10 (?) nödvändigheter (?)

Jag har sökt men inte funnit något om Siwash-indianernas utrustning. De var ett nomadiserande indianfolk i Brittish Columbia, Kanada, som satte en ära i att "klara sig" (här alltså överleva) med minsta möjliga utrustning. Kanske någon här vet mer?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag har sökt men inte funnit något om Siwash-indianernas utrustning. De var ett nomadiserande indianfolk i Brittish Columbia, Kanada, som satte en ära i att "klara sig" (här alltså överleva) med minsta möjliga utrustning. Kanske någon här vet mer?

Raskesven

Tunga molnet rasande,ugh!

Nä,vet inget om Indianer,annat än att dom söp bort en hel kontinent.

Men med kniv och nån form av elddon så borde de egentligen inte vara något större problem att 'överleva'.Ett nedlagt byte ger ju mat,senor till pilbåge och en skinnlapp över 'wursten'.Efter det rullar det på.

Och för att optimera tillvaron samlar man på sig fler prylar,mat från påse är mycket enklare än att jaga.


peter
 
ping; sa:
Nä,vet inget om Indianer,annat än att dom söp bort en hel kontinent.
Det är helt uppenbart att du inte vet NÅGONTING om indianer. Inte heller något om det utrotningskrig - i dag kallas det 'etnisk rensning' - som bedrevs mot amerikas infödda befolkning.

I dag ser vi resultatet av denna etniska rensning. Den misslyckades och de vita vänder sig till indianerna i sin andliga förrvirring.

Du har nog ett och annat att lära dig av våra indianska bröder.

"Show respect to all people, but grovel to none."
Tecumseh
 
Rungá; sa:
Det är helt uppenbart att du inte vet NÅGONTING om indianer. Inte heller något om det utrotningskrig - i dag kallas det 'etnisk rensning' - som bedrevs mot amerikas infödda befolkning.

I dag ser vi resultatet av denna etniska rensning. Den misslyckades och de vita vänder sig till indianerna i sin andliga förrvirring.

Du har nog ett och annat att lära dig av våra indianska bröder.

"Show respect to all people, but grovel to none."
Tecumseh

asgarv

Vad jag har hört är det nog snarare de infödda som är väldigt förvirrade idag. Reservaten har stora problem med bla alkohol och allmän misär.

Men jag tänker inte tvista om skälen för där har du nog rätt..

Jag har lite svårt att förstå varför du som har förespråkat buddistiska ideal höjer upp indianerna. Det är ingen myt att "deras" ideologi har ett stort våldsinslag.
 
crazy; sa:
Vad jag har hört är det nog snarare de infödda som är väldigt förvirrade idag. Reservaten har stora problem med bla alkohol och allmän misär.

Men jag tänker inte tvista om skälen för där har du nog rätt..

Jag har lite svårt att förstå varför du som har förespråkat buddistiska ideal höjer upp indianerna. Det är ingen myt att "deras" ideologi har ett stort våldsinslag.
OT
Samma misär och problem som i 'det stora resevatet' och samma orsak - meningen med livet :)

Det finns ingen 'indiansk idologi' endast ideologi/religion/filosofi med liknande grunsyn. Det finns heller ingen livsåskådning att upphöja eftersom den ena inte är bättre än den andra. Religioner är olika därför att människor är olika.

Att tala om inianernas våldskultur ur ett historiskt perspektiv måste betraktas just i detta perspektiv och den kulturen är inte enhetlig och inte heller mera våldsbenägen än andra kulturer.

Azteker och Inka hade en offerkultur. Jivaro samlade på krymta huvuden, lakota belev beridana efter att ha blivit utdrivna på prärien av andra skogsstammar. Alla stammar försvarade sina terretorier, många bedrev krig för att utöka sina terretorier för att befolkningen växte. En dominoeffekt hela tiden.

En av de mest expansiva stammarna var wasichu - de vita männen som kom med vapen och en bibel. I dag fortsätter de på samma sätt. Nu i öster. "Den som inte är med oss är emot oss". Där kan man tala om våldskultur.
 
crazy; sa:
asgarv

Vad jag har hört är det nog snarare de infödda som är väldigt förvirrade idag. Reservaten har stora problem med bla alkohol och allmän misär.

Men jag tänker inte tvista om skälen för där har du nog rätt..

Jag har lite svårt att förstå varför du som har förespråkat buddistiska ideal höjer upp indianerna. Det är ingen myt att "deras" ideologi har ett stort våldsinslag.

Med det svaret tvivlar jag starkt på om du överhuvudtaget har tillråckligt med kött på benen för att ge dig in i en diskusion om Indianer?

/mattias
 
norpan_; sa:
Jag har lite svårt att förstå varför du som har förespråkat buddistiska ideal höjer upp indianerna. Det är ingen myt att "deras" ideologi har ett stort våldsinslag.

