Tältval inför Kebneresa

Re: Re: Re: Boktips!

^_^; sa:
Gyllengahm; sa:
^_^; sa:
Christoffer, det här boktipset går inte av för hackor!



Den finns säkert på bibblan. Jag köpte den på Abisko turiststation, efter att en riktig gammal vandringsräv (han var 70 och hade fjällvandrat i typ 50+ år) rekommenderat den. Där står om alla ställen du kan vandra, och han har till och med skrivit svårighetsgrad!

Men! Wow detta är ju optimalt! :) Den vandring ni tog (som jag just nu följer på hemsidan ..:)..) var det en vandring ni fått tips om från boken?

Nej, vi fick tipset av MAJJEN här på Utsidan. Det bidde en låååång tråd av alltihop:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39285

Fördelen med att inte gå på Kungsleden var att vi slapp träffa folk. När vi väl gick på Kungsleden höll vi på att smälla av på grund av allt folk. Jag blev jättestressad, varför har de så bråttom? Hinner man verkligen se något när man springer i fjällen? Nej jag vill hellre gå i ödemarken, i min egen lugna takt.

"Hellre på fri fot i ödemarken att vandra, än sitta i en stol av guld, och få sin mat av andra."

Ah, vilket citat! Så pampigt, men så rätt!
Jobbigt med turistkänslan där.. det är ju lite av just det man vill slippa när man åker upp dit. Att bara få vara för sig själv vore kanon.
 
Har dessutom en lite fråga angående sovsäck.
På haglöfs hemsida står angivet två komforttemperaturer. En som -heter- comftemp och en som heter Tlimit. Jag fick råd om att följa comftemp -10, men ska jag kolla på T-limit då, som alltså avser comftemp (fast för män)?
Verkar lite snurrigt. Isf borde väl "comftemp" kallas "comftemp_woman"?
 
Re: Re: Re: Re: Boktips!

Gyllengahm; sa:
^_^; sa:
"Hellre på fri fot i ödemarken att vandra, än sitta i en stol av guld, och få sin mat av andra."

Ah, vilket citat! Så pampigt, men så rätt!
Jobbigt med turistkänslan där.. det är ju lite av just det man vill slippa när man åker upp dit. Att bara få vara för sig själv vore kanon.

Det är från en folklig visa. Den finns inspelad med gruppen Frifot.
 
Om du ska ha en syntetsäck tycker jag du ska titta på McKinley ist för Haglöfs. Kolla tex på 'Yukon' på länken nedanför och jämför med Znooz. Samma fyllnadsmaterial och MER än i Znooz 1200--men graderad till högre komforttemperatur. Försök och begrip... Och mycket billigare. McKinleys tyg är också för det mesta detsamma som i dyrmärkena, till skillnad från Stadiums Everst som kan kännas lite otäcka och 'billiga' att ta på.

http://www.intersport.se/kataloger/utelivsguiden2006/katalog.htm
 
Re: Re: Boktips!

Vill understryka att jag vill göra en fjällvandring naturell, alltså jag vill uppleva fauna och se så mycket av växtriket som det går. Helst torrt och utan turister.

Då skulle jag rekommendera dig gå i Vistasdalen från Nikkaluokta upp till Vistasstugan. Det ska gå att åka båt några km längs dalen också. Efter det går du antingen norrut till Abisko eller runt Kebnekaisemassivet till Singi och förbi Kebnekaise fjällstation tillbaka till Nikkalukota. Vill du göra en avstickar är det fint att gå från Vistasstugan till Nallo, där det också finns en stuga. Vandringen dit är fin och det är bara sista biten som som det blir stenigt.

Nallo är en av STF:s vackrast belägna fjällstugor med mycket höga berg runt om sig. Söder ut från Nallo börjar Kebnekaisemassivet "stenhav" och turen exempelvis mellan Nallo och Unna Räita går nästan uteslutande i blockterräng och helt avsaknad av någon fauna.

Många är så fokuserade att gå till Kebnekaise fjällstation, vilket gör den till rena turistmagneten. Visst är fjällstationen fin, speciellt gamla stugdelen, men som sagt där är också en hel del turister/vandrare.

Vill du se verkligt stor natur och inte trängas ska du gå i Rapadelen i Sarek. Själv gick jag i norra Sarek i somras och mötte ingen på tre dagar. Fjärde dagen såg jag några vandrare på nån km avstånd som jag hälsade till. Snacka om folktomt.
 
