till en början (och i butiken), men när väl den (alltför) mjuka stoppningen trycks ihop kan själva remmen (som ofta är ganska smal) börja kännas igenom. Då har man plötsligt en avlastningsyta som är ett par centimeter bred, istället för de kanske 5 cm som man hade från början. Mer avancerade säckar har ofta hårdare vaddering, som håller emot ävan i långa loppet och därmed fortsätter avlasta på en större yta. De känns dock lite stelare och inte lika ombonade i butik.
 
ryggsäck

Kolla på den här sidan http://www.fjallsporttarnaby.se/
De säljer Lundhags motion 65 för 1200. Klart prisvärt.
Själv har jag upptäckt att säckar med fasta system är väldigt trevliga.De blit lite lättare och är ofta väldigt bekväma.
Finns det någon här som har erfarenhet av Haglöfs Topo. Jag tyckker att det verkar vara en intressant säck.
 
Re: ryggsäck

filto338; sa:
Kolla på den här sidan http://www.fjallsporttarnaby.se/
De säljer Lundhags motion 65 för 1200. Klart prisvärt.
Själv har jag upptäckt att säckar med fasta system är väldigt trevliga.De blit lite lättare och är ofta väldigt bekväma.
Finns det någon här som har erfarenhet av Haglöfs Topo. Jag tyckker att det verkar vara en intressant säck.

Ingen erfarenhet av Topo, jag tycker bara att den verkar onödigt tung. Den är nästan på pricken 2 kg tyngre än Haglöfs nya Matrix av samma storlek om man jämför. 3,8 jämfört med 1,8 kg för ca 70-75 l säckarna.

Jörgen
 
Re: Re: ryggsäck

NUI; sa:
filto338; sa:
Kolla på den här sidan http://www.fjallsporttarnaby.se/
De säljer Lundhags motion 65 för 1200. Klart prisvärt.
Själv har jag upptäckt att säckar med fasta system är väldigt trevliga.De blit lite lättare och är ofta väldigt bekväma.
Finns det någon här som har erfarenhet av Haglöfs Topo. Jag tyckker att det verkar vara en intressant säck.

Ingen erfarenhet av Topo, jag tycker bara att den verkar onödigt tung. Den är nästan på pricken 2 kg tyngre än Haglöfs nya Matrix av samma storlek om man jämför. 3,8 jämfört med 1,8 kg för ca 70-75 l säckarna.

Jörgen

Om den är onödigt tung eller bara tung det beror ju på om kroppen som man dväljs i vill ha en sådan säck, 2kg hit eller dit är inte mycket om man kan bära med ryggan istället för med ryggen. Men visst, passar det kroppen ens och man inte saknar detaljer man vill ha så är det bara atat välja lättast möjliga. På ryggsäck är dock vikten sekundär för mig, först kommer bärkonforten.

..."2kg hit eller dit är inte mycket"...Nu lär jag väl få hela UL-maffian på mig och tvingas försvara mig fram tills midsommar men jag håller fast vid det...
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: ryggsäck

estetdrägg; sa:
NUI; sa:
filto338; sa:
Kolla på den här sidan http://www.fjallsporttarnaby.se/
De säljer Lundhags motion 65 för 1200. Klart prisvärt.
Själv har jag upptäckt att säckar med fasta system är väldigt trevliga.De blit lite lättare och är ofta väldigt bekväma.
Finns det någon här som har erfarenhet av Haglöfs Topo. Jag tyckker att det verkar vara en intressant säck.

Ingen erfarenhet av Topo, jag tycker bara att den verkar onödigt tung. Den är nästan på pricken 2 kg tyngre än Haglöfs nya Matrix av samma storlek om man jämför. 3,8 jämfört med 1,8 kg för ca 70-75 l säckarna.

Jörgen

Om den är onödigt tung eller bara tung det beror ju på om kroppen som man dväljs i vill ha en sådan säck, 2kg hit eller dit är inte mycket om man kan bära med ryggan istället för med ryggen. Men visst, passar det kroppen ens och man inte saknar detaljer man vill ha så är det bara atat välja lättast möjliga. På ryggsäck är dock vikten sekundär för mig, först kommer bärkonforten.

