Varför har svenskar tung packning på vandring?

avslutad210712

Gäst
ipg289h; sa:
Ja, absolut, dessutom har man en tämligen idiotisk inställning. Somliga tycker det är fint att bära tungt, och diskuterar det hela tiden när man stöter ihop med dem, ungefär som om det vore något märkvärdigt att göra vad en mula kan göra, ju tyngre desto duktigare tror de att de är. Efter några dagar på kungleden ledsnade jag totalt på att höra dem.

Nja jag tycker inte att det är fint att bära tungt utan att det är just bara tungt. För min egen del är jag alltid så glad när jag känner på ryggan innan jag stoppar ner maten för att bli mindre glad när jag känner på matpåsarna som skall ner. Fördelen med att det är just maten som väger är att den vikten minskar hela tiden. Sen måste jag vara ärlig och erkänna att jag alltid har för mycket mat med mig men jag hatar att gå hungrig och med tanke på att jag går ner ungefär 5-6 kg varje sommar så tror jag inte att jag kan minska matens vikt så mycket mer förutom då det som är över när jag kommer hem.

Sen är väl problemet inte att bära lätt när man går på Kungsleden utan när man inte går på den...... *L*
 
Re: Re: Re: Re: Man häpnar!

Nordesjö; sa:
nidob49; sa:
Min häpnad beror på att jag tycker att det är märkligt att det engagerar så många. De i särklass mest besvarade inläggen är de som handlar om packning. Det verkar vara mer centralt än själva vandringen.

Det här är ett ämne som har kommit upp tidigare... jag tror personligen att det helt enkelt är utrustning och utrustningstips som är enklast att diskutera.

Lukten av fjäll och känslan av att stå på fjället är helt enkelt så självklar att det knappast bjuder in till nån längre diskussion.
Upplevelsens kvaliteter är vi ju rörande eniga om, men uppenbarligen kan vi dela med oss av olika tankar vad gäller utrustning.
Utrustning är också nåt man kan syssla med i sin etta i stan, eller framför datorn på jobbet :)


En del kommer förstås aldrig att förstå att bra,
och helst lätt, utrustning innebär motsatsen
till prylfixering, eftersom man då kan koncentrera
sig helt på vandringen. Vad långt man kommer
med ett enkelt logiskt resonemang. Man beöver
inte utgå från att andra är lika trivial som en själv


Det enda som får mig att häpma i de här
samanhangen är de som MÅSTE yttra
sig fast de
inte har något att bidra.
 
ipg289h; sa:
Det har att göra med vandringarna stil. I Sverige går man långt och det finns knappt några resturanger eller affärer inom stora områden. I de tätbefolkade alpländerna kan man överallt köpa mat etc så det finns ingen anledning att bära så mycket och folk gör inte det heller.

Per

I rättvisans namn: Långvandring i Alperna innebär i det stora
flertalet fall stugvandring. Det gäller fr a
leder som GR20, GR5, GR58 osv. i Frankrike,
samt GTA i Italien (där flertalet vandrare är tyskar
och nästan ingen italienare). I somras gick
jag 21 dagar, och blotta kombinationen av
flera områden, Ecrins (delvis utanför lederna),
Queyras, Valle Germanasca och Valli di Lanzo på
en enda tur är totalt okänd där nere.

Jag tältade 15 nätter, varav 13 fritt. Kulturkrocken
blev hur tydlig som helst när jag frågade folk på trakten hur är det att tälta där eller där
(dvs. hur är terrängen?)
och de svarade,
nej, nej, det finns inga tältplatser där,
men tre mil ner i den dalen finns det, osv.
Dvs. fri bivack var ngt de inte hört talas om.

Så vad bär jag? Jag vill minnas att jag köpte ihop
mat för 8 dagar i Susa, och att jag startade
med ungefär lika mycket i Bourg d'Oisans.
I Norge skulle jag bära två dagsransoner till,
men betydligt mindre kartor och inga stegjärn.
Och blir det över tio dagar så lägger jag in
provianteringsmöjlighet även där. Vikten blir
ungefär den samma, 16 kg, utom att i Alperna
krymper inte säcken stadigt.

