Packa lätt. Tipsa en nybörjare.

Utrustning

Hej!

Jag kan bara inte låta bli att skriva här nu efter att ha läst alla inlägg...
Personligen så förstår jag mig inte på alla dessa "gramjägare" - "Om jag väljer bort 3 par kalsonger så sparar jag säkert 200g" (ja, jag raljerar...och ja, många bäckar små...men ändå...) och jag kan verkligen inte hålla med de som inte förstår att man kan känna sig fräschare av att byta kalsonger - de har uppenbarligen aldrig nyttjat 5-punktstvätt - man behöver inte ha en dusch för att bli ren...
Men smaken är som baken och tur är väl det!

Mitt tips till dig är - som många andra sagt de mest grundläggande plaggen (skalplagg, underställ etc.) när du har allt som du tror att du vill ha med dig så provpacka ryggan och ge dig ut med den en sväng, det har jag gjort varje gång, och då inser man ganska snabbt om det är för mycket eller inte...
Min uppfattning är att det är inte vikten på ryggsäcken som avgör hur du kommer att uppleva det hela utan hur pass bra din kropp och ryggsäck passar ihop - har du en ryggsäck som känns bra när den är tungt lastad så kommer du troligen inte att märka av vikten så mycket.
Jag använder själv Sacci's FJS Orginal och tycker att den passar mig perfekt, den är kanonskön oavsett om den väger 15 eller 30kg.
Jag skulle ALDRIG lämna min systemkamera hemma...inte en chans...den extra vikten tar jag gladeligen!

Lycka till!

//Andreas
[Ändrat av Adam-Ludvig 2006-09-02 kl 00:18]
 
Re: Utrustning

Adam-Ludvig; sa:
Hej!

Jag kan bara inte låta bli att skriva här nu efter att ha läst alla inlägg...
Personligen så förstår jag mig inte på alla dessa "gramjägare" - "Om jag väljer bort 3 par kalsonger så sparar jag säkert 200g" (ja, jag raljerar...och ja, många bäckar små...men ändå...) och jag kan verkligen inte hålla med de som inte förstår att man kan känna sig fräschare av att byta kalsonger - de har uppenbarligen aldrig nyttjat 5-punktstvätt - man behöver inte ha en dusch för att bli ren...
Men smaken är som baken och tur är väl det!

Mitt tips till dig är - som många andra sagt de mest grundläggande plaggen (skalplagg, underställ etc.) när du har allt som du tror att du vill ha med dig så provpacka ryggan och ge dig ut med den en sväng, det har jag gjort varje gång, och då inser man ganska snabbt om det är för mycket eller inte...
Min uppfattning är att det är inte vikten på ryggsäcken som avgör hur du kommer att uppleva det hela utan hur pass bra din kropp och ryggsäck passar ihop - har du en ryggsäck som känns bra när den är tungt lastad så kommer du troligen inte att märka av vikten så mycket.
Jag använder själv Sacci's FJS Orginal och tycker att den passar mig perfekt, den är kanonskön oavsett om den väger 15 eller 30kg.
Jag skulle ALDRIG lämna min systemkamera hemma...inte en chans...den extra vikten tar jag gladeligen!

Lycka till!

//Andreas
[Ändrat av NUI 2006-09-02 kl 10:27]
 
Re: Re: Utrustning

NUI; sa:
Adam-Ludvig; sa:
Hej!

Jag kan bara inte låta bli att skriva här nu efter att ha läst alla inlägg...
Personligen så förstår jag mig inte på alla dessa "gramjägare" - "Om jag väljer bort 3 par kalsonger så sparar jag säkert 200g" (ja, jag raljerar...och ja, många bäckar små...men ändå...) och jag kan verkligen inte hålla med de som inte förstår att man kan känna sig fräschare av att byta kalsonger - de har uppenbarligen aldrig nyttjat 5-punktstvätt - man behöver inte ha en dusch för att bli ren...
Men smaken är som baken och tur är väl det!

