Hur, var, osv.

Flora & fauna

Tack Majjen och Peter!

Middag på Abisko fjällstation ska vi försöka hinna med också då. ^_^

Tyvärr blev det på tok för dyrt att åka liggvagn på hemvägen, men vem behöver vara utsövd när man bara ska jobba på måndag morgon??

Shoppingtur idag på stan resulterade i två trevliga böcker; Bonniers fågelbok samt den lite hurtiga boken Ut i Naturen. Kan vara roligt att ha lite kläm på de vanligaste växterna och djuren. Och fågelbok är ett måste!

På intersport hittade jag en skjorta från Tenson för 88 kr! Hade kostat 350kr. Ja tack, sa jag och köpte. Visserligen herrmodell och ganska mycket för stor, men den lär vara helt perfekt för vandring eftersom den är i funktionsmaterial.

Första hjälpen-kudde inhandlad också, och kompletterad med lite extra grejjer. Låter det här bra:

1 sax
12 plåster
10 sårtvätt
1 blodstoppare
1 andningsmask
5 skavsårsplåster
1 rulle skavsårstejp
2 myggstift

Lite onödigt med 2 myggstift kanske, men de var så himla små att det kändes som att ett enda skulle kunna användas upp på en dag! Sax känns lite konstigt att släpa på, men uppenbarligen måste det ju vara bra eftersom de lägger en i en sån här kudde. Ska man klippa bort kläder/tyg runt sår med en sådan? Tillverka mitellor av kanske... Vad vet jag?
 
Re: Flora & fauna

Jag vill minnas att de hade en hel del böcker om djur, natur, fauna inne på Naturum i Abisko. Ligger granne med fjällstationen och värt ett besök. Kanske komplettera dina bokinköp med något.

Jag tror ni kan lämna myggstiften hemma, om ni inte har väldeliga besvär av myggor. Värsta myggsäsongen är över, och ni ska väl mest vara uppe på kalfjället.

Som du säger, vad ska saxen med för? Klippa plåster? Går väl bra med kniv.

De väger väl inte så mycket (men många bäckar små :) ) men 12 plåster och 10 sårtvätt? Ni får slå er en hel del för att det skall gå åt, eller hur?

Vad man använder en andningsmask till vet jag inte.

Skavsårsplåster, är det Compeed?

Några andra saker jag själv har med är:

elastisk binda (främst om nåt knä börjar strejka)
magnecyl (eller dyl. febernedsättande)
1-2 sterila kompresser

Själva väskan eller vad allt nu låg i kan ju lämnas hemma. En fryspåse med en klämma duger fint, allt för att spara vikt förståss. :)

Ha så himla skoj era lyckostar. :)
Peter P.
 
Det är förvisso väldigt individuellt (ni känner kanske till hur era fötter funkar?) men jag skulle ta betydligt många fler än 5 skavsårsplåster..
Jag har nog med ca 10 stycken för hälen, och minst lika många av en mindre variant (fortfarande compeed) till mina lilltår, som jag ALLTID får eländiga skavsår på hur jag än beter mig.

En pincett kan vara sjysst att ha med, kanske lite tigerbalsam eller någon sorts liniment.

Skippa plåstrena helt.. småsår kan man fixa på annat vis, och större sår täcks ändå inte av ett litet plåster.
Någon sorts förband eller elastisk binda är bra att ha.

Och som sagt innan.. myggmedel behöver ni nog inga mängder av.

fin tur!
 
Re: Re: Flora & fauna

pal2; sa:
Vad man använder en andningsmask till vet jag inte.

Den har man till hjärt- lungräddning. Kan vara bra ifall den man ska hjälpa har skadat sig i ansiktet eller liknande.

Saxen åker nog med i alla fall, men vi behöver ju inte ta med oss alla sårtvättargrejjerna.

Bra tips om boken!


Och när det gäller skavsår; Jag tror att 5 plåster räcker. Mina kängor är väl ingångna redan, så jag behöver nog bara tejpa lite om det skulle behövas. Värre blir det väl min man som kommer ha nya kängor. Han får väl försöka gå in dem innan.

