Ungt par saknas i fjällen.

Peifen; sa:
Jag menar inte att det var fel att söka efter paret. Det som stör mej är att media ofta blåser upp såna här händelser till en orimlig nivå. Ibland får man en känsla att tidningar tycker friluftsliv och äventyr är något farligt, något man skall varna sina läsare för.
Det är ju bara bra - färre människor i fjällen och skogen. Eller har det kanske motsatt effekt?
 
Peifen; sa:
Strykarräven; sa:
Om man ser på saken så här: Säg att ingen hade letat och de sedan hade kommit knatande på sina snöskor tre dagar senare, då hade mediauppbådet varit mindre, men risken att skadas/dö större!!!
Jag menar inte att det var fel att söka efter paret. Det som stör mej är att media ofta blåser upp såna här händelser till en orimlig nivå. Ibland får man en känsla att tidningar tycker friluftsliv och äventyr är något farligt, något man skall varna sina läsare för.
Jag menade precis det också! Jag stör mig på precis samma grej, och det är därför jag menar att det är paradoxalt att det framstår som farligare (=uppmärksammas av media) när de handlat helt korrekt och
a) förberett sig med kunskap och prylar
b) meddelat sin färdplan och när de ska höra av sig
c) grävt ned sig när det blev för dåligt väder
d) avbrutit och tagit skydd i en stuga när tältet inte fixade snöfallet, i väntan på bättre tider
e) blir hämtade av fjällräddningen där de sitter i stugan.

Det hade blivit mindre ståhej=framstått som mindre farligt om de hade
a) varit sämre förberedda och inte meddelat färdplan
b) brutit upp från lägret och irrat runt i snön
c) hittat en raststuga som de satt sig i
d) gått ned när vädret blivit bättre och låtsats som att allt var cool.

I det senare fallet hade media aldrig uppmärksammat händelsen, men den hade varit mycket farligare! Det är den paradoxen jag irriterar mig på!

Det säkraste är förstås att sitta hemma i stugan och dricka kaffe tills man blivit femti och kan kallas "fjällveteran", varefter man kan begå vilka dumheter man vill och skylla allt på vädret eller nåt annat. Jag blir så förbannad på alla som kräver att man ska vara erfaren för att få prova på saker, där enda sättet att få erfarenhet är att prova!!!

Ursäkta, men det där är något jag stört mig på hela livet.
 
Peifen; sa:
OK visst kan jag förstå att släkt och vänner är oroliga över att de inte hört av sina kära på några dagar. Men är det rimligt att två rutinerade utemänniskor skall bli uthängda på löpsidorna för att de blivit insnöade i en stuga ett par dagar. Att en telefon inte fungerar i en stuga är ju synd men sånt får man nog tyvärr räkna med.

Vafaan, blev inte Big Brother Linda uthängt på löpsedlarna när hennes ena tutte sprack.

Det här är ju artiklar med substans. :)
 
crazy; sa:
Peifen; sa:
OK visst kan jag förstå att släkt och vänner är oroliga över att de inte hört av sina kära på några dagar. Men är det rimligt att två rutinerade utemänniskor skall bli uthängda på löpsidorna för att de blivit insnöade i en stuga ett par dagar. Att en telefon inte fungerar i en stuga är ju synd men sånt får man nog tyvärr räkna med.

Vafaan, blev inte Big Brother Linda uthängt på löpsedlarna när hennes ena tutte sprack.

Det här är ju artiklar med substans. :)

Världen vore en bättre plats utan kvällstidningar...
 
larsl; sa:
Peifen; sa:
Jag menar inte att det var fel att söka efter paret. Det som stör mej är att media ofta blåser upp såna här händelser till en orimlig nivå. Ibland får man en känsla att tidningar tycker friluftsliv och äventyr är något farligt, något man skall varna sina läsare för.
Det är ju bara bra - färre människor i fjällen och skogen. Eller har det kanske motsatt effekt?

Tycker du verkligen att det är bra att folk inte ger sig ut i naturen för att de tror att den är farlig? Jag tycker att vi har tillräckligt med skog och fjäll i det här landet för att det borde kunna räcka för alla utan att bli särskilt trångt. Sen kan väl inte alla vara i Sarek samtidigt, men det är väl ingen större risk för det heller...

//Daniel
 
azog; sa:
larsl; sa:
Det är ju bara bra - färre människor i fjällen och skogen. Eller har det kanske motsatt effekt?
Tycker du verkligen att det är bra att folk inte ger sig ut i naturen för att de tror att den är farlig? Jag tycker att vi har tillräckligt med skog och fjäll i det här landet för att det borde kunna räcka för alla utan att bli särskilt trångt. Sen kan väl inte alla vara i Sarek samtidigt, men det är väl ingen större risk för det heller...
OK, jag var bara halvt allvarlig. Kortsiktigt bättre för mig personligen, absolut - min definition av "trångt" är om man möter mer än en eller två personer under en veckovandring. Långsiktigt, kanske inte.
 
