10 (?) nödvändigheter (?)

Re: Re: Re: Re: Re: Back to topic...

öringen; sa:
Det finns de som är överkänsliga mot och kan ha allvarliga problem med myggmedel också. Men jag skulle ändå inte klassa myggmedel som farligt. Sluter mig därför till Strykarns tanke att myggor på sin höjd sprider lite vantrivsel.

sant att det finns de som är överkänsliga mot myggmedel, men skillnaden är att man kan ganska enkelt testa om man har problem med myggmedlet, det är lite mindre praktiskt att springa iväg till närmsta myggparadis och testa.

Dessutom kan man ju helt enkelt packa ner myggmedlet och sluta använda det om det nu visar sig att man reagerar på det.

eller så kan man ju roa sig med att smeta på myggmedlet på kvällen efter man berättat spökhistorier och spöka för de andra tälten.

/Torbjörn
 
Re: Back to topic...

Jag tycker dt kan vara av viss relevans att diskutera vad man verkligen bör (inte måste) ha med sig på en vanlig tur i t ex sommarfjällen.

I såna fall är ju den där listan inkomplett, eftersom den inte innhåller såna grundläggande saker som "Ordinarie mat" och "matlagningsutrustning". Inte heller innehåller den någon utrustning för själva övernattningen...

Jag lämnar ju liksom hellre ficklampa och myggmedel hemma än köket och sovsäcken...
 
Re: Re: Back to topic...

nermander; sa:
Jag tycker dt kan vara av viss relevans att diskutera vad man verkligen bör (inte måste) ha med sig på en vanlig tur i t ex sommarfjällen.

I såna fall är ju den där listan inkomplett, eftersom den inte innhåller såna grundläggande saker som "Ordinarie mat" och "matlagningsutrustning". Inte heller innehåller den någon utrustning för själva övernattningen...

Exakt, det var lite ditåt jag ville komma med att vända på steken, s a s.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Back to topic...

öringen; sa:
NUI; sa:
Det är lite intressant att mat inte är med på 10 essentials-listan. Det verkar vara det enda tillskottet till listan som framkommit.

Jörgen

Det var kanske för självklart? :)

Vilket naturligtvis väcker tanken: Vilka andra självklarhete har inte kommit med på 10-nödvändiga-listan?

Jag kan också tänka mig att listan är avsedd att gälla oavsett om man bara tar en eftermiddagspromenad i bergen. Och att mat då faller. Möjligen

Jörgen
 
NUI; sa:
Jag kan också tänka mig att listan är avsedd att gälla oavsett om man bara tar en eftermiddagspromenad i bergen. Och att mat då faller. Möjligen
Mja, inte behövs det väl någe mycket "backpacking" för att gå en eftermiddag i bergen (om det inte råder ett infamt skitväder, och då kanske "the essential" är att "stay at home"). Men kläder på kroppen och mat känns väldigt centrala i fjällen, trots att kläder inte heller tas upp i 10-listan. Med endast detta kommer man långt, exempelvis om man går ledat mellan stugor. Allt annat är "bra att ha" eller "utifall att". Sedan är det ju upp till oss alla om vi istället föredrar att bära tio kilo extra för att kunna äta god mat, sova i eget tält med varm sovsäck, stajla med värsta Asterix-jackan på Kebnestationen eller vad som lockar.

Och myggmedel... En Epipen är en livförsäkring för de med svår anafylaxireaktion på getingstick, för alla oss andra innebär den bara ett extra stick. Säkert finns det de som är helt beroende av myggskydd, liksom det finns enstaka människor med andra specialbehov. Det finns som sagt alltid individuella undantag, men generellt tycker jag att det snackas en massa om mygg i fjällen, vilka jag sällan sett något av. Beror detta på att jag tillbringat mina somrar i inlandet på våra femhundra hektar myr? Kanske.
 
NUI; sa:
1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Jörgen

Om man tittar på listan så är det det som kan tänkas behövas utöver en bas-utrustning.Mat står inte,men extra mat.Kläder finns inte heller med,ombyte gör.Det ena förutsätter det andra.


peter
 
ping; sa:
NUI; sa:
1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Jörgen

Om man tittar på listan så är det det som kan tänkas behövas utöver en bas-utrustning.Mat står inte,men extra mat.Kläder finns inte heller med,ombyte gör.Det ena förutsätter det andra.

Det intressanta blir ju då att undra vad som antas ingå i basutrustningen, jag skulle själv velat se t ex sjukvårdsgrejer som basala, själv har jag alltid det tillgängligt även på korta dags- och fisketurer.
 
ping; sa:
NUI; sa:
1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Jörgen

Om man tittar på listan så är det det som kan tänkas behövas utöver en bas-utrustning.Mat står inte,men extra mat.Kläder finns inte heller med,ombyte gör.Det ena förutsätter det andra.


peter

Helt rätt. Då faller poletten på plats. Syftet med listan är förmodligen då essentials utöver det man redan normalt/är tvungen att ha med sig. Kläder är givet, men man bör ha med sig extra kläder om vädret ändrar sig (regnskydd, isolering mot kyla) och extra mat (om turen blir längre än beräknat).

Jörgen
 
alven; sa:
ping; sa:
NUI; sa:
1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Jörgen

Om man tittar på listan så är det det som kan tänkas behövas utöver en bas-utrustning.Mat står inte,men extra mat.Kläder finns inte heller med,ombyte gör.Det ena förutsätter det andra.

Det intressanta blir ju då att undra vad som antas ingå i basutrustningen, jag skulle själv velat se t ex sjukvårdsgrejer som basala, själv har jag alltid det tillgängligt även på korta dags- och fisketurer.

Liksom jag,på fisketurer kommer även solglasögon alltid med som basutrustning.Men vi kanske ska stanna här,och ha en pryl-deLux diskussion.


peter
 
Rungá; sa:
Backpacking ten essentials. essential: adjective 1 absolutely necessary; extremely important.
Ten Essentials Plus Four

Om man kikar lite i texten så specificeras det faktiskt vad det är essentiellt för: "...which belong in your pack as insurance against the unexpected". Det är alltså inte essentiellt för att ge sig ut och backpacka utan essentiellt för att försäkra sig om att man fixar det oväntade.

EDIT:
Oh no! Inte överlevnadsaskarna igen! :)


[Ändrat av alven 2006-05-04 kl 22:21]
 
@alven (Johan Alvehus) du har helt rätt. Detta är absolut nödvändig utrustning du skall ha som försäkring mot det oväntade förutom det absolut nödvändiga du skall ha med dig som finns med på en annan lista.

Det absolut nödvändiga måste ju vara det absolut nödvändiga inte abslut nödvändigt om man redan har det nödvändiga.

Det är absolut nödvändigt att passa sig för att följa någon annans utrustningslista utan att tänka själv.
[Ändrat av Rungá 2006-05-05 kl 07:27]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.