Annars tycker jag att bara man tejpar så fort man känner nåt så brukar skavsår ge med sig.


[Ändrat av Aminida 2006-08-05 kl 00:54]
 
Re: Flora & fauna

Aminida; sa:
1 sax
12 plåster
10 sårtvätt
1 blodstoppare
1 andningsmask
5 skavsårsplåster
1 rulle skavsårstejp
2 myggstift
Saxen kan vara rätt praktisk att ha, och om du tar en liten nätt nagelsax/motsv så stör den inte heller. Du kan klippa naglar, frisera kläder som går sönder, formklippa skavsårsplåster etc. Inte kul (men såklart går det) att fippla med en kniv i alla situationer.

12 plåster låter som att ni riskerar att få se ut som han Marv i Sin City. 1 rulle leukoplast skavsårstejp gör samma jobb och sitter bättre. Något plåster extra för smetiga sår.

10 st sårtvätt känns också lite väl pessimistiskt. De flesta sår man får är rätt rena, och även om man tvättar ur dem med klorhexidin så fylls de rätt snabbt av bakterier under "fältmässiga" förhållanden. Å andra sidan är du ung och frisk, så det tål du troligen.

Andningmasken skulle jag lämna. Inte för att jag nånsin behövt återuppliva någon, men vad jag förstått så är inte masken lösningen på problemet, utan mest en liten, liten hjälp och en fråga om hygien.

2 myggstift, snacka om pessimism. I Sorseletrakten där vi håller till om somrarna (ja, vi bor på 500 hektar myrmark och där bor myggen) så har vi fortfarande kvar myggstift från 80-talet. Delvis pga att dessa krossar alla moderna påfund, men även pga att myggstift inte slits så fort.

En tung och skrymmande sak man kan fundera över är en elastisk binda att linda om när/om någon stukar foten. Det är ett rätt sannolikt scenario. Sen finns det förstås två miljoner bra-att-ha...
 
Bra tips, Räven! Men alltså, de här stiften är inte som gammeldags myggstift. De är pyttesmå, med betoning på pytte. Som försvarets hudsalva ungefär. Sist jag var uppåt i Sverige gick det åt mängder med myggmedel, har aldrig provat denna produkt förut så jag vet inte hur dryg den är heller. Men visst, det kanske räcker med bara ett stift.
 
Slan; sa:
Det är förvisso väldigt individuellt (ni känner kanske till hur era fötter funkar?) men jag skulle ta betydligt många fler än 5 skavsårsplåster..
Jag har nog med ca 10 stycken för hälen, och minst lika många av en mindre variant (fortfarande compeed) till mina lilltår, som jag ALLTID får eländiga skavsår på hur jag än beter mig.

Du borde nog ägna lite tid åt att prova nya kängor. Så länge jag vandrade med Lundhags var jag också tvungen att ha med ett lager skavplåster, men sedan jag bytte till en mer välsittande (och billigare!) känga har problemen varit noll. Det finns förstås många olika modeller. den som passade min fot perfekt var en Hanwag.

HåkanF
 
Preliminär packlista

I köket
Gas
Trangiakök (Stativ, vindskydd, gasbrännare, stor kastrull, stekpanna, ta-mojäng, tänkte lämna den mindre kastrullen hemma)
Tändstickor och tändare
Lexanflaska 500 ml
Kåsa
Samekniv (som min farfar gjort, den är jättefin (och vass))
Gaffel (maken tar sked)
Kryddburk (Peppar, curry och örtsalt)
Mat (hemmatorkad, kött, fisk, grönsaker, torkad frukt osv)
Wettextrasa (torka grejjer med)
½ liter koncentrerad Jokk (istället för vin)
Mörk choklad!

