Vandring med vattentäta byxor?

bjornw; sa:
Många svar om många saker har det blivit men angående huvudfrågan är jag helt övertygad om att det är onödigt med andra brallor än skalbyxorna. Har under flera år nu bara haft med mig ett par KM Megin och shorts. Shortsen använder jag bara när det är rätt varmt, under 17-18 grader funkar det fint med Megin.
Den enda gång jag saknat svalare byxor var i nedre Sarvesvagge (mkt vide) och det var 25 grader, regn och åska (typ 100% RF). De stora fördelarna är viktbesparing, slitstyrka och enkelhet (inget av/på vingel, snabbt klar för vad). Har inte haft problem med skav av något slag och gillar inte dragkedjor på sidan eftersom byxorna då läcker vid vad. Frun kör med samma lösning och är också mkt nöjd.

I slutändan är det naturligtvis så att det är tycke och smak som avgör vad man väljer. Jag har lärt mig att olika människor kan vara oerhört nöjda med högst skillda utrustningslösningar när det gäller uteliv.

Själv tillhör jag typen som hela tiden försöker hålla en lagom kroppstemperatur genom att plocka av och på mössa, vantar och halsduk när jag vandrar. För andra gäller att man tycker det är enklast att inte behöva justera klädseln under hela dagen.

Jag tycker dock att min lösning bestående av shorts/kalsingar, vindtäta långbyxor, holkar och regnshorts på summa 400 g är lättare än den lösning du har valt. Den medger också en myriad med olika kombinationsmöjligheter som gör att jag varken behöver vara svettvarm eller regnkall oavsett väder och vind. För mig känns detta som den bästa lösningen. Det är ganska givet, och uppenbart, att inte alla tycker likadant. Se det som ett alternativ som är värt att pröva. Det är inte särskilt många år sedan som jag själv seriöst funderade på att köpa ett par "allround-GTX-byxor".

Jörgen
 
Skalbyxor!

Har vandrat och fiskat i mina klättermusen "Meginbyxor"i både 25graders värme och sol..och i spöregn och råkallt väder.Mina erfarenheter är att det fungerar bra..även när det är varmt.Huvudsaken är att man inte har för mycket på överkroppen..Ett par riktigt bra byxor är guld värt när man fiskar och klampar omkring bland blöta videsnår och buskar...vill man sätta sig ,så går det bra var som helst utan att bli blöt om röven..Att vandra omkring med tung packning innebär alltid ett visst mått av obehag...den som inte tål att svettas lite..kanske ska pyssla med annat.Det finns inga perfekta lösningar..bara bra lösningar,anpassade efter individuella krav..och behov.Mvh.europa12
 
Re: Skalbyxor!

europa12; sa:
Att vandra omkring med tung packning innebär alltid ett visst mått av obehag...den som inte tål att svettas lite..kanske ska pyssla med annat...

Ganska elastisk kommentar det där, som kan täcka det mesta:
"Varför använda myggmedel, den som inte tål lite myggstick..kanske skall syssla med annat"
"Varför använda skidor, den som inte tål att pulsa lite..kanske skall syssla med annat"

Men huvudsaken är ju att var och en är nöjd med sin lösning.

Sedan behöver man ju inte vandra omkring med tung packning, man kan ju vandra omkring med lätt packning också. Jag föredrar det. Men eftersom man då inte får något obehag...kanske man skall syssla med annat. :)

Jörgen
 
Jag tycker att Timo har helt rätt.
Den som inte vill bära tungt och svettas och sånt bör faktiskt syssla med nåt annat.

...som att bära lite smartare och klä sig lite bättre.
 
Det här börjar bli komplicerat. Får man svettas? Förra sommaren gick jag från Guvtjávrre till Vaisaluokta. Det var en dag med ringa risk för nederbörd så jag tog på mig kortkalsonger, bomullsbyxor, damasker, kängor och på överkroppen en tunn bomullsanorak.
Jag gick ganska fort och lätt eftersom maten var slut. Trots detta blev jag svettig och om jag stannade en längre stund började jag frysa. Jag var rena UL freaken men jag SVETTADES!
Sommaren 2004 var det så varmt under dagarna att vi tog siesta. En em gick jag i shorts och kängor, utan något på överkroppen. Då var nog ryggan inte UL för det var tredje dagen. Men jag SVETTADES!
Får jag fortsätta vandra även om jag svettas eller skall jag slänga hela ryggan och alla kläder? Eller får jag fortsätta svettas å kämpa på med skal och tunga ryggor+
 
Grader i helvetet

Klart man får svettas. Svettas gör man så fort man rör sig. Men bara för det behöver man ju inte klä sig i MC-ställ när man är på lejonsafari... "Svettas gör man ju ändå!".

