Hur, var, osv.

"Bra tips med att använda regnkläderna som sittunderlag. Det blir inte kallt om rumpan då?"

om det blir kallt om rumpan, då ställer du dig bara upp en stund!

och den goa ryggsäcken du köpt kommer bli jättebra även om någon tycker den är för tung:)

Alla tips man får är bra tips och dom tipsen du tycker extra mycket om sparar du och använder när du är ute på tur.

Men det gäller att inte mista tron på sig själv, med ditt egna sunda förnuft kommer du säkert också långt!
 
Nä, jag ska inte heller bitcha om listan. Ursprungsförslaget samt NUI's kommentarer liknar min egen rätt väl, resten är personliga preferenser, och utbytabara produkter (typ "min sovsäck för 3000:- är lättare och varmare än din för 1000:-").

Men fleecetröjan kan du väl lämna?
-Fryser du lite så tar du ylleunderställströjan (som NUI föreslog) och fryser du mer än det så tar du löparstället mot vind, regnstället mot regn. Så länge du rör på dig så räcker denna kombo många grader under nollan.
-Fryser du mycket så tar du dunjackan, t ex när ni rastar och man är hungrig och understället är fuktigt och man mår allmänt tjyvens.
Däremellan finns inget behov av en fleecetröja.

Själv lämnar jag vindkläder och har endast regnkläder, men jag är varm av mig och ser gärna att vinden fläktar bort min överskottsvärme.

Överväg förresten om sidofickorna till Mjölnern är det lättaste och bästa alternativet som dagsäck. Ibland kan en superenkel liten rygga (vikt 100-300g) vara lättare, smidigare och ffa packvänligare än två sidofickor. Så var det på min förra och på min nuvarande ryggsäck, så ska jag på en fjälltur där dagsturer ligger och hägrar, så får sidofickorna stanna hemma.

Men korta kommentarer i ö (blir en upprepning av NUI):
Skippa sittunderlag, byt lexanflaskan mot en MER med stor öppning, ingen gaffel. Skippa fleecetröjan och egentligen också fleecebyxan. Är det så kallt och j*ligt att du inte klarar dig i underställ uppe+nere, skjorta, dunjacka och helt regnställ då kan du lika gärna lägga dig i tältet och läsa högt ur pocketboken. 2 par trosor är också lyx, ssk om du har tvättmedel med dig. 3 par strumpor blir säkert marginellt tyngre än 2, men din lösning med 3 par gör att du kan rotera, ta av ett par åt gången och torka samtidigt som du ändå kan vandra i de andra 2 paren.
Tigerbalsam är bara båg, ingen medicinsk effekt. Fast, kanske som alternativ till deo? Solstiftet funkar oftast bra som hudsalva, lämna försvarets dito.

Själv skulle jag komplettera med en extra rem, typ 1-1,5m lång. Vanlig packrem. Kan laga de flesta större behymmer på ryggsäcken tillsammans med lite nål och tråd/leukoplast, och är lättare än en rulle ståltråd. Kommer inte på nåt annat, ska sluta skriva innan det kommer fler "bra-att-ha-grejer" som man aldrig behöver använda.
 
Tack för alla bra tips!

Jag ska nog testa Mjölnern i alla fall. Jag tycker den verkar så spännande! Som att ha en mountainbike ungefär. Och det gillar jag ju!

Åhå, jag kanske ska lämna både fleecebyxorna OCH flecetröjan hemma! Jag är en van skidåkare och vet precis hur jag ska klä mig för olika minusgrader. Skulle jag åka skidor i fem minusgrader så skulle jag ha löparvindstället ytterst, ylleunderstället innerst, ylletrosor och så nån tunn ylletröja mellan ylleunderställ och vindjacka. Naturligtvis mössa och vantar också. När jag stannar för att pausa eller har åkt färdigt, så byter jag till varmare skor, drar på överdragsbyxor och dunjacka, samt byter till varmare vantar.

Om man nu tänker att det är lite varmare, fjällen i September, och att man rör sig i ganska makligt tempo (tycker att vandring är mera lågintesnivt än skidåkning), så borde det funka om jag har samma outfit, fast då en skjorta istället för ylletröja. När jag stannar för att pausa drar jag helt enkelt på mig regnbyxorna (då kan jag sitta rätt ner på backen eller lägga regnjackan under rumpan) och dunjackan. Voilà!

Same shit, different name! Vandring vs. skidåkning.

Extrarygga tål att tänkas på. Jag kan till och med sy en!