Re: Re: Re: Boktips!

viktorjonsson; sa:
Vill understryka att jag vill göra en fjällvandring naturell, alltså jag vill uppleva fauna och se så mycket av växtriket som det går. Helst torrt och utan turister.

Då skulle jag rekommendera dig gå i Vistasdalen från Nikkaluokta upp till Vistasstugan. Det ska gå att åka båt några km längs dalen också. Efter det går du antingen norrut till Abisko eller runt Kebnekaisemassivet till Singi och förbi Kebnekaise fjällstation tillbaka till Nikkalukota. Vill du göra en avstickar är det fint att gå från Vistasstugan till Nallo, där det också finns en stuga. Vandringen dit är fin och det är bara sista biten som som det blir stenigt.

Nallo är en av STF:s vackrast belägna fjällstugor med mycket höga berg runt om sig. Söder ut från Nallo börjar Kebnekaisemassivet "stenhav" och turen exempelvis mellan Nallo och Unna Räita går nästan uteslutande i blockterräng och helt avsaknad av någon fauna.

Många är så fokuserade att gå till Kebnekaise fjällstation, vilket gör den till rena turistmagneten. Visst är fjällstationen fin, speciellt gamla stugdelen, men som sagt där är också en hel del turister/vandrare.

Vill du se verkligt stor natur och inte trängas ska du gå i Rapadelen i Sarek. Själv gick jag i norra Sarek i somras och mötte ingen på tre dagar. Fjärde dagen såg jag några vandrare på nån km avstånd som jag hälsade till. Snacka om folktomt.

Oj! mycket bra råd! Känner igen en hel del namn där. Jag hade tänkt ta en vandringstur som följer sträckan som denna man följt här:

http://www.kebnekaise.nu/se/reseberattelser/resa3.php

Verkar ganska smaskig, samtidigt som det är lite utmaning över det hela. Rapadalen (hur fint låter det nu ..:)..) ska jag kolla upp! Låter bra med orörd terräng. Hoppas det inte är för mkt läskig brunbjörn i trakterna.. vet att de är "ofarliga" (notera citationstecknen) i generell mening, men det är ändå läskigt att gå i dessa nallars (heter nallo så efter "nalle"? spontan tanke!) trakter.. de kan trots allt fälla ett rådjur om de är riktigt hungriga så.. :S

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Re: Re: Boktips!

Gyllengahm (Christopher Gyllengahm)

Oj! mycket bra råd! Känner igen en hel del namn där. Jag hade tänkt ta en vandringstur som följer sträckan som denna man följt här:

http://www.kebnekaise.nu/se/reseberattelser/resa3.php

Verkar ganska smaskig, samtidigt som det är lite utmaning över det hela. Rapadalen (hur fint låter det nu ..:)..) ska jag kolla upp! Låter bra med orörd terräng. Hoppas det inte är för mkt läskig brunbjörn i trakterna.. vet att de är "ofarliga" (notera citationstecknen) i generell mening, men det är ändå läskigt att gå i dessa nallars (heter nallo så efter "nalle"? spontan tanke!) trakter.. de kan trots allt fälla ett rådjur om de är riktigt hungriga så.. :S

Mvh
Christopher

Mycket trevlig tur, kanske lite "häftig" som prova-på tur. Inga direkta farligheter men räkna med att du får vada. Räkna inte med att se så mycket folk heller, om man bortser från Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta. Mellan Tarfala och Kaskavagge kan det vara svårorienterat. Försök att komma ut åtminstone en helg i något naturreservat eller liknande och prova utrustning och dig själv. Gör en avstickare till Unna Räita när du passerar på vägen mellan Nallo och Singi. Har du tid så stannar du där en dag. Väl värt det.

Jag har minimala erfarenheter från vandringar i Sarek men vill du slippa stora horder av likasinnade (fjällvandrare) i området mellan Stora Sjöfallet och upp till Abisko är det inga problem. Lämna kungsleden så blir det snabbt tomt. Till och med kungsleden Vakkotavare-Singi är rätt folktom. Stora stråket är Abisko-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta.

Nallo har troligen inget med nalle att göra. Det kommer säkerligen, som de flesta andra namn i fjällen från samiskan.