Jag har väl jämnat ut kulturerna, kantänka.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Man häpnar!

marmotta; sa:
Nordesjö; sa:
nidob49; sa:
Min häpnad beror på att jag tycker att det är märkligt att det engagerar så många. De i särklass mest besvarade inläggen är de som handlar om packning. Det verkar vara mer centralt än själva vandringen.

Det här är ett ämne som har kommit upp tidigare... jag tror personligen att det helt enkelt är utrustning och utrustningstips som är enklast att diskutera.

Lukten av fjäll och känslan av att stå på fjället är helt enkelt så självklar att det knappast bjuder in till nån längre diskussion.
Upplevelsens kvaliteter är vi ju rörande eniga om, men uppenbarligen kan vi dela med oss av olika tankar vad gäller utrustning.
Utrustning är också nåt man kan syssla med i sin etta i stan, eller framför datorn på jobbet :)


En del kommer förstås aldrig att förstå att bra,
och helst lätt, utrustning innebär motsatsen
till prylfixering, eftersom man då kan koncentrera
sig helt på vandringen. Vad långt man kommer
med ett enkelt logiskt resonemang. Man beöver
inte utgå från att andra är lika trivial som en själv


Det enda som får mig att häpma i de här
samanhangen är de som MÅSTE yttra
sig fast de
inte har något att bidra.

Många inlägg om packning är rätt stereotypa. Ofta i stil med "va, bär du 28 kg, det är alldeles för mycket, själv bar jag 16 kg när jag gick på kungsleden mellan abisko och nikka". Det verkar vara en naturlag att alla fjällvandringar ska vara i max en vecka och efter denna norm bestäms om det är lätt eller tungt etc.

Jag tror inte heller att erfarna fjällvandrare bär särskilt mycket som är "onödigt", detta är ju en helt godtycklig norm för övrigt. Överlever man utan bestående skador kam man ju hävda att man bara har haft det nödvändiga med sig, men de flesta vill väl ha lite mer njutning än ren överlevnad på sin semester. Var gränserna går är högts personliga, själv gillar jag enkel utrustning och få prylar men bär t ex alltid med mig några pocketdeckare och ett litet tält.

Nåväl, innan man börjar diskutera vikt och omfång på packning så kanske man först ska slå fast vad man gör (fotograf, klätter kanske?), hur man gör det (bekvämt basläger eller flytta sig varje dag) och hur länge man gör det.

//J
 
Lätt och riktigt

Det här med att bära lätt och hur lätt man kan bära utan att därför vara utan prylar som är viktiga för en behaglig tillvaro har ju diskuterats en hel del.

Jag gör tappra försök att banta min packning så att den blir så ultralätt som möjligt. Att det faktiskt gick att, inte bara såga av skaftet på tandborsten (s k gramjägare), utan att minska det jag bär på ryggen med ca 10 kg (s k kilojägare) var en uppenbarelse. Och då räknar jag inte maten.

Det viktigaste hindret på vägen mot en UL-packning är mentalt. Det är för enkelt att hänvisa till att vandringar med lättare packningar i andra länder beror på att man inte jämför likadana turer. Det är också för enkelt att fnysa åt gramjägeri och strunta i kilona. Och det är också för enkelt att hävda att de som klarar sig med mindre än man själv är fakirer som hellre är blöta och hungriga än bär några kilo extra.

Det finns numera gott om folk som vandrat hela Pacific Crest Trail med 5 kg plus mat på ryggen. Inlandsklimat och höga berg ger våldsamma regnväder, iskalla nätter och heta dagar. Den stora skillnaden mot svenska och norska fjäll är att det hos oss är blötare och att man regelmässigt vistas över trädgränsen. Detta skärper kraven på stormsäkerhet hos tält/tarp. Vad jag har kunnat upptäcka är detta enda skillnaden.

It's all in the mind.

Hälsningar
Jörgen
 
Re: Lätt och riktigt

NUI; sa:
Det här med att bära lätt och hur lätt man kan bära utan att därför vara utan prylar som är viktiga för en behaglig tillvaro har ju diskuterats en hel del.

