ensam ut på tur.

Jag hatar att låta som en gammal tjurig gubbe, men...

marmotta; sa:
Vi börjar komma långt från ursprungsfrågan om nybörjarens förberedelser för solovandring.
Risken är att vi i onödan skrämmer författaren
från en fin upplevelse. Och när fjällvärlden är
är ny för en behöver det ju inte vara så märkvärdigt,
högt eller långt för att bli fint. En lyckad anspråkslös tur ger mersmak, det är ngt man vill utveckla. Sen.

Nu tycker jag ju inte nybörjaren ska
ge sig ut på äventyr där en sjutimmarsetapp
plötsligt blir nio av sagda skäl (vilket inte
får inträffa nästa dag igen); men marginal behöver
man, i förhållande till sin anspråk. I första hand fysiskt - man ska rimligen ha god kondition. Det
psykiska kommer med erfarenheten och det är ju också då
som anspråken stegras.

Vi som svarar har ofta lång erfarenhet. Vi vet att det finns godbitar i ensamvandringar. Men vi tänker kanske inte på att det tog ett tag skaffa sig den erfarenhet vi har. Och vi vill helst inte tala för mycket om de större risker det faktiskt är - vilka iofs går att hantera lättare om man är erfaren.

Ärligt talat, om vi läser vad Emma skrev "Är ingen van vandrare men vill verkligen ut!!", är det verkligen lämpligt att rekommendera ensamturer att starta med? Har hon hunnit skaffa den erfarenhet vi litar till för att hantera det som dyker upp?

Visst sjutton skall hon kunna ge sig ut ensam, men då bör det vara just vad skribenten ovan skriver - "en anspråkslös tur" nära till hjälp. Vi skriver gärna om turplanering, men vi kanske borde skriva mer om vikten av att träna i förväg på att slå upp tältet när det regnar, blåser och är mörkt? Vi kanske borde tipsa om att en syntetsäck värmer även om den är blöt (om hon inte får upp tältet), men sådana kunskaper kanske vi erfarna ser som självklarheter?

Instämmer också i högsta grad med skribenten ovan om att marginal behövs. Däremot har jag en annan åsikt om vilka områden det behövs. Fysiskt har man ofta en ganska god uppfattning om var man står - psykiskt är betydligt svårare att veta. Psykiskt är också det som avgör om du klarar en svår situation - för då stoppar du innan fysiken tar slut. Erfarenhetsmarginal tycker jag också är mycket viktigt - är du själv har du ingen som kan visa. Därför är det viktigt att skaffa erfarenhet innan man ger sig ut på ensamvandringar.

Risken finns att vi inte talar om för författaren att det även finns en baksida med ensamturer - framsidan anar hon ju tydligen redan. Risken finns ju att hon får en skräckupplevelse om hon hamnar i en situation hon inte är redo att hantera.
 
Jag känner mig lite som ett troll när jag drar till med detta, men...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=460585&previousRenderType=2

Som vanligt dramatiseras det friskt kring även de minsta småsaker på detta forum - vad hände med individens ansvar? Oavsett vad någon annan (vi) rekommenderar kommer det att vara hennes beslut. Jag är övertygad om att hon är tillräckligt begåvad för att kunna ta beslutet om hon vill vandra ensammen eller inte, och att hon klarar av det.

Min åsikt är därför: vill du ensamvandra, kanonbra, bege dig ut, få det gjort och återkom hit för att avgöra vilka tips som var nyttigast och hur dramatiskt det egentligen var.

Jag tycker mig kunna utläsa en sprudlande entusiasm i ditt inlägg, vilket är jättekul. Hoppas bara att du inte tappar den på vägen genom att ta alltför hårt på såna skitinlägg som mina :)

/P
 
Härligt

Kommer så väl ihåg min första solotur. Pirret i magen, förväntan, oron från närstående.
Liksom du hade jag köpt mig ett Hillebergtält som borg. Kängor och regnställ hade däremot inte klarat mina krav idag. Skit samma. Jag gick inte så långt och det regnade inte mer än nån timme.
Lämna vardagen hemma i en garderob och ta med lite sunt förnuft. Njut av den färd du anträder och må gott i Hillebergets gula mysljus.
/Tord
 
Individen har även ansvar gentemot andra. Gentemot anhöriga (som kanske inte blir så glada om individen omkommer), gentemot fjällräddningen (som kanske blir tvungna att leta efter individen), genetemot skattebetalarna (som kommer att få bekosta sjukvård och sjukskrivning).