Att vi valde snöskor framför skidor beror på att vi var nyfikna på hur det är att använda snöskor på en längre tur. Detta visade sig gå utmärkt, det gäller bara att anpassa storleken på snöskon efter sin vikt. Ju tyngre desto större. Snöskorna ger 100 % fäste i vilket uppförslut som helst och det är skönt att slippa tänka på fästet när man drar en tung pulka. Det går däremot inte så fort att ta sig fram så det gäller att ha gott om tid på sig! Genom den blockterräng vi bitvis gick igenom hade det dessutom varit svårt att ta sig fram med skidor.

Media har blåst upp denna historia till att vi befann oss i någon form av livsfara vilket vi inte gjorde. Att föräldrarna fattade beslutet att larma var korrekt gjort eftersom vi inte hade hört av oss. Nu förstod dom att vi var i trygghet eftersom vi trots allt har den erfarenheten som vi behövde MEN om något inträffat och dom INTE larmat... Då hade situationen inte varit lika trevlig. Det är INTE en matcho grej att bli hämtad av fjällräddningen och att dessutom media var med PÅ fjället... behöver jag säga mer...
Nu är det ju som det är... Fler fjällturer blir det i alla fall, Kanske redan snart...
 
Pemsan; sa:
Media har blåst upp denna historia till att vi befann oss i någon form av livsfara vilket vi inte gjorde. Att föräldrarna fattade beslutet att larma var korrekt gjort eftersom vi inte hade hört av oss. Nu förstod dom att vi var i trygghet eftersom vi trots allt har den erfarenheten som vi behövde MEN om något inträffat och dom INTE larmat... Då hade situationen inte varit lika trevlig. Det är INTE en matcho grej att bli hämtad av fjällräddningen och att dessutom media var med PÅ fjället... behöver jag säga mer...
Nu är det ju som det är... Fler fjällturer blir det i alla fall, Kanske redan snart...
Nä, det tycks som att det enda "misstag" ni egentligen begick, var att över huvud taget ge er ut, och även om det är lite ovanligt att dra ut i januari (Varför? Det är kallt och mörkt 26 tim/dygn!), så är det väl inget som i sig gör att man utsätter sig för onödig fara. Varken ni eller någon annan kunde ju veta vilket väder som komma skulle. Att däremot dra iväg i stormen för att det är "häftigt att uppleva fjället på riktigt" hade varit macho och korkat.

Som sagt, det verkar vara bättre att begå misstag i tysthet än att göra rätt när alla kan se det...
 
Drexhy; sa:
På måndag kväll när det började snöa satte vi upp tältet i en driva och byggde snövallar runt...
Det blir naturligtvis omöjligt att diskutera rätt och fel, för att eventuellt veta nåt så måste man ju i princip varit där! Allt jag vet är ju att någonting gick snett - men trots detta så blev ju slutet bra! :)

Eftersom det diskuteras misstag, så är kanske -tältet i en driva och snövaller runt- "felet" ni gjorde, men det kanske också var "räddningen".. det om man ska ha snövallar / inte snövallar beror ju på x-antal faktorer.. väder, vind, plats, placering, prylar osv... - men i oväder är det som regel (oftast) bättre att låta tältet få vinden på sig så att snön fyker över och inte lägger sig på hela tältet. Detta förutsätter dock bl.a att man har bra prylar och att de är rejält förankrad, annars är riskerna för en riktig katastof större! :)

Det var mina 5 öre.. men iallafall bör ju ni fundera (och det gör ni säkert) eventuellt vad som kanske kan göras bättre / säkrare - nästa gång ni ska ut.. om några dagar/veckor.. :)
 
<--
.. men iallafall bör ju ni fundera (och det gör ni säkert) eventuellt vad som kanske kan göras bättre / säkrare - nästa gång ni ska ut.. om några dagar/veckor..
-->
Ja det gör vi ! Vi ska inte snacka med media =)
Telefonen funkade inte vilket satte igång allt....
Hade vi fattat att vi hade ett val att stanna i stugan när de kom så hade vi stannat...

De i kjåsken visste vilken led vi tog och ungefär hur långt vi skulle gå eftersom vi snackat med dem... de ringde polisen...men infon verkade inte komma vidare

När fjällräddarna fick reda på vilken stuga vi åkt till åkte de inte direkt dit utan letade vidare på sitt sätt eftersom de redan hade sökt stugan trodde inte att vi va där vi sa... fattar jag det som...

Fjällräddarna sa att telefonen i stugan brukade krängla vilken har fått mig rasande eftersom den är markerad på kartan som nödtelefon/hjälptelefon och det finns kanske folk i framtiden som sattsar sitt liv på att komma dit för att ringa..

De visste att vi vandrade på snöskor och att vi gick 4-8km/dag men letade från tänndalen upp till helags vilken är cirka 3,5 mil fågelvägen !! hur skulle vi kommit upp dit ?

Kul grej !
De planerade att skicka en helikopter upp för att söka men helikoptern hade blåst omkull..

Daniel Wilhelmsson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.