Mitt tips till dig är - som många andra sagt de mest grundläggande plaggen (skalplagg, underställ etc.) när du har allt som du tror att du vill ha med dig så provpacka ryggan och ge dig ut med den en sväng, det har jag gjort varje gång, och då inser man ganska snabbt om det är för mycket eller inte...
Min uppfattning är att det är inte vikten på ryggsäcken som avgör hur du kommer att uppleva det hela utan hur pass bra din kropp och ryggsäck passar ihop - har du en ryggsäck som känns bra när den är tungt lastad så kommer du troligen inte att märka av vikten så mycket.
Jag använder själv Sacci's FJS Orginal och tycker att den passar mig perfekt, den är kanonskön oavsett om den väger 15 eller 30kg.
Jag skulle ALDRIG lämna min systemkamera hemma...inte en chans...den extra vikten tar jag gladeligen!

Lycka till!

//Andreas
[Ändrat av NUI 2006-09-02 kl 10:27]

Det trodde inte jag heller innan jag insåg att det inte handlade om gramjakt utan om kilojakt.

Denna sätter man in där kilona finns; de tre stora:

Bära
Sova
Skydd

Sedan kan man ägna sig åt att lämna alla dubletter av vad det vara månde hemma och börja jaga hekton och sedan gram om man vill. Det finns extrema lättpackare som klarar sig med en basvikt på sin packning som inte är större än vad en traditionell ryggsäck väger tom; 2,4 kg eller så.

Själv är jag mycket mer måttlig, men har lyckats minska packningens basvikt från 17-18 kg inför en veckotur till 6-7 kg. Mat tillkommer sedan. Jag lovar att mycket få personer saknar de 10 kilona och byter tillbaka.

När man har gjort de här rejäla kilovinsterna så finns det gott om utrymme för kamerautrustning eller vad som man tycker gör livet värt att leva. Men om man inte har som specialintresse att ryggsäcken skall vara tung så behöver den inte vara det för att klara livet nödtorft.

Men detta är ju ett val som är upp till var och en.

Jörgen
 
Re: Utrustning

Adam-Ludvig; sa:
Mitt tips till dig är - som många andra sagt de mest grundläggande plaggen (skalplagg, underställ etc.) när du har allt som du tror att du vill ha med dig så provpacka ryggan och ge dig ut med den en sväng, det har jag gjort varje gång, och då inser man ganska snabbt om det är för mycket eller inte...

Jag tycker inte att detta stämmer, det är inte samma sak att ge sig ut i spåret hemmavid som att efter tre dagar i brant uppför och nedför i blockterräng ge sig in på en fjärde likadan dag.

(OK det beror på vad man har för hemmaterräng och var man ska vandra, men ni fattar grejen.)

Jag började själv inför sommarens tur att väga grejer och titta på vikter. Delvis var detta pga att delar av min utrustning behövde bytas ut, så jag hade ett bra tillfälle att banta vikten. Det slutade med att jag och min hustru hade en gemensam startvikt inkl mat på ca 25 kg för 8 dagar (plus kläder på kroppen, har jag för mig, har inte filerna tillgängliga just nu). Då är vi inte tarpboende och inte alls lättpackade när det gäller mat (en diabetiker kräver marginaler). Men jag tycker inte att vi gått ner särskilt mycket i komfort -- möjligen tältet undantaget. Vi hade troligen på många sätt och vis haft det bättre under tarp...

Mitt tips till dig är att dels "tumma på hygienen" genom att bara ha med ett ombyte. Tvätta dig på kvällen och sov hyfsat fräscht i underställ som inte vandrats i. När man väl går är man i alla fall svettig efter en halvtimme, det är inte värt att bära med sig en massa kläder för en halv timmes fräschhet (?) per dag.

Systemkameran ska du ha med, du får ju inte tumma på nöjet med att vara ute, det är liksom lite kontraproduktivt.

Träningsoverallsbyxor går bort, värmeplagg behöver du bara ett. Underställ plus värmeplagg plus vindtät jacka klarar du flera minusgrader i, i synnerhet när du rör på dig.

Handduken byts mot en rejäl bit "mirakelduk" (från mataffären,inte packtowel för dyra pengar).

Disksvamp istället för borste, inget tvättmedel; se till att inte ha med dig för mycket av denna typ av grejer, det blir en del ihop. (Jag bantade mitt kök från 1,2 till 0,7 kilo i år, det enda jag köpte nytt var pajformar att ha i stället för det tunga locket.)

Om spritgelen är till för att desinficera händerna vid behandling av skador, ta med några desinficerande våtservetter i stället. Ofta räcker tvål och vatten faktiskt.

