Haspel eller multi?

avslutad210712

Gäst
Re: ABU-matic då !!

Röding; sa:
Haspel- eller multirulle? Jag tycker att Abumatic-rullarna är överlägsna alla haspel- eller multirullar.
Enkla att hantera, trasslar aldrig och kastar längre.
Ni som aldrig provat; gör det. Kanske inte högsta kvalitet, men de bästa klarar i alla fall 5 års intensivt abborr- och gäddfiske. Det är bara synd att det finns så få tillverkare och att de nästan bara satsar på billiga lågkvalitetsmodeller.

Första gången jag hör någon säga att en abumatic kastar längre än öppna haspel eller spinnrullar
 
Re: ABU-matic då !!

Röding; sa:
Haspel- eller multirulle? Jag tycker att Abumatic-rullarna är överlägsna alla haspel- eller multirullar.
Enkla att hantera, trasslar aldrig och kastar längre.
Ni som aldrig provat; gör det. Kanske inte högsta kvalitet, men de bästa klarar i alla fall 5 års intensivt abborr- och gäddfiske. Det är bara synd att det finns så få tillverkare och att de nästan bara satsar på billiga lågkvalitetsmodeller.
ge dig... enda anledning att använda en abumatic är om man är 5 år eller har tummen mitt i handen
 
Re: Re: ABU-matic då !!

hrungnir; sa:
Röding; sa:
Haspel- eller multirulle? Jag tycker att Abumatic-rullarna är överlägsna alla haspel- eller multirullar.
Enkla att hantera, trasslar aldrig och kastar längre.
Ni som aldrig provat; gör det. Kanske inte högsta kvalitet, men de bästa klarar i alla fall 5 års intensivt abborr- och gäddfiske. Det är bara synd att det finns så få tillverkare och att de nästan bara satsar på billiga lågkvalitetsmodeller.
ge dig... enda anledning att använda en abumatic är om man är 5 år eller har tummen mitt i handen

Nä,inte riktigt.För sisådär 5 år sedan började dom inkapslade rullarna komma tillbaka riktigt starkt i ffa USA,är väl bara en tidsfråga innan dom kommer hit.
Enligt de som provat är dom fullt jämförbara fiskemässigt med haspel- och multirullar.


skitfiske
peter
 
En inkapslad haspelrulle kan pga begränsningar i sin konstruktion inte kasta lika långt som en haspelrulle i samma viktklass och lintjocklek.

När det gäller inkapslad haspel v.s. multirulle så kan (?) burkrullen antagligen kasta lätta vikter upp till 15 g längre. Men över den gränsen så tar multin över och den skillnaden blir tydligare och tydlligare ju tyngre bete man kastar.

Dessa skillnader är allmänt vedertagna, det kan du fråga vilken expert som helst om.

Kul att höra att det finns "gubbar" som fortfarande har lust att prova på en multi :)

~Paul~
 
Har aldrig fiskat med inkapslat, men kan gissa att det inte funkar så bra när det bildas is på linan.
Annars inga problem, möjligtvis kort kastlängd.
Multi använder jag till tunga beten, haspel är klart bättre på lättare beten. Tycker att multi kräver mer koncentration, så t.ex om man vadar så tycker jag haspel är bättre, speciellt på nya ställen där man inte kan botten...
 
Haspel

Jag gillar haspel bäst, har aldrig lärt mig det där med ambasadeur. Men det är skilnad på rullar... Jag fiskade med en någorlunda fin haspel-shimano i våras. Urk! Plastigt och helt utan känsla. Min egen rulle är en DAM, ganska stor och helt i mässing och bakelit. Tillverkad i slutet på 60-talet eller början av 70. Skitbra rulle!
 
Haspel vid kastmete.
Multi vid spinn om det inte är för blåsigt.
En annan fördel med multi är att den skonar ryggen bättre (ialla fall på mig).
Kastar man med multi får man automatiskt lite mjukare rörelse, med haspel snärtar man mer vilket kan kännas i ryggen efter långa pass.
 
Fisket är bättre på andra sidan.

dePaul; sa:
En inkapslad haspelrulle kan pga begränsningar i sin konstruktion inte kasta lika långt som en haspelrulle i samma viktklass och lintjocklek.

När det gäller inkapslad haspel v.s. multirulle så kan (?) burkrullen antagligen kasta lätta vikter upp till 15 g längre. Men över den gränsen så tar multin över och den skillnaden blir tydligare och tydlligare ju tyngre bete man kastar.

Dessa skillnader är allmänt vedertagna, det kan du fråga vilken expert som helst om.

