10 (?) nödvändigheter (?)

Amerikanska The Mountaineers lär på 30-talet ha gjort en lista över The 10 Essentials for Backpacking.

Essentials/nödvändighet är för mig ett mycket starkt ord. Min fråga är då hur definierar man "nödvändighet" för fjällbruk.

Att du och jag har olika uppfattning om sakers nödvändighet är ganska given. Men det borde gå att nå någon form av consensus kring vad som VERKLIGEN är en nödvändighet på en fjälltur under barmarksperioden.

Listan nedan kommer från http://www.backpacking.net/ten-essl.html.

Man har t o m lagt till 4 nödvändigheter. En fråga som bör besvaras är då: vad kan ha blivit en nödvändighet nu som inte var det på 30-talet? Eller var de bara mer okunniga om nödvändigheter då? Eller hade de inte tillgång till så många prylar som de kunde upphöja till nödvändigheter?

1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Låt mig provocera med en personlig definition på "nödvändighet": Du dör utan denna även under normala förhållanden i sommarfjällen.

Vilka av ovanstående nödvändigheter passerar detta nålsöga?

Jörgen
 
1. Map - Behövs ej om man känner sitt område väl.
2. Compass - Samma som ovan.
3. Flashlight / Headlamp - Behövs ej under svensk högsommar.
4. Extra Food - Om du får oväntat besök?
5. Extra Clothes - Samma som ovan?
6. Sunglasses - Bara vid snö.
8. Pocket Knife - Wouldn´t argue there.
9. Waterproof Matches - Bra.
10. Firestarter - Du har ju tändstickor?
....
11. Täckande och värmande kläder.

Summa summarum, kläder, kniv och tändstickor. Nåt på fötterna är bra också. Och ett kärl eller plastpåse för vatten.
 
NUI; sa:
Amerikanska The Mountaineers lär på 30-talet ha gjort en lista över The 10 Essentials for Backpacking.

Essentials/nödvändighet är för mig ett mycket starkt ord. Min fråga är då hur definierar man "nödvändighet" för fjällbruk.

Att du och jag har olika uppfattning om sakers nödvändighet är ganska given. Men det borde gå att nå någon form av consensus kring vad som VERKLIGEN är en nödvändighet på en fjälltur under barmarksperioden.

Listan nedan kommer från http://www.backpacking.net/ten-essl.html.

Man har t o m lagt till 4 nödvändigheter. En fråga som bör besvaras är då: vad kan ha blivit en nödvändighet nu som inte var det på 30-talet? Eller var de bara mer okunniga om nödvändigheter då? Eller hade de inte tillgång till så många prylar som de kunde upphöja till nödvändigheter?

1. Map
2. Compass
3. Flashlight / Headlamp
4. Extra Food
5. Extra Clothes
6. Sunglasses
7. First-Aid Kit
8. Pocket Knife
9. Waterproof Matches
10. Firestarter
....
11. Water / Filter / Bottles
12. Whistle
13. Insect Repellents or Clothing
14. Sunburn Preventatives

Låt mig provocera med en personlig definition på "nödvändighet": Du dör utan denna även under normala förhållanden i sommarfjällen.

Vilka av ovanstående nödvändigheter passerar detta nålsöga?

Jörgen

som man frågar får man svar.

Inga av de sakerna passar i din definition.
Dock har du inte specifierat hur länge man måste leva.
3 timmar ? 3 dagar ? 3 veckor ?

Jag skulle väl säga Hjärna och kropp.
eller kort sagt det du står och går i.

/Torbjörn
 
Låt oss kalla det hela "tillsvidare-överlevande" så att alla känner sig trygga. Och låt oss säga att det handlar minst en övernattning ute och upp till en vecka.

Om man tittar på "naturfolk" på våra breddgrader så har man ju i många fall klarat sig med kläderna på kroppen samt förmågan att göra eld och bygga nattskydd.

Något som man saknar i listan (men som antagligen anses för självklart för att nämnas?) är ju mat.

