Inköp inför fjällvandring

En GPS känns som en sån pryl som jag gärna skulle skaffa mig för att den är så bra att ha, och en sån pryl som jag gärna skulle lämna hemma för att spara vikt.

Min friluftsgarderob är full med såna grejer :)
Det måste betyda att jag sparar en hemskans massa kilon när jag lämnar grejerna hemma!

Att utrusta sig för friluftsliv är ju en process. Först har man inga prylar och klarar sig bra med det, sen skaffar man en massa prylar och klarar sig bra med det, sen rensar man bort och förfinar och klarar sig bra med det.
 
Min GPSmap60 stannar aldrig hemma, det är min favoritpryl på vandringar. Jag får prylnisse abstinens om jag inte har nått att pilla på ;)

Angående vad man behöver eller inte så är nog inte vikten (200g) det som avskräcker att införskaffa utan snarare priset. en bra gps kostar iallafall ett par 1000-lappar, och om man skall ha en med karta, vilket jag tycker man skall ha, så åker det upp ytterligare ett par 1000.

Men jag håller med, GPS är inte bara kul utan också nyttigt. Den har hjälpt mig hitta en tappad kikare á 800kr, hjälpt mig ner för en topp när dimman föll på, hittat tillbaka till tältet i dåligt väder efter dagsutflykter så det är en undarbar pryl :)
 
Sjukvårdsutrustningen!

Självklar, men inte så lätt att hitta... Hemma hos oss säger vi att "om du bara behöver ett plåster, behöver du inte det heller". Litet tryckförband finns på apoteket, stödlinda också. Lite starkare smärtlindring, suturnål med fast tråd och andra grejer för "riktiga" olyckor får man nog gå till husläkare eller akuten och tigga! Utan i varje fall några lite starkare värktabletter skulle jag knappast ge mig alltför långt bort - det är lätt att tappa både ork och omdöme om man har riktigt ont.Går man ensam är det värt "tiggtiden" om något skulle hända! Anna
 
Jag vill bara grattulera till miljonvinsten :) Ha ha. Inga dåliga saker du tänkt köpa. Men bara en fråga. Kompass med spelgel, vad är vitsen med det. Jag har gått mycket efter kompass och aldrig haft behov av en med spegel, blir bara förvirrad. Vanliga standardkompasser är minst lika bra. Köp däremot en som är lite längre platta på, det är lättare att "sikta" med en sån.

Ha det kallas

Tomas
 

avslutad210712

Gäst
Har köpt (rättare sagt håller på att försöka köpa) lättare ryggsäckar (om jag får tag på någon) och lättare (men varmare) sovsäckar så där har vår packning minskat med inte fullt 2 respektive lite drygt 1 kg. När det gäller ryggsäcken så ser det ut som att jag får nöja mig med en 85 liters istället för en 110 liters och på det sparar jag 100 g vilket är rätt lite. Kan såklart komplettera den med en extra "daypack" vilket gör att vikten ökar med 600 g men volymen närmar sig 110 liter. Att jag sen kommer att lämna hemma vätskesystemet som följer med säcken till förmån för en 0,5 liters PET-flaska är rätt självklart för min del men långt ifrån för alla.

Om man utgår från att maten väger ca 1 kg per dag så inser man rätt snabbt att den packning som väger x kg för en person som tar med sig mat för fyra dagar (och köper resten i stugorna efter vägen) väger x+10 kg för mig som går två veckor i sträck och inte köper någon mat, förutom evetuellt godis, i stugorna.

Har inte så mycket mer att minska vikten på förutom maten. Kläderna är nere på ett minimum, kamerautrustningen kan jag lämna hemma men det är inte ens påtänkt, GPS'n skulle jag kunna lämna hemma men den åker med så nästa steg är karta och kompass. Går jag i Abisko-Kebnekaise området kan jag lämna hemma dem utan problem men i sommar tänkte jag gå i Arjeplogsfjällen så kartan är nog ett måste. Sjukvårdsutrustningen väger inte mycket och åker nog med av gammal vana trots att den inte behövts förutom två stycken Compeed.

Men jag håller med om att man utan problem kan gå Kungsledens nordligaste del med en packning under 5 kg. Frågan är bara om man vill vandra så.
[Ändrat av avslutad210712 2006-05-13 kl 16:44]
 
blomberg; sa:
Kompass med spelgel, vad är vitsen med det. Jag har gått mycket efter kompass och aldrig haft behov av en med

Tomas

Själv ser jag det mer som en säkerhetsdetalj samt att jag någon gång tagit hjälp av spegeln för att raka mig. Kan vara skoj också att se hur man ser ut efter en vecka ute. Med spegeln kan du göra solkatter och syns på långt avstånd.