..."2kg hit eller dit är inte mycket"...Nu lär jag väl få hela UL-maffian på mig och tvingas försvara mig fram tills midsommar men jag håller fast vid det...

Go man go :)
 
Här får du att suga på fram till midsommar (vill ju inte göra dig besviken med en talande tystnad..) :)

Oavsett bärkomfort eller inte, vilket ju är högst subjektivt för det första och högst personligt för det andra, så måste ju kroppen de facto transportera kilona. Detta kräver en del energi som man inte kommer ifrån.

Har aldrig märkt en bärkomfort som är så lysande att det inte känns som om man bär något alls. Utom möjligen i reklamtexterna då....

En ryggsäck kan kännas bättre än en annan, men det är skillnader på marginalen. Skillnaden mellan 25 kg på ryggen och 15 kg på ryggen är av en helt annan dignitet. Tycker jag, som har prövat båda varianterna.

Sedan är det väl ingen garanti för att det finns ett samband mellan ryggsäckens tyngd och bärkomfort. Matrix har kanske en större bärkomfort än Topo? Eller det kanske finns säckar på 2,5 kg som är lika bra som Topo? Det finns en fruktansvärd massa bra ryggsäckar att välja på mellan 2 kg och 3,8 kg.

Personligen skulle jag aldrig välja en ryggsäck som väger mer än 1 kg därför att det finns ingen anledning om man inte har en massa specialutrustning i form av klätterprylar eller kamerautrustning på 5-10 kg. Men alla bär ju vikten av sina egna val.

Jörgen
 
NUI; sa:
Här får du att suga på fram till midsommar (vill ju inte göra dig besviken med en talande tystnad..) :)

Oavsett bärkomfort eller inte, vilket ju är högst subjektivt för det första och högst personligt för det andra, så måste ju kroppen de facto transportera kilona. Detta kräver en del energi som man inte kommer ifrån.

NUI; sa:
Sant att man inte kommer ifrån de extra kilnon som man lägger på (sig) men faktum kvarstår att det för många bärare finns system som är tyngre och erbjuder bättre bärkomfort än ett annat som är lättare. (Detta oavsätt om var på skalan av kilon, hekton och gram vi lägger oss, skilnaden är bara att vissa får plikta med lite mer vikt och andra med lite mindre beroende på hur specifika behov vi har.)

Har aldrig märkt en bärkomfort som är så lysande att det inte känns som om man bär något alls. Utom möjligen i reklamtexterna då....

En ryggsäck kan kännas bättre än en annan, men det är skillnader på marginalen. Skillnaden mellan 25 kg på ryggen och 15 kg på ryggen är av en helt annan dignitet. Tycker jag, som har prövat båda varianterna.

NUI; sa:
Jag håller med om att 10 extra kilon på ryggen känns, känns med råge, men 2 extra kilon är inte av samma dignitet som 10. Skit samma, det är principen som diskuteras så vi kan säga att det är 10 kg.

Jag har just nu två olika säckar ståendes i min garderob just nu varmed jag inte skulle tveka att ha en utgångsvikt på 25 kg med den ena (trots att jag inte väger många kilo över 60 själv) och skulle sätta hälarna i backen om någon skulle erbjuda mig 15 kg i den andra. Även dessa extrema skillnader finns (vilket jag ifs inte tror finns i trådstartarens problemställning och dit den utvecklas att stå mot (tex) motion 65 eller någon(minns inte nu vilken) mckinley) även om det är av mer vikt att diskutera den viktökning som man kan få svälja genom att välja en "bättre" (läs "mer ändamålsenlig för kroppen, terängen och distansen") och få ne "lite" (runt 2kg) tyngre säck.

