Hur, var, osv.

Re: Re: Re: Re: Oj!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig användningen av vadlina, men det där är ett ganska farligt område. Jag har läst historier om folk som drunknat på grund av vadlina.

Jörgen
Öh, ja, alltså, man knyter in linan i en sten/träd/whatnot, och så går A över med linan i handen. När A säkert är över, lossas linan och knyts fast på A's sida, och B går över med sin linände i handen. Om man har ett överj*ligt vad så kan man dra över ryggsäckarna m h a vadlinan (ej behövt göra någonsin). Vad trodde du? Linan i en snara runt halsen och ryggsäcken i andra änden? Balansera över på linan iförd röd plastnäsa och skor stl 52? :)

LOOOOOOOOOOOOOOOL

You made my day!!!

*torkar tårar*
 
Re: Deo - Nej tack! Tandborste - Ja tack!

Aminida; sa:
Jag använder inte deodorant, jag har upptäckt att jag inte luktar så särskilt illa, så varför ska jag då ha en? Använder aldrig deodorant till vardags, och jag tänker inte börja med det bara för att jag vandrar.

Tandkrämen ska med, och det har icke med dålig andedräkt att göra. Jag tycker att det känns uppfräschande att få borsta tänderna på morgonen. Ungefär som folk som tar en morgoncigg. Jag skulle kunna lämna tandborsten och tandkrämen hemma om jag ville, ibland glömmer jag borsta tänderna på ett par dagar och aldrig har jag haft några hål för det. Men nu är det så att jag gillar den här uppfräschningen på morgonen, så jag fattar inte alls varför jag ska lämna den hemma.

Varför "får" folk ta med sig en visp men inte tandkräm? Tycker det är lite onyanserat det här.

Du tar så klart med dig vad du vill. Jag ville bara lyfta fram att vissa saker kanske är mentalt svårare än andra att ifrågasätta. Och att det finns en tung industri som lever på att på olika sätt underblåsa vårt hygien-behov. Om man tar med sig en skvätt tandkräm eller inte är naturligtvis ur viktsynpunkt ganska betydelselöst. Jag ville bara svära i kyrkan genom att antyda att man kanske klarar sig utan detta några dagar per år. Reaktionen blev den man vänta när man svär i kyrkan.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Oj!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig användningen av vadlina, men det där är ett ganska farligt område. Jag har läst historier om folk som drunknat på grund av vadlina.

Jörgen
Öh, ja, alltså, man knyter in linan i en sten/träd/whatnot, och så går A över med linan i handen. När A säkert är över, lossas linan och knyts fast på A's sida, och B går över med sin linände i handen. Om man har ett överj*ligt vad så kan man dra över ryggsäckarna m h a vadlinan (ej behövt göra någonsin). Vad trodde du? Linan i en snara runt halsen och ryggsäcken i andra änden? Balansera över på linan iförd röd plastnäsa och skor stl 52? :)

Hoppsan, var det så känsligt ;-)
Det finns en beskrivning i Beyond Backpacking av en amerikansk herre som band en lina om midjan. Hans kompis knöt fast sig i andra ändan. Genom någon form av olyckliga omständigheter i ett mycket kraftfullt vattendrag bidrog linan till att hålla den vadande under vattnet efter ett fall. Han drunknade.

Den viktigast punkten i sammanhanget är väl ditt "ej behövt göra någonsin". Linan känns för mig som ytterligare ett exempel på utrustningslistor upprättade av någon som antingen vill sälja prylar eller inte vill anklagas för att inte ha rekommenderat absolut allt som kan tänkas behövas (enda undantag; hoppfällbar helikopter). Men som själva inte behöver bära allt de rekommenderar.

Som vanligt: Det är tänkbart att man kan behöva absolut vad som helst under en fjällvandring, men hur troligt är det?

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-08-05 kl 22:01]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Oj!

NUI; sa:
Hoppsan, var det så känsligt ;-)
Det finns en beskrivning i Beyond Backpacking av en amerikansk herre som band en lina om midjan. Hans kompis knöt fast sig i andra ändan. Genom någon form av olyckliga omständigheter i ett mycket kraftfullt vattendrag bidrog linan till att hålla den vadande under vattnet efter ett fall. Han drunknade.

Den viktigast punkten i sammanhanget är väl ditt "ej behövt göra någonsin". Linan känns för mig som ytterligare ett exempel på utrustningslistor upprättade av någon som antingen vill sälja prylar eller inte vill anklagas för att inte ha rekommenderat absolut allt som kan tänkas behövas (enda undantag; hoppfällbar helikopter). Men som själva inte behöver bära allt de rekommenderar.