I huset
Tält Hilleberg Nallo 2
Thermarest
Sovsäck Haglöfs Trail M
Sittunderlag

På fötterna
2 vandringsstrumpor (som innersocka)
1 Ullfrottésocka (som raggsocka hade jag tänkt)
Lundhagskängor

På benen
2 underbyxor
Ylleunderställ
Tunn fleecebyxa
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnbyxor

På överkroppen
Ylleunderställ
Kortärmad skjorta
Fleecetröja med blixlås
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnjacka
Dunjacka (rastplagg och huvudkudde)

Händer och huvud
Vantar (tunna)
Yllemössa (tunn och tar liten plats)
Afrikansk sjal (halsduk, extra mössa, kjol, handuk)
Solglasögon

På ryggen
Klättermusen Mjölner 80l
Ev. Sidofickor som kan göras om till dagtursrygga

Hygien
50 ml grönsåpa (tvätta kläder, ev disk, kropp&hår)
Resetandborste
Resetandkräm
4 våtservetter (just in case)
15 snytnäsdukar (som toapapper, ja jag vet att man eldar upp pappret när man är klar)
Menskopp

Sjuk/friskvård
Solstift
Myggstift
Försvarets hudsalva (liten variant)
Tigerbalsam
Sax
Leukoplast (sårtejp, smal variant)
Plåster (ett jättebrett som man klipper i lagom storlek)
8 Compeed skavsårsplåster häl
8 Compeed skavsårsplåster tår
8 Ipren
2 sårtvättservetter
Andningsmask (för hjärt- och lungräddning)
Steril kompress
Blodstoppare
Fotbandage (det var smalare än knäbandage)

Övrigt
Karta
Kompass
Mobil (den har ficklampa och radio)
Fågelbok
Flora & Fauna
Digitalkamera
Pocketbok för högläsning
Några sudoku/korsord
Papper och penna
2 Skosnören (bra-att-ha-grejj)
______________________________________________________

Vad tror ni?

Lite många skavsårsplåster kanske, men jag kom på att maken kommer ha helt nya kängor. Kan bli ajaj!

Jag vet inte om det är onödigt med extra ombyte underkläder och strumpor, men jag tycker det känns ofräscht att aldrig byta... Har tänkt tvätta det par jag inte använder just nu, så att jag alltid har ett rent ombyte.
 
Re: Preliminär packlista

Jag tycker listan ser bra ut. Några förslag från min sida inom parentes

Jörgen

Aminida; sa:
I köket
Gas
Trangiakök (Stativ, vindskydd, gasbrännare, stor kastrull, stekpanna, ta-mojäng, tänkte lämna den mindre kastrullen hemma)
Tändstickor och tändare
Lexanflaska 500 ml (byt mot en lättare PET-flaska)
Kåsa
Samekniv (som min farfar gjort, den är jättefin (och vass))
Gaffel (maken tar sked) (Har aldrig behövt gaffel; sked och kniv samt fingrar klarar allt)
Kryddburk (Peppar, curry och örtsalt)
Mat (hemmatorkad, kött, fisk, grönsaker, torkad frukt osv) (Mums)
Wettextrasa (torka grejjer med)
½ liter koncentrerad Jokk (istället för vin)
Mörk choklad!

I huset
Tält Hilleberg Nallo 2
Thermarest
Sovsäck Haglöfs Trail M
Sittunderlag (använd regnbyxorna eller Thermarest)

På fötterna
2 vandringsstrumpor (som innersocka)
1 Ullfrottésocka (som raggsocka hade jag tänkt)
Lundhagskängor

På benen
2 underbyxor
Ylleunderställ
Tunn fleecebyxa (lämna, underställ och vindställ klarar det mesta, om inte på med regnbyxorna)
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnbyxor

På överkroppen
Ylleunderställ
Kortärmad skjorta (gå i denna och vindblus, ylletröjan om det kyler)
Fleecetröja med blixlås (lämna hemma, lite värme i förhållande till vikt och bulk)
Löparvindställ (mkt tunt och vindtätt)
Regnjacka
Dunjacka (rastplagg och huvudkudde)Räcker som värmeplagg, sov i den om det blir bistert)

Händer och huvud
Vantar (tunna)
Yllemössa (tunn och tar liten plats)
Afrikansk sjal (halsduk, extra mössa, kjol, handuk)
Solglasögon

