ensam ut på tur.

1/ Känn dig själv och dina begränsningar.

2/ Lär känna tecknen för när din hjärna inte tänker klart (pga nedkylning, mat/vätskebrist, utmattning etc). Känner du igen tecknen på detta kan du vidta åtgärder innan det är för sent.

3/ Avbryt i tid (marschen, vadet etc), så att du inte hamnar i ett farligt läge (STOP - Stanna-Tänk-Orientera-Planera). Käka och dricka skall du göra vid första tecken på att energin sviktar (helst innan) - inte när du är "framme".

4/ Tänk före på vad som kan gå snett och vad du skall göra – då har du förberett din hjärna och kan agera när det går snett (för det gör det förr eller senare).

5/ Trippelkolla utrustningen innan. Glöm inte reserver för sådant som inte får gå sönder.

6/ Förbered det näst värsta och acceptera att det värsta kanske inträffar. Är du inte beredd att betala priset - gör något annat.
 
Duracellkaninen; sa:
6/ Förbered det näst värsta och acceptera att det värsta kanske inträffar. Är du inte beredd att betala priset - gör något annat.

Vad du skräms... kanske kommer jag att sälja mitt Hilleberg och köpa ett Playstation istället :)

/Ulf
 
Mera tips!

Jag instämmer med det mesta som sagts.
Jag tillfogar: Skaffa Dig en ordentlig visselpipa.
Fick själv en i present inför årets vandring.
Jag använde den en gång för att uppmärksamma en nyvunnen kompis på en havsörn. Hon var en bra bit framför och hade absolut inte hört om jag hade skrikit, men visselpipan den hördes! Örnen blev dessutom kvar! Den hoppas jag ju slippa använda till mindre angenäma upplevelser men den finns med hädanefter.
Yvonne
 
Wolf25; sa:
Duracellkaninen; sa:
6/ Förbered det näst värsta och acceptera att det värsta kanske inträffar. Är du inte beredd att betala priset - gör något annat.

Vad du skräms... kanske kommer jag att sälja mitt Hilleberg och köpa ett Playstation istället :)

/Ulf

Så sant! Men hur många är det inte som säger "det händer aldrig mig" och bara blundar? I de flesta fall händer inte så mycket, men det är bättre att gå in med öppna ögon och ta ett aktivt ställningstagande till vad man vill (så är man väl förberedd på köpet).

Jämför med trafiken. Jag kör bil, men inte som om jag hade lika många liv som katten. Jag har dessutom redan gjort slut på kattens nio liv!

P.S: Behåll du ditt Hilleberg liksom jag gjort!
 
Sorry. Jag blev avbruten av störande arbete ;). Därför blev mitt inlägg minst sagt egendomligt. Så här skulle det vara:

marmotta; sa:
Ni som talar om färdplaner; vilken är er erfarenhet?
Lyckas ni verkligen hålla er till dem? (---)
Men är det verkligen tillrådligt med detaljerade
färdplaner och tar det inte bort en stor del av nöjet?

För min del står planeringen av färden för 25 % av nöjet. Jag börjar med att lägga ut en huvudsaklig rutt. Nästa moment består av att fundera ut lämpliga sidoutflykter, dagsturer, toppbestigningar mm. Det sista jag gör är att planera alternativa vägar om väder eller natur skulle visa sig besvärligt. Alternativen blir förstås många. I grunden handlar det givetvis om säkerhet. Eftersom jag nästan alltid vandrar oledat/orösat och eftersom jag har en begränsad mängd mat MÅSTE jag ha ganska bra koll på alternativen.
50 % av nöjet är förstås själva vandringen. Sedan tillhör jag den sorts människor som också njuter - följaktligen 25 % - av att dokumentera mina aktiviteter i efterhand. Jag blir så uppriktigt avundsjuk på alla er som har så läckra hemsidor. Irrfärderna har säkert de flesta av er besökt. En annan hemsida som har inspirerat mig mycket är Lukas Hellermans http://www.rapadalen.de. Är jag för gammal för att lära mig sånt?

HåkanF
 
Rätt fråga är

Jag blir så uppriktigt avundsjuk på alla er som har så läckra hemsidor. Irrfärderna har säkert de flesta av er besökt. En annan hemsida som har inspirerat mig mycket är Lukas Hellermans http://www.rapadalen.de. Är jag för gammal för att lära mig sånt?

Rätt fråga är förståss: Är jag för dum för att lära mig sånt? Och det kan bara du själv svara på, ålder har inget med saken att göra.
 
Re: Rätt fråga är

bananmannen; sa:
Jag blir så uppriktigt avundsjuk på alla er som har så läckra hemsidor. Irrfärderna har säkert de flesta av er besökt. En annan hemsida som har inspirerat mig mycket är Lukas Hellermans http://www.rapadalen.de. Är jag för gammal för att lära mig sånt?

Rätt fråga är förståss: Är jag för dum för att lära mig sånt? Och det kan bara du själv svara på, ålder har inget med saken att göra.

Fniss... Du har rätt förstås. Tack för snytingen;)

HåkanF
 
Mp3-Spelare

MAJJEN; sa:
cnygardh; sa:
Den här gången provade jag något nytt, jag hade en liten mp3-spelare med diktafonfunktion med mig.
I tråden nedan var jag på jakt efter "ljudupptagning" på fjället. Jag fastnade för en mp3, men de jag har provat har haft för svag mikrofon. Vad använder du?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30956
Jag har en mp3-spelare som är ett par år gammal. Den heter "M-Any Slim Box DAH-520" och är inhandlad på Teknikmagasinet i Stockholm. (http://www.m-any.com)
Den har 256MB minne. I diktafonläget får man rum med c:a 4,5 minuter inspelning per MB vilket medför att jag kan snacka in c:a 18-19 timmar dagbok.
Ljudkvalitén är hyfsad, här kan du lyssna på en test-snutt från min vandring i Sarek för ett par veckor sedan: ljudtest.mp3 388kB Filen är överförd till mp3-format från diktafonformatet för enkelhets skull, originalet tog betydligt mindre plats c:a 110kB

Men de flesta av de mp3-spelare som idag har diktafonfunktion funkar säkert bra. Viktigt är att det går att använda vanliga batterier så att man inte plötsligt står utan inspelningsmöjlighet!!!

Just nu håller jag på och bearbetar filerna från min avbrutna Sarekvandring och kommer snart att lägga ut dom som mp3-filer på min hemsida.;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

[Ändrat av cnygardh 2005-09-12 kl 23:33]
 
Re: Mp3-Spelare

Filen är överförd till mp3-format från diktafonformatet för enkelhets skull, originalet tog betydligt mindre plats c:a 110kB

Man bör kanske vara medveten om att MP3 är INTE bästa sättet att komprimera tal. MP3 är gjort för musik. För tal finns det andra format som komprimerar bättre (ogg har jag för mig är ett av dem). Bättre i det här fallet innebär förstås kvoten mellan ljudkvalitet och filstorlek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.