Tältval inför Kebneresa

Hej!
Ska upp till Kebne och vandra i omnejderna kommande sommar. Ska vara ute i två veckor ungefär.
Tänkte fråga om Hillebergs Akto är overkill eller om man ska slå till på ett rejält tält från början. Finns det alternativ som ev är bättre och billigare? Andra råd eller tips ang tält och utrustning kring tältet mottages gärna!

Mvh
Christopher
 
I fjällen kan det bli vilket väder som helst, så nej, jag tycker inte det är overkill. Använde själv ett Akto i höstas i det området och det var jag tacksam för.. blåste rejält med storm i byarna ett dygn. Tältet stod fast som en klippa. Jag kompromissar inte med utrustningen, men det beror också mycket på att jag gärna går utanför lederna.

Men visst går det att tälta med enklare utrustning; det finns de som sover i tarp i fjällen (dröjer nog inte länge förrän det kommer en tarpare här i tråden...:) Det viktiga är placering och förankring -- se till att placera tältet i så mycket lä som möjligt med minsta ytan mot vinden och att pinnar och stormlinor sitter bra fast. Är det busväder brukar jag förstärka med stenar på tältpinnarna, speciellt om jorden är lite lös. Det som är bra med ett starkt tält är att om man inte finner en plats med lä så vet man att det klarar hård vind ändå.

Sök runt lite i forumet så finns det femtielva trådar om utrustning och vandring i Keb med omnejd..

go tur!
 
Svårbedömt

Det där är lite svårt att bedöma. Själv har jag en 75 liters, numera, vilket är skönt. Slipper bära sovsäcken i packpåse utanpå, som jag fick när jag bara hade 60 literssäck.

Tror inte jag skulle klara mig med 65 om jag skulle vara ute i två veckor, utan att kunna proviantera på vägen. Tältet tar ju en del plats också.

Sen är det trist att behöva prrrrreeesssssa ner varenda pryl.

//Bert
 
Jag har en...

... Fjällräven Råstu.

Fungerar bra för mig. Skön att bära. Jag är smalt byggd med långa ben, men med rätt kort rygg.

Säcken har många bra detaljer, som jag saknat på tidigare säckar.

//Bert
 
Ryggsäckstips

Min favvo är Arcteryx New Bora. Arcteryx Naos kan vara ett alternativ. Ska tydligen komma en större Naos under hösten/vintern än den som är störst nu. Arcteryx är "dyra", men man får tänka på att en rygga är något man ska ha LÄNGE. Ungefär som att köpa ett kylskåp. Vad betyder då en tusenlapp eller två extra för en rygga som ger en så överlägsen bärkomfort?

Jag har fått intrycket att man behöver en STOR rygga för en 2-veckorstur. Minst 90 liter! Det enda du ska ha med dig mer på en 2-veckorstur, jämfört med en 1-veckastur, är mera mat. Men som sagts här i tråden, man vill ju inte behöva pressa ner grejerna. Och man ska sträva efter att få ner allt inuti ryggan, tält, sovsäck, liggunderlag, you name it!

För övrigt rekommenderar jag dig att gå in i Recensionsbanken här på Utsidan och få andras betyg på de bästa säckarna som finns.
 
Tillägg

Glömde säga att min 75 liters säck räcker för 2 veckors vistelse i fjällen, bara om man är två vandrare tillsammans.

Dvs. att man delar på viss utrustning. Jag tar tältet, någon annan tar kök och kanske mera mat osv.

Skulle jag gå ensam och vara totalt borta från civilisationen i 2 veckor så skulle jag nog behöva 90 l också.

Men helst slipper jag.

:)

//Bert
 
Jag tycker mycket av tråden pekar mot en, enligt min mening, onödigt tung utrustning. Akto är ju helt OK viktmässigt för att vara ett tält som klarar även vinterstormar. Personligen tycker jag inte det behövs på sommaren. Är tarptentare :)

Arcteryx Bora är utmärkta säckar, men väldigt tunga. Det går att hitta säckar med samma kapacitet till halva vikten. För de flesta är ryggsäcken den tyngsta pryl man har, så här gäller det att vara försiktig så att man inte köper fast sig i en 4 kg säck som man måste släpa på i 10-15 år, eftersom den är för dyr att skrota.

Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

Om du medvetet går in för lätta grejer och håller ned antalet prylar klarar dig med en säck på 50-60 l och 10-15 kg packning. Exempel på detta och bilder från en vandring med min son i Keb i somras finns på min hemsida.

Lyssna noga på både "traditionalister" och lättpackare och gör sedan ditt val, så att du inte köper på dig onödigt många, stora och tunga saker.

Hur mycket packning man vill bära är något man själv väljer, det är mycket mer subjektivt än vad man kan frestas att tro när man läser utrustningskatalogerna.

Jörgen
 
Mitt standardråd:

Om du saknar något i utrustningen, så satsa antingen på det bästa som plånboken tål eller på det billigaste som fungerar.

(Nej det bästa behöver förstås inte vara dyrast)

Ett säkert sätt att bli missnöjd med ett köp är att lägga så mycket pengar att man inte tycker att man kan byta, men samtidigt inte känna att man köpt något bra nog.

Så fundera på vilket tält du helst vill ha. (Oavsett tillverkare. Hilleberg gör många bra tält, men de är inte den enda kvalitetstillverkaren.)

Fundera sedan på om du har råd. Om inte, så låna eller hyr istället. Eller köp ett billigt tält och anpassa turen därefter. (Det är hur som helst skönt att ha ett slit och slängtält till sammanhang där man inte gärna riskerar fintältet)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.