Storlek på ryggsäck?

Hallå, jag undrar vad man behöver för storlek på ryggsäcken för en veckas fjällvandring, både med och utan tält och sovsäck?

Det är fjällvandring på sommaren jag tänkte på använda den tilldå jag har en planerad Kebnekaisetur i sommar som den i huvudsak är tänkt för, men senare blir det fler turer både i fjällen och utomlands. Men det är som sagt just fjällturer som är viktigt att den ska passa för.

Jag funderar på att köpa en 65 liters säck men är rätt osäker på om den är för liten.
Är student med tight ekonomi och har hittat en McKinleysäck som det var nedsatt pris på. Men kanske ska sattsa på en lite större säck?

Nåväl, berätta era erfarenheter om vad som behövs.
 
Nordgren; sa:
Hallå, jag undrar vad man behöver för storlek på ryggsäcken för en veckas fjällvandring, både med och utan tält och sovsäck?

Det är fjällvandring på sommaren jag tänkte på använda den tilldå jag har en planerad Kebnekaisetur i sommar som den i huvudsak är tänkt för, men senare blir det fler turer både i fjällen och utomlands. Men det är som sagt just fjällturer som är viktigt att den ska passa för.

Jag funderar på att köpa en 65 liters säck men är rätt osäker på om den är för liten.
Är student med tight ekonomi och har hittat en McKinleysäck som det var nedsatt pris på. Men kanske ska sattsa på en lite större säck?

Nåväl, berätta era erfarenheter om vad som behövs.
Jag har en 65-liters säck (Sec) som har haft gott om plats över på veckovandringar för två personer (när man inte behövt bära både tält och kök själv alltså) och 3-4-dagarsvandringar ensam. Det skulle inte vara några problem att använda den för en veckas ensamvandring heller, det är ju bara lite mer mat som behövs.
 

avslutad210712

Gäst
Allt beror till att börja med om du vill packa allt i säcken eller om du vill ha delar av utrustningen utanpå säcken. Jag tycker att en 65-liters säck låter i minsta laget för tält och sovsäck inne i säcken och mat för en veckas vandring.

Dock är jag lite färgad eftersom mitt tält tar rätt stor plats och jag bär med mig lite extra utrustning för hunden. Dessutom brukar jag gå med bensinkök även på sommaren vilket tar lite extra plats jämfört med ett toppmonterat gaskök.
 
Min personliga åsikt är att mer än 65 liter inte ska behövas. Men åsikterna går isär. I denna tråd

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41462

sträcker sig säckstorlekarna mellan 55 och 130 liter... Allt beror på vad du ska toppa i säcken, dvs vad du har för tält, sovsäck m m. Köp på öppet köp, hem och provpacka! En fördel med en lite mindre säck att att man tvingar sig själv prioritera, det blir lättare att låta bli "bra att ha"-grejerna -- du vet, de där som är jättebra, som väger och som man aldrig använder.
 
En 65l säck räcker väl för en veckas tur om du har lätt utrustning, tält, sovsäck och mat som inte tar så stor plats och packar med dig endast det du behöver i klädväg.
Jag använder själv en 55 l. säck på i stort sett alla vandringar, solo och med andra, men jag har kamrater som inte kan klara sig med mindre än 75 l.
Ett specialintresse kan dessutom lätt öka mängden med utrustning tex. foto, klättring, gourmet mat eller fiske.
Om säcken går att överpacka, dvs har ett topplock som går att höja är det en fördel. Man kan även komplettera med lösa sidofickor.
Mvh Jesper
 

avslutad210712

Gäst
jesper.g; sa:
En 65l säck räcker väl för en veckas tur om du har lätt utrustning, tält, sovsäck och mat som inte tar så stor plats och packar med dig endast det du behöver i klädväg.
Jag använder själv en 55 l. säck på i stort sett alla vandringar, solo och med andra, men jag har kamrater som inte kan klara sig med mindre än 75 l.
Ett specialintresse kan dessutom lätt öka mängden med utrustning tex. foto, klättring, gourmet mat eller fiske.
Om säcken går att överpacka, dvs har ett topplock som går att höja är det en fördel. Man kan även komplettera med lösa sidofickor.
Mvh Jesper

