Vandring med vattentäta byxor?

crazy; sa:
Det som är så jobbigt i fjällen är skurarna. Det börjar dugga. Sedan regnar det efter några minuter. Man tar på regnbrallorna. Det slutar regna och duggar igen. Det slutar regna. Så håller det på och man blir galen av att ta av och på regnbyxorna.

Det kan jag hålla med om. I somras blev jag trött på det och orkade vid ett tillfälle inte ta på mig regnbrallorna ("det går säkert snart över"), utan tog bara regnjackan. Det började regna mer och mer, och till slut var mina byxor genomblöta och det rann vatten längs benen ner i kängorna. Det tog ett par dagar innan kängorna var torra igen...

Ett par byxor som tål regn men som har ventilationsöppningar som gör dem användbara även när det är finare väder är nog ingen dum idé alls. Synd att det verkar så svårt att hitta bra såna.
 
JonathanW; sa:
Det kan jag hålla med om. I somras...

Ett par byxor som tål regn men som har ventilationsöppningar som gör dem användbara även när det är finare väder är nog ingen dum idé alls. Synd att det verkar så svårt att hitta bra såna.

Ahh, jag minns alla somrar i fjällen, och alla gånger som jag envisats med att inte ta på regnbyxorna när det kommit en "skur", som sedan varat någon timme. Jag minns alla dyblöta kängor som aldrig torkat. Been there, done that. Bara för att jag avskyr att gå och svettas i skalbrallor, och avskyr att stanna för att böka av och på dem.

Så vad blir lösningen nästa gång? Byxholkar är en variant jag funderar på. Eller att bara sy vattentäta partier från knäna och nedåt på byxorna, och så ta en regnponcho. Hillebergs Bivanorak är jag också sugen på, men den känns onödig att ta med ut på längre fjällturer. Dessutom omöjligt att dra över en 100L-rygga.
 
Strykarräven; sa:
Ahh, jag minns alla somrar i fjällen, och alla gånger som jag envisats med att inte ta på regnbyxorna när det kommit en "skur", som sedan varat någon timme. Jag minns alla dyblöta kängor som aldrig torkat. Been there, done that. Bara för att jag avskyr att gå och svettas i skalbrallor, och avskyr att stanna för att böka av och på dem.

Jodå... känns igen.

Så vad blir lösningen nästa gång? Byxholkar är en variant jag funderar på. Eller att bara sy vattentäta partier från knäna och nedåt på byxorna, och så ta en regnponcho. Hillebergs Bivanorak är jag också sugen på, men den känns onödig att ta med ut på längre fjällturer. Dessutom omöjligt att dra över en 100L-rygga.

Jag ser mest framemot att testa underställs- och skalbyxe-modellen. Hoppas på riktiga skyfall i fjälldalarna detta år. :)
 
crazy; sa:
En vanlig sommardag i fjällen. Mulet och 12 grader varmt.

Ett par tunna regnbyxor i andasmaterial. Förr hade jag Gore-Tex Paclite, men iom att de är så tunna så slits de rätt snabbt. Och GT är ju inte direkt billigt.

Numera har jag ett par North Face i HyVent, men bara byxorna andas någorlunda så fungerar de för mig. T.ex. så fungerar inte Helly Hansens regnbyxor.

12 grader måste jag erkänna kanske ligger på gränsen. Över 15 grader kör jag nog hellre med shorts.

Blir det under 4-5 grader så är det långkalsonger på dessutom.

En varm sommardag med sol och 25 grader varmt.

Klockrent kör jag med shorts. Helst ett par som torkar snabbt så att man kan klara en kortare regnskur. Bomull går ju bort som vanligt.

Så på min fjälltur har jag med mig;
1 par lätta regnbyxor som andas
1 par snabbtorkande shorts
1 par syntet långkalsonger (Craft i mitt fall)

Kanske inte så UL-mässigt, men det fungerar för mig.

/Jonas U
 
Strykarräven; sa:
Så vad blir lösningen nästa gång?

Jag har funderat över ett par regnbyxor med blixtlås i sidorna, som de Arc´teryx som nämndes tidigare. Något i stil med deras Alpha SL pant
http://arcteryx.com/product.aspx?prod=3695
verkar inte dumt alls; lätta och med riktigt bra möjligheter att ventilera genom att öppna upp på sidorna. Med de ventilationsmöjligheterna tror jag regnbyxorna blir uthärdliga att behålla på även om regnet övergår i duggande eller uppehåll. Jag kommer dock inte lämna de vanliga friluftsbrallorna hemma, mina regnbrallor använder jag enbart som just regnbrallor.

