Inköp inför fjällvandring

När det har börjat dryftas myggmedel så vill jag också göra det. Det där US-xxx som man hittar i vilken matvaruaffär som helst tycker JAG är det bästa. Klart underskattat. Jag har gått igenom hela apotekets sortiment och inget kommer ens nära. Och stay off OFF, det mest illalukande rakvatten som någonsin tagists fram.
 
Re: Frågande?

NUI; sa:
Bara sådär allmänt: Om man skall gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta behöver man då verkligen en ryggsäck som väger 3-4 kg, extra kompass och GPS?

Jag menar alltså BEHÖVER. Till skillnad från allt som kan vara kul att ha med. Fanns det rimligt billiga bärare nuförtiden skulle naturligtvis tält med ståhöjd, bord och stolar samt rejält med konjak vara trevligt att ha med.

Var drar man gränsen? När man inte orkar bära längre? Och i så fall, varför just där?

Bara en stilla undran i all vänlighet. Alla bär ju sin egna val.

Jörgen

Det BEHÖVS skor för utan skydd för fötterna skär du upp dig ganska snabbt och kommer inte långt.
en filt som väderskydd, och karta är gränsfall på vad som BEHÖVS, men det kan vara svårt att veta att man kommer rätt annars.

skulle du rekomendera det till någon ?
skor, filt och karta inget mer.

mat osv behövs ju inte för att överleva då det finns vatten och det inte handlar om någon längre tid.

så nej det BEHÖVS inte en GPS eller extra kompass för att du skall överleva.
men skulle man gå vilse, eller drabbas av dimma eller ha sönder sin vanliga kompass så kan det vara två ganska trevliga grejer att ha med sig, för sina knappa 200 gram så är det en ganska bra investering.
och vill det sig illa kan det vara det som räddar livet på dig.

Du frågar var gränsen går ?
För mig går gränsen när säkerhetsnivån för vad jag försöker göra inte längre är på en enligt mig acceptabel nivå.

saker vägs inte bara mot vilken nytta man har av dem eller hur många saker man kan göra av dem, utan även mot vad förlorar jag om jag blir av med den.

ta tex kartan, utan den vill man inte gärna ge sig ut ellerhur. men om jag har Gpsen med stugorna utmärkta så är det inte en farlig situation om jag helt plötsligt vaknar upp efter att ha slumrat till en stund och upptäcker att kartan har blåst bort. / förstörts/tappats osv.
då fungerar GPS en som backup på kartan över vart jag skall och hur jag skall ta mig dit.

vad som begränsar vikten är Jag.
kan jag inte få med mig all utrustning jag "behöver" för att göra det på ett enl mig säkert sätt så får jag ju avstå eller lösa det på något sätt.

ang små kompasser som man hänger i väskan osv så visst är det bättre än ingenting men de som rekomenderar dem har ni verkligen försökt navigera ute i skogen efter dem ? inte alltid det lättaste. och fungerar de över huvudtaget redan innan ni går ut ?
är det inte bättre med en ordentlig kompass ?


/Torbjörn
 
Re: Frågande?

NUI; sa:
....
Jag menar alltså BEHÖVER. Till skillnad från allt som kan vara kul att ha med. Fanns det rimligt billiga bärare nuförtiden skulle naturligtvis tält med ståhöjd, bord och stolar samt rejält med konjak vara trevligt att ha med.
.....
Jörgen
Tält med ståhöjd stavar jag gärna tältkåta. Min bär jag själv utan bärare. Klart det inte är nödvändigt, men väldigt praktiskt och trevligt att t.ex kunna elda. "Behövs" inte myggnät till ett tarptent heller (myggen här bär inte på malaria), men jag antar att du har det för att du tycker det är trevligt att sitta i ro för myggen ibland;-)

Raskesven
 
öringen; sa:

anser du att jag har fel kan du väl säga det ?
anser du jag har rätt kan du väl säga det med ?

Det är mycket som inte behövs, men när grejerna/möjligheterna finns är det väl ganska korkat att bara bortse från dem för att det minsann har fungerat förr.

Ett litet tips rent generellt om sommarvandringar mm.

en T-shirt i bomull.

vid varmt väder kan det vara skönt att blöta ner en bomullstshirt så att den får svalka ner en.

Går utmärkt att blöta ner och knyta över huvudet med hjälp av armarna så man skyddar sig från solen.

fungerar bra som bandage och skydd vid tex brännsår, solbränna osv.

/Torbjörn
 
Vad som behövs avgör man naturligtvis själv. Men det krävs ju att man får testa lite.
Innan man har fått lite erfarenhet så är det faktiskt inte alls dumt att lyssna på sånt här käbbel.