Jag tycker ändå det är viktigt med underbyxhygienen. Det kan bli tråkigheter om man inte sköter det där ordentligt. Gå i samma underbyxor en hel vecka är inte nån hit, tro mig! Man måste kanske inte byta varje dag, men lite hygieniskt måste man nog ändå tänka (som kvinna). Och vad väger de? 30 gram eller nåt... Kan vara värt de grammen om man slipper otrevligt kliande eller liknande.

Tigerbalsamen kanske lämnas hemma, ja. Den känns föresten ganska tung (jag har ingen våg) när jag jämför den med andra pryttlar.
 
Sovsäckspåsen?

Jag ser att på min sovsäckspåse sitter det kompressionsremmar. Ibland använder jag dem, fast egentligen tycker jag mest att påsen blir kortare på längen och större på bredden när man använder dem. Ska jag sprätta bort dem helt kanske?

Snart börjar jag väl klippa bort tvättlappar också...
 
Re: Re: Re: Preliminär packlista

Mina svar i versaler. Det betyder inte att jag SKRIKER åt dig :)

Jörgen

Aminida; sa:
Hm...

Jag har försökt fråga runt på Utsidan vilken rygga jag ska ha, men inte fått några vettiga svar. Slutade med en Klättermusen Mjölner, och nu säger du att den är för tung och stor! Jag kan visserligen ångra mig fortfarande (14 dagars returrätt enligt lagen), men jag vill nog gärna ha denna ryggan ändå.

Hurdå för tung? 2½ kilo är väl ändå inte särskilt mycket för en ryggsäck idag? De flesta verkar ju väga långt över 3 kilo. Jag beställde en 80 liter för att jag inte vet om jag någon gång i livet vill göra någon längre tur / vintertur och i sånt fall skulle ha nytta av en lite större ryggsäck. Skiljer ju bara 200 kr i pris, och typ 100g i vikt.
RÄTT BRA FÖR EN SÅ STOR SÄCK. DU BORDE DOCK KUNNA HITTA NÅGOT SOM VÄGER KILOT MINDRE UTAN ATT BEHÖVA BLI EXTREM. MEN KÖR DU PÅ DEN.

Bra tips med att använda regnkläderna som sittunderlag. Det blir inte kallt om rumpan då?
DÅ ADDERAR MAN REGNJACKAN OCKSÅ :)

Fleecebyxorna kan jag nog lämna hemma ja.

Fleecetröjan är väl beprövad. Om jag ska ha en ylletröja måste jag gå och köpa en ny... Hade tänkt slippa fler utgifter nu.
NEJ, JAG MENADE ATT DU ANVÄNDER YLLEUNDERTRÖJAN PLUS SKJORTA OCH VINDBLUS NÄR DU GÅR OCH ANSTRÄNGER DIG. BLIR DETTA MOT FÖRMODAN FÖR KALLT SÅ KAN DU ADDERA SKALJACKAN. NÄR DU RASTAR TAR DU PÅ DUNJACKAN. FLEECE INNEHÅLLER VÄLDIGT LITE LUFT (VILKET MÄRKS PÅ ATT DE ÄR SVÅRKOMPRIMERBARA), ALLTSÅ DE ISOLERAR GANSKA DÅLIGT I FÖRHÅLLANDE TILL SIN VIKT. ENDA FÖRDELEN ÄR ATT DE TÅL VATTEN BRA, SÅ HÅLL DUNJACKAN TORR. BLIR DEN BLÖT HAR DU ALLTID SOVSÄCKEN.

Grönsåpan; Jag tycker visst att det kan vara trevligt med nånting att tvätta underkläder och strumpor i. I somras använde jag en olivtvål till samma syften, funkar bra och är miljövänligt till tusen, men det blir lätt lite kladd med tvålkoppen i packningen.
JO, JAG VET AV EGEN ERFARENHET ATT DET ÄR SVÅRT ATT SLITA SIG FRÅN DAGLIG ANVÄNDNING AV TVÄTTMEDEL, SHAMPOO, TVÅL ETC. MEN PRAKTISKT TAGET ALL SMUTS DU LÄR STÖTA PÅ ÄR VATTENLÖSLIG. DET SOM INTE ÄR DET, I KOKKÄRLEN T EX, LÖSES OCH DESINFICERAS VID NÄSTA KOK. DETTA GÄLLER ÄVEN TANDBORSTNING. MEN SÅDANA HÄR SAKER HAR ATT GÖRA MED VARS OCH ENS KOMFORTZON. KÖR DET DU ÄR VAN MED, MEN TÄNK PÅ ATT DET FAKTISKT GÅTT BRA ÄNDÅ. OCH ÄNNU MILJÖVÄNLIGARE ÄN MILJÖVÄNLIGA PRODUKTER ÄR JU NOLLKONSUMTION :)

Ska jag inte ta med tandkräm heller? Nä nu tycker jag vi börjar gå lite onödigt långt här... Visst, i torpet behöver man inte använda flourtandkräm för att det finns flour i vattnet, men man vill ju ändå ha nåt fräscht att borsta med även där! Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda till fjälls.

