Vandring med vattentäta byxor?

Tights

För mig är GT-brallor, långkalingar och korta tights en bra kombination som väger lite. Är det ca 20 eller mer går jag i bara tights (vilket en del kanske skrattar åt). Skulle det regna vid denna temp drar jag över GT-brallorna med så mycket som möjligt öppet (dragkedja i sidan är väldigt bra). Vid kallare temp blir det antingen långkalingar eller tights+GT eller långkalingar+GT, beroende på vind och regn. Det svåraste är egentligen om det är varmt och mycket mygg. Då funkar ju enbart täta vindbrallor om man inte tänkt bada i Nordic Summer. Jag antar att man kan byta korta tights mot shorts, men jag kör tights pga problem med ljumsken.
/Daniel
 
nermander; sa:
Softshell är alltså påhittat för att kunna sälja nåt till de som redan har köpt andasbrallor. Och eftersom det är en ny produkt så måste den ju marknadsföras som bättre. Det går ju inte att säga "vi har tagit fram en ny produkt som är lite sämre än de gamla, bara för att få sälja mer":)

Har du provat? Och i så fall vilken form av softshell?
Jag tycker mina Mithrilbrallor är överlägsna alla övriga alternativ jag prövat under min fjällvandrarkarriär (från jeans under min första fjällvandring för länge sen, via Fjällrävens G1000 till regntäta "andas"-byxor).
 
Nordesjö; sa:
tjonsson; sa:
Rungá; sa:
Går riktiga män i shorts?
Nej! (skönt att få det utrett)
Oroar sig riktiga män för vad "riktiga män" gör eller inte gör? ;)
Riktiga män oroar sig för hur fjället skulle se ut om alla sprang omkring med kilt och paraply. Riktiga män tycker dessutom att det ska vara dyrt och tungt att ägna sig åt friluftsaktiviteter.

Och ja: riktiga män ägnar mycket tid åt att bevaka definitionen av en "riktig man" eftersom det är själva Gudsbeviset i argumentationen.
 
Re: Tights

dangermouse; sa:
Är det ca 20 eller mer går jag i bara tights (vilket en del kanske skrattar åt).
Jaha, då är det förstås du som är "den där tysken" som brukar fara runt i ett par urtvättade och solblekta "röda", lite glansiga tights. Såg honom/dig senast stå och vingla på stenarna ute i nån lite jokk, där han/du naturligtvis hittat det sämsta vadstället.

Tights är otroligt undervärderade, särskilt bland män. Skitbra plagg helt enkelt, ingen protest. PTH eller PTV får man leva med, sätter färg på tillvaron!

(men du, dumpa de där solblekta rödingarna och skaffa ett par svarta istället!)
 
eaglerock; sa:
nermander; sa:
Softshell är alltså påhittat för att kunna sälja nåt till de som redan har köpt andasbrallor. Och eftersom det är en ny produkt så måste den ju marknadsföras som bättre. Det går ju inte att säga "vi har tagit fram en ny produkt som är lite sämre än de gamla, bara för att få sälja mer":)

Har du provat? Och i så fall vilken form av softshell?

Jag har väl inte sagt att de behöver vara sämre? Jag har sagt att även om de är det så skulle inte säljarna säga det eftersom de vill sälja produkterna.

Det var alltså bara ett argument mot att allt nytt nödvändigtvis behöver vara bättre.
 
Tunna brallor

Ytterligare argument för tunna och lätta brallor av microfiber typ Pertex: De är inte bara snabbtorkande, välventilerande och jämförelsevis svala, de är myggtäta också.

Som alla vet (?) är det ju inte nödvändigt att överhuvudtaget använda kalsonger. Det är bara en bekvämlighet från den tiden då man hade yllebyxor inte ville/kunde tvätta dem så ofta. Precis som kvinnor/flickor förr i världen hade bommulsförkläden utanpå yllekjolar/klänningar.

Plagg med flera funktioner är ju sund UL-teori (och naturligtvis på tvärs med hela prylindustrin). Tights som funkar både som kalsonger och kortbyxor är klassisk UL-gospel enligt Ray Jardine.

Själv har jag sytt något som ser ut som kortbyxor och kan användas som sådana, samt funkar som kalsonger om man drar lättviktsbyxorna utanpå. Materialet i shortsen är Pertex Equlibrium, som är behagligt att bära närmast kroppen och mycket snabbtorkande. Tvättas dagligen om man vill och torkar snabbt. Är det dåligt torkväder så drar man dem utanpå långkalsonger/långbyxor när man slagit läger.