Med det svaret tvivlar jag starkt på om du överhuvudtaget har tillråckligt med kött på benen för att ge dig in i en diskusion om Indianer?

/mattias [/QUOTE]

Med den kommentarren så säger jag Dito.
 
crazy; sa:
norpan_; sa:
Jag har lite svårt att förstå varför du som har förespråkat buddistiska ideal höjer upp indianerna. Det är ingen myt att "deras" ideologi har ett stort våldsinslag.

Med det svaret tvivlar jag starkt på om du överhuvudtaget har tillråckligt med kött på benen för att ge dig in i en diskusion om Indianer?

/mattias

Med den kommentarren så säger jag Dito. [/QUOTE]

Try me.
 
Försök till slutsatser

När jag läser inläggen så verkar det som om vi i det flesta fall hamnar på "kläder på kroppen" inklusive skodon, som någon minsta gemensam nämnare. Till och mer orienteringsutrustning kan alltså betraktas som "mindre livsnödvändig".

En vandring längs Kungsleden med övernattning i stugor skulle man med andra ord klara i ett Goretexställ med ylle under. Punkt slut. En ganska tung och obekväm lösning enligt mig, men en klädsel som klarar "alla" väder.

Man skuttar längs leden, fri och obunden, dricker ur kupad näve och tuggar lite mjölkchoklad mellan varven. Utan packning är det inte så många timmar mellan stugorna. Där kliver man in, köper mat och låter sig väl smaka, sover ut i en mjuk säng och vandrar vidare nästa morgon.

Väljer man att sova och äta oberoende av stugorna så är ett skydd (tält/tarp) och någon slags förstärkning av kläderna (t ex sovsäck, quilt, dunjacka, liggunderlag) nästa steg. Gillar man varm mat så kanske kök och kittel tillkommer. Men de varma målen kan man ju fixa i stugorna längs Kungsleden.

Man behöver troligen någon säck eller påse att bära det här i. En lite lätt s k ryggsäck kanske.

Allt utöver detta är egentligen ett personligt val som beror på vilken komfort man önskar sig, vilka säkerhetsmarginaler man vill ha för att må väl och kanske också vilken kunskap man har att själv sovra bland experternas råd? Väljer man att lämna Kungsleden så vill man kanske ytterligare öka på med några prylar.

Man väger naturligtvis gärna nyttan mot besväret. Att ha med något som kan stoppa blodflödet från ett ymnigt blödande hål på en pulsåder väger väldigt lite i förhållande till den nytta det ger. Möjlighet att göra upp eld detsamma (även om att faktiskt klara detta kräver rätt stor kunskap i kombination med stickor och braständare). En säkerhetnål eller två i kombination med en halv meter tandtråd och en nål lagar det mesta. En kompass väger naturligtvis inte mycket i förhållande till den nytta man kan ha av den.

Som ni märker är jag redan inne på ett resonerande och ett väljande utifrån mina värderingar. Men hur ofta signalerar man denna subjektivet till olika människor som undrar över vad man skall ha med sig till fjällen. Enligt min mening är vi betydligt bättre på att signalera "ta med dig så mycket du orkar bära, för man vet aldrig vad som kan hända".

Personligen har jag i decennier släpat på en "säkerhetsutrustning" som vägt över kilot. Den har bland annat i många år innehållit ett Esbit-kök som reserv ifall stormköket skulle gå sönder. Osv.

Numera har jag ju gjort andra val. Det är kanske därför jag är lite överkänslig mot råd som lastar på människor kilo efter kilo, "vad som helst kan hända". Jag önskar inte att andra människor skall behöva ssläpa den packning jag har släpat över fjällen i decennier.

Speciellt som jag vet att människor faktiskt har frusit ihjäl i fjällen trots att de har haft all upptänkligt utrusting med sig, men av olika skäl inte använt den. Om säkerheten inte sitter i prylarna (vilket vi verkar överens om) varför har vi då så svårt för att sluta rekommendera mer och rejälare och mer mångsidiga prylar? Som leder till att hektona blir kilon och kilona blir många.

Jörgen
 
Re: Försök till slutsatser

NUI; sa:
När jag läser inläggen så verkar det som om vi i det flesta fall hamnar på "kläder på kroppen" inklusive skodon, som någon minsta gemensam nämnare. Till och mer orienteringsutrustning kan alltså betraktas som "mindre livsnödvändig".

En vandring längs Kungsleden med övernattning i stugor skulle man med andra ord klara i ett Goretexställ med ylle under. Punkt slut. En ganska tung och obekväm lösning enligt mig, men en klädsel som klarar "alla" väder.

Man skuttar längs leden, fri och obunden, dricker ur kupad näve och tuggar lite mjölkchoklad mellan varven. Utan packning är det inte så många timmar mellan stugorna. Där kliver man in, köper mat och låter sig väl smaka, sover ut i en mjuk säng och vandrar vidare nästa morgon.

