Ungt par saknas i fjällen.

Ja, för det verkar ju otroligt att batterierna ska laddas ur av användande, eftersom det sker så sällan(?). De kanske borde kollas oftare med tanke på det inträffade. Eller också räknade man helt enkelt inte med att någon skulle vara ute i mitten av januari...
 
Det är ju ingen högsäsong i början av januari precis så det kan också vara troligt att dom inte är översedda inför vintersäsongen. Sen som vanligt, man ska inte lita allt för mycket på varken nödtelefon, mobiltelefoner etc i fjällen. Teknik kan krångla och det är onödigt att lägga ens liv på att en liten teknisk pryl ska fungera. Med erfarenhet, utrustning och kunskap så klarar man sig ofta mycket bättre.
Man ska se till att ha nya uppdaterade kartor också för leder kan ändra, telefoner kan ha plockats bort etc.
Detta får mig att tänka på när vi kom upp till snasahögarnas rastskydd förra sommaren. Inne i rastskyddet stod det ett anslag från länsstyrelsen som löd nåt i stil med: "Vinterleden mellan snasahögarnas rastskydd och enafors är avvecklad, kryssmarkeringarna har plockats bort och den är endast framkomlig sommartid, Länsstyrelsen 2003"

Under skylten stod det klottrar med en spritpenna -"Tacka fan för det när man sitter här i snöstorm, 25 m/s, sikt noll och -15 grader!"...
Detta var förmodligen skrivet med humor, men att inte hänga med i kartuppdateringarna kan ställa till det. På våran äldre karta fanns leden med som markerad vinterled.
 
Självurladdning och kyla

Är väl tyvärr en trolig förklaring. Solceller för laddning kräver sol och tillgång till densamma. Ställs grejorna ut i otober med full laddning så bör det vara nära tommt i mörka januarikylan. Utan att behöva vara batterijocke för det.
Men här finns en tendens: Lst ansvarar inte för nödtelefonerna. Får du din friluftsutrustning stulen i förrådet så kommer en uppklarninmgsrapport från polisen om att spaningsunderlag saknas och ärdendet avskrivs. Och fler exempel finns.....
Roligt att de kom tillrätta och anförda snösko bekymmer upptäckta redan på 1700-talet!
Nä skidor skall det vara! Just nu i skottartagen.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2006-01-21 kl 13:51]
 
Ursäkta om jag inte fattar vad som är problemet i denna tråd. Två ungdomar med fjällvana gör en tur. Det blir dåligt väder och de tar beslutet att söka skydd i ett vinskydd. Där har de det ganska bra några dagar medan kvällstidningarna gnuggar händerna över ännu en eventuell katastrof i den svenska otäcka vildmarken!!!

OK visst kan jag förstå att släkt och vänner är oroliga över att de inte hört av sina kära på några dagar. Men är det rimligt att två rutinerade utemänniskor skall bli uthängda på löpsidorna för att de blivit insnöade i en stuga ett par dagar. Att en telefon inte fungerar i en stuga är ju synd men sånt får man nog tyvärr räkna med.
 
Hej på er !

Tältet är helt men ligger under en hel del snö och "pinnen" är svart och ja den är en lavinsond och den är sönder =)

Hjälptelefonen i stugan har lina från bruksvallarna och upp och enligt fjällräddarna så funkade denna sällan eftersom linan blåste sönder...

På måndag kväll när det började snöa satte vi upp tältet i en driva och byggde snövallar runt...

Vi satt sedan i tältet och lyssna på musik och löste sudoku och åt gott fram tills torsdag morgon då hela tältet hade snöat över under natten och eftersom det blåste 15-25m/s så kunde vi två inte skotta undan alla snö utan bestämde att packa allt utom tältet och ta oss längs leden till Vindskyddet.

Vi mår bra och allt är OK

Jag Daniel hade mer än gärna fortsatt turen eftersom det aldrig va någon nöd för oss... men tältet ligger under mycket snö och eftersom både tältpinnar och tältduk har varit frestade till max under så lång tid.
Om det skulle uppstå igen på samma tur vet jag inte om det skulle palla likasinnat oväder.