Solstift; Jag är solkänslig. OK
Myggstift; Myggen älskar mig. OK.
Andningsmask; Ja jag kan hjärt- lungräddning KÄNNS ÄNDÅ SOM OVERKILL TYCKER JAG. JAG VET INTE ENS VAD DET ÄR. DET TYCKS MIG ATT SANNOLIKHETEN FÖR ATT DEN SKULLE BEHÖVAS ÄR GANSKA LÅG. ÄR DEN VERKLIGEN VÄRD SIN VIKT?

I slutändan avgör du själv. Men den största svårigheten när det gäller att banta packning ligger i mentala hinder: "Kan man verkligen göra så?" "Det har jag aldrig gjort" och "Tänk om X händer".

Din lista är väldigt kort och bra jämfört med många man ser. Det vi pratar om nu är ju lite finlir. Du kan ju prova att borsta tänderna utan tandkräm åtminstone en kväll och se om det känns uthärdligt :)

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Preliminär packlista

Om jag förstått det rätt så är det första längre fjällvandringen? Med tanke på det så är det (som synes) bara bagateller i justeringar från mer vana vandrare. Bra gjort. Själv lyckades jag betydligt sämre, men utsidan fanns väl knappt då. :)

Vad det gäller andningsmasken är jag tveksam faktiskt. Vad jag minns från diverse HLR/ABC kurser så är det främst en åtgärd du utför för att minimera risken för kvarstående men, fram tills dess att kvalificerad personal/ambulans med utrustning dyker upp. Inte för att väcka någon till liv igen, chansen är minimal för att inte säga obefintlig.

Tandkräm ska absolut med! Förutom den härliga smaken i munnen så är det bra mot myggbett som kliar. Skulle jag ha en fruga eller flickvän med så skulle vi nog båda uppskatta en trevlig andedräkt av andra orsaker också. :)

Termos har jag alltid med. Men alternativet är ju naturligtvis att släpa med köket på dagsturerna.

Ska ni inte ha kaffe med???? Omöjligt!! :)

Ombyte med sockar är självklart tycker jag. Att kunna byta mitt på dagen en riktig svettig dag är båda skönt och ett sätt att slippa skoskav.

Ni behöver bara en dagstursryggsäck egentligen. Om ni inte har någon gammal miniryggsäck som väger mindre än sidofickorna så ta absolut med dem. Att sy egen ryggsäck har t.o.m. jag klarat. Jag fuskade genom att köpa en 249:- ryggsäck från Clas Ohlson som jag klippte sönder. Alla snörlås, ringar, gummiband o dyl har jag sparat. De kostar ju pengar i sybehörsaffären också. Från ryggsäcken fick jag en för en dagstursryggsäck mycket lyxig midjebälte och axelremmar. Lite corduratyg som syddes ihop och vips. A master piece of a rookie på cirka 175 gram!! Och då ska jag ändå ta bort lite remmar som jag insett inte var så användbara.

Mycket kläder. Om regnjackan är av det tätare slaget så kan det vara bra med löparvindstället tycker jag. Om det är en modern skaljacka (Gore-tex, event, drilite, tjofsanhejsan) så räcker den som vindställ. Mitt val skulle vara stjortan, EN extra tröja för värme samt regnjackan, och då eventuellt löparvindjackan. Men jag är också den svettigare sorten, blir varm så fort jag rör mig. Samma resonemang för kläderna på benen. Men (kommer jag på), om sovsäcken kanske är lite tunn kan det vara bra med nåt extra. Å andra sidan kan du ta med alla kläderna och strunta i sovsäcken (men det skulle inte jag göra). :)

2 par trosor låter lagom. Det kan ju hända att de inte torkar på nåt dygn om vädret är lite sämre den dagen du tvättar. Dessutom, skönt att ha på sig fräscha underkläder när man ska sitta med andra på tåget i 24 timmar på hemresan.

Ha skoj!
Peter P.
 
