Inköp inför fjällvandring

snuffle; sa:
Sovsäcken är nog det jag varit mest förvirrad om när jag hittat saker. Har ni något tips på en bra serie eller en bra specifik sovsäck som passar i fjällen under försommaren och senhösten?

Sovsäckar i den kategorin finns det många av, från strax under 1000 kr och uppåt beroende på kvalite och material. Som NUI skrev är Zleep 100 kanske lite i underkant vad gäller värme. Jag skulle nog åtminstone satsat på en 500 Zleep eller Znooz.

Hur mycket har du tänkt att lägga på en sovsäck?
 
Strykarräven; sa:
snuffle; sa:
Till sommaren hade jag tänkt vara ute i runt 10dagar och gå 11mil, Abisko-Nikaloukkta.
Hur många är ni som ska gå? Som någon har skrivit är det mest viktbesparande att ha vänner... :)

Nä, men vissa saker vinner på att delas, och då kan det räcka med om en har en stor säck (som fylls med knäckebröd och varma kläder) och en har en mindre (som fylls med kök och tält). Summavikten på två såna säckar är ofta mindre än på två medelstora säckar. Sedan delar man ju kök, en del matprylar etc.

Om du vill kapa vikt men ändå sova gott, så tycker jag du ska snegla på någon dunsovsäck. Det finns varianter som inte kostar skjortan om du ids leta på reor/begagnatmarknader (utsidans!), och då får du en varm säck (till någon minusgrad) till en vikt betydligt under kilot. Och Z-rest (Z-lite) är betydligt billigare än therm-a-rest, för att inte tala om att du eliminerar risken för pyspunka. Z-rest är dessutom högre (=mer isolation) än Ridgerest med motsvarande vikt. Packar dessutom mindre.


Tyvärr är det bara jag i min umgängeskrets som tycker det kan vara skönt att vandra lite i fjällen, tyvärr. Men jag hoppas när jag börjar på universitet att man kan hitta andra med samma intresse.

Therm-A-Rest Z-lite Regular / Therm-A-Rest RidgeRest är båda så kallade "icke uppblåsbara" vad jag förstått. Troligen så tar jag ändå Z-lite då det är en halv cm tjockare.

Jag har hittat en annan säck, Znooz 500 som iofs också är syntet, men verkar passa vädret bättre. Jag satsar på syntet då jag inte har någon plats att ha säcken upphängd utan kommer vara tvungen att ha den nertryckt i påsen då jag inte använder den och vad jag läst klarar syntet det bättre.
 
joask202; sa:
snuffle; sa:
Sovsäcken är nog det jag varit mest förvirrad om när jag hittat saker. Har ni något tips på en bra serie eller en bra specifik sovsäck som passar i fjällen under försommaren och senhösten?

Sovsäckar i den kategorin finns det många av, från strax under 1000 kr och uppåt beroende på kvalite och material. Som NUI skrev är Zleep 100 kanske lite i underkant vad gäller värme. Jag skulle nog åtminstone satsat på en 500 Zleep eller Znooz.

Hur mycket har du tänkt att lägga på en sovsäck?

Ett par hundralappar mer eller mindre spelar ingen roll, Znooz 500 verkar bättre, den får det isåfall bli.
 
snuffle; sa:
Jag satsar på syntet då jag inte har någon plats att ha säcken upphängd utan kommer vara tvungen att ha den nertryckt i påsen då jag inte använder den och vad jag läst klarar syntet det bättre.
Mycket tråkig orsak att gå på syntet. Stoppa säcken i en svart sopsäck med några små hål i och ställ sopsäcken i förrådet/under sängen/i garderoben/hos en kompis. Tror inte heller en syntetsäck mår bra av att bo komprimerad hela livet.
 
Strykarräven; sa:
snuffle; sa:
Jag satsar på syntet då jag inte har någon plats att ha säcken upphängd utan kommer vara tvungen att ha den nertryckt i påsen då jag inte använder den och vad jag läst klarar syntet det bättre.
Mycket tråkig orsak att gå på syntet. Stoppa säcken i en svart sopsäck med några små hål i och ställ sopsäcken i förrådet/under sängen/i garderoben/hos en kompis. Tror inte heller en syntetsäck mår bra av att bo komprimerad hela livet.

Du har en poäng där, har du något tips på en sovsäck som motsvarar Znooz 500 (EN 13537*: T comf +8°C / T lim +3°C / T ext -12°C.)
 
snuffle; sa:
Du har en poäng där, har du något tips på en sovsäck som motsvarar Znooz 500 (EN 13537*: T comf +8°C / T lim +3°C / T ext -12°C.)
Inte på rak arm. Mountain Equipment gör bra och hyfsat billiga säckar, annars finns det många märken som gör fina säckar. Kolla efter begagnade eller på rea. Var lite kylig och vänta några månader, så dyker rätt säck upp helt plötsligt.

