Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Re: Re: Re: Varierar

johanniska; sa:
Resorb - Salter - vid uttorkning tex diarré
Treo - Värktabletter - huvudvärk, feber
Cetrizin - Antihistamin - allergisk reaktion
Dimor - Lös mage
Pursennid Ex-Lax - Hård mage
Ibumetin - Inflammationsdämpande - benhinneinflammation, feber

som du sa tidigare, behov är olika.. men till ditt försvar så väger tabletter inte så jäkla mycket, det är på gränsen till försumbart..

(kirurgtejp har jag faktiskt oxå med, det ligger allitd med kom jag på.. *host* annars har jag spenförband till nästan allt)
 
Lycklig!

Hellre lycklig än att alltid måste ha rätt!!Tack för underhållande läsning...känndes som en blandning av "snillen spekulerar" och "en dåres försvars tal".Mvh.europa12
 
-Patric-; sa:
för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
...

Vad är spenförband? Låter som en universalpryl?

/Martin (som är för lat för att ta med sig olika saker för olika skador utan gillar att hitta universallösningar...)
 
Re: Re: Re: Varierar

johanniska; sa:
En blodstoppare väger knappt något, tar knappt ingen plats, är lätt att ta fram, är steril och kan dessutom användas till att lägga om brännskador mm. Mycket mer praktiskt än kompress, gren och mitella.

Och det är ju just därför jag undrar varför du har kompresser med dig OCKSÅ.

Jag har lite svårt för folk som motiverar sina val med "Du förstår ju inte". Klart jag inte förstår när du inte förklarar.

Saxen förstod jag, men inte varför du räknar in den i apotekspåsen? Att klippa upp torrdräkt räknar inte jag som sjukvård direkt...

Likaså nålen att sy med. Visst har jag nål med mig, t.o.m. två stycken. Men de ligger inte bland sjukvårdssakerna utan bland reparationssakerna.

Sen menade jag inte att fler personer löper större risk att skada sig, men fler personer ger större spridning på skadorna (en får skavsår, en annan skrubbsår, en tredje allergisk reaktion på ett getingstick), men en ensam person löper mycket mindre sannolikhet att råka ut för alla dessa saker samtidigt.

Du säger "sådär mycket" trots att jag inte talat om hur mycket jag har med mig av varje sak jag räknar upp på min lista. Mitt sjukvårdskit följer devisen "lite av mycket".

För att en bit skavsårstejp skall vara användbar så bör den ju vara tillräckligt stor för att åtminstone täcka en häl? Eller menar du att du har en remsa på 1x5 cm med dig?

Jag vet hur mycket sjukvårdsmaterial jag gör av med hemma (det är där jag skadar mig oftast). För mig känns det totalt främmande att släpa med mig mer grejer ut i skogen än jag jag gör av med på ett år hemma, i alla fall när det gäller saker som är umbärliga (som plåster, värktabletter etc). Plåster går att improvisera om de nu skulle ta slut, lite värk dör man inte av även om den kan vara irriterande.

Jag accepterar att jag nån gång kanske kommer att gå ett skrubbsår och ha slut på plåster. Sannolikheten för det är så liten att jag inte anser det vara värt att släpa med extra plåster bara för det.
 
Re: Re: Re: Re: Varierar

-Patric-; sa:
som du sa tidigare, behov är olika.. men till ditt försvar så väger tabletter inte så jäkla mycket, det är på gränsen till försumbart..

Det handlar ju inte bara om vikt. För min del handlar det också om att ha koll på vad man har och hålla ordning på att man har allt med sig. (Det gäller inte bara sjukvårdssakerna, det gäller allting.)

Det är ju inte så lyckat om man råkar tappa nåt ur sin oumbärliga sjukvårdsask och inte märker det förrän man skall använda det.
 
martinj; sa:
-Patric-; sa:
för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
...

Vad är spenförband? Låter som en universalpryl?

/Martin (som är för lat för att ta med sig olika saker för olika skador utan gillar att hitta universallösningar...)

det är nästan en universalpryl.. man har det till nästan ALLT på djur och det funkar skitbra på människor.. Typ av elastisk självhäftande gasbinda som tål vatten och inte fastnar i sår fast hållbarare än gasbinda.. Funkar som stöd, plåster, förband och det mesta annat man kan tänka sig.. Det e lite som Aloe Vera, tror man på det så botar det cancer..

;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varierar

nermander; sa:
-Patric-; sa:
som du sa tidigare, behov är olika.. men till ditt försvar så väger tabletter inte så jäkla mycket, det är på gränsen till försumbart..

Det handlar ju inte bara om vikt. För min del handlar det också om att ha koll på vad man har och hålla ordning på att man har allt med sig. (Det gäller inte bara sjukvårdssakerna, det gäller allting.)

som sagt, jag har själv inte behovet men kan väl förstå om någon behöver lite mer medikamenter än andra prexis som att vissa har tåligare fötter än andra.. vi har alla olika behov.. det jag precis som du tyckte vart överdrivet var mängden tejp, bandage, plåter och liknande vilket relativt enkelt kan ersättas av färre mer "polyvalenta" *spott, tvi* produkter..
 
Mycket mera piller!

Ni har ju på tok för lite alvedon, nezeril och novalucol med er, föreslår att ni mångdubblar dessa i era medicinaskar!

(OK, jag jobbar på AstraZeneca, men det hör inte hit)
 
De flesta skador går att förebygga med förberedelse och träning. Man kan också se till att äta rätt och tvätta händerna och kokredskapen noga så slipper man div. magprblem.

Ibland undrar jag hur folk klarade sig förr utan alla dessa mediciner och sjukvårdsprylar, de arbetade hårt använde vassa verktyg och de var t.o.m. ute i skogen och uppe på fjället utan en massa sjukvårdsutrustning.

Inte konstigt att tillverkare av mediciner och div. sjukvårdsutrustning för privatpersoner blir miljonärer.

Ibland kommer man väldigt långt med ett första förband och en mobiltelefon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.