Linser tycker jag personligen är meckigt i fält, lite tveksam till hygienen dessutom. Är det till detta du ska ha spritgel? Överväg ett par schyssta glasögon med sportbåge (som sitter runt bakom öronen så att du inte kan tappa dem).

Tidning - no way.

Extraskor -- jag har aldrig insett storheten. Vada kan du göra i kängorna eller med coverboots. I lägret kan man helt enkelt knyta upp så få foten slappna av. ("Läger" förresten, det brukar för mig innebära att slå upp tältet, laga mat och sova... kanske större behov av ett par extra skor om man har flera timmar på sig att pyssla med annat.)

Hoppas ni får en god tur! (Om ni inte redan dragit iväg förstås :))


[Ändrat av alven 2006-09-02 kl 11:20]
 
Det kan vara lite riskabelt att känna efter hemma om packningen för tung, för det är ju efter flera timmars vandring som det börjar bli tungt. 18 kg känns kanske inte övermäktigt på elljusspåret hemmavid, men om jag bär 18 kg hela dagen under flera dagar så är det jobbigare.

De flesta känner sig fräschare i rena underkläder, men för de flesta av dem är det nog så att en viktminskning ökar komforten *mycket* mer än de där extra underkläderna.
 
Re: Re: Re: Utrustning

NUI; sa:
.....
Själv är jag mycket mer måttlig, men har lyckats minska packningens basvikt från 17-18 kg inför en veckotur till 6-7 kg. Mat tillkommer sedan. Jag lovar att mycket få personer saknar de 10 kilona och byter tillbaka.
.....
Jörgen
Varför så tvära kast egentligen? Att minska basvikten från 18 kg (hade du verkligen så tung baspackning?;-) ) med 6 kg till 12 kg känns ju mycket mer vad gäller viktminskning, än att gå vidare och minska basvikten från 12 kg till 6 kg?

Erkänn att lätt-lätt vikt för dig delvis är ett självändamål, precis som att inte besöka civiliserade trakter och bunkra under en längre vandring och/eller att vandra med kåta delvis är ett självändamål för mig;-)

Raskesven- som gärna byter tillbaks till högre vikt igen när kåtan kommer med i bilden.
 
Re: Re: Re: Re: Utrustning

Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Själv är jag mycket mer måttlig, men har lyckats minska packningens basvikt från 17-18 kg inför en veckotur till 6-7 kg. Mat tillkommer sedan. Jag lovar att mycket få personer saknar de 10 kilona och byter tillbaka.
.....
Jörgen
Varför så tvära kast egentligen? Att minska basvikten från 18 kg (hade du verkligen så tung baspackning?;-) ) med 6 kg till 12 kg känns ju mycket mer vad gäller viktminskning, än att gå vidare och minska basvikten från 12 kg till 6 kg?

Erkänn att lätt-lätt vikt för dig delvis är ett självändamål, precis som att inte besöka civiliserade trakter och bunkra under en längre vandring och/eller att vandra med kåta delvis är ett självändamål för mig;-)

Raskesven- som gärna byter tillbaks till högre vikt igen när kåtan kommer med i bilden.

Första steget var att landa runt 10,5 kg From Skin Out. Sedan har jag plockat ytterligare några kilon.

Visst är det ett intresse. Du putsar ju också på vikt för att kunna få med din kära kåta utan att gå av på mitten.

Men jag tror inte att det är ett intresse och ett genomtänkt mål att ha tung packning. Jag tror att många är omedvetna om att det faktiskt inte bara går att överleva, utan att ha det riktigt skönt med 6,5 kg plus mat. Och hela turen blir väldigt mycket njutbarare än om man bär över 20 kg när man börjar.

Jörgen
 
Då var det gjort. Det blev bara fyra nätter (inte fem)i tält eftersom vädret var som det var. Det blåste upp till 22 m/s och regnade ca 20-40mm i tre dagar :-(
Nog om det eftersom tråden handlar om packning.

Det här blev det jag tog med mig och vikten när jag startade var ca 17,5 kilo med mat och allt (inte det jag hade på kroppen medräknat dock)
Upplevde som helt ok även om det blev betydligt lättare allt eftersom jag åt upp maten och hivade en par saker på vägen.

