Ungt par saknas i fjällen.

Ungt par saknas i fjällen.

Ett par i 25-årsåldern söks på torsdagen av fjällräddningen. Paret, som befinner sig på långvandring med snöskor och pulka, har inte hörts av sedan i måndags.

Arton personer söker nu av vandringslederna mellan Tänndalen och Helags där mannen och kvinnan antas befinna sig.

Paret startade sin tur i Grövelsjön i Dalarna för ett par veckor sedan. Båda har god fjällvana och uppges vara väl utrustade. Bland annat har de med sig ett gult tält och en tre meter lång röd käpp.

Stark kyla och hårda vindar råder i området. Men trots det dåliga vädret och att paret inte hört av sig till sina anhöriga på fyra dagar så är polisen hoppfull.

- Med deras utrustning och deras utbildning är vi inte så oroliga, säger Sörenn Backman, vakthavade befäl vid polisen i Östersund, till DN.se.



Jag tycker att den här kommentaren är lysande och mkt beskrivande över hur bra utrustning dom har med sig:

"Båda har god fjällvana och uppges vara väl utrustade. Bland annat har de med sig ett gult tält och en tre meter lång röd käpp."

Jahaa, en tre meter lång röd käpp! Då klarar dom nog av det mesta!

Jag ska tillägga att jag inte har en aning om vad men använder denna röda käpp till, men jag tycker fortfarande att det var roligt att läsa!!
 
Maua; sa:
Jag ska tillägga att jag inte har en aning om vad men använder denna röda käpp till, men jag tycker fortfarande att det var roligt att läsa!!

Jag har inte heller nån aning om vad käppen ska användas till. Däremot tycker jag att det var tråkigt att läsa att två unga människor saknas i fjällen...
 
Är säkert en sån "lavin-pinne" de har med sig. Men idag har de nog lite blåsigt misstänker jag... får hoppas det gula tältet är bra & att de har goda tältpinnar också.
 
Fattar inte vad media hängt upp sig på den där käppen, de får det att låta som någon skojig j*la Expedition Robinson-detalj att driva med. Eller tror ni någon fattar vad man har en tre meter lång käpp? (ja, alla media vet att de har en tre meter lång käpp med sig, en röd en).
 

avslutad210712

Gäst
Kanske det är så att den där röda käppen är en (lavin)sond..........
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.