Mvh
Peter P.
 
Multifunktion

Kompass med spegel, spegel till kompassen, rakspegel, signalspegel, spegel för att se t ex egna ansiktsplesyrer etc, det finns säkert fler användningsområden.
En syftkompass behöver inte vara tyngre än en vanlig platt "skolkompass" t ex M6 utan kan vara lättare. Min är det. Men att Ranger är en av de större och rejälare kan jag hålla med om.
Den som vill gå längs stigen, som är ledad dessutom, behöver sällan kompass och karta. Kartan är en trivselgrej när man rastar för att göra omgivningen identifierad. Blir det tät dimma, slå läger eller gå innomhus! Att i bergig terräng irra kring i tät dimma, är lika klokt som att simma över sjöar med sin utrustning för att se om det går...speciellt om tillflödet är en glaciär.
Huruvida man behöver extra kompass, GPS, Kirurgsett, morfin, plasma mm verkar för mig vara en disskusion för något helt annat än en fjällpromenad mellan två fixpunkter, längs med en rösad led, där bemannade stuger står på 1/2 dags marschavstånd samt andra vandrare i mångtal. Förvisso har jag varit ute i vägarnas ytterändar, där dylika satser medförts, både burna och i fordon, men då p g a att det rådde krig i trakterna och läkare samt annan sjukvårdskunning personal inte kunde följa med jämt. Oftast behövdes inget värre än ett salvekvick.
Vid en marsch är skumplast samt fottejp och puder att rekommendera, brodyrsax finns väl med någonstans i systettet t ex.
Men det är klart att börjar packningen med 6 kg ryggsäck kan det ju behövas rejäla stegjärnsfasta kängor etc för fundamentet.
Som första punkter på alla packlistor vill jag göra ett slag för köksvåg 5 kg, 1 grams noggranhet, exceldokument och våga välja från! Det finns oftast ett lättare alternativ....

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-13 kl 17:06]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Multifunktion

johankse; sa:
Blir det tät dimma, slå läger eller gå innomhus! Att i bergig terräng irra kring i tät dimma, är lika klokt som att simma över sjöar med sin utrustning för att se om det går...speciellt om tillflödet är en glaciär.

Jag har testat att irra omkring i dimma i berget och det var då jag började fundera på en GPS för karta och kompass var till noll och intet värde då jag inte visste var jag var och sikten var max 50 meter men troligen mindre.
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Att utrusta sig för friluftsliv är ju en process. Först har man inga prylar och klarar sig bra med det, sen skaffar man en massa prylar och klarar sig bra med det, sen rensar man bort och förfinar och klarar sig bra med det.

*L*
 
blomberg; sa:
Jag vill bara grattulera till miljonvinsten :) Ha ha. Inga dåliga saker du tänkt köpa. Men bara en fråga. Kompass med spelgel, vad är vitsen med det. Jag har gått mycket efter kompass och aldrig haft behov av en med spegel, blir bara förvirrad. Vanliga standardkompasser är minst lika bra. Köp däremot en som är lite längre platta på, det är lättare att "sikta" med en sån.

Ha det kallas

Tomas

Om det ändå varit så väl. Men eftersom jag har jobb och bor hemma så blir det en hel del pengar över till roliga saker, plus att jag har 23dagars semesterersättning då jag slutar om 3veckor.

Som någon skriver en bit upp kan man använda syft kompassen till fler än en sak, också vill jag gärna lära mig "syfta" med kompassen.
 
snuffle
Som någon skriver en bit upp kan man använda syft kompassen till fler än en sak, också vill jag gärna lära mig "syfta" med kompassen.


Ja, det skulle jag med. Jag fick en syftkompass i present för några år sedan, och har ingen aning om hur man gör. Kan någon här på Utsidan tala om hur, eller ge någon länk till en bra bruksanvisning? (Förlåt trådkapningen. Den som svarar kan väl starta en ny tråd om detta.)
 
Boludo; sa:
snuffle
Som någon skriver en bit upp kan man använda syft kompassen till fler än en sak, också vill jag gärna lära mig "syfta" med kompassen.


Ja, det skulle jag med. Jag fick en syftkompass i present för några år sedan, och har ingen aning om hur man gör. Kan någon här på Utsidan tala om hur, eller ge någon länk till en bra bruksanvisning? (Förlåt trådkapningen. Den som svarar kan väl starta en ny tråd om detta.)


Det hade varit toppen om någon vis person kunnat lära ut lite hur man gör. Det enda jag snappat upp är att det gäller att hitta ett antal punkter och sedan utgå från det på något sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.