Kul att höra att det finns "gubbar" som fortfarande har lust att prova på en multi :)

~Paul~

Det är nästan sorgligt att dina expert-kompisar anser att fiske handlar om att kasta så långt som möjligt.


skitfiske
peter
 
ping; sa:
Det är nästan sorgligt att dina expert-kompisar anser att fiske handlar om att kasta så långt som möjligt.
skitfiske
peter
Peter, du har missförstått mig. Jag tycker inte att det är alltid på sin plats att kasta långt. Men det kan vara det!

Jag var i Blekinge (Karlskrona) förra veckan för att fiska gädda. Körde länge med mitt favoritdrag i dessa vatten, ett 25 grams Utö gäddrag.

Av naturliga skäl kommer man inte långt med det här draget eftersom det är en riktig vindflöjel. I motvind är det nästan omöjligt att komma längre än ca 30 meter. Det vill säga om man kör med en vanlig lina, ett vanligt spö och en vanlig multi/haspelrulle.

Jag bytte till en mer lämplig multi, en ytterst tunn flätlina och ett snärtigt toppspö (Elbe President Pike). Med den här utrustningen kom jag kanske 15 meter längre.

Dessa 15 extra metrarna gjorde hela skillnaden. På ca en kvart hade jag 6 gäddor (1,3 - 3,5 kg). Jag insåg att gäddorna stod precis utanför min kastlängd i mina tidigare försök.

Med insikt av detta gjorde jag ett nytt försök med ett 27 grams Toby (Tiger Stripe) och fick ännu bättre resultat, trots att det inte är ett riktigt gäddrag. Det verkade som att ju längre man kastade desto bättre utdelning fick man.

Jag insåg att det berodde på att vattnet var mera syresatt längre ut och även småfisken fanns därute. Det hade varit tryckande varmt och alldeles för lite blåst hela veckan.

Tja, vad vill jag säga med detta? Att det inte är helt nödvändigt att kunna kasta långt men att det i vissa fall verkligen kan göra hela skillnaden mellan succé och ett totalt fisko.

~Paul~
 
Mikael, jag håller med om det där med ryggont. Man har en helt annan kroppsställning när man kör med multi.

Jag tror att det beror på att man med haspel måste göra mycket längre slag och luta sig framåt för att veven skall gå fri från kroppen. Detta förfarande frestar på ryggen.

Med multi är man lite mer tillbakalutad och man kör bara med handleden, vilket avlastar hela ryggpartiet.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Raskesven; sa:
När jag började fiska var det kört att få iväg små beten med en multirulle. Har alltid använt haspel för det lätta fisket; abborre, fjällöring osv. Och Ambassadeur för fiske med drag 15 gram och uppåt. Och det kommer jag att fortsätta göra. Fick på min 15-årsdag 1974 en då sprillans röd Ambassadeur 5000, vilken jag fortfarande ofta använder. Tyvärr inte helt original längre då veven fått bytas, men i övrigt är den ursprunglig. Någon som har en originalvev til Ambassadeur 5000 att slumpa bort?;-)

Raskesven
Du har helt rätt. Det är ingen idé att försöka kasta lättare beten än 15 g. Det är där haspeln tar över, tycker jag.

Jag har också bytt vev på mina gamla Ambissar. Originalveven är ju inte värst bekväm (dubbelknoppar). Så nu kör jag med enkelvev och motvikt.

När det gäller originalveven till din Amb. så kan det vara svårt. Till att börja med måste vi bestämma vilken exakt modell du har. Jag antar att den är fr 1974. Då bör det vara en enkelvev med en bullet motvikt som på bilden, fast röd?

ABUAmb6000C.jpg


De är inte helt lätta att få tag i. Jag har själv bara en sådan, till min svarta 6000C från 1971. Den veven tycker jag är den snyggaste ABU har tillverkat.

~Paul~
Ooops, såg inte frågan när det begav sig. Nix, originalveven var likadan som på den Ambassdeur 5000 du visar på ditt foto med röda rullen, fast vevtagen var vita. Rullen var som sagt sprillans när jag fick den 1974, men modellen kan ju ha varit en tidigare om 1974:ans modell hade enkelvev med motvikt. Däremot är det just enkelvev med motvikt på den vev jag fick istället för originalet.

Min röda Ambassadeur 5000 slänger riktigt bra. Men det var ändå stor skillnad mot den nyare 5500CS proRocket jag också har. Den senare rullen slänger längre än någon annan rulle jag testat.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
danisko Vandring och haspel Fiske 19
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
Zonker Multi-Tip Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...