Vindkraftverk i fjällen

inte riktigt hängt med, och...

någon kanske redan har nämnt min tanke, men vänta här lite nu… Vi vill inte ha kärnkraft, vi vill inte att svenska älvar ska röras, men inte fan vill vi (generaliserar) spara på energi?!
Hur många här kan säga:
Jag har bara lågenergilampor.
Jag har ingen platt-tv (drar faktiskt mer ström än bildrörs-tv)
Jag åker inte bil/tåg/osv en enda gång i onödan.
Jag köper bara lokalt producerade varor.
Jag har inga plastkläder (gore-tex, soft shell, å allt vad de heter), bara naturliga.
Jag har bara 17 grader i hemmet.

Så länge vi själva inte orkar vara miljöriktiga och energisnåla, så säger jag bara bygg ut vindkraften var fan det behövs och ger energi!
Det är ju vi själva som driver fram energihetsen.

Vem tycker inte att det är vackert att komma fram till en fjällstation efter en dag ute i fjällen, men vänta lite nu…den ligger ju mitt i naturen och förfular. Ta bort den också då om vi inte kan ha vindsnurror lite här och var.
Det finns två vägar att välja:
1: Vänj er med vindkraft och gå i platskläder med nyaste plastskidorna
2: Var rädd om naturen och förbruka inte så jävla mycket av den…

Så jävla mycket korkade människor det finns.
Människan förfall kommer att bero på att vi är egoistiska och lata.
 
Enstaka

Jag förstår inte filosofin att bara sätta upp enstaka vindkraftverk. På de flesta ställena ser man bara en vindsnurra. Det känns ju bättra att man försöker sätta upp fler snurror när man åndå drar fram kablar och "förstör" naturen. Visst tappar man lite effekt om man sätter upp fler men det känns ändå bättre att montera 5 st bredvid varandra än dessa enstaka som står uppställda här och var.

Är det verkligen miljövänligt att dra kabel flera mil för att sätta upp ett vindkraftverk? Är det verkligen någon som räknar på "life cycle assessment"?

Sen håller jag helt med att det är bättre att producera elen närmare konsumenten. Det finns massor med åkermark hos oss i mälardalen som man kan använda. Runt snurrorna kan man odla etanol.
[Ändrat av mathias 2006-12-13 kl 13:07]
 
Hej Patrik. Inte många av dina uttalanden som jag kan säga. Men å andra sidan pläderar jag ju för kärnkraften så därför anser jag mig ha rätt att ha åsikter emot illa placerad vindkraft.

Christian
 
Re: inte riktigt hängt med, och...

Hur många här kan säga:
Jag har bara lågenergilampor. - Jupp skulle aldrig fala mig in att köra ful-lampor..
Jag har ingen platt-tv (drar faktiskt mer ström än bildrörs-tv) - Nix, tycker dessutom att dom inte är bildmässigt bra nog till priset..
Jag åker inte bil/tåg/osv en enda gång i onödan. bor man på landet måste man åka bil.. men jag har en etanol-bil
Jag köper bara lokalt producerade varor.inte bara, men en heldel egenproducerat
Jag har inga plastkläder (gore-tex, soft shell, å allt vad de heter), bara naturliga.njae.. nog finns det ett eller annat plastplagg därhemma
Jag har bara 17 grader i hemmet. 15 grader

För mig är det oxå ett enkelt val, vi måste dra ner på slöseriet.. Det handlar nog mer om vad den enskilde gör än hurrvida vi sätter upp vindkraftverk i fjällen.. Om alla börjat med det som står ovan så skulle världen snabbt få bättre mörjligheter.. Nu tycker jag gott att man kan smälla upp några tusen vindisar i fjällen oxå.. ser inte problemet.



 
mellpat; sa:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=384640&previousRenderType=8

Tydligen inget fel på min fingertoppskänsla den här gången. Tyska energimyndigheten dömer ut vindkraft som för dyrt. Greenpeace har inte oväntat annan uppfattning och stöder sig väl då på egen "forskning", hahaha ....

Svenska Energimyndigheten sköter tydligen sitt jobb på det sätt man kan vänta av miljöpartister i maktställning. Här kan man studera myndighetens propaganda
http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....m&MenuSelect=0C82DEDF5E41FABAC1257170001FA460

och sedan jämföra.
http://www.konvertera.nu/forum/effekt/hur-mnga-vindkraftverk-fr-ett-krnkraftverk.new.html

Jag ser inte ditt problem med greenpeace, de använder sig av välrennomerade yrkesmän och kvinnor i sin forskning. Bland annat så har en duktig "kollega" till dig utarbetat en rapport åt greenpeace (civilingenjör Klaus Illum som är flerfaldigt prisbelönt för sitt arbete). Rapporten är ett konkret förslag på hur norden skall sköta sin energiutveckling på ett hållbart sätt, du kanske skulle läsa den mellan vändorna på forumet?

http://www.greenpeace.org/raw/content/sweden/rapporter-och-dokument/ett-nordiskt-energiscenario.pdf
 
Vid Blaiken i Juktådalen finns långtgående planer för en vindkraftpark på 80-120 vindkraftverk. Som jag har förstått det så "tävlar" just nu Svevind och Skellefteå Kraft om att få bygga denna vindkraftpark.

Skellefteå Kraft har lagt ut en projektbeskrivning på webben.
http://www.skekraft.se/platform/components/upload/consume/streamFile.asp?id=892

Vad ska man säga om denna möjliga vindkraftpark?
Jag kan faktiskt tycka att det är ett rätt okej val av plats, enbart utifrån påverkan på friluftslivet, som jag inte tror är särskild utbrett just här. Närheten till Blaiken-gruvan & Juktans kraftstation gör ju att området redan är hårt påverkat.
 
Vet inget om området, men rent allmänt tycker jag att man ska försöka låta bli att tafsa på skyddade områden, vare sig det är nationalparker eller domänreservat. Om man slår upp vindkraftverk i Blaikens domänreservat så bör man instifta ett nytt, lika stort skyddsområde någon annanstans.
 
En artikel i dagens VK som säger att ett norskt bolag(Fred Olsen Renewables) hoppas få bygga 2 vindkraftparker i Västerbotten.
-66 vindkraftverk på Södra Storfjället, söder om Tärna
-43 vindkraftverk på Stekenjokk, väster om Klimpfjäll

http://www.vk.se/Article.jsp?article=96862
Obs, VKs artiklar brukar bara vara nåbara under en vecka via direktlänkar, sen plockas de bort, så om länken inte funkar så beror det på att du läser denna post längre tid efter att jag postade inlägget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...