Någon tipsade om Grundstens böcker och de är väldigt bra. Man kan få mycket idéer därifrån. Något jag reagerat för är dock hans tidsangivelser. Jag tycker han blåser på i ett rätt ordentligt tempo.

Svenska turistföreningen

http://www.svenskaturistforeningen.se/

har också mycket bra på sin hemsida.

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Boktips!

pal2; sa:
Någon tipsade om Grundstens böcker och de är väldigt bra. Man kan få mycket idéer därifrån. Något jag reagerat för är dock hans tidsangivelser. Jag tycker han blåser på i ett rätt ordentligt tempo.

Jag håller med! Ibörjan på boken skriver han nåt om att man går 3-4 km per timme i fjällen. Det gör INTE jag kan jag säga! Jag skulle gissa att jag går max 2 km per timme, om ens det. Man måste ju njuta av omgivningarna, småprata, ta foton, vila lite, dricka vatten, filosofera... Inte konstigt att det tog oss en hel dag att gå 12-14 km.

Om man dessutom räknar med att vi sov typ 12 timmar per natt (innan det blev minusgrader) så förstår man att vi inte hann med mycket mer än att sova, gå och äta. Men det var härlig semester att göra så.

Jag skulle kunna tänka mig att vandra till ett basläger och sedan göra dagsutflykter därifrån. Till exmepel till Kårsavaggestugan (som vi ju missade på våran tur, eftersom vi fick så ont i knäna och var tvungna att avbryta). Sen kan man göra dagsturer därifrån, till exempel upp i Latnjavággi. Det vore lite kul att göra den turen tillsammans med ett gäng kompisar. På Abisko turiststation kunde man ju hyra både tält, sovsäck och ryggsäck. Då kan man ju utgå därifrån. Hmm, jag kanske skulle ta och börja luska reda på vilka av mina vänner som skulle kunna tänkas intresserade av en sån här grejj...

//Frida

PS: Förlåt för utsvävningen!
 
Jag skulle bara vilja ta tillfället i akt att varna för Marmots earlylight, jag har slagit upp detta tält och förvånas över de halvkorkade lösningarna och specielt så kändes inte kvaliten så övertygande.

I tältväg kan jag rekomendea hillebergs Muddus. Du sparar flera tusen gämfört med en del av deras andra modeller som gör unjefär samma sak eller mindre och har på samma gång både tarp och solotält.
Gå inte på marknadsföringstricket att det behövs bågtält för att stå emot väder och vind. Bågtälten är inte så gamla och världen utförskades utan deras inblandning. Om du går med teleskopstavar eller liknande så har du ett solotält som väger in på just under eller över kilot beroende på vad du har för spik till det.

12 000!!! Tja, det är dina pengar men jag skulle lägga undan minst hälften tills EFTER Turen, då kan du se vad som dög och inte dög och du kan kompletera med det du vill ha. Låna så mycket du kan inför turen och köp de grejer du blev förälskad i eller saknade när du kommer hem!!!

Fuska aldrig med:
TÄLT
RYGGA
SKODON
REGNKLÄDER
...resten löser sig.
 
Hej alla!
Jag vill tacka så oerhört mycket för alla trevliga och godhjärtat vänliga svar, lösningar och upplysningar gällande mitt lilla äventyr. Jag ser verkligen fram emot det, och med er hjälp kommer det bli än mer underbart!

Självfallet är det så att om det dyker upp ytterligare saker jag kan ha till hjälp inför min vandring, ja självfallet att ni får skriva till det då! Allt ni alla har skrivit kommer jag gå igenom flertalet gånger när jag i slutskedet bestämmer mig för de saker jag ska köpa. Därför- ett stort tack för er hjälp och ett stort tack för den vänliga och hjälpsamma underton som präglar forumet! Hatten av!

Mvh
Christopher
 
Ryggsäck

Har själv en marmot terraplane på ca 85 liter som jag är nöjd med. Men jag skulle nog vilja gå upp på storlek.
Om jag skulle köpa en ryggsäck idag, skulle jag nog satsa på 110-130 liter. Med anledningen att om man ska få med sig kök tält o.s.v., behövs det mycket utrymme. Det krävs extra mycket utrymme om du dessutom planerar att köra hemmatorkad mat tillsammans med ris pasta o.s.v.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...