Inköp inför fjällvandring

Har gått mellan abisko-kebnekaise och sitter jsut nu på kebnekaise fjällstation och kollar mailen bland annat. Jag ska lägga in min packningslista som den såg ut när jag gav mig iväg när jag kommer hem. Alla saker har fungerat utmärkt och jag vet att det finns vissa småsaker som man möjligtvis skulle velat ha med sig/kunde vara utan, men över det hela har allt fungerat bra. Sen är det inte min utrustningsfel att jag inte klarar av att sova i tält när det är ljust ute, speciellt inte i ett rött tält. Tills nästa gång är det ett måste att ha med någon slags "mörkläggning" till ögonen, att vakna 7ggr under natten och ha ett helsikke att somna är inte skoj.

Men går man kungsleden och sover i stugorna längs vägen behöver man inte ha mycket packning med sig. Jag började med 17kg packning och då var 3kg tält+liggunderlag och sen 10st "real field meal". Är det någon som vill ha några och bor i kiruna är ni välkomna, jag tror jag har 4-5st kvar.
 
Nordesjö; sa:
webfalcon; sa:
ingen har nämt det viktigaste .....KNIVEN,..... jag har alltid med mej min kamrat F1:an

Hmmm... jag undrar varför ingen har nämnt det "viktigaste", en jättestor krigsvedhuggarkniv. ;)

Som van trollmatare säger jag såhär: F1? Varför lägga ner så mycket pengar på en piratkopia?

Kniv räknar jag till typisk "bra att ha grej" på fjällvandringen. Åker alltid med (en pirat morakniv) men används ytterst sällan. Har verkligen börjat fundera på om jag ska lämna den hemma i fortsättningen. På utflykter i skogslandet är det mer befogat för dör brukar det bli en mysig brasa någon kväll.

Mvh
Peter P.
 
Vad ska jag skiva salamin med om inte kniven är med. Det är så gott med en kryddig salami och en fin whisky med några droppar kallt fjällvatten i....

Dock använder jag inte en F1 till att skiva salamin med. Dessutom har jag kamrater med mig så jag behöver inte bära med mig en kniv av en mans storlek för att uppleva sällskap.

Inser nu att detta var ännu ett meningslöst inlägg som inte besvarade en enda fråga...
 
EmSt; sa:
Vad ska jag skiva salamin med om inte kniven är med.

Dock använder jag inte en F1 till att skiva salamin med.

Precis. Själv använder jag kniv till att skära mat eller plåster med på fjällvandring - alltså räcker en Victorinox. Men jag skulle inte vilja vara utan kniv helt.

Min SRK (originalet till Fällknivens ramboknivar) har dock endast använts som snoppförlängare på den tiden jag trodde sån behövdes. Att använda den till att hacka lök vore ett övergrepp mot löken.
 
Nu är väl inte F1 en direkt en ramboknivkopia, det är mer Fällknivens A1 eller möjligen S1.
Tyvärr har jag en SRK från Cold Steel, den yxan används i stort sett aldrig. Klyva ved kanske? Eller som kastkniv dvs kasta den till soptunnan???!!!
Ute i fält tar jag med en Frosts morakniv "Clipper" och/eller en standard Opinel för den är perfekt för att hacka löken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.