NUI:

Japp, jag vet det där med mentala hinder. Men samtidigt är det ju en balansgång det där; Vissa vanor man har till vardags vill man kanske för sin egen trivsel även ta med sig på fjället. Tandborstning är ett sånt exempel för min del. Sen kan det hända att man tänkt lite för långt när det gäller andra saker, som till exempel fleecebyxor och fleecetröja i det här fallet. Andra gånger kan det handla om helt hälsomässiga saker, såsom att faktiskt ha ett ombyte underkläder.


pal2:

Ja, det är första vandringen! Fast jag har så länge jag kan minnas alltid varit snål med min packning. På alla resor är det nästan alltid jag som har minst med mig. Har lite erfarenhet från förra sommaren också, då jag åkte på cykelturné med fiol och hela campingartilleriet. Tyckte att jag hade slimmat min packning, men jag hade ändå med mig för mycket! Skorna som jag trodde att jag skulle ha som konsertskor på de finare konserterna använde jag aldrig, cykelskorna dög gott. Och en t-shirt för mycket hade jag lyckats släpa med mig. Inte lätt sånt där!

Jag har nu beställt sidofickor till Mjölnern, och en bärsele som man kan sätta fast dem i. Efter lite mailkorrespondans med affären Uteliv i Linköping så har jag förstått att Mjölner ska sluta tillverkas (!), så det är nog bäst att passa på att köpa tillbehören medans man kan. Sen om jag tar med dem på vandringen eller ej återstår att se. 80 liter kommer jag naturligtvis klara mig utmärkt på, särskilt som jag inte kommer behöva bära tält, kök eller mat.

Kul tips om din Clas Ohlson-rygga!

Regnstället fick jag när jag var 12, det är ett barnställ som heter Tenson MPC. Konstigt nog kan jag ha det fortfarande, men det är lite småtajt så man får inte under några tjocka saker. Det är ett sånt som är tätt utanpå och har meshfoder, fast jag tycker det funkar mycket bra att röra sig i. Har aldrig haft några problem med kondens eller liknande.

Sovsäcken är varm, har sovit mycket med den under svenska sommarnätter och har nästan aldrig behövt ha den stängd.

Kaffe? Maken avskyr allt man kan bli beroende av (utom träning) och jag försöker undvika kaffe så gott jag kan. Men lite te kanske slinker med!
 
Appropå dagsturssäck...

jag har alltid släpat med mig en lite väl stor och otymplig ryggsäck som jag haft maten i och sen packat ner i den stora ryggsäcken...

I år tänker jag nöja mig med det jag ändå måste ha med. Sovsäckspåsen!
Komplettera den bara med två vanliga remmar (som du säkert ändå har med dig till liggunderlag och annat) och du har en funktionsduglig ryggsäck!


Vidare vill jag tacka för tipsen om mitt lilla "tå-problem", men kan fylla i att jag prövat många olika skodon, allt från stövlar till kängor under vandringar och OL-skor till gympaskor under "vardagsförhållanden"... det skulle inte förvåna mig om jag fick skavsår barfota.
 
Slan; sa:
I år tänker jag nöja mig med det jag ändå måste ha med. Sovsäckspåsen!
Komplettera den bara med två vanliga remmar (som du säkert ändå har med dig till liggunderlag och annat) och du har en funktionsduglig ryggsäck!
Bra tips, försökte ett tag att göra om min packpåse (på en Haglöfs Alaska) till en ryggsäck, men den var hopplös och värdelös. Min nuvarande sovsäckspåse är som en lite för stor handboll, så det blir en liten dagturssäck... Alternativet är förstås att t ex packa tältet i dagturssäcken istället för i sin egen packpåse. Finns ungefär en miljon småsaker att trixa med.

Och till trådskaparen: Klipp inte bort remmarna från kompressionsfodralet! De kan vara roliga att hitta någon annan gång. Ta istället en liten packpåse utan remmar och skräp att packa din sovsäck i. Borde spara nåt hekto (tror min kompressionspåse väger 160g medan min nuv sovsäckspåse väger ca 20g). Men kompressionsfodralet är kul att hitta den gång volymen på packningen är viktigare än vikten, t ex vintertid.

Lustigt, för några timmar sedan pratade jag packlista med en förstagångsvandrerska, som ska ut själv. Hennes lista, som hon knåpat ihop själv efter eget huvud, var bra mycket vettigare än t ex den på Haglöfs hemsida. Jag hade inte mycket att tillfoga. Skönt att inte alla tar med sig två windstoppertröjor och en hopfällbar campingstol så fort de ska ut en vecka.
 