- Tre par "liner" strumpor och två stycken Smartwool
Tvättade inget och använde två liners och 2 ullsockar.
Kan tilläggas att kängorna var över all förväntan och trots en par skapliga vad så var jag snustorr hela tiden.
- Ett par "sovsockar". Låg i sovsäcken hela tiden och det var skönt att dra på sig dessa vid sängdags.
- Ett underställ att sova i och ifall det skulle bli kallt på dagarna.
- 3 par kallingar (använde två par)
- En arméns ullpolo.
- En tunn fleecepolo
- En fleectröja vindstopper
- Ett par arméns M90 brallor som jag gick i.
- 1 st regnställ
- 1 mössa (skönt att ha på natten då man sov i tält.
- 1 keps som var skän att ha som skydd för regnet gå man hade vinden piskande i ansiktet i tre dagar av fem.
- 1 par handskar.
- 1 mindre handuk.

Mat. Det mesta gick åt. Det jag inte åt upp kastade efter två dagar (se nedan)

- 7 st frystorkade portioner
- Havregryn (orkade dock aldrig koka det till frukost)
- 1 paket godingar (korv) som jag slängde 8 av.
- 10 dl makaroner (som jag hivade efter att ha ätit det en dag.
- Salt, peppar
- 300 gr mjölkchoklad
- 5 st proteinbars
- Lite whiskey :)
- Lite olivolja (som jag inte använde)
- 6 st bröd. Polarkkaft extrem
- 1 tub mjukost
- 2 st nudelsoppor i kopp (bara att hälla i vatten)


Övrig.
- Haspelrulle, några drag och ett teleskopspö som låg längst ner i ryggan hela tiden eftersom det var pissväder i stort sett alla dagar.
- En halv disksvamp.
- Skithuspapper en rulle
- Sovsäck
- Liggunderlag
- Kniv
- Bestick
- Gas till köket
- Primus Techno trail kök
- Stormstickor
- Lite digitalkamerna
- Telefon
- Petflaska 1.5 l (kastades efter första dagen)
- Dricksflaska 0.5 l med stor öppning
- extra skosnören och sulor
- Solbrillor (användes inte på hela tiden pga regn)
- Sytråd och nål
- Spritgel för rengöring av händer
- Lite Bliw flytande tvål. Kunde ersatts med halv hård tvål.
- Intimservetter. Faktiskt smidigt då man i hällregn inte känner för att doppa paketet i kallt jokvatten)
- Huvudvärkspiller.
- Liten tub tandkräm
- Tandborste
- Deo (jaja, det kanske är fjantigt)
- Lite påsar i olika storlek. Kan man aldrig ha för mycket av om det regnar konstant.
- Kåsa
- Compeed.
- Tejp (till skavsår)
- Linsvätska
- Vanliga brillor
- Liten maglite ficklampa och extrabatterier
- En kortlek (användes aldrig)
- En pocketbok (läste aldrig. Främst pga vädret)

Tror det var alles. Tack för alla tips och råd!!

//Jocke
 
Re: Re: Re: Re: Re: Utrustning

NUI; sa:
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Själv är jag mycket mer måttlig, men har lyckats minska packningens basvikt från 17-18 kg inför en veckotur till 6-7 kg. Mat tillkommer sedan. Jag lovar att mycket få personer saknar de 10 kilona och byter tillbaka.
.....
Jörgen
Varför så tvära kast egentligen? Att minska basvikten från 18 kg (hade du verkligen så tung baspackning?;-) ) med 6 kg till 12 kg känns ju mycket mer vad gäller viktminskning, än att gå vidare och minska basvikten från 12 kg till 6 kg?

Erkänn att lätt-lätt vikt för dig delvis är ett självändamål, precis som att inte besöka civiliserade trakter och bunkra under en längre vandring och/eller att vandra med kåta delvis är ett självändamål för mig;-)

Raskesven- som gärna byter tillbaks till högre vikt igen när kåtan kommer med i bilden.

Första steget var att landa runt 10,5 kg From Skin Out. Sedan har jag plockat ytterligare några kilon.

Visst är det ett intresse. Du putsar ju också på vikt för att kunna få med din kära kåta utan att gå av på mitten.

Men jag tror inte att det är ett intresse och ett genomtänkt mål att ha tung packning. Jag tror att många är omedvetna om att det faktiskt inte bara går att överleva, utan att ha det riktigt skönt med 6,5 kg plus mat. Och hela turen blir väldigt mycket njutbarare än om man bär över 20 kg när man börjar.

