Hur, var, osv.

Oj!

Tittade just in på Haglöfs hemsida. Jädrar vilken lista! Det finns saker där som jag aldrig skulle kunna drömma om att ta mig... Eller vad sägs om:

Visp - kanske om man verkligen behöver en, och har en minivariant
Konservöppnare - ska man släpa konserver på fjället?
Djup tallrik OCH kåsa ska man tydligen ha
Diskmedel
Diskkudde - vad är det för nåt?
Vattenhämtare - det behöver man väl oftast inte?
"Gymnasikskor, skönt vid lägret och vid vad" - men de suger väl en massa vatten, kan det verkligen funka att vada i?
Klocka - man kan ta med mobajlen istället
"Lina/rep (vid vad, minst 25 m och 4-5 mm tjock)" - Behövs det verkligen?
"Visselpipa i plast (1 per person)" - Vad är det man ska vissla på?
Värmeljus - Mysigt, men eh...?
 
Slan; sa:
Jag har funderat lite på att kapa av lilltårna, vad är dom bra till ändå? känns bara som onödig vikt! ;)
Attans, med så små lilltår att de inte kan tejpas (har du stl 38, som Hagamannen i Umeå?) kanske det är lika bra att kapa. Tror dock att du kan få köa, misstänker att prioriteringen av "frivillig amputation" är rätt låg på operationsklinikerna... Fast, min kurskompis Pawel, även kallad "Slaktaren från Krakow" kanske kan göra det åt dig gratis, som ett övningstillfälle. En av mina lärare sa att man klarar sig bra utan tår. Stortån är bra för att kunna avveckla steget rätt, men de andra behövs mest för balansen, som man ju kan träna upp.

Skämt åsido, så tycker jag du ska prova att tejpa med 5-centimeters leukoplast. Den kommer dessutom att "limma ihop" tårna så de inte skaver så mycket mot varandra, om du tejpar varje tå individuellt och låter limmet klibba ihop dem. Kanske är det en idé att tejpa ihop flera tår? Hsh, så är tricket att klippa en kil in i varje veck för att få bort dessa.
 
Slan; sa:
Förresten frida.. jag hittar ingen handduk på din packlista?
Man kan köpa sånn wettex-duk på rulle, klipp av den i lagom längd (kanske en meter eller så).. min väger 33 gram, bra att torka sig med efter man tvättat sig.. torkat snabbt!

Jag har ju min afrikanska sjal. Den kan man ha till allt! Kolla under "Händer och Huvud".
 
Re: Oj!

Aminida; sa:
Tittade just in på Haglöfs hemsida. Jädrar vilken lista! Det finns saker där som jag aldrig skulle kunna drömma om att ta mig... Eller vad sägs om:

Visp - kanske om man verkligen behöver en, och har en minivariant
Konservöppnare - ska man släpa konserver på fjället?
Djup tallrik OCH kåsa ska man tydligen ha
Diskmedel
Diskkudde - vad är det för nåt?
Vattenhämtare - det behöver man väl oftast inte?
"Gymnasikskor, skönt vid lägret och vid vad" - men de suger väl en massa vatten, kan det verkligen funka att vada i?
Klocka - man kan ta med mobajlen istället
"Lina/rep (vid vad, minst 25 m och 4-5 mm tjock)" - Behövs det verkligen?
"Visselpipa i plast (1 per person)" - Vad är det man ska vissla på?
Värmeljus - Mysigt, men eh...?

Allt är givetvis personligt.. vissa kan klara sig på i princip ingenting.. vissa vill ha lite "komfort".

Diskmedel och diskkude (disksvamp) är rätt gött att ha när man diskar.. man behöver ju inte ha me en hel flaska diskmedel..

Gymnastikskor är bra att vada i, men bättre är nog ändå sandaler.. det finns hur mycket som helst att lösa om ämnet i diverse trådar på utsidan.

klocka tar man givetvis istället för mobilen! vad ska man med mobil till om man ändå inte kan ringa på den?