Slan; sa:
Det är förvisso väldigt individuellt (ni känner kanske till hur era fötter funkar?) men jag skulle ta betydligt många fler än 5 skavsårsplåster..
Jag har nog med ca 10 stycken för hälen, och minst lika många av en mindre variant (fortfarande compeed) till mina lilltår, som jag ALLTID får eländiga skavsår på hur jag än beter mig.
Ja men, har du provat att tejpa alla de där områdena på fötterna _innan du ger dig av? Om du får skavsår tvärs igenom leukoplasten så har jag nog inget mer att tillägga, men annars är det oftast bättre att tejpa innan än efter. Säger en ömfoting till en annan. Själv tejpar jag 2-3 tår per fot innan jag startat. Dessutom har man då fördelen att man i lugn och ro hemma kan mixtra för att få så lite skarvar och veck som möjligt.
 
Uppdaterad packlista

I köket
Gas
Trangiakök (Stativ, vindskydd, gasbrännare, stor kastrull, stekpanna, ta-mojäng, ej liten kastrull)
Tändstickor och tändare
Lexanflaska 500 ml
Kåsa
Samekniv (som min farfar gjort, den är jättefin (och vass))
Sked
Kryddburk (Peppar, curry och örtsalt)
Mat (hemmatorkat; kött, fisk, grönsaker, torkad frukt osv)
Wettextrasa (torka grejjer med)
½ liter koncentrerad Jokk (istället för vin)
Löste
Mörk choklad!

I huset
Tält Hilleberg Nallo 2
Thermarest
Sovsäck Haglöfs Trail M

På fötterna
2 vandringsstrumpor (som innersocka)
1 Ullfrottésocka (som raggsocka)
Lundhagskängor

På benen
2 underbyxor
Ylleunderställ
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnbyxor (vid regn och som rastplagg / förstärkningsplagg)

På överkroppen
Ylleunderställ
Kortärmad skjorta
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnjacka
Dunjacka (rastplagg och huvudkudde)

Händer och huvud
Vantar (tunna)
Yllemössa (tunn och tar liten plats)
Afrikansk sjal (halsduk, extra mössa, kjol, handuk)
Solglasögon

På ryggen
Klättermusen Mjölner 80l
Ev. Sidofickor som kan göras om till dagtursrygga

Hygien
50 ml grönsåpa (tvätta kläder, ev disk, kropp&hår)
Resetandborste
Resetandkräm
4 våtservetter (just in case)
15 snytnäsdukar (som toapapper, ja jag vet att man eldar upp pappret när man är klar)
Menskopp

Sjuk/friskvård
Solstift
Myggstift
Sax - ev. byt ut mot en nagelsax!
Leukoplast (sårtejp, smal variant)
Plåster (ett jättebrett som man klipper i lagom storlek)
8 Compeed skavsårsplåster häl
8 Compeed skavsårsplåster tår
8 Ipren
2 sårtvättservetter
Steril kompress
Blodstoppare
Fotbandage (det var smalare än knäbandage)

Övrigt
Karta
Kompass
Mobil (den har ficklampa och radio)
Vattentät plånboksväskatjohejpryl (till mobil, pengar, biljetter etc)
Fågelbok
Flora & Fauna
Digitalkamera
Pocketbok för högläsning
Några sudoku/korsord
Papper och penna
2 Skosnören (bra-att-ha-grejj)
 
Strykarräven; sa:
Slan; sa:
Det är förvisso väldigt individuellt (ni känner kanske till hur era fötter funkar?) men jag skulle ta betydligt många fler än 5 skavsårsplåster..
Jag har nog med ca 10 stycken för hälen, och minst lika många av en mindre variant (fortfarande compeed) till mina lilltår, som jag ALLTID får eländiga skavsår på hur jag än beter mig.
Ja men, har du provat att tejpa alla de där områdena på fötterna _innan du ger dig av? Om du får skavsår tvärs igenom leukoplasten så har jag nog inget mer att tillägga, men annars är det oftast bättre att tejpa innan än efter. Säger en ömfoting till en annan. Själv tejpar jag 2-3 tår per fot innan jag startat. Dessutom har man då fördelen att man i lugn och ro hemma kan mixtra för att få så lite skarvar och veck som möjligt.

Jag har provat att tejpa med sporttape.. men eftersom lilltårna (som det nu handlar om) är så förbannat jävla små, så tenderar vecken på tapen att bara ställa till det hela värre.

Jag har funderat lite på att kapa av lilltårna, vad är dom bra till ändå? känns bara som onödig vikt! ;)


Förresten frida.. jag hittar ingen handduk på din packlista?
Man kan köpa sånn wettex-duk på rulle, klipp av den i lagom längd (kanske en meter eller så).. min väger 33 gram, bra att torka sig med efter man tvättat sig.. torkat snabbt!
[Ändrat av Slan 2006-08-05 kl 17:43]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.