Att lavinsonden och spaden pajjade i detta väder
(black diamond) tycker jag är väldigt olyckligt..

Vi lämnade Tänndalen vid 13.00 ungefär och gick norrut... att de letade ända upp till Helags tycker jag är olyckligt eftersom vi har haft ett snitt på 4km - 10km hela turen..

Om komunikationen hade funkat så hade vi suttit i vindskyddet och väntat ut stormen... grävt fram tältet och fortsatt om tältet då va helt..

Mer info kommer på hemsidan..
 
orren86; sa:
"Vinterleden mellan snasahögarnas rastskydd och enafors är avvecklad, kryssmarkeringarna har plockats bort och den är endast framkomlig sommartid, Länsstyrelsen 2003"

Att en led är avvecklad och att den ej är framkomlig är i min värd två vitt skillda saker. Men länsstyrelsen i Jämtland kanske inte tror att folk klarar sig utanför lederna?
 
Peifen; sa:
Ursäkta om jag inte fattar vad som är problemet i denna tråd. Två ungdomar med fjällvana gör en tur. Det blir dåligt väder och de tar beslutet att söka skydd i ett vinskydd. Där har de det ganska bra några dagar medan kvällstidningarna gnuggar händerna över ännu en eventuell katastrof i den svenska otäcka vildmarken!!!
Jo, men vad var det jag sa. Nu får media något att oja sig över, även om det väl mer än en gång skett att folk på vinterfjället tvingats söka skydd undan jävligt väder och sedan inte kunnat meddela sig (gäller bl a undertecknad förra vintern). Självklart finns det en risk att det går åt helsike på en sån där tur, men det är då man har backuplösningar, precis som de gjorde (a:gräva ned sig, b:ta sig in i stuga). Om man ser på saken så här: Säg att ingen hade letat och de sedan hade kommit knatande på sina snöskor tre dagar senare, då hade mediauppbådet varit mindre, men risken att skadas/dö större!!!
 
orren86; sa:
Detta får mig att tänka på när vi kom upp till snasahögarnas rastskydd förra sommaren. Inne i rastskyddet stod det ett anslag från länsstyrelsen som löd nåt i stil med: "Vinterleden mellan snasahögarnas rastskydd och enafors är avvecklad, kryssmarkeringarna har plockats bort och den är endast framkomlig sommartid, Länsstyrelsen 2003"
Ja, vi råkade ut för just detta i tät dimma och snö tidigt i juni 2004, på väg hem till Enafors. Fick leta de där metallstolparna som finns här och där på vägen mellan snasahögarna och Enafors, och det var minsann inte lätt, hade inte gått om man varit ensam. Kompass är inte heller någon höjdare i tät dimma. Hade det varit snödrev, vind och många minus så hade jag stannat i vindskyddet och eldat av nödveden. Hann faktiskt vara rejält rädd där i mjölken, men vad gör man? Tur att inte fjällräddningen kom förbi, då hade det väl blivit ståhej.
 
Re: Hej på er !

Drexhy; sa:
Tältet är helt men ligger under en hel del snö och "pinnen" är svart och ja den är en lavinsond och den är sönder =)

Hjälptelefonen i stugan har lina från bruksvallarna och upp och enligt fjällräddarna så funkade denna sällan eftersom linan blåste sönder...

På måndag kväll när det började snöa satte vi upp tältet i en driva och byggde snövallar runt...

Vi satt sedan i tältet och lyssna på musik och löste sudoku och åt gott fram tills torsdag morgon då hela tältet hade snöat över under natten och eftersom det blåste 15-25m/s så kunde vi två inte skotta undan alla snö utan bestämde att packa allt utom tältet och ta oss längs leden till Vindskyddet.

Vi mår bra och allt är OK

Jag Daniel hade mer än gärna fortsatt turen eftersom det aldrig va någon nöd för oss... men tältet ligger under mycket snö och eftersom både tältpinnar och tältduk har varit frestade till max under så lång tid.
Om det skulle uppstå igen på samma tur vet jag inte om det skulle palla likasinnat oväder.