Själv tycker jag till exempel inte att myggmedel är så nödvändigt på fjällvandring.
 
Säkerhet?

Hej Hobbes,
Jag var naturligtvis medvetet provocerande när jag ställde frågan. Men faktum är att allting kan hända, allting kan gå sönder och då är det bra om man har en extra uppsättning med sig. Problemet är att detta resonemang har inget slut. För även reserven kan ju gå sönder och då kan det vara bra att ha tre GPS-er med sig osv.

Vad man måste försöka bedöma är ju hur sannolikt det är att något går sönder och vilka konsekvenserna i så fall blir. Och detta blir snabbt väldigt subjektivt. Fast många försöker hävda att vad som är deras personliga åsikt är någon slags naturlag.

Jag har som tur är aldrig varit med om att en kompass gått sönder för mig. Jag vet inte hur många som upplevt detta? Som regel klarar jag mig nästan helt utan kompass, genom att läsa kartan. Naturligtvis har det funnits tillfällen då jag varit mycket glad att jag haft kompassen. Och jag skulle inte gå utan.

Men om man går den mest vältrampade delen av Kungsleden hur farlig kan då situationen bli om jag inte har kompass och GPS? Eller för den delen karta. Javisst, allt kan inträffa i teorin, men skall vi förbereda oss för absolut alla eventualiteter så skall vi aldrig gå ur sängen.

Jag är alldeles övertygad om att det går att gå Kungsleden med max 5 kg på ryggen (lika mycket som bara en ryggsäck väger har vi fått höra). Men jag vill inte göra detta till en UL-diskussion, sådana har vi ändå här.

Samtidigt tycker jag, som Roland påpekade, att om den stackars trådstartaren skall ta med sig allt som vi alla ger honom råd om, så är risken att han knappast orkar förflytta sig. Och hur säkert är det? Eller att njuta av sin tur? Och visst vill vi väl att det här inte blir hans sista fjällvandring?

Det här med "acceptabel" säkerhet är mycket intressant att diskutera, men det blir ju ännu mer trådkapning. Starta gärna en separat tråd i ämnet.

Jörgen
 
Re: Re: Frågande?

Raskesven; sa:
NUI; sa:
....
Jag menar alltså BEHÖVER. Till skillnad från allt som kan vara kul att ha med. Fanns det rimligt billiga bärare nuförtiden skulle naturligtvis tält med ståhöjd, bord och stolar samt rejält med konjak vara trevligt att ha med.
.....
Jörgen
Tält med ståhöjd stavar jag gärna tältkåta. Min bär jag själv utan bärare. Klart det inte är nödvändigt, men väldigt praktiskt och trevligt att t.ex kunna elda. "Behövs" inte myggnät till ett tarptent heller (myggen här bär inte på malaria), men jag antar att du har det för att du tycker det är trevligt att sitta i ro för myggen ibland;-)

Raskesven

Exakt min point. Vad som "behövs" är till mycket stor del subjektivt. Det är det jag vill förmedla till trådstartaren. En hälsosam skepsis mot åsikter som presenteras som naturlagar.

Jörgen
 
hobbes; sa:
öringen; sa:

anser du att jag har fel kan du väl säga det ?
anser du jag har rätt kan du väl säga det med ?/Torbjörn

Jag säger varken det ena eller det andra. Jag menar bara att nu spårar diskussionen ur igen och börjar om från början... Sök på UL så hittar du trådar där detta stötts och blötts hyfsat mycket ;) Vi behöver inte kapa den här tråden tycker jag!
[Ändrat av öringen 2006-04-18 kl 14:28]
 
Re: Säkerhet?

NUI; sa:
Hej Hobbes,
Men faktum är att allting kan hända, allting kan gå sönder och då är det bra om man har en extra uppsättning med sig. Problemet är att detta resonemang har inget slut. För även reserven kan ju gå sönder och då kan det vara bra att ha tre GPS-er med sig osv.

---- snip snip ----

Det här med "acceptabel" säkerhet är mycket intressant att diskutera, men det blir ju ännu mer trådkapning. Starta gärna en separat tråd i ämnet.

Jörgen

Hej jörgen
Jo Jag håller med om att det givetvis får finnas gränser.
men, och här skiljer vi oss kanske åt.
Resonemanget tar slut när man beräknar chanserna/oddsen.
Så att säga att det aldrig tar slut är lite som personen som skulle hämta ved.
"orkar jag den träbiten så orkar jag den med".
och när han upptäckte att han inte kunde lyfta trähögen så plockade han bort bitarna en efter en "orkar jag inte den här så orkar jag inte den här heller". Han hämtade ingen ved. Det är altså inte ett resonemang som håller.