Någon bättre lösning än så har jag inte kommit på. Byxholkar kan säkert vara en poäng, men jag föredrar nog ett par byxor som man kan öppna upp (nästan) hela sidorna på istället. Jag gillar inte långa regnjackor, och byxholkarna ger ju inget fullgott skydd i sig själva (kilt? Nja).
[Ändrat av JonathanW 2006-03-15 kl 21:39]
 
Re: Bara ett par långbyxor till fjälls

Tempest; sa:
I min recension av mina Gore-Tex-XCR-byxor http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4844 framgår att jag inte behöver några andra (lång)byxor än dem! Detta trots att jag svettas mer än de flesta, och därför nästan alltid vandrade i shorts förr, oavsett väder. Nu är små regnskurar aldrig några bekymmer! :)

Men hur är det med bekvämligheten? Kör du med underställsbyxor under?
 
Jag har gått med skalbyxor i alla väder och det är enbart en trivselfråga. Har även gått i skinnbyxor i +24. Blir det varmt med skalbyxor när det ä +24 och sol? Givetvis men man drar ju inte på sig skalbyxor när solen skiner.

Jag har ullunderställ, ett par mycket tunna bommul/poplin byxor och ett par Musens Megin med stål .. förlåt, kevlarförstärkning.

På morgonen går jag ut och ställer en väderprognos. Soligt, varmt ingen nedrbörd, enbart bommul/poplin byxor med gaiters för att klara av vad och ris.

Om vädret är lite kallare, molning men ringa risk för nederbörd blir det ullbyxor, bommul/poplin och gaiters.

Risk för nederbörd oavsett temperatur, ullunderställ och Megin byxa.

Om jag är lättkladd och det blir nederbörd så byter jag till skalbyxa. Har jag skalbyxor på och det slutar regna så går jag vidare med skalbyxor, ibland hela dagen.

Jag försöker alltid ha så lite kläder på mig som möjligt med det är inte kul att bara ha kalsonger och Megin brallerna, det skaver vid knäna pga. kevlar förstärkningen.

I skogen har jag alltid skinnbyxor och en gammal GTX jacka. Inga skalplagg vid elden.

Shorts? Man skall inte vara naken på fjället.
 
Nej; jag har inte ens med mig några underställsbyxor! ;) Fast jag måste erkänna att jag istället har med mig ett par långbyxor i microfleece, men de vandrar jag aldrig i. För mig är det inte alls obekvämt att ha Gore-Tex direkt mot huden.
 
utter; sa:
Så på min fjälltur har jag med mig;
1 par lätta regnbyxor som andas
1 par snabbtorkande shorts
1 par syntet långkalsonger (Craft i mitt fall)

Kanske inte så UL-mässigt, men det fungerar för mig.

/Jonas U
Det verkär rätt UL-mässigt att skippa att ha med ett par hellånga "friluftsbyxor". Hur gör du när du vill krypa runt på knä och fota? När det blåser och är kallt men inte regnar? När det bara duggar lite? När det är risigt kring benen? Mina regnbyxor skulle nötas till mattrasor om jag använde dem som mina vandringsbyxor, och jag skulle svettas ordentligt.
 
Strykarräven; sa:
Det verkär rätt UL-mässigt att skippa att ha med ett par hellånga "friluftsbyxor". Hur gör du när du vill krypa runt på knä och fota? När det blåser och är kallt men inte regnar? När det bara duggar lite? När det är risigt kring benen?

Jag har bestämt mig för att i fortsättningen fjällvandra med bara knälånga shorts och Paclite-brallor.

I normalfallet funkar de knälånga (Itab traveller med avtagna ben), och vid blåst, regn, mygg och stillastående kompletterar man med Paclitebrallor.
Skydd för vaderna behöver man ändå bara när vädret är riktigt risigt, är min teori (som såklart måste testas i praktiken).

Benen pallar ju en del om man kan gå i bara jeans i 20 minusgrader..

Det vore också fränt att testa regntät kilt (Pertex Equilibrium?) + byxholkar.
 
Strykarräven; sa:
Mina välgrundade erfarenheter:
12 gr och mulet: Blir för varmt med skalbyxor så fort man rör på sig, särskilt med ryggsäck.

25 gr och sol: Helt olidligt. Det är det värsta i världen när det regnar och samtidigt är varmt, så man måste ha regnbrallorna på sig.

Håller helt med. Fast om det är varmt så skiter jag oftast i regnkläder, om det inte verkar hålla i sig länge. Man torkar snabbt när det väl slutar.

Jag använder ofta ett ställ från Taiga under höst/vinter/vår. Förra påsken kom värmen efter två dagar på fjället. Temp ca 10 grader plus i solskenet. Med långkallingar och Taigas goretex-byxor blev det en mycket svettig vecka!! Hade kanske varit drägligare om jag inte haft ullfrottekallingar ;) (det var minus 20 när turen startade).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.