Packa lätt. Tipsa en nybörjare.

Re: Re: Utrustning

alven; sa:
Linser tycker jag personligen är meckigt i fält, lite tveksam till hygienen dessutom.

Jag kör numera enligt ett tips jag läste här på Utsidan: Engångslinser som bara bytes varannan dag. De sitter alltså i över natten varannan natt.

Tack vare att engångslinserna är tunnare så blir det inte lika mycket "grus" i ögonen som om man sover med månadslinserna i, och man slipper släpa med sig linsvätska.

Ögonen får ju vila varannan natt, och varannan dag sätter man i helt fräsha sterila linser.

Jag köpte dessutom bara en styrka på linserna (har normalt 1.00 och 1.25 så det går att köra samma på bägge ögonen).
 
Re: Re: Re: Re: Utrustning

Jag kör numera enligt ett tips jag läste här på Utsidan: Engångslinser som bara bytes varannan dag. De sitter alltså i över natten varannan natt.
Vad säger optikern om det?

Minns inte om jag diskuterat det med optikern (engångslinserna köpte jag på Nätet), men jag kan inte se att det skulle vara nåt problem. Mina vanliga månadslinser har optikern sagt att det går att ha sitta i över natten ibland.

Tar ur linserna gör man ju normalt av två anledningar:

Det ena är att desinficera linserna och det andra är att låta ögat andas.

Det finns ju numera dyra dygnet runt-linser (som släpper igenom syre så man inte behöver ta ur dem för att låta ögat andas).

(Korrigerade felaktig citering)
[Ändrat av nermander 2006-09-20 kl 10:54]
 
Re: Re: Re: Utrustning

nermander; sa:
Jag kör numera enligt ett tips jag läste här på Utsidan: Engångslinser som bara bytes varannan dag. De sitter alltså i över natten varannan natt.
Har en polare som tidigare använde sina endagslinser flera veckor i sträck. En gång på en tenta så ramlade ena linsen ut pga torka, och då kom han på att den "endagarslinsen" var en månad gammal. Inget att rekommendera dock.

Men förresten Nermander, kan man inte spara lite vikt genom att låta linserna stanna hemma? :)
 
Re: Re: Re: Re: Utrustning

Strykarräven; sa:
Men förresten Nermander, kan man inte spara lite vikt genom att låta linserna stanna hemma? :)

Visst kan man, men det kan vara lite jobbigt att knappt se nåt. Visserligen har jag inte så stort synfel, men ändå:)

Naturligtvis finns det en gräns där linserna börjar väga lika mycket som ett par glasögon, då får man lov att se på skillnaden i komfort också.
 
Jag funderar lite på hygienen de gånger man plockar in och ur linserna; kanske kan man ha med en våtservett per tillfälle. Det jag själv tänkt är att köra med linser som ska sitta i en hel månad så att man helt slipper geggandet. Men price/performance slår fel för mig där, tycker glasögonen funkar bra.

Däremot brukar jag ha med ett par engångslinser ifall glasögonen går söner helt...
 
Men är det så jäkla ohygieniskt med tvål och fjällbäcksvatten jämfört med att stå och pilla med linserna på toaletten hemma? Det finns ju inget rum i hela huset som har så mycket bakterier som dasset.

Särskilt om man kör med engångslinser borde väl hygienen inte vara nåt problem.
 
Nordesjö; sa:
Men är det så jäkla ohygieniskt med tvål och fjällbäcksvatten jämfört med att stå och pilla med linserna på toaletten hemma? Det finns ju inget rum i hela huset som har så mycket bakterier som dasset.

Särskilt om man kör med engångslinser borde väl hygienen inte vara nåt problem.

Jag kör alltid med engångs när jag vandrar och upplever inte några hygieniska problem. Några droppar vatten på fingertoppen räcker bra och på vintern är det bara att köra ner fingret i snön och gnugga.

Jag har heller aldrig varit med om att linserna frusit i sträng kyla, det verkar som att den lösning de ligger i tål en hel del...

//J
 
Nej det kanske bara är jag som är nojjig.... får se vad jag tar för beslut nästa gång... Regn och imma är ju traditionella problem med glasögon och ingetdera är ju särskilt kul.
 
ping; sa:
joa_bj; sa:
Lite diskmedel
Lite tvätt medel
Lite Bliw flytande två eller en bit av en hård tvål


Onödiga saker?
Saker som saknas?
Tips på bättre saker?


//Jocke

Dessa artiklar kan bytas mot en halv Galltvål,
ingen direkt viktminskning,men ändå.
Finns nåt som heter olivtvål också,men den har jag inte testat.


peter
[/QUOTE]


Jag kör med olivtvål när jag är på fjället. Fungerar utan problem som tvättmedel, fungerar ok i hårtvatten, fungerar dåligt i bräckt vatten, använder det till personlig hygien hemmavid också, billig, räcker länge och torkar inte ut huden.
Jag är väldigt nöjd.
/nisse
 
Sågar man av en bit tvål med bågfilen så väger den inte mer än 10-15 g. En tvålbit av en tummes storlek räcker väldigt länge. Särskilt om det är en dryg tvål, Lux och andra tenderar ju att försvinna så fort det blir lite dagg. För det mesta blir ju det mesta rent bara av vatten, även om det brukar vara svårt att övertyga folk om detta. För fettlösning funkar tvål för både kokkärl, hud och hår. Det är ju bara några av årets 365 dagar man kör detta, snart är man tillbaka i den trygga tillvaron med 7-8 olika hygienprodukter som alla gör en oemotståndlig i olika sammanhang. Satsa på att leva lite farligt någon gång:)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
Nimco Packa frystorkat effektivast? Fjällvandring 25
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
Rodluvan Bära/packa rätt...men hur? Fjällvandring 11
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
lätt packning Fjällvandring 7
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
ljunkan Tipsa om Alptoppar Fjällvandring 11
Micke6105 Tipsa mig om friluftsbyxor, tack! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.