Om vi nu inte betraktar detta som en överlevnadsövning (det blir en annan diskussion) så tycker jag väl i grunden att nog klarar man en vecka i fjällen enbart i anpassade kläder, mat, skydd för natten och extra kläder (för att klara lågaktivitetsperioden under natten). Då behöver jag inte direkt räkna med att behöva förlita mig på eld för att överleva nätterna och kniv/yxa för att bygga skydd (svårt ovan trädgränsen).

I hyfsat moderna termer; något som isolerar mot markkylan och något att isolera mot nattluften (utöver gångkläderna) samt något vatten- och vindbeständigt att täcka mig med. Samt bröd, ost och smör. Typ.
Allt utöver detta har jag med mig därför att jag vill det. Av olika skäl. T ex för att kunna njuta av min semester istället för att plåga kroppen. Helt legitimt men alltså ingen nödvändighet. Eller?

Jörgen
 
Intressant liten frågeställning.

Utöver det du explicit räknar upp här ovan skulle jag absolut säga kartan. Jag antar då att vi skall röra på oss och inte ligga stilla på ett ställe. Utan den kan 1 vecka blir rätt långt om du går vilse. Maten skulle ta slut. Om man invänder att det går att fiska osv så är vi mer inne på överlevnadsvecka.

Kompassen skulle jag väl för diskussionens skull sätta inom parantes utan att för den skull råda någon till att gå utan den. Det går ju att ta ut kompassriktning något sånär utan den. Får jag ta med en grej till blir det dock kompassen.

Tändstickor och "Firestarter" (avser man inte fnöske, parafinpapper eller motsvarnande med det?) bör man väl kunna räkna bort. Vi överlever utan varm mat. Isolering hade du räknat upp.

Möjligtvis kan man diskutera första hjälpen och visselpipan men det beror lite på hur vi sätter förutsättningarna för den hypotetiska situationen.

Väntar med spänning på nästa förslag!

Peter P.
 
NUI; sa:
Låt mig provocera med en personlig definition på "nödvändighet": Du dör utan denna även under normala förhållanden i sommarfjällen.
För fjällen:
1. Mat, om man ska vara ute mer än en dag ("omöjligt" att hitta käk i fjällen)
2. Skydd, typ en regnjacka eller en poncho
3. Karta om man inte vet var man är (inte så ovanligt i fjällen)
4. Isolation mot kylan, ffa varma kläder. Liggunderlag hör väl också hit, men kan improviseras lite av kläder och om man sover sittande.

Annars kommer man ju rätt långt i det man har på kroppen, men skillnaden mot skogslandet är väl att vädret kan bli svårare och kallare samt att mat saknas. Man klarar sig utan elddon på kalfjället eftersom det är ont om saker att elda. Har man mat som inte kräver tillagning så behövs inte heller något kokkärl. Vatten är ju sällan något problem.

I skogen ser min lista annorlunda ut:
1. Kniv
2a. Karta
2b. Elddon (för mig = stickor i vattentät burk)
3b. Kokkärl
4. Mat
Där alternativ a är om man väljer att röra på sig så snart som möjligt (troligen det smartaste i svensk skog) och alternativ b gäller om man satsar på stationär överlevnad. Skogen bjuder skydd och mat, men det är svårt att hitta något att koka i (jaja, kokgrop och kärl av näver men fatta vilket bökande!).
 
NUI; sa:
I hyfsat moderna termer; något som isolerar mot markkylan och något att isolera mot nattluften (utöver gångkläderna) samt något vatten- och vindbeständigt att täcka mig med. Samt bröd, ost och smör. Typ.
Allt utöver detta har jag med mig därför att jag vill det. Av olika skäl. T ex för att kunna njuta av min semester istället för att plåga kroppen. Helt legitimt men alltså ingen nödvändighet. Eller?

Det är nog sant. Frågan är bara hur mycket man kan bortse från skaderisker, även om man vill minimera packningen till enbart det man dör utan.

Okej, vet man att man inte kommer att stuka foten så behövs ingen linda etc. Men å andra sidan, vet man att det inte kommer att regna så behöver man inget regnskydd.