Min personliga uppfattning är att en 65-liter säck som har två fem liters sidofickor är en 75-liters säck och om man måste ha (ofta) det så är det en 75-liters säck man skall rikta in sig på och inte en 65-liters :)
[Ändrat av avslutad210712 2007-01-18 kl 07:54]
 
Ta med dig unjefär vad du tänkt använda till butiken och testpacka, det är det absolut bästa, litrar skiljer ju sig lite åt som många vet! och även utformningen hur mycket du får ner i/på säcken.

Att sedan testa säckar i butik för att sedan köpa dem beganat någon annan stans är helt ok enligt mig men har går meningarna isär tror jag. Det är upp till dig själv!

Jag skulle rekomendera att du testar ut några säckar som passar dig och sedan jagar du upp dessa på begat eller rea istället för köper no-name-säckar. Men om du tror dig vara säker nog på att bedömma kvaliten och så vidare så kan det gömma sig ett par guldkorn även i stadium och intersports egen märkens stall.

Om du promt vill ha ett rå just om storlek kan jag rekomendera just det som du jagade efter först, 56 liter. Det kan även finnas fördelar att gå upp till 75 liter så länge säcken har goda komprimeringsmöjligheter. Att välja säckar med fasta eller lösa sidfickor är ju en evig tvist, lösa kan man ju ta av om man inte behöver och ev anväända till annat om man vill medans fats väger mindre generellt. Jag föredrar lösa, även tocplock som går att at av är fint.

Min lundhags motion 65 (en 3000 kronors säck som för övrigt finns för 1200 just nu om du kan pressa dig upp i dem summorna) är en supersäck i det avseendet, allt ingår och det mesta går att ta av. Från en fullt utrustad vandringas eller expeditionssäck till en ganska enkel slangsäck utan topplock men fortfarande med underbart bärsystem. Det bör doch nämnas att lundhags inte räknar liter på samma sätt som andra, det står 65 men utan sidfickorna skulle jag nästan kalla det en 70-75. Och i varje sidficka går det in två st 2liters petflaskor, så det är inte jämbördigt med tex sec 65.
 
Gär du bara mellan stugor, dvs utan tält klarar du dig med 35l, med tält och sovsäck skulle jag säga inte mindre än 55l, men det kräver att du lämnar mycket hemma. Dock inte säkerhet och gotthumör. Lägre packningsvikt garanterar trevligare vandring.

Go tur
 
Tack för många fina och tankvärda svar.

Det låter som man kan klara sig på en 65 liters säck.

Jag är stor 192cm 95 kg, så mina kläder tar väll lite mer plats än hos en 175cm person antar jag. Jag vet inte om det har så stor betydelse igentligen då man inte tar med sig så mycket kläder egentligen. Men sen äter jag ju rätt mycket så även där blir det nog lite extra. ;)

Den säck jag har kollat på främst är en McKinley Polar 65. Enligt McKinleys hemsida är den 55+10 liter, men på en tysk hemsida jag tittade på menar dom att den är 75 liter (65+10). Som ni nämner så är väll det där med literangivelser lite på en höft.

Den har dock avtagbart samt i höjdled reglerbart topplock, och förminskningsmån, så det gör ju den hyggligt flexibel. Och det verkar finnas med alla små finesser som hos Haglöfs säckar, även om den säkert inte har lika vass komfort kan jag tro.

Denna säck får jag för 950:- nu (har kostat 1400:) på vinterrean, så priset är ju det rätta för en fattig student. Men jag ska försöka göra så att jag kollar om jag kan få hem den och provpacka.


Jag kommer att vandra med en person till så man får dela på tält och kök. Men jag vill ha en säck som man ska kunna klara både med och utan tält. Sovsäck hade jag tänkt att packa utanför säcken såvide det inte blir aldeles för obekvämt.
 
