Hur, var, osv.

Re: Re: Re: Re: Oj!

Strykarräven; sa:
Men vad spelar andedräkten för roll när man i övrigt luktar, ja, som man gör efter några dagar i skiten?

Hallå! Alltså Strykarräven och alla andra som påstår att ni luktar skunk efter några dagar på fjället: Tvättar ni er inte? Tvättar ni inte kalsonger, T-shirts mm?

Det ska vara bra taskigt väder om jag inte doppar mig (eller åtminstone de luktande kroppsdelarna) när jag kommer fram till tältplats. Jag har alltid snabbtorkande material närmast kroppen. Trots att jag vandrat många gånger i fjällen så kan jag inte minnas en enda vandring när jag inte har kunnat tvätta kläder åtminstone en gång. För det mesta sköljer jag upp kalsongerna varje kväll. Hårtvätt åtminstone en gång/vandring. är det varmt som denna sommar sköljer jag ofta upp T-shirt/skjorta under lunchuppehållet. Svalkar gott efteråt.

Skärpning snuskhumrar! ;)

HåkanF
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oj!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Det är kanske där skillnaden finns, jag vandrar ju oftast ensam och då är naturligtvis nyttan begränsad.

Jörgen
Ja, då får du närmast ett problem av typen med "vargen, fåret och kålhuvudet som ska båtfraktas över en flod"...

Jag väljer att inte ta det där med kålhuvudet personligt ;-)

Det påminner om en idé min farsa fick och skrattade gott åt inför en fjällvandring för många år sedan. Att vi skulle ta md ett kålhuvud. För det behövde vi ju inte bära i ryggsäcken utan kunde sparka framför oss...

Jörgen
 
Lösningen på packningsproblemet!

MAJJEN; sa:
Strykarräven; sa:
Men vad spelar andedräkten för roll när man i övrigt luktar, ja, som man gör efter några dagar i skiten?

Hallå! Alltså Strykarräven och alla andra som påstår att ni luktar skunk efter några dagar på fjället: Tvättar ni er inte? Tvättar ni inte kalsonger, T-shirts mm?

Nån mer med hygieniskt tänkande här hör jag... Fick ju försvara mina extra par underkläder och den lilla tandkrämstuben med näbbar och klor tidigare i tråden. ^_^

Kanhända visar det sig att det extra paret underbyxor och den lilla tandkrämen är helt onödiga, men just på dessa punkter vill jag inte ändra mig. Varför är det ingen som ifrågasätter mitt extra par strumpor? (Kanske för att ni alla är män och har en annan anatomi!) Om jag måste välja så går extra underkläder före extra strumpor.

Föresten kan jag själv undra varför jag ska ta med fågelbok, flora & fauna eller digitalkamera. Där har vi säkert ett helt kilo! Och kök kanske man kan skippa helt, man kan säkert blöta upp sin torkade mat i Lexan-flaskan. Tält är säkert ganska överskattat också. Eller vänta här nu, om jag inte åker alls till fjällen så får jag ju ingen packning alls! Bra lösning på problemet...

OBS! Texten ovan bygger på ironi.

Skämt åsido; Tack för alla bra tips! Hade aldrig tänkt på att lämna fleecebyxor och fleecetröja hemma om jag inte frågat om råd här. Och ett litet bandage hade jag nog inte kommit på att ta med.
 
Apropå snuskhumrar

Det underlättar naturligtvis argumentationen om man raskt kan tillskriva de som vågar viska något som inte stämmer med den allmänna hjärntvätten åsikter de aldrig har framfört.

Bara för att man vågar hävda att tvål och tandkräm inte är oundgängliga betyder det ju inte att man hävdar att man inte behöver tvätta sig. Jag tycker nog jag var ganska tydlig på punkten med att man kommer ganska långt med att borsta tänderna med vatten. Inte att man inte skall borta tänderna.

Detsamma gäller tvättning av olika slag. Som Majjen skriver skall ju vädret vara ganska bistert för att man inte skall kunna blaska av armhålorna och tvätta händer och ansikte varje dag. Eftersom jag använder väldigt snabbtorkande tunna och snabbtorkande kläder är det sällan något problem att vaska baslager och kalsingar/shorts varje dag.

