10 (?) nödvändigheter (?)

NUI; sa:
Det jag snackar om är att tidningarna skall kunna skriva "Han går Kungsleden utan packning". Att någon går Kungsleden med lätt packning är inte alls samma sak. The Full Monty, således.

Och längs Kungsleden har du ju allt det du behöver. Som Strykarn skrev, så länge man håller sig i rörelse håller man sig varm. Det finns alltid en stuga inom en dagsmarsch, du kan alltid komma in i värmen och torka allt samt fylla magen.

Jörgen

Det känns nog inte så fräscht att torka röven med Texmex,rätt dålig uppsugningsförmåga.Så ett par flikar toapapper i fickan får nog ses som en nödvändighet,alternativt en kvällstidning.


peter
 
Dasspapper är väl det minsta problemet om du ska kryssa mellan STF-stugorna? Säkrast dessutom att skita på deras dass, sätter du dig längs leden kan du ju räkna med publik! (-Die dumme Schweden, ach du lieber...)
 
Nordesjö; sa:
ping; sa:
Det känns nog inte så fräscht att torka röven med Texmex,rätt dålig uppsugningsförmåga.Så ett par flikar toapapper i fickan får nog ses som en nödvändighet,alternativt en kvällstidning.

Dasspapper lär man väl kunna tigga på fjällstationen.

Ett snabbdopp med ändalykten i närmaste fjällbäck ordnar saken. Se till att ingen står alltför nära nedströms bara.
 
tigertamjaren; sa:
Som sagt, glöm icke det viktiga pappret...

För att ersätta en brun linje i snön med en röd tråd så kan man undra varför toa-papper inte är med på 10-listan?

Personligen tycker jag nog att det platsar lika bra/dåligt som vissa andra saker på listan.

Var toapapper inte en lika stor nödvändighet på 30-talet därför att substitut (t ex tidningar, böcker eller mossa) var mer vanligen förekommande då?

Jörgen
 
tigertamjaren; sa:
Drar mig smärtsamt nog till minnes en incident på en löprunda då snö fick nyttjas som substitut för mer adekvata torkredskap. Glöm alltså icke toapapper!
Orensad mossa i somras, snö i vintras. Enda gången jag var glad över snöfallet på löpturen...
 
Vadå kryssa mellan stugorna. Mitt mål är att gå så länge som möjligt utan tält, stugor eller mat. Hur skall jag annars veta var gränsen går?

Egentligen vet jag inte förrän jag står på sibiriska tajgan med utrustningen söndermosad av björnar och två veckor till bebyggelse, men man kan iaf testa i fjällen.

De som pissar, skiter eller doppar en sktig röv i bäcken kommer att få med haltina att göra. Småfolket på vidderna gillar inte att man skitar ner vatten. Torka med mossa eller gräs.

Om man inte äter lär man inte ha användning av dasspapper, inte förrän kroppen tar slut och börjar spjälka upp proteiner. Då blir det fart på magen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...