No-name??

estetdrägg; sa:
...Jag skulle rekomendera att du testar ut några säckar som passar dig och sedan jagar du upp dessa på begat eller rea istället för köper no-name-säckar. Men om du tror dig vara säker nog på att bedömma kvaliten och så vidare så kan det gömma sig ett par guldkorn även i stadium och intersports egen märkens stall...

Jag vet inte vad författaren ovan menar med "no-name-säckar", men för mig brukar det vara ett nedlåtande epitet på kopior med suspekt ursprung och kvalitet.
Vad gäller McKinley så kan du enligt min erfarenhet (33 års commando-scouting) vara helt trygg. Skillnaden ligger oftast i 2 punkter; bärsystemet och materialet (material = slitstyrka/vikt).

Modellerna är ofta snarlika de dyrare märkena men har ibland lite enklare teknologi i bärsystemet. Det viktigaste är dock, som påpekats av andra, att säcken sitter bekvämt med full last och det kan du ju kolla.

Materialen är det som en tillverkare lättast kan spara in pengar på. (Eftersom de flesta säckar i a f sys i asien så är material-kosten större än arbets-kosten). Titta t ex på teryleneremmar och plastspännen så ser du snabbt skillnaden.
En del tillverkare ger avkall på slitstyrkan för att hålla nere vikten medan en del accepterar lite extra vikt till förmån för slitstyrkan. (McKinley tillhör de senare.)

En veckas normal fjällvandring då och då och småturer på helgerna ska en McKinley klara utan vidare men börjar vi prata om en månads expedition i Patagonien med efterföljande bestigning av Aconcagua så håller den nog inte måttet.

En annan fördel med att börja med en billigare säck är att, eftersom modellerna sprider från helt avskalade klättersäckar till de med miljoner små fack och fästpunkter, så kan du efter ett litet tag känna efter vilken modell du vill lägga lite mera pengar på när det är dags att byta.
För min del skull det kännas rätt surt att lägga 2-3000 kr på en säck som jag inte trivs med.


MVH/Ola.
(Som själv kör med Lundhags V12>70! Jag vet. Den väger lite, men vilken bärkomfort! och vilka variationsmöjligheter!!!)
 
Re: No-name??

K9FORCE; sa:
estetdrägg; sa:
...Jag skulle rekomendera att du testar ut några säckar som passar dig och sedan jagar du upp dessa på begat eller rea istället för köper no-name-säckar. Men om du tror dig vara säker nog på att bedömma kvaliten och så vidare så kan det gömma sig ett par guldkorn även i stadium och intersports egen märkens stall...

Jag vet inte vad författaren ovan menar med "no-name-säckar", men för mig brukar det vara ett nedlåtande epitet på kopior med suspekt ursprung och kvalitet.
Vad gäller McKinley så kan du enligt min erfarenhet (33 års commando-scouting) vara helt trygg. Skillnaden ligger oftast i 2 punkter; bärsystemet och materialet (material = slitstyrka/vikt).

Modellerna är ofta snarlika de dyrare märkena men har ibland lite enklare teknologi i bärsystemet. Det viktigaste är dock, som påpekats av andra, att säcken sitter bekvämt med full last och det kan du ju kolla.

Materialen är det som en tillverkare lättast kan spara in pengar på. (Eftersom de flesta säckar i a f sys i asien så är material-kosten större än arbets-kosten). Titta t ex på teryleneremmar och plastspännen så ser du snabbt skillnaden.
En del tillverkare ger avkall på slitstyrkan för att hålla nere vikten medan en del accepterar lite extra vikt till förmån för slitstyrkan. (McKinley tillhör de senare.)

En veckas normal fjällvandring då och då och småturer på helgerna ska en McKinley klara utan vidare men börjar vi prata om en månads expedition i Patagonien med efterföljande bestigning av Aconcagua så håller den nog inte måttet.