Ett säkerhetsrep KAN vara skönt (kanske mest psykiskt) vid svårare vad.. i abiskotrakten som du ska gå i bör det inte vara nödvändigt dock..

Visselpipa ska du givetvis ha för att signalera till omgivningen att du befinner dig i en nödsituation och behöver hjälp. exempelvis om man ligger med brutet ben eller annan skada som gör att du inte kan röra dig..
Går man två stycken är dock behovet kanske inte så jättestort.
 
Re: Oj!

Aminida; sa:
Tittade just in på Haglöfs hemsida. Jädrar vilken lista! Det finns saker där som jag aldrig skulle kunna drömma om att ta mig... Eller vad sägs om:

...
Jag ger mig på den listan också

Visp - minivarianten är bra att vispa mjölkplver ochvälling. Vi har en på 2 personer, försumbar vikt
Konservöppnare - Nej, inte om man inte vill skryta om hur tungt man orkar bära
Djup tallrik OCH kåsa - onödigt. Evt kan man ha en pajform av aluminium (10g) som grytlock, och då kan man äta ur det också.
Diskmedel - nej.
Diskkudde - Klipp en bit ur en sån där scotch-britekudde (du vet, med grön plastig "stålull" på baksidan). Diskar svinbra och väger nil.
Vattenhämtare - Jag har en upphittad 1-liters Platypusflaska. Några tiotals gram, och löjligt skönt på topptur (om man inte vill dricka glaciärsmältvatten fullt med renskit och -kadaver)
Gymnastikskor - Jag har sagt det förut.
Klocka - istället för telefonen. Gärna med ett enkelt larm så man kan kontrollera kortare sovpauser.
"Lina/rep vid vad, minst 25 m och 4-5 mm - Haha, ja, om man ska vada Rapa kanske. Vi brukar ha 12 meter 4mm-rep på turer där vi vet att vaden kan bli svåra (Passtavagge, Njåtjosvagge), annars inte. 25 meter, så brett vad ska man inte ge sig på om det inte är en lugn ström. Och då behövs ingen lina.
Visselpipa i plast (1 per person)" - Smart att ha med, men jag glömmer den alltid.
Värmeljus - Strålande för att torka ur ett fuktigt tält fyllt med fuktiga kläder och fuktiga sinnen. Dessutom en tändstickssparare i nödsituation, man tänder ljuset och använder det för att tända brasan med. Rätt onödigt på fjället enl mig.

Som du ser har jag med mig en massa bra-att-ha-saker, men jag har fått tips om lättare (och vettigare) alternativ. Mina förslag ovan väger inte många hekto, och vadlinan är en ren nödvändighet i vissa områden.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Preliminär packlista

pal2; sa:
...
Tandkräm ska absolut med! Förutom den härliga smaken i munnen så är det bra mot myggbett som kliar. Skulle jag ha en fruga eller flickvän med så skulle vi nog båda uppskatta en trevlig andedräkt av andra orsaker också. :)

...
Peter P.

Det korkas nog upp en och annan skumpa-flaska på tandkrämstillverkarnas marknadsavdelning nu: Reklammiljarderna har inte varit helt bortkastade, folk har börjat fatta att utan tandkräm får dom inget sexliv.

Det är nog inte många som vågar strunta i tandkrämen efter den här vinklingen. Frågan är väl sedan hur viktig tandkrämen är i förhållande till själva borstningen för att man inte skall lukta mumie i munhålan.

Nog kan man tillämpa samma resonmang på deodorant. Visst skall den med! Om jag hade en fru eller flickvän med mig på fjället så...

Jörgen

PS. Pal, Ursäkta ironin, men det var liksom öppet mål...
 
Re: Re: Oj!

Strykarräven; sa:
Mina förslag ovan väger inte många hekto, och vadlinan är en ren nödvändighet i vissa områden.

Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig användningen av vadlina, men det där är ett ganska farligt område. Jag har läst historier om folk som drunknat på grund av vadlina.

Jörgen
 
Apropå utrustningslistor från företag som har till uppgift att sälja så mycket utrustning som möjligt:

Min nuvarande favorit är listan i Naturkompaniets katalog under rubriken Tips från erfarna. Där ingick bland annat:

Långbyxor
Zip-offbyxor
Shorts
Badbyxor

Varför både långbyxor och zipoffbyxor? Varför både shorts och zip-offbyxor? Varför badbyxor? För den som inte kan näcka kan väl kalsongerna funka? Eller varför inte shortsen eller shortsdelen på zip-offbyxorna? Man har ju ändå långbyxorna torra.

Tips från erfarna försäljare...?

Jörgen
 
Deo - Nej tack! Tandborste - Ja tack!

Jag använder inte deodorant, jag har upptäckt att jag inte luktar så särskilt illa, så varför ska jag då ha en? Använder aldrig deodorant till vardags, och jag tänker inte börja med det bara för att jag vandrar.

Tandkrämen ska med, och det har icke med dålig andedräkt att göra. Jag tycker att det känns uppfräschande att få borsta tänderna på morgonen. Ungefär som folk som tar en morgoncigg. Jag skulle kunna lämna tandborsten och tandkrämen hemma om jag ville, ibland glömmer jag borsta tänderna på ett par dagar och aldrig har jag haft några hål för det. Men nu är det så att jag gillar den här uppfräschningen på morgonen, så jag fattar inte alls varför jag ska lämna den hemma.

Varför "får" folk ta med sig en visp men inte tandkräm? Tycker det är lite onyanserat det här.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Preliminär packlista

.
.
.
Jörgen

PS. Pal, Ursäkta ironin, men det var liksom öppet mål...

Haha, ingen fara NUI, å med tanke på det målsnåla VM:et som var nyss kan jag väl slänga in nån trasa till (fast det kanske blir ett baklängesmål till då förståss). Det där sista var liksom på skämt, men jag ska försöka komma ihåg att sätta dit 2 smileys nästa gång (ursäkta, bollen var redan inne). :) :)

Munuppfräschning & myggbettsanti-kli är nog anledning att tynga ner packning med tandkräm för mig.

MVH
Peter P.
 
Men skaftet på borsten ska givetvis kapas bort! likaså den del av tandkrämstuben som är tom! (för man tar inte med sig en full tub!)

på så vis kan man spara säkert 5 gram!
 
Re: Re: Re: Oj!

NUI; sa:
Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig användningen av vadlina, men det där är ett ganska farligt område. Jag har läst historier om folk som drunknat på grund av vadlina.

Jörgen
Öh, ja, alltså, man knyter in linan i en sten/träd/whatnot, och så går A över med linan i handen. När A säkert är över, lossas linan och knyts fast på A's sida, och B går över med sin linände i handen. Om man har ett överj*ligt vad så kan man dra över ryggsäckarna m h a vadlinan (ej behövt göra någonsin). Vad trodde du? Linan i en snara runt halsen och ryggsäcken i andra änden? Balansera över på linan iförd röd plastnäsa och skor stl 52? :)

pal2; sa:
...
Tandkräm ska absolut med! Förutom den härliga smaken i munnen så är det bra mot myggbett som kliar. Skulle jag ha en fruga eller flickvän med så skulle vi nog båda uppskatta en trevlig andedräkt av andra orsaker också. :)
...
Peter P.
Apoteket har föredömligt små tandkrämstuber. Men vad spelar andedräkten för roll när man i övrigt luktar, ja, som man gör efter några dagar i skiten? Precis som Povel Ramel så är en liten tvål ett måste, enligt min åsikt. Liten tvål, liten tandkräm och en kapad tandborste (bara för att en lång är svårpackad). En deodorant kanske kan lura bratsen på "Keb" fjällstation, men inte bakterierna... ett svidande skrev botas dåligt med deo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.