Att lavinsonden och spaden pajjade i detta väder
(black diamond) tycker jag är väldigt olyckligt..

Vi lämnade Tänndalen vid 13.00 ungefär och gick norrut... att de letade ända upp till Helags tycker jag är olyckligt eftersom vi har haft ett snitt på 4km - 10km hela turen..

Om komunikationen hade funkat så hade vi suttit i vindskyddet och väntat ut stormen... grävt fram tältet och fortsatt om tältet då va helt..

Mer info kommer på hemsidan..

Kul att allt gick bra.
En fråga bara, använde ni snöskor under turen? Om, i så fall varför?
Skidor är ju helt överlägset! Har själv traskat en del med snöskor men slutat helt. Man kan ju inte ens utnytja medvinden ju... Go tur!

Kaj
 
Ännu en kass spade?

Drexhy; sa:
Att lavinsonden och spaden pajjade i detta väder
(black diamond) tycker jag är väldigt olyckligt..

Skriv en rescension! Alltför många usla spadar kommer ut i fjällen. Voilé och Black Diamond pajar förr eller senare i handtaget om man använder dom till annat än fingräving. Lexanspadarna är bra till att bygga hopp, men studsar bara i stenhård snö. Dyrt men kasst. Rottefella må vara ful och se omodern ut, men den håller, liksom Fiskars med kulhantaget.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Hej på er !

Drexhy; sa:
Tältet är helt men ligger under en hel del snö och "pinnen" är svart och ja den är en lavinsond och den är sönder =)

Hjälptelefonen i stugan har lina från bruksvallarna och upp och enligt fjällräddarna så funkade denna sällan eftersom linan blåste sönder...

På måndag kväll när det började snöa satte vi upp tältet i en driva och byggde snövallar runt...

Vi satt sedan i tältet och lyssna på musik och löste sudoku och åt gott fram tills torsdag morgon då hela tältet hade snöat över under natten och eftersom det blåste 15-25m/s så kunde vi två inte skotta undan alla snö utan bestämde att packa allt utom tältet och ta oss längs leden till Vindskyddet.

Vi mår bra och allt är OK

Jag Daniel hade mer än gärna fortsatt turen eftersom det aldrig va någon nöd för oss... men tältet ligger under mycket snö och eftersom både tältpinnar och tältduk har varit frestade till max under så lång tid.
Om det skulle uppstå igen på samma tur vet jag inte om det skulle palla likasinnat oväder.

Att lavinsonden och spaden pajjade i detta väder
(black diamond) tycker jag är väldigt olyckligt..

Vi lämnade Tänndalen vid 13.00 ungefär och gick norrut... att de letade ända upp till Helags tycker jag är olyckligt eftersom vi har haft ett snitt på 4km - 10km hela turen..

Om komunikationen hade funkat så hade vi suttit i vindskyddet och väntat ut stormen... grävt fram tältet och fortsatt om tältet då va helt..

Mer info kommer på hemsidan..

Först av allt skoj att det gick bra för Er

men vad skall vi andra nu fortsätta att spåna om :)

Skall aldrig mer lita på media nu när det visade sig att den röda pinnen egentligen var svart.
 
Strykarräven; sa:
Peifen; sa:
Där har de det ganska bra några dagar medan kvällstidningarna gnuggar händerna över ännu en eventuell katastrof i den svenska otäcka vildmarken!!!
Om man ser på saken så här: Säg att ingen hade letat och de sedan hade kommit knatande på sina snöskor tre dagar senare, då hade mediauppbådet varit mindre, men risken att skadas/dö större!!!

Jag menar inte att det var fel att söka efter paret. Det som stör mej är att media ofta blåser upp såna här händelser till en orimlig nivå. Ibland får man en känsla att tidningar tycker friluftsliv och äventyr är något farligt, något man skall varna sina läsare för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.