Jörgen

Även om min baspackning är lätt (ca 8-10 kg beroende på tillbehör) så älskar jag att vara ute lääääänge och bär gärna med mig min mat och mitt bränsle för hela turen. Det gör att vikten vid start kan ligga så högt som 30 kg för en 3 veckor+ tur.

Men jag har aldrig lidit av den ryggsäcken. Tvärtom gör jag om det år efter år och njuter av att testa mina gränser för vad jag klarar av utan "påfyllning" av civilisation.

Så i den meningen är det absolut ett genomtänkt mål: hur mycket kan jag ta med mig utan påfyllning och utan att turen förvandlas från nöjestur till trist bärexperiment...

//Johan (galen?) ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utrustning

joru; sa:
Även om min baspackning är lätt (ca 8-10 kg beroende på tillbehör) så älskar jag att vara ute lääääänge och bär gärna med mig min mat och mitt bränsle för hela turen. Det gör att vikten vid start kan ligga så högt som 30 kg för en 3 veckor+ tur.

Men jag har aldrig lidit av den ryggsäcken. Tvärtom gör jag om det år efter år och njuter av att testa mina gränser för vad jag klarar av utan "påfyllning" av civilisation.

Så i den meningen är det absolut ett genomtänkt mål: hur mycket kan jag ta med mig utan påfyllning och utan att turen förvandlas från nöjestur till trist bärexperiment...

//Johan (galen?) ;)

Tycker detta är ett utmärkt exempel på det jag brukar hävda: Det du vinner på att minimera din baspackning kan du sedan växla in i olika "mynt". Det kan vara fotoutrustning, fiskeutrusning, floror eller...en massa mat så att man kan vara ute länge utan påfyllning.

Det är "meningslös vikt" som jag tycker man bör vara uppmärksam på. Ryggsäcken som väger 4 kg när det räcker med 1 gk, sovsäcken som väger 2 kg när det räcker med 1 kg, tältet som väger 3,5 kg när det räcker med 1 kg plus alla pryttlar som var och för sig bara väger 50 g extra men tillsammans blir 3 kg.

Så småningom blir det bara dagsturer man klarar utan påfyllning...

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utrustning

NUI; sa:
joru; sa:
Även om min baspackning är lätt (ca 8-10 kg beroende på tillbehör) så älskar jag att vara ute lääääänge och bär gärna med mig min mat och mitt bränsle för hela turen. Det gör att vikten vid start kan ligga så högt som 30 kg för en 3 veckor+ tur.

Men jag har aldrig lidit av den ryggsäcken. Tvärtom gör jag om det år efter år och njuter av att testa mina gränser för vad jag klarar av utan "påfyllning" av civilisation.

Så i den meningen är det absolut ett genomtänkt mål: hur mycket kan jag ta med mig utan påfyllning och utan att turen förvandlas från nöjestur till trist bärexperiment...

//Johan (galen?) ;)

Tycker detta är ett utmärkt exempel på det jag brukar hävda: Det du vinner på att minimera din baspackning kan du sedan växla in i olika "mynt". Det kan vara fotoutrustning, fiskeutrusning, floror eller...en massa mat så att man kan vara ute länge utan påfyllning.

Det är "meningslös vikt" som jag tycker man bör vara uppmärksam på. Ryggsäcken som väger 4 kg när det räcker med 1 gk, sovsäcken som väger 2 kg när det räcker med 1 kg, tältet som väger 3,5 kg när det räcker med 1 kg plus alla pryttlar som var och för sig bara väger 50 g extra men tillsammans blir 3 kg.

Så småningom blir det bara dagsturer man klarar utan påfyllning...

Jörgen

Håller med dig helt.

Fast utan att gå in i en diskussion om vad som är nödvändigt på fjället (som jag nog alltid förlorar eftersom jag gillar mina HB-tält för mycket ;)).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
Nimco Packa frystorkat effektivast? Fjällvandring 25
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
Rodluvan Bära/packa rätt...men hur? Fjällvandring 11
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
lätt packning Fjällvandring 7
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
ljunkan Tipsa om Alptoppar Fjällvandring 11
Micke6105 Tipsa mig om friluftsbyxor, tack! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.