Särskilt om man tycker att vandring är "ett visst mått av obehag" kan det vara värt att testa med att minska vikten och öka ventilationen.

Fast det är ju lite fjolligt att inte lida när man kan. Så ibland när jag får musarm brukar jag köra armen genom en vedkap. "Ont har jag ju ändå", brukar jag tänka.
 
Re: Grader i helvetet

Nordesjö; sa:
Så ibland när jag får musarm brukar jag köra armen genom en vedkap. "Ont har jag ju ändå", brukar jag tänka.

testa med att köra in armen i en torv-strimlar-maskin nästa gâng, vilket en gammal kompis frân Lönsboda faktiskt en gâng gjorde.

Mitt recept är:

- allround-braxer efter aktivitet/ârstid; alltsom oftast ett par softshell-byxor eller sommar-látta zip-off-varianter

- damsker vid behov (ösregn , snö, allmänt kladdigt och blött)

- ett par látta, samt láttpàtagna övedragsbraxer i Gore-Tex Paclite vid behov (ösregn etc.)
 
Lejonsafari, det är ju varmt och torrt. Har du MC ställ på dig? Kolla in bushmännen, de är ju nästan nakna eller har shorts. Men shorts är inte bra om man skall rusa in i buskar, plöja fram i högt gräs eller vada genom vidbälten vid Vastenjávrre men där finns inga lejon. Men bushmännen och masajer vet vad man skall ha på sig på lejonsafari. Ett spjut eller gevär är bra. Kan finnas som UL karbin. Men vedkapen kan du bara köra en gång sedan har du ingen musarm. Men du kan arbeta med kortkommandon, byta musarm men framför allt skaffa en UL mus. Vedkapen är den tung?
Kan jag ha på mig dujacka inomhus? Ja, den blir inte varmare än jag om jag sitter still. I bland måste jag ta av mig dunjackan - fast jag är utomhus och det är flera minusgrader- och gå i bara skjortan. Men duncka är en jacka och jag går ju inte i GTX jacka hela tiden. Kan man ha dunjacka på lejonsafari? Skall jag ta med mig dunjacka till Indien?
 
Vettex?

Min erfarenhet är att det funkar ganska bra. Dock ska man inte ha dem direkt mot huden. Hår fastnar i membranskyddet på insidan och luvas som så där riktigt härligt. Ett par rejält tunna långisar även på sommaren. Goda ventilationsmöjligheter är ett klart måste. Tex Norröna reconbyxa. Öppna allt inkl. gylfen då funkar det ett tag. När det blir för varmt åker shortsen fram. Eller så går jag i kallingarna. Myggen är förståss ett annat problem att fundera över. Dock brukar det ju blåsa lite på fjället och i riktigt solsken brukar de vara lite lugnare.
 
Sommar-favoriterna mina är ett par gamla brallor för säkert mindre än 100-lappen.. lol.. Blöt blir dem, men det är förvånande hur pigg man blir av lite vatten, å när det regnar som mest så nappar fisken som bäst så vem har tid att tänka på lite våta kläder! Känslan att hopppa in i tältet dyblöt, ta av sig dem, krypa in en varm sovsäck, knapra en hög med choklad å tänka på storöringen i tallen utanför är obeskrivlig. Till trots för att de torkar relativt snabbt, så brukar dagen efter ofta vara mindre positiv när man måste dra på sig halvkalla å våta brallor, men det gör att kroppen vaknar och vill snabbt röra sig å göra nåt, vad som helst typ, å ingen hittar ved å lagar eld lika snabbt som mig.. å med såna brallor så uppskattar man lixom solen å varma sommardagar extra mycket! :)

Det var mina fem ören!

(å ett inlägg för att försöka uppmuntra mig själv, du har j*vla bra brallor - köp nytt kastspö istället)
 
Rungá; sa:
Men om jag inte lider av GTX eller skinbrallor i +24 kan jag få ha dom då ...*snälla*....

Jaaaaa - det är ju det jag säger! Det var snarare inställningen "man svettas och lider ju så ändå" som jag reagerade mot.

Om man tycker att det funkar är det ju toppen att knata med regnbrallor hela tiden. Samma sak med shorts.
Det handlar ju lite om åt vilket håll man vill flytta gränserna: antingen flyttar upp temperaturgränsen för regnbrallor eller så flyttar man ner temperaturgränsen för kortbrallor. Själv satsar jag nog tillsvidare på att flytta ner temperaturen för kortbrallor, om det inte handlar om att leva i skogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.