Som vanligt: Det är tänkbart att man kan behöva absolut vad som helst under en fjällvandring, men hur troligt är det?

Jörgen
Äsch, som vanligt borde jag gjort dubbelsmileys. Ironi blir lätt både tve- och tretydig i skrift.

Och, jag förstår att man kan dränka sig med vadlina, och kanske är det största problemet att den ger intrycket av odödlighet, så man ger sig på vad som man borde undvika. Själv har jag använt den vid fem tillfällen hittills, och aldrig burit den på en tur utan att ta fram den. Mest är den kanske ett moraliskt stöd, men de gånger vi använt den har den känts bra att ha, särskilt när man är fler än två (då blir dessutom vikten per person försumbar). Dra över/fira ryggsäckarna har jag som sagt aldrig behövt göra.

Och, jag bär inte linan för att den står på någon tillverkares måste-ha-lista. Jag bär den för att den mest erfarne sarekvandrare jag känner har använt den mycket, och för att den får mig att känna större säkerhet när jag har mer ovana vandrare med mig i gruppen. Själv skulle jag nog stanna/vända vid ett vad där jag känner att hela vadet är direkt beroende på att jag har linan med mig, för ett sånt vad är generellt för svårt för mig.

Vaden i Njåtjosvagge i fjol t ex var väldigt låga, så där behövde vi linan en enda gång. I år ska vi gå kungsleden pga jycken, och då får linan naturligtvis stanna hemma. Likaså astronautfilten, toppturssäcken, och en del reparationsutrustning. Det är en annan sak i centrala Sarek.
 
Skall du inte ta med digitalkamera???

Det kan ju vara kul att föreviga sina upplevelser!!

Se isåfall till att minneskortet inte har mer kapacitet än 128mb. Batterierna bör inte ha mer än 1100mAh. Allt annat är för tungt!!! Ta också bort
linsen,handledsrem och den yttersta plasten på kameran. Det finns säkert fler delar man kan lämna hemma:):)
 
Re: Skall du inte ta med digitalkamera???

northdog; sa:
Det kan ju vara kul att föreviga sina upplevelser!!

Se isåfall till att minneskortet inte har mer kapacitet än 128mb. Batterierna bör inte ha mer än 1100mAh. Allt annat är för tungt!!! Ta också bort
linsen,handledsrem och den yttersta plasten på kameran. Det finns säkert fler delar man kan lämna hemma:):)

Man får givetvis inte heller ha för stor upplösning på bilderna man lagrar.
 
Re: Skall du inte ta med digitalkamera???

northdog; sa:
Det kan ju vara kul att föreviga sina upplevelser!!

Se isåfall till att minneskortet inte har mer kapacitet än 128mb. Batterierna bör inte ha mer än 1100mAh. Allt annat är för tungt!!! Ta också bort
linsen,handledsrem och den yttersta plasten på kameran. Det finns säkert fler delar man kan lämna hemma:):)

Nja, det står ju digitalkamera med på listan.

För 12 dagar hade jag systemkamera med 5 rullar samt digitalen med 2 512 Mb kort, och laddade 2000 mAh batterier. Det blev cirka 174 Mb digital, batteriindikatorn började visa sig (jaja, hälften kvar då) och alla rullarna slut. Jag hade behövt en filmrulle till med mig. Tycker 128 Mb är lite väl lite. 1100 mAh kanske skulle räckt men då skall man nog stänga av skärmen också. Det råd jag fick var att ha 2 kort istället för ett stort för det kan hända att korten krånglar. Då är det bra att ha ett i reserv. Vet inte hur mycket det ligger i det. De har aldrig krånglat för mig.

Ett kamerastativ kanske?

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oj!

NUI; sa:
Det är kanske där skillnaden finns, jag vandrar ju oftast ensam och då är naturligtvis nyttan begränsad.

Jörgen
Ja, då får du närmast ett problem av typen med "vargen, fåret och kålhuvudet som ska båtfraktas över en flod"...
 
Re: Skall du inte ta med digitalkamera???

northdog; sa:
Det kan ju vara kul att föreviga sina upplevelser!!

Se isåfall till att minneskortet inte har mer kapacitet än 128mb. Batterierna bör inte ha mer än 1100mAh. Allt annat är för tungt!!! Ta också bort
linsen,handledsrem och den yttersta plasten på kameran. Det finns säkert fler delar man kan lämna hemma:):)

Jo min gamla digitalkamera ska med. Fick den i studentpresent, och det var ju ett tag sen... Den får nog helt enkelt väga som den är, och minneskort lär jag inte investera i. =)

40 stycken glassiga kort får man plats med i den...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.