Väljer man att sova och äta oberoende av stugorna så är ett skydd (tält/tarp) och någon slags förstärkning av kläderna (t ex sovsäck, quilt, dunjacka, liggunderlag) nästa steg. Gillar man varm mat så kanske kök och kittel tillkommer. Men de varma målen kan man ju fixa i stugorna längs Kungsleden.

Man behöver troligen någon säck eller påse att bära det här i. En lite lätt s k ryggsäck kanske.

Allt utöver detta är egentligen ett personligt val som beror på vilken komfort man önskar sig, vilka säkerhetsmarginaler man vill ha för att må väl och kanske också vilken kunskap man har att själv sovra bland experternas råd? Väljer man att lämna Kungsleden så vill man kanske ytterligare öka på med några prylar.

Man väger naturligtvis gärna nyttan mot besväret. Att ha med något som kan stoppa blodflödet från ett ymnigt blödande hål på en pulsåder väger väldigt lite i förhållande till den nytta det ger. Möjlighet att göra upp eld detsamma (även om att faktiskt klara detta kräver rätt stor kunskap i kombination med stickor och braständare). En säkerhetnål eller två i kombination med en halv meter tandtråd och en nål lagar det mesta. En kompass väger naturligtvis inte mycket i förhållande till den nytta man kan ha av den.

Som ni märker är jag redan inne på ett resonerande och ett väljande utifrån mina värderingar. Men hur ofta signalerar man denna subjektivet till olika människor som undrar över vad man skall ha med sig till fjällen. Enligt min mening är vi betydligt bättre på att signalera "ta med dig så mycket du orkar bära, för man vet aldrig vad som kan hända".

Personligen har jag i decennier släpat på en "säkerhetsutrustning" som vägt över kilot. Den har bland annat i många år innehållit ett Esbit-kök som reserv ifall stormköket skulle gå sönder. Osv.

Numera har jag ju gjort andra val. Det är kanske därför jag är lite överkänslig mot råd som lastar på människor kilo efter kilo, "vad som helst kan hända". Jag önskar inte att andra människor skall behöva ssläpa den packning jag har släpat över fjällen i decennier.

Speciellt som jag vet att människor faktiskt har frusit ihjäl i fjällen trots att de har haft all upptänkligt utrusting med sig, men av olika skäl inte använt den. Om säkerheten inte sitter i prylarna (vilket vi verkar överens om) varför har vi då så svårt för att sluta rekommendera mer och rejälare och mer mångsidiga prylar? Som leder till att hektona blir kilon och kilona blir många.

Jörgen

Ytterliggare ett inlägg där man inte kan skilja nödvändigt från det som bör med.

om vi får ta liknelser.
man måste inte ha bilbälte när man åker bil
men det är inte helt fel när när man krockar.

Jag är hemskt ledsen om du släpat med dig ett kök helt i onödan jörgen.
men bara för att du inte kunnat göra en avvägning på kunskap och utrustning betyder inte det att resten av världen måste göra samma misstag.

vilka råd är det som överlastar folk här på utsidan ?
du angrep mitt råd om att släpa med en gps på 200 gram även om man har karta och kompass.
du anser att jysk tält på sommarfjällen är helt rätt.
och nu är det bara kläderna på kroppen som är rätt för sommarvandring och knappt det för att det minsann var tunga kläder.

Bara för att en fara inte är uppenbar betyder inte det att den inte finns.

vad känner du den dagen någon förolyckas eller skadas allvarligt efter att ha följt dina råd ?

Har man svårt att skilja på en överlevnads situation och en fjällvandring då har man problem.

Jag får mer och mer en känsla av att du inte är allvarlig utan bara ett troll.

/Torbjörn
 
Re: Försök till slutsatser

NUI; sa:
../Numera har jag ju gjort andra val. Det är kanske därför jag är lite överkänslig mot råd som lastar på människor kilo efter kilo, "vad som helst kan hända". Jag önskar inte att andra människor skall behöva ssläpa den packning jag har släpat över fjällen i decennier./..
I det stora hela håller jag med dig. Jag har inga 'bra att ha saker och reservkök' med mig. Första hjälpen är ett första förband med plåster. Benisnköket har en reparationsats. Sedan finns bara det jag behöver.

Hur man klarar sig när det kärvar till sig sitter mest i erfarenhet och den mentala inställningen, inte i utrustningen.

Mitt val är dock att behålla en tyngre utrustning. Även minimalisering av vikt kan gå över gränsen till att bli riskfyllt.

Jag har dock funderat på att prova vandra i fjällen med bara det jag har på kroppen och lite torrkött i fickan för att kolla hur många dagar man klarar sig innan man 'ringer till mamma'
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.