Sedan är det väl ingen garanti för att det finns ett samband mellan ryggsäckens tyngd och bärkomfort. Matrix har kanske en större bärkomfort än Topo? Eller det kanske finns säckar på 2,5 kg som är lika bra som Topo? Det finns en fruktansvärd massa bra ryggsäckar att välja på mellan 2 kg och 3,8 kg.

NUI; sa:
Nej, det är på inget sätt så att det finns ett mekaniskt samband mellan vikt och bärkonfort (annat än det som du just tog upp, 15 kg är skönare än 25 och säcken är densamma), frågan ligger ju snarare såhär; vilka säckar som jag testat passar mig och mina användningsområden? Vad väger dessa? Hur länge kan jag använda den? Hur mycket kostar den? (Detta är väl det optimala sättet för mig att ställa frågorna i denna ordning, oftast kommer dock sista frågan högre upp på dagordningen, tvi vale!)
Jag hade tex när jag köpte min lundhags motion jobbat mig ner till två kvarvarande alternativ, motion och KMs mjölner. Hade kostnade inte varit en fråga som trängt sig på hade jag valt annorlunda än jag gjorde och där hade bla vikten spelat en roll (men tex rullöppningarna och hålbandsystemet är av större "vikt").

Personligen skulle jag aldrig välja en ryggsäck som väger mer än 1 kg därför att det finns ingen anledning om man inte har en massa specialutrustning i form av klätterprylar eller kamerautrustning på 5-10 kg.

NUI; sa:
Om det inte är så att man ska tex vandra in i fjällvärlden under en eller två dagar för att sedan ha ett basläger och därifrån "softa" i omgivningarna under en längre tid.

Men alla bär ju vikten av sina egna val.

Jörgen

Haha...du kunde inte ha mer rätt, oftast är det den tyngsta vikten av alla!!
 
Oj, det där var vist lite felciterat där men det kan ni säkert bortse från...jag tror hur som helts inte att ni blandar ihop mina och nuis åsikter här...
 
estetdrägg; sa:
Oj, det där var vist lite felciterat där men det kan ni säkert bortse från...jag tror hur som helts inte att ni blandar ihop mina och nuis åsikter här...

Jo, jag är helt förvirrad. Vilka är egentligen mina åsikter...

Om man säger så, skall jag bära 25-30 kg eller mer så visst ger då olika lösningar och materialval utdelning i form av ökad bärkomfort. Då kan jag tänka mig att jag vid ett jämförande test skulle välja en 2 kg tyngre säck, om den känns klart mycket bättre i ett blindtest, där jag inte vet vilken säck som är vilken.

Men varför i hela världen skulle jag bära så mycket? Och hur många av de som har ryggsäckar på 3-4 kg bär så tunga laster att deras eventuella överlägsenhet betalar sig. För en barmarkstur längs Sörmlandsleden skulle jag ledigt kunna banta hela min packning inklusive ryggsäck till 3,8 kg. Plus mat då. Mitt bärsystem väger i detta läge 375 gram eller så. Det är 3,5 kg lättare än Topo.

Jag är helt övertygad om att om jag istället lade alla mina prylar i en 3,8 kg tung ryggsäck så skulle jag inte ha minsta nytta av den eventuellt bättre bärkomforten. Den enda skillnaden skulle vara att jag dubblat packningens baskvikt. Till ingen nytta.

Det finns mig veterligt ingen annan utrustningsdetalj där man kan spara 2 kg i vikt per person utan att, annat i extremsituationer, förlora någonting. Om man då resonerar som att "2 kg spelar ingen roll" så är det väl ganska meningslöst att försöka spara 200 g på sitt kök, eller 400 g på sin sovsäck? Åtminstone tyckte jag det förr i tiden, när jag hade 17-18 kg på ryggen innan mat, inför en veckotur.

Jag kan bara säga att jag njuter mycket mer av mina vandringar idag, och ser mycket mer av omgivningarna, både därför att jag är piggare, orkar titta upp och dessutom går lite längre varje dag.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
jalanjalan storlek på en ihopvikt fjällkarta? Fjällvandring 2
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
da_flower Storlek betydelse eller inte ??? Fjällvandring 10
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.