Hör och häpna, med bara vanligt kallt fjällvatten så håller de sig väldigt rena och luktfria.

Norrmannen Lars Monsen tar upp det här med den moderna hygienhysterin i Stora Vildmarksboken och gör den träffande kommentaren att det dräller av shampooreklam av typen: "Du kan tvätta håret varje dag". Men det är ingen tillverkare som använder reklam av typen: "Så effektivt att du bara behöver tvätta håret en gång i veckan."

Den enastående häftiga reaktionen på ett litet ifrågasättande kan väl tas som ett mått på hjärntvättens styrka.

Eder snuskhummer

Jörgen

PS. Det här med hygien har varit uppe i andra trådar och en separat tråd i ämnet kan säkert vara motiverad. Själv låter jag Aminida sköta sin hygien i fred efter detta inlägg. Det förutsätter dock att hon inte shamponerar håret och låter maken skölja bort detta stående direkt ovanför en bäck, som exemplet på bild i Utemagasinet nyligen. Det tycker jag är för j-ligt.
 
Små plastflaskor

Hej

Angående att vilja ta med sig tandkräm, tvål, såpa eller schampo för att kunns sköta sin hygien som man önskar så vill jag rekommendera mycket små plastflaskor som finns att köpa. Jag köpte ett set sådana flaskor och burkar i en friluftsbutik. De väger nästan inget, några var med skruvlock och några hade en liten pip på locket kunde öppnas och så kan man klämma ut innehållet i flaskan eftersom plasten är mjuk.

I flaskorna kan man fylla upp med det man önskar, typ flytande tvål eller schampo om man inte vill använda tvålen att tvätta håret med. Man kan också klämma ut lagom mycket tandkräm för en vecka i en flaska med pip. Kanske solskyddskräm om man anser sig behöva det, beroende på årstid. Jag själva hade en skvätt whisky senast i en liten flaska och lite mjölkpulver i en annan (mjölk till kaffet). Några småsaker som kan förgylla tillvaron.

Poängen är att man kan ta med det man själv önskar och i lagom mängd.

Diskmedel använder jag aldrig. Däremot har jag med mig en scotch-brite. Perfekt att diska ur trangia-kastrullen med, billig och väger inget. Angående kök så har jag en lös gasbrännare med tre fötter, ihopvikbar samt en trangiakastrull och tamojen. Brännaren, gasen och tamojen får precis plats i kastrullen så det blir mindre och lättare än med trangian. Iofs inget vindskydd men det kan man lösa på annat sätt, t.ex. bakom en sten.

En annan kommentar är ifall man vill bo någon natt på en fjällstation eller större fjällstuga (eller har vägen förbi) så finns det där ofta bastu och dusch. Då är det bra att ha med sig tvålen eller schampot. Dessutom en handduk, (om man inte vill torka sig med wetex-trasan eller den afrikanska sjalen ;)
Det finns lättviktshanddukar att köpa i frilutsbutiker, tyvärr så är de ganska dyra.

/J-E
 
Ang. handukar och småflaskor

Jag har en Relags resehanduk, men den tänkte jag inte ta med. Jag har ju som sagt sjalen. =)

Jag vill pusha för att kolla innehållsförteckningen för de ämnen man tänker släppa ut i naturen. Min grekiska olivtvål innehåller tex: Olivolja, glycerin, mineralsalt, vatten, soda. Verkar väl helt okej ur miljösynpunkt. Såpan jag tänkt ta med innehåller: Tallsåpa, parfym, vatten. Känns väl också okej, dumt med parfym förstås.

Såpan har jag för övrigt mest tänkt att tvätta underkläder och strumpor i, och det behövs ju bara någon liten droppe.

Jag köpte en liten balsamflaska på Apoteket för 15kr. Helt okej! Skruvkork har den.
 
Snart!