Det är lätt att strunta i konsekvenserna när de främst drabbar andra.
 
Men för farao, hon skall ut och gå en helg, inte korsa Atlanten i ett bildäck.
Håll dig varm och torr och gör inget dumt, ja det var väl allt. Nu är det bara att knalla på.
 
Även jag skriver om individens ansvar. Hon skall själv fatta sina beslut. Men saknar hon erfarenheten så lyssnar hon naturligtvis på råd – och då har jag som rådgivare ett ansvar att ge råd efter den situation hon är i (och både fördelar och nackdelar skall ingå så hon kan fatta beslut). Jag skall inte ge ett råd för att jag själv tycker det vore jätteroligt om hon upptäckte glädjen i ensamturer (för det tycker jag verkligen det vore). Hon skall inte själv behöva gissa sig till de risker som finns – om jag som rådgivare vet det skall jag säga även det.

Jag hade egentligen tänkt låta bli det, men via den här tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33630) kan du leta dig fram till följande text:

"Erica Kutcher was out walking the glacier near our basecamp. The weather was good with blue sky and no wind. Erica was walking alone. She told me she was going for a short walk, it was our second restday in camp after much climbing. Erica left camp between one and two pm. She did not return."

Risker finns - våga se dem så har du större chans att undvika dem. Det är inte alls det samma som att inte göra det du vill (ensamvandra) - men det är en himmelsvid skillnad från att bara knalla iväg och vara säker på att komma tillbaka odramatiskt. Det ställer helt enkelt högre krav att ensamvandra vare sig det gäller en helg eller en expedition.
 
bogart; sa:
Men för farao, hon skall ut och gå en helg, inte korsa Atlanten i ett bildäck.
Håll dig varm och torr och gör inget dumt, ja det var väl allt. Nu är det bara att knalla på.

Håller helt med bogart! De flesta olyckor sker i hemmet, och man har väl varit ensam hemma någon helg, och överlevt!
 
De flesta olyckor sker i hemmet, och man har väl varit ensam hemma någon helg, och överlevt!

Anledningen till att de flesta olyckor sker i hemmet är ju ganska uppenbar: Det är i hemmet och på jobbet man vistas mest, och på jobbet så har arbetsgivaren ansvar att se till att minska risken för olyckor.

Men hemma, där är det individen själv som har ansvaret för olyckorna.


Och hade jag varit ensam hemma för snart 15 år sen hade jag inte överlevt. Som tur var så var mamma hemma och kunde ringa ambulans.
 
Ibland undrar jag om fjällvandrare i Sverige vill överdramatisera sin aktivitet för att känna sig mer äventyrliga.

Promenad med campingprylar i säck, karta & kompass. Blött, inte alltför backigt. Myggigt på sommaren. Fin utsikt emellanåt.

Som en jämförelse tror jag en nattpromenad ensam genom en storstad i onyktert tillstånd är en *mycket* högre risk.

(Om jag skulle skulle lägga upp en tråd här med titeln "Köra bil ensam till jobbet?" skulle man på samma vis som här kunna ge miljoner exempel på olycksrisker, för sig själv och sin omgivning, rånrisk, haveri, köra vilse, samhällskostnader osv osv..)
 
Ut och upplev och ha det skönt!

Har inte orkat läsa igenom hela denna tråd, men att vi svenskar tenderar att få det mesta att framstå som livsfarligt, tycker jag lyser igenom här.
Det finns alltid en viss grad av risk i alla aktiviteter man gör, men det får man ta om man ska uppleva nåt. Med sunt förnuft kommer man långt. Ut och utforska vår fina natur!
God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.