Jag tycker det är svårt att ta bort vissa saker som kanske inte har med överlevnad här och nu att göra (typ mat och värme). Men det är såklart det första steget i spiralen "kan vara bra att ha".. :)
 
Strykarräven; sa:
I skogen ser min lista annorlunda ut:
1. Kniv
2a. Karta
2b. Elddon (för mig = stickor i vattentät burk)
3b. Kokkärl
4. Mat
Där alternativ a är om man väljer att röra på sig så snart som möjligt (troligen det smartaste i svensk skog) och alternativ b gäller om man satsar på stationär överlevnad.

Håller med om att gå nog är det bästa för en skogssituation och då vill man ju undvika att gå i cirklar. Så jag skulle lägga till en kompass. En kompassriktning = du stöter snart på närmsta skogsbilväg. Det räcker med den 3000 kronorskompass som följer med den enkla bomullsanorak som både du och jag använder Strykarn ;)
 
NUI; sa:
Låt mig provocera med en personlig definition på "nödvändighet": Du dör utan denna även under normala förhållanden i sommarfjällen.
Om jag är ute iklädd ullunderställ, skalbyxor, skaljacka, keps, strumpor, kängor och kniv i bältet behvöver jag inget på listan. Klarar mig säkert flera veckor utan mat med min övervikt, vatten är inget problem.

I svenska fjällvärlden är en hjälptelefon inom en dagsvandring. Under sommartid når du bebyggelse inom två dagar, lite beroende på hur många timmar man går.

Stor skillnad mellan 'livsnödvändigt' och 'nödvändigt'
 
NUI; sa:
minst en övernattning ute och upp till en vecka.

Om vi nu inte betraktar detta som en överlevnadsövning (det blir en annan diskussion) så tycker jag väl i grunden att nog klarar man en vecka i fjällen enbart i anpassade kläder, mat, skydd för natten och extra kläder (för att klara lågaktivitetsperioden under natten). Då behöver jag inte direkt räkna med att behöva förlita mig på eld för att överleva nätterna och kniv/yxa för att bygga skydd (svårt ovan trädgränsen).

Allt utöver detta har jag med mig därför att jag vill det. Av olika skäl. T ex för att kunna njuta av min semester istället för att plåga kroppen. Helt legitimt men alltså ingen nödvändighet. Eller?

Jörgen
Ber om ursäkt över ett långt inlägg

Del 1 överlevnad:
Faktorer, sommar, vid vad har vi förlorat ryggan med "allt", kvar har vi vad vi behöver för absolut överlevnad. vi har 1-7 dagar på oss innan vi kan räkna oss som icke längre överlevande. närmsta väg/led är förmodligen mindre än 10 mil bort oavsett riktning.

Karta behövs inte för att överleva men underlättar
Med lite tur har du tillräckligt med minnesbilder/en plan för att veta vilken riktning som är bäst att gå i.
Kompass behövs inte för att överleva men underlättar
Mat behövs inte för 1-7 dagar
Vatten finns i svenska fjällen och är tillräckligt rent för att vi skall kunna chansa på att dricka det (vilket val har vi?)
Då vi inte kommer att befinna oss på kalfjället någon längre period och beräknad maxlängd för vandring är mindre än 10 mil oavsett hur och i vilken riktning vi går kan vi nog räkna med följandef.
Då förflyttning skall ske krävs fotbeklädnad.
klädsel behövs annars riskerar vi omedelbar nedkylning och funktions nedsättningar vilket kommer att leda till död.

Slutsats vi behöver vatten, kläder och fotbeklädnad, samt givetvis en hjärna laddad med kunskaper och en fungerande kropp.
navigering sker genom att vi tar en riktning i fjärran och ger oss iväg åt det hållet och fortsätter så. förhoppningsvis kommer vi ihåg på ett ungefär vilken riktning vi skall gå för närmsta väg osv. kläderna är de vi har på oss som visserligen är blöta, men nu gäller det att gå så att de torkar så fort som möjligt. Här kommer midnattssolen förhoppningsvis att hjälpa oss.
har vi lite tur kommer det vara varmt och vi överlever, har vi otur får vi hypotermi, bryter ett ben, eller har en annan olycka och dör.

vår säkerhetsnivå bygger därmed på tur eller otur.
nu är det överlevnad ställ in dig mentalt på det Tänk glada tankar som sporrar dig och
träng undan mörka tankar som får dig att ge upp.
Gör vad du kan med det du har.

