Tältval inför Kebneresa

Re: Konsekvensanalys

ping; sa:
Problemet är inte att laga mat inne i tältet,det är det enda rätta.Förutom att du låter avgaserna spridas fritt för vinden och göder ozohålet,finns även risken att du välter köket när du dräller runt utanför.I tältet har du alltid golvet som en buffert om skiten skulle träffa fläkten,ute tar det eld i vegetationen direkt och hela fjällvärlden brinner upp,ner och bort-glaciärerna smälter-bäckarna torrlägs-samerna blir ledsena och marscherar mot Stockholm men möter offerpoängsamlande förortskids (Kicker's) som gör processen kort.

DET min vän blir ett stort kors att bära.

Nä,det bästa är att gasa på inne i tältet och insup avgaserna så att du får med dig dom hem,leave no trace.

:)
peter
[Ändrat av ping 2006-10-12 kl 15:08]

*Garvar så tånaglarna borrar sig in i fotsulan*
 
Re: Re: Konsekvensanalys

estetdrägg; sa:
ping; sa:
Problemet är inte att laga mat inne i tältet,det är det enda rätta.Förutom att du låter avgaserna spridas fritt för vinden och göder ozohålet,finns även risken att du välter köket när du dräller runt utanför.I tältet har du alltid golvet som en buffert om skiten skulle träffa fläkten,ute tar det eld i vegetationen direkt och hela fjällvärlden brinner upp,ner och bort-glaciärerna smälter-bäckarna torrlägs-samerna blir ledsena och marscherar mot Stockholm men möter offerpoängsamlande förortskids (Kicker's) som gör processen kort.

DET min vän blir ett stort kors att bära.

Nä,det bästa är att gasa på inne i tältet och insup avgaserna så att du får med dig dom hem,leave no trace.

:)
peter
[Ändrat av ping 2006-10-12 kl 15:08]

*Garvar så tånaglarna borrar sig in i fotsulan*

Förresten, rent spontan fråga, är det någon som använder ett sånt där underlag som man ska ha under tältet som ett extraskydd mot vassa stenar etc etc? Syftar på hillebergstälten. Ett sådant till Akto kostar typ 360kr. Är det glatt bortkastade pengar?

Mvh
Christopher
 
Skyddsgolv

Gyllengahm; sa:
Förresten, rent spontan fråga, är det någon som använder ett sånt där underlag som man ska ha under tältet som ett extraskydd mot vassa stenar etc etc? Syftar på hillebergstälten. Ett sådant till Akto kostar typ 360kr. Är det glatt bortkastade pengar?

Mvh
Christopher

Man försöker väl undvika de värsta stenmarkerna, och jag vet inte om jag lyckats bättre än andra men jag har inte använt något skyddsgolv under cirka 10 år med mitt Nallo2. Nog har jag väl ibland tältat på hård mark med elaka stenspetsar uppstickandes men jag har inga skador på golvet. Jag skulle inte köpta något skyddgolv om jag köpte nytt tält.

Mvh
Peter P.
 
Enpersoners eller större?

Avser man jämt sova själv är enmans ok, dessutom lite lättare. Kommer man däremot att mellanåt sova två(tre) behöver man ett tält till, o.s.v.
Ett tvåmanna tält är bekvämare solo när man blir inregnad, vintertid när alla kläderna skall hållas ordning på etc.
Efter min lilla erfarenhet är ett tvåmannatält mer användbart än ett solotält.
Givetvis spelar vikt och packvolym roll, med minskad följer oftast ökat pris. Bra tält är billiga, i längden.

Go tur
 
Re: Re: Re: Konsekvensanalys

Gyllengahm; sa:
estetdrägg; sa:
ping; sa:
Problemet är inte att laga mat inne i tältet,det är det enda rätta.Förutom att du låter avgaserna spridas fritt för vinden och göder ozohålet,finns även risken att du välter köket när du dräller runt utanför.I tältet har du alltid golvet som en buffert om skiten skulle träffa fläkten,ute tar det eld i vegetationen direkt och hela fjällvärlden brinner upp,ner och bort-glaciärerna smälter-bäckarna torrlägs-samerna blir ledsena och marscherar mot Stockholm men möter offerpoängsamlande förortskids (Kicker's) som gör processen kort.

DET min vän blir ett stort kors att bära.

Nä,det bästa är att gasa på inne i tältet och insup avgaserna så att du får med dig dom hem,leave no trace.

:)
peter
[Ändrat av ping 2006-10-12 kl 15:08]

*Garvar så tånaglarna borrar sig in i fotsulan*

Förresten, rent spontan fråga, är det någon som använder ett sånt där underlag som man ska ha under tältet som ett extraskydd mot vassa stenar etc etc? Syftar på hillebergstälten. Ett sådant till Akto kostar typ 360kr. Är det glatt bortkastade pengar?

Mvh
Christopher

Järnplåt under, kallt men skyddar mot alla skärv....;-)
 
Akto är bra du blir säkert mycket nöjd.
Under tarpen använder jag ofta en bit byggplast som marktäckare där jag lägger ner min lätta luftmadrass.
Det är skönt att kunna hålla marken utanför matkärlet och tandborsten...
Det man inte kan använda till minst tre ting kan oftast lämnas hemma utan större saknad...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.