På ryggen
Klättermusen Mjölner 80l (känns onödigt tung och stor, men jag antar att du saknar alternativ?)
Ev. Sidofickor som kan göras om till dagtursrygga

Hygien
50 ml grönsåpa (tvätta kläder, ev disk, kropp&hår) (Behövs inte, vatten räcker)
Resetandborste
Resetandkräm (behövs inte, vatten räcker)
4 våtservetter (just in case)
15 snytnäsdukar (som toapapper, ja jag vet att man eldar upp pappret när man är klar)
Menskopp

Sjuk/friskvård
Solstift (tveksamt om ni inte skall gå mycket på snö)
Myggstift (tveksamt, ta med ett nästan tomt i så fall)
Försvarets hudsalva (liten variant)
Tigerbalsam
Sax
Leukoplast (sårtejp, smal variant)
Plåster (ett jättebrett som man klipper i lagom storlek)
8 Compeed skavsårsplåster häl
8 Compeed skavsårsplåster tår
8 Ipren
2 sårtvättservetter
Andningsmask (för hjärt- och lungräddning) (Tveksamt; kan ni hjärt- och lungräddning?)
Steril kompress
Blodstoppare
Fotbandage (det var smalare än knäbandage)

Övrigt
Karta
Kompass
Mobil (den har ficklampa och radio)
Fågelbok
Flora & Fauna
Digitalkamera
Pocketbok för högläsning
Några sudoku/korsord
Papper och penna
2 Skosnören (bra-att-ha-grejj) (ta några meter nylonlina istället, mer flexibelt, går att klippa til skosnören vid behov)
______________________________________________________

Vad tror ni?

Lite många skavsårsplåster kanske, men jag kom på att maken kommer ha helt nya kängor. Kan bli ajaj! (Gå i gympdojor så slipper ni skavsår...)

Jag vet inte om det är onödigt med extra ombyte underkläder och strumpor, men jag tycker det känns ofräscht att aldrig byta... Har tänkt tvätta det par jag inte använder just nu, så att jag alltid har ett rent ombyte.
(Har du provat att inte byta? Ylle är väldigt förlåtande på den punkten. Tänk på att just det här komfortbehovet innebär att du får bära mycket extra vikt, vartenda steg...)

Låter som en härlig tur i vardandet.

Jörgen
 
Re: Re: Preliminär packlista

Hm...

Jag har försökt fråga runt på Utsidan vilken rygga jag ska ha, men inte fått några vettiga svar. Slutade med en Klättermusen Mjölner, och nu säger du att den är för tung och stor! Jag kan visserligen ångra mig fortfarande (14 dagars returrätt enligt lagen), men jag vill nog gärna ha denna ryggan ändå.

Hurdå för tung? 2½ kilo är väl ändå inte särskilt mycket för en ryggsäck idag? De flesta verkar ju väga långt över 3 kilo. Jag beställde en 80 liter för att jag inte vet om jag någon gång i livet vill göra någon längre tur / vintertur och i sånt fall skulle ha nytta av en lite större ryggsäck. Skiljer ju bara 200 kr i pris, och typ 100g i vikt.

Bra tips med att använda regnkläderna som sittunderlag. Det blir inte kallt om rumpan då?

Fleecebyxorna kan jag nog lämna hemma ja.

Fleecetröjan är väl beprövad. Om jag ska ha en ylletröja måste jag gå och köpa en ny... Hade tänkt slippa fler utgifter nu.

Grönsåpan; Jag tycker visst att det kan vara trevligt med nånting att tvätta underkläder och strumpor i. I somras använde jag en olivtvål till samma syften, funkar bra och är miljövänligt till tusen, men det blir lätt lite kladd med tvålkoppen i packningen.

Ska jag inte ta med tandkräm heller? Nä nu tycker jag vi börjar gå lite onödigt långt här... Visst, i torpet behöver man inte använda flourtandkräm för att det finns flour i vattnet, men man vill ju ändå ha nåt fräscht att borsta med även där! Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda till fjälls.

Solstift; Jag är solkänslig.
Myggstift; Myggen älskar mig.
Andningsmask; Ja jag kan hjärt- lungräddning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...