I en tidigare tråd om dunsäckar för sommarbruk var konsensus att man inte ska stirra sig blind på EN13537-mätningarna, utan att ca 300-400 g dun av hög kvalitet (650-900+ fp) är lagom för en sommarsäck. Är man varm av sig räcker det med ca 250 g dunfyllning (ME Helium, TNF Beeline), medan en frusen kan behöva 400-450 g dun. Lite säckar att titta på finns på http://www.addnature.com/
 
Nu blir det ganska mycket en prisfråga
Exempelvis har Haglöfs sina Hypna500 och Goga500 i samma temperaturklass, de kostar 2000 resp. 2500 kr, priset ökar direkt när du väljer dun, men igengälld vinner du i vikt, volym och komfort.

Samma prisklass men mer prisvärda är Mountain Equipments dunsäckar. I samma temperaturomfång hittar du säckar mellan 2000 och 2700kr.

Exempel
Helium 250, 600g i 185cm, 2095kr
Glacier 300, 850g i 175cm, yttertyg med Drilite, 2400kr

High Sport är distributör åt ME i Sverige
http://www.highsport.se/produkter/produkter.html
 
Strykarräven; sa:
snuffle; sa:
Jag satsar på syntet då jag inte har någon plats att ha säcken upphängd utan kommer vara tvungen att ha den nertryckt i påsen då jag inte använder den och vad jag läst klarar syntet det bättre.
Mycket tråkig orsak att gå på syntet. Stoppa säcken i en svart sopsäck med några små hål i och ställ sopsäcken i förrådet/under sängen/i garderoben/hos en kompis. Tror inte heller en syntetsäck mår bra av att bo komprimerad hela livet.

Instämmer. Det mesta talar för att syntet klarar kompression mycket sämre än dun. Det finns de som hävdar att första gången man drar åt kompressionsremmarna på packpåsen runt en syntetsäck så förlorar man 10-20% av loftet forever. Möjligen något överdrivet, men jag har själv förlorat 20% loft på ett hemsytt Primalofttäcke inom loppet av tre månader.

Folk som kan sådant här har sett vakuumförpackade dunsäckar för polarbruk återfå hela sitt loft efter upppacknining trots att de legat många månader under hårdkompression.

Syntetsäckar är oerhört allround och tål fuktighet bra. Är man inte oerhört viktmedveten så har de stora fördelar. Men de kan snabbt bli väl tunga. Jag skulle inte bli förvånad om de 1570 g för Haglöfs Zleep 500 som står på webbsidan blev minst 2000 g i verkligheten. Förmodligen är den vikten beräknad på den minsta storleken av säck, och om du är större än så...

Mitt råd är att titta på motsvarigheten till Haglöfs Znooz-serie istället. Mountain Equipment har jag liksom många andra goda erfarenheter av när det gäller vikt, prestanda och pris. Men alltså, titta på högkvalitativa syntetsäckar som klarar nollan eller någon minusgrad. Och kontrollväg i butik. Jag skulle avråda dig från att köpa något som väger mer än 1500 g.

Jörgen
 
crazy; sa:
Du kan göra mycket viktmässigt om du är intresserad av det.

Tex gå ju lädermannen och tung fjällrävenjacka fetbort.

Håller med. Ofta tycker jag att det räcker med regnjacka.
Om du knatar och det inte tokblåser och regnar kan du gå i en skjorta*. Och om det tokblåser och regnar när du går vill du ändå ha regnjacka. Alltså behövs ganska sällan en mittemellanjacka på sommaren.
Sen när du stannar och blir mera frusen så svettas du inte, och då är regnjackans täthet inget problem.

*En tätvävd skjorta tål vind bättre än t-shirt och kan alterneras mellan lång och kort ärm och dessutom knäppas upp för ventilation. Dessutom kan kragen vikas upp för ökat skydd.

En annan grej: fördelen med Z-lite framför Ridgerest är inte komforten som jag ser det, utan att det är otroligt praktiskt med "dragspelsvikningen". Du kan vika den till olika format, och den spjärnar aldrig emot när du lägger ut den.
Men om du vill spara pengar och få ännu högre komfort så är en 6-kanalers lättviktluftmadrass rätt bra (på sommaren). Kostar ett par hundringar på närmaste sportaffär och väger kring 600 gram.
 
Nordesjö; sa:
Men om du vill spara pengar och få ännu högre komfort så är en 6-kanalers lättviktluftmadrass rätt bra (på sommaren). Kostar ett par hundringar på närmaste sportaffär och väger kring 600 gram.

Det måste jag tyvärr starkt avråda ifrån, en luftmadrass isolerar ingenting och även på sommaren i fjällen är inte backen jättevarm. Kan funka på camping men inte i fjällen. Jag själv, min bror, flera kompisar har gjort samma misstag och frusit som f*¨~ oavsett sovsäck på luftmadrass. Satsa du på Zlite.

Men Martin kanske vet fina och varma ställen i fjällen jag missat ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.