110 gram för gps + 50 gram för batterierna och 31 gram för en extra kompass.
Detta gör så att du kan navigera även om du har spöregn, dimma osv. vilket du har väldigt svårt för om du bara har kompass och karta.
Den säkerhets höjning som du får för dessa mindre än 200 grammen är ju faktiskt ganska stor.
som jämförelse väger min underställs tröja 241 gram.

varför släpar man med sig sjukvårdsartiklar ? du har väl inte tänkt att du skall skada dig eller bli sjuk?

Om något går sönder och konsekvenserna av detta haveri blir ödesdigra bör man nog skapa en lösning.
om lösningen är att bära med sig en GPS eller skaffa kunskap för att överleva på annat sätt får omständigheterna diktera.

navigering är och kommer nog alltid vara en av de viktigare delarna.

Jag vill minnas en artikel om ett par som gick ut för en eftermiddagstur på en rösad led och skulle vara tillbaks innan kvällen, där hon nästan dog av nedkylning eftersom de inte kunde hitta tillbaks pga dimma.

så behövs det en GPS ? det får givetvis den som skall ut själv avgöra, men eftersom den inte var medtagen på listan ville jag tipsa om det och då den ger så mycket extra så hade jag nog inte avstått från den.

/Torbjörn
 
Hobbes,
Allt kan som sagt hända och om detta var den enda 200 g-prylen som kom med på grund av att jag ansåg nyttan överstiga vikten, så må det vara hänt. Men detta gäller ju också det mesta i prylväg. Den där ryggsäcken som rymmer 90 l väger ju bara 500 g mer än den som rymmer 70 l osv.

Allt detta ackumulerar. Alla 200 g sammantaget blir fort 10 kg. Det gjorde det i varje fall för mig under en följd av år. Och enda chansen att vända den trenden är att våga ifrågasätta sina egna gamla "sanningar".

Sedan har jag aldrig sagt att man skall ge sig ut utan sjukvårdsutrustning, så det känns som om du konstruerar fram en billig poäng där. Bara för att jag inte vill ha med mig allt du vill ha så betyder det ju inte automatiskt att jag inte vill ta med någonting.

Sjukvårdsutrustning är nog alla överens om att man skall ha med, men hur mycket? Hur mycket skall den väga och vad "behövs". Ytterligare ämne till ny tråd.

Jörgen
 
NUI; sa:
Hobbes,
Allt kan som sagt hända och om detta var den enda 200 g-prylen som kom med på grund av att jag ansåg nyttan överstiga vikten, så må det vara hänt. Men detta gäller ju också det mesta i prylväg. Den där ryggsäcken som rymmer 90 l väger ju bara 500 g mer än den som rymmer 70 l osv.

Allt detta ackumulerar. Alla 200 g sammantaget blir fort 10 kg. Det gjorde det i varje fall för mig under en följd av år. Och enda chansen att vända den trenden är att våga ifrågasätta sina egna gamla "sanningar".

Sedan har jag aldrig sagt att man skall ge sig ut utan sjukvårdsutrustning, så det känns som om du konstruerar fram en billig poäng där. Bara för att jag inte vill ha med mig allt du vill ha så betyder det ju inte automatiskt att jag inte vill ta med någonting.

Sjukvårdsutrustning är nog alla överens om att man skall ha med, men hur mycket? Hur mycket skall den väga och vad "behövs". Ytterligare ämne till ny tråd.

Jörgen

Jag håller med om att man skall tänka efter på vad man stoppar ner i ryggan och motivera det.

Ingen har sagt att du har sagt att man skall lämna sjukvårdsutrustningen hemma.

Jag gav exemplet sjukvårdsutrustning eftersom vi nog båda anser samma sak om den, dvs självklart skall den med. men lite av samma skäl som jag anser att sjukvårds utr skall med anser jag att gps en skall med. Mitt resonemang är OM skit händer vad göra då.

Trådstartaren frågade efter vad han borde köpa.
Jag svarade på vad jag tycker han skall köpa som inte någon annan skrivit innan.
200 gram är en väl motiverad vikt i detta sammanhanget, anser jag.

Skippa den extra kompassen och du är nere i ca 160 gram. välj batterier som är lätta och du är nere i kanske 140-150 gram.
Vid vilken vikt anser du är GPSen värd att ta med sig ? när är nyttan/den möjliga nyttan större än vikten ?

Om svaret är aldrig så är det ju inte vikten som är problemet utan att du har ett problem med prylen i sig.

/Torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.