Jörgen
 
estetdrägg; sa:
..."sen tar kängorna flera dygn att torka (för att inte tala om hur fötterna mår i sura kängor)."

Vad i hela friden är det för kassa kängor som inte går att få torra fortare än så?!?

Vore kul att få lite mer feedback på detta. Min erfarenhet är att mina Goretexkängor fortfarande är fuktiga efter 2-3 dygn hemma på skohyllan om de blivit genomblöta. Täta membran anses väl ganska allmänt försvåra torkningen.

Mina vattensportsskor (Salomon Tech Amphib) som är gjorda för att bli blöta och inte suga upp vatten blir aldrig torra över natten i en normalsituation. Och normalsituation för fjällen och mig är väl då tält, 5-10 grader på nätterna och mulet.

Hur många har erfarenhet av att kängor torkar över natten i tält utan att man tillför värme (t ex eldar)? Vilken typ av kängor är detta?

Jörgen
 
NUI; sa:
Hur många har erfarenhet av att kängor torkar över natten i tält utan att man tillför värme (t ex eldar)? Vilken typ av kängor är detta?

Jörgen

Jag har Lundhags kängor, utan vare sig polstring, foder eller GTX, dvs de torkar snabbt i skaftet. När det sen gäller att få torrt nere vid foten så är det ju svårare. Men ett tips är att ha med extra filtsulor, då har du alltid torrt om fötterna.

[Edit] Fel av mig, mina kängor har skum i slutna celler i skaftet. Däremot är det bara läder vilket innebär att bara man sköter dom så släpper de inte igenom vatten.[Edit]
[Ändrat av öringen 2006-03-17 kl 13:50]
 
NUI; sa:
Vore kul att få lite mer feedback på detta. Min erfarenhet är att mina Goretexkängor fortfarande är fuktiga efter 2-3 dygn hemma på skohyllan om de blivit genomblöta. Täta membran anses väl ganska allmänt försvåra torkningen.
Generellt kan man nog säga att om skorna är gjorda för att fukt inte ska tränga in så får fukten också svårt att tränga ut.
Hur många har erfarenhet av att kängor torkar över natten i tält utan att man tillför värme (t ex eldar)?

Hur skulle de torka? Fukten går över från de fuktiga skorna till den torrare luften, men om luften är mättad torkar de inte. För att skorna skall torka behövs antingen värme som tränger ut fukten eller luftväxling inuti skon.

Skor torkar lika dåligt om jag ställer dem på vårt varma hallgolv hemma (golvvärme). Om jag LÄGGER skorna ner torkar de snabbare, men inte om inte golvet är varmt. Värmen gör att luften rör sig och fukten ventileras ut.

Däremot kan skorna torka fort när man har dem på fötterna, då gör fötternas värme att fukten trängs ut (varmt och hög fuktighet gör att fukten transporteras mot den kallare och torrare utsidan).
 
Re: Re: Tights

Strykarräven; sa:
dangermouse; sa:
Är det ca 20 eller mer går jag i bara tights (vilket en del kanske skrattar åt).
Jaha, då är det förstås du som är "den där tysken" som brukar fara runt i ett par urtvättade och solblekta "röda", lite glansiga tights. Såg honom/dig senast stå och vingla på stenarna ute i nån lite jokk, där han/du naturligtvis hittat det sämsta vadstället.

Tights är otroligt undervärderade, särskilt bland män. Skitbra plagg helt enkelt, ingen protest. PTH eller PTV får man leva med, sätter färg på tillvaron!

(men du, dumpa de där solblekta rödingarna och skaffa ett par svarta istället!)

Mina tights är svarta - så du måste ha sett någon annan, kanske avlägsen släkting. Men dom där röda låter snygga och nu när du rekommenderar dom så kanske jag ska skaffa såna istället :)
PTV rules
/Daniel
 
TIGHTS! Hej för helvete, det kan inte jag ha då tror alla jag är ett skäggig kvinna! Don efter person .. mej, byxor efter don...
Jörnkängor och skinnbyxor är vad som gäller. Men när skinnbyxorna väger 1.3 kg så har jag gått över till e-vent. Klättermusen Megin 735g. Förra sommaren satt dessa byxor på 12 av 15 dagar.
Shorts, gympadojor, tights, paraplyer och fjollkiltar ... nä .... det skall vara riktiga Feilidh Mhor ... eller åtminstone Feilidh Beag. Varför inte en Feilidh Mhor i GTX :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.