Del 2
vad behövs för att vandra över huvudtaget.
Här har vi en helt annan situation.
Vi går ut och vandrar i fjällen av helt olika orsaker.
det finns säkert lika många skäl och sätt som det finns personer som utför det.
skillnaden är att nu har vi möjlighet att välja det vi känner oss trygga med.
här i ligger då våra komfort zoner.
vad är vi beredda att göra, hur mycket och vad behöver vi för att känna oss säkra, komfortabla och ha en rimlig säkerhets nivå.

Här kan vare sig du eller jag bestämma över hur mycket eller lite en person skall ha med sig.
det är helt upp till var och en. vi kan ge våra synpunkter men det är allt.
varken du eller jag kommer att vara där och ta ansvar för det vi har gett våra synpunkter om.

Du anser att folk tar med sig för mycket utrustning och har en för stor marginal.

Jag anser att folk skall välja utrustning efter vad de känner sig komfortabla med och gärna ha en stor marginal så att saker kan gå fel utan att det utveklas ens till en skrämmande situation än mindre en liv och död situation. Använd sunt förnuft.

Ta med så man kan navigera, det kan betyda liv och död för dig/din kompis. Om någon blivit skadad, då har du kanske inte tid att springa vilse, vänta på att mörkret skall släppa eller att gå vilse i dimman.
Det är sällan långt i km/mil till säkerhet men beroende på omständigheter kan det bli väldigt långt.

Bra utrustning täcker upp varandra så att man helatiden har en möjlighet att någonting går sönder och man kommer ändå ut därifrån. för saker går sönder och/eller försvinner.

Jag vill minnas en artikel om ett par som skulle göra en topptur under sommartid, de lämnade sin packning vid stugan och gick enl den rösade leden, de skulle ju bara vara borta några timmar och jag tror det var på vägen tillbaks som de blev överaskade av dimma och hittade inte tillbaks efter vadande och annat så räddades de typ dagen efter, då hade hon så allvarlig hypotermi att han trodde hon var död (hittade ingen puls).

om inte om funnits !

/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2006-04-29 kl 11:20]
 
hobbes; sa:
Jag vill minnas en artikel om ett par som skulle göra en topptur under sommartid, de lämnade sin packning vid stugan och gick enl den rösade leden, de skulle ju bara vara borta några timmar och jag tror det var på vägen tillbaks som de blev överaskade av dimma och hittade inte tillbaks efter vadande och annat så räddades de typ dagen efter, då hade hon så allvarlig hypotermi att han trodde hon var död (hittade ingen puls).



/Torbjörn

Fast Jörgen har ju så lätt packning att han inte behöver lämna något när han ska göra en topptur ;)

Det finns ju en viss poäng i det när man tänker efter...
[Ändrat av öringen 2006-04-29 kl 11:47]
 
öringen; sa:
Håller med om att gå nog är det bästa för en skogssituation och då vill man ju undvika att gå i cirklar. Så jag skulle lägga till en kompass. En kompassriktning = du stöter snart på närmsta skogsbilväg. Det räcker med den 3000 kronorskompass som följer med den enkla bomullsanorak som både du och jag använder Strykarn ;)
Ja, karta eller kompass, vilket är bäst? I dimma är ju kompassen ett måste (om man inte stannar och väntar, vilket jag helst gör). Annars kan man ju i skogen orientera sig rätt hyfsat utifrån solen, myrstackar, träden, lavar (blommor och bin, naturens sång i säven, hum-di-dum...) I fjällen tycker jag kartan räcker rätt långt eftersom man ser långt och kan positionera sig mot toppar, fjäll etc.

Men det är sant, en tretusenkronorskompass stor som en tumnagel är inte fel, men den är nästan så liten att den inte kan räknas in på listan?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.