En annan fördel med att börja med en billigare säck är att, eftersom modellerna sprider från helt avskalade klättersäckar till de med miljoner små fack och fästpunkter, så kan du efter ett litet tag känna efter vilken modell du vill lägga lite mera pengar på när det är dags att byta.
För min del skull det kännas rätt surt att lägga 2-3000 kr på en säck som jag inte trivs med.

Som det brukar vara så kan man hitta samma produkt i olika butikskedjor med enda skilnaden att det sitter att annat märke tryckt på, det är var jag menar med No-name-produkter. Det är samma skrot och korn vem som än för dem, och det brukar variera mycket i kvalitet. Jag vill minnas att det i någon onna tråd här som rådt gavs att inte kollo på märket utan på den faktiska produkten som bär upp det.

Därav står mitt råd fast: Provpacka och provbär!
Antingen i butiken, är de kinkiga kan du alltid köpa hem den på öppet köp och göra det hemma, just nu vet jag en kompis som har tre ryggor hemma av vilka han kanske inte köper en enda utan kanske någon helt annan. (Klätter ryggor 50l, denna magnifika provborrning ser jag fram emot att få ta del då jag fått indikationer å att den förhoppningsvis kommer läggas ut har på utsidan innom kort, totlat har runt 30(!!!) ryggor testats hitintills tror jag.)

Kvaliten på saker som heter mckinley, everest osv är väldigt skiftande har jag upplevt, det finns riktiga skitsaker som man "tjänar" 5ggr pängarna/tidsenhet det håller och det finns saker som kostar hälften och är nästintill lika bra som "värsting" märkenas. (Speciellt nu när både fjällräven och haglöfs har sänkt sin kvalité markant!)

Om du kan karva två-tre hundra till ur pluskan tror jag nog att du tjänar in det i längden på att köpa en lundhags motion 65 för 1200 istället för en säck för 950. Even om du inte skulle vara nöjd med din motionsäck efter ett tag tror jag andrahandsvärdet på den är ca 4 gånger högre.
MEN VIKTIGAST AV ALLT: TESTA, KÄNN, PROVPACKA, PROVBÄR...låt det ta tid. Det är någonting som du tjänar in senare, på turen eller på resan. Det finns tre saker som man inte ska fuska med vid fjällvandring brukar det sägas; Skor, Ryggsäck och Tält.

Lycka till i ryggsäcksdjungeln, ju bättre du lyckas där destå bättre utångsläge för att du ska ha trevligare på turen.

K9FORCE; sa:
MVH/Ola.
(Som själv kör med Lundhags V12>70! Jag vet. Den väger lite, men vilken bärkomfort! och vilka variationsmöjligheter!!!)

Ja, jag var mycket sugen på en sådan ett tag, sen kom motionsäcken och då suktade jag efter den, sen kom de med den nya trojan och jag fick panik för alla motionsäcker började försvinna från marknaden. (troja är inte min typ av säck men den ligger "i mode", dvs alla andra liknande motion (två specifika funktioner som jag ville åt var det centrumupphängda höftbältet och de avtagbara sidfickorna och då fanns det typ bara motion och KMs mjölner kvar, och den vat vi ju unjefär vad den kostar om man ska ha sidfickor och saker till!!!))
 
55-65 liter

Hejsan!

Av erfarenhet(min) kan jag säga att du klarar dig med 55-65l. Dessutom har du med en toppmatad rygga möjligheten att bära tältet utanpå(packa ner sovsäcken, den får Inte bli blöt)

Min första vandring gjorde jag med en Maxlastad +75l McKinley.. Därefter var jag nära att köpa en 120 l för att få plats med allt!

Men klok av erfarenhet(och av ond kropp) använder jag nu en 45l ryggsäck och går med veckopackning på 10kg.

Lycka till
//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
jalanjalan storlek på en ihopvikt fjällkarta? Fjällvandring 2
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
da_flower Storlek betydelse eller inte ??? Fjällvandring 10
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.