Snart bär det av! Men urs vad stressigt det blev med maten... Tiden sprang iväg, och sedan var det bara en vecka kvar tills vandringen! Massor med mat att torka. Vissa saker behöver längre tid på sig än bara över natten har jag märkt. Dessutom är det dumt att knöka in för mycket i ugnen eftersom det som är underst torkar saktare då, men vad ska man göra när det bara är några dagar kvar?

Nästa gång ska jag börja minst två veckor innan...

I övrigt är allting bra. Mjölnern har kommit och den är en MYCKET trevlig bekantskap. Jag har även köpt stavar, ivrigt applåderad av min mor som skadade sitt knä för livet när hon vadade utan stavar/stöd i sin ungdom.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Oj!

MAJJEN; sa:
Strykarräven; sa:
Men vad spelar andedräkten för roll när man i övrigt luktar, ja, som man gör efter några dagar i skiten?

Hallå! Alltså Strykarräven och alla andra som påstår att ni luktar skunk efter några dagar på fjället: Tvättar ni er inte? Tvättar ni inte kalsonger, T-shirts mm?

Det ska vara bra taskigt väder om jag inte doppar mig (eller åtminstone de luktande kroppsdelarna) när jag kommer fram till tältplats. Jag har alltid snabbtorkande material närmast kroppen. Trots att jag vandrat många gånger i fjällen så kan jag inte minnas en enda vandring när jag inte har kunnat tvätta kläder åtminstone en gång. För det mesta sköljer jag upp kalsongerna varje kväll. Hårtvätt åtminstone en gång/vandring. är det varmt som denna sommar sköljer jag ofta upp T-shirt/skjorta under lunchuppehållet. Svalkar gott efteråt.

Skärpning snuskhumrar! ;)

HåkanF

Tja, i korthet (eftersom jag skriver fran utlandet):
En sommar som denna tvattar jag mig 1-2 x/dag, badade alla kvallar utom den forsta. Tvattade kladerna vid tre tillfallen (pa 6 dagar). Nar jag gatt i Sarek tidigare har jag aldrig, OBS _aldrig, haft torkvader (hyfsat regnfritt, blast eller sol) tva dagar i rad, och det har aldrig gatt att forutsaga nar regnen kommer. Sa, det har inte varit helt optimalt att skolja upp understallet efter dagen, for att nasta morgon hitta det i snon utanfor taltet. Jag brukar satsa pa 1-2 kladtvattar/vecka och daglig tvatt, med tvatt av de mer svaratkomliga delarna (ja, aven i regnvader o s v). Mina syntetklader som jag springer i stinker vid forsta anvandningen efter tvatt i maskin (vanl 60gr). Vad gora, tvatta under loppasset?

Nädu, somliga av oss svettas mer och drar pa oss en varre bakterieflora. Precis som att vissa luktar apa inom nagon timme efter dusch (inte jag tack och lov) medan andra klarar flera dagar utan (min sambo).

Hartvatt ar liksom inte nat problem nar man har 6 mm harlangd och ar halvflint... :)
 
10 kilo!

Min våg är säkert inte alls speciellt exakt, men jag tror att min ryggsäck, inklusive de kläder jag ska ha på mig och stavar, väger 10-10.5 kilo!

Jag är nästan lite stolt...

Detta är exklusive tält, kök och mat, ska tilläggas. Jag bär våra gemensamma böcker, karta, första hjälpen och sånt.

((Och just det; Det var ju den där onödiga tandkrämstuben, den lilla grönsåpaflaskan, de extra underkläderna också... Det kanske inte var så farligt att ta med dessa "onödiga" saker alltså.))

[Ändrat av ^_^ 2006-09-07 kl 20:51]
 
Re: Re: Re: 10 kilo!

öringen; sa:
Strykarräven; sa:
Someone's gonna get unlucky... Det är lite synd om din sherpa.

Haha, been there done that :)
Ja... själv har jag inte riktigt fått rätsida på det där. Min sambo smyger med bra-att-ha-saker som jag sedan lånar och använder när vi är ute, men som samtidigt innebär att min säck blir full av tunga saker, som mat och tält.

Det var bättre på BAMM, då la vi upp varandras grejer på ett bord och tittade argt på varandra... Sen började sållandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.