Jag gör tappra försök att banta min packning så att den blir så ultralätt som möjligt. Att det faktiskt gick att, inte bara såga av skaftet på tandborsten (s k gramjägare), utan att minska det jag bär på ryggen med ca 10 kg (s k kilojägare) var en uppenbarelse. Och då räknar jag inte maten.

Det viktigaste hindret på vägen mot en UL-packning är mentalt. Det är för enkelt att hänvisa till att vandringar med lättare packningar i andra länder beror på att man inte jämför likadana turer. Det är också för enkelt att fnysa åt gramjägeri och strunta i kilona. Och det är också för enkelt att hävda att de som klarar sig med mindre än man själv är fakirer som hellre är blöta och hungriga än bär några kilo extra.

Det finns numera gott om folk som vandrat hela Pacific Crest Trail med 5 kg plus mat på ryggen. Inlandsklimat och höga berg ger våldsamma regnväder, iskalla nätter och heta dagar. Den stora skillnaden mot svenska och norska fjäll är att det hos oss är blötare och att man regelmässigt vistas över trädgränsen. Detta skärper kraven på stormsäkerhet hos tält/tarp. Vad jag har kunnat upptäcka är detta enda skillnaden.

It's all in the mind.

Hälsningar
Jörgen

Jag sympatiserar med din ambition att få ner vikten. Själv jagar jag inte gram eftersom det känns meningslöst när man har en liten och enkel utrustning. 15 prylar a 5 gram mindre = 75 gram, yipeeee ;).

Kilo, javisst! och hekton, gärna men inte gram för min del.

Att det skulle vara en mental spärr kan kanske stämma för en del men inte för andra...själv har jag tillbringar mer än 100 nätter under tarp i s k subarktisk ödemarksterräng, och jag tycker inte att det är en optimal lösning. Inte alls för att jag har någon slags spärr utan för att jag har gjort den erfarenheten.

Gillade däremot ditt mellanting mellan tarp och tält, med ett slags mini-innertält för skydd mot insekter :).

Just sådana lösningar är kul att se, där skulle jag spara 1,5 kg påsommaren vilket skulle ge mig möjlighet att vara ute 2-3 dagar längre utan att öka vikten på min packning...


//J
 
Inte UL, utan LK

För mig har gramjagandet två sidor:
Dels är det lite hobby, nåt man kan syssla med på hemmaplan.
Dels handlar det också om en inställning; om jag väger varje pryl rutinmässigt och sparar 40 % i vikt på varenda pryl så kommer ju hela min packning automatiskt att minskas med 40 %. Från 20 kg till 12 kg.
Det går på rutin - många bäckar små.

Men mitt mål är inte UL, utan LK. Lätt komfort. Samma eller till och med högre komfort, men till betydligt lägre vikt.

Det lustiga är att om jag hade införskaffat hela min utrustning med den inställning jag har idag, så hade den dessutom blivit billigare.
Min gamla skaljacka kostar idag 4000, min nya jacka kostar 400.
 
Re: Re: Inte UL, utan LK

callespang; sa:
Nordesjö; sa:
Min gamla skaljacka kostar idag 4000, min nya jacka kostar 400.

Vad heter din nya jacka? ITAB's Packaway? I så fall får du gärna recensera den.

Japp, det är den. När jag har använt den i ett riktigt hällregn och utsatt den för lite hårdare bruk än långfärdsskridsko och cykelpendling ska jag recensera den :)

(Utlåtande så långt: lätt, billig, snygg, sitter bra, grym, men "genomångar" inte så överdrivet mycket och jag räknar inte med att beläggningen håller i all evighet.)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Inte UL, utan LK

Nordesjö; sa:
callespang; sa:
Nordesjö; sa:
Min gamla skaljacka kostar idag 4000, min nya jacka kostar 400.

Vad heter din nya jacka? ITAB's Packaway? I så fall får du gärna recensera den.

Japp, det är den. När jag har använt den i ett riktigt hällregn och utsatt den för lite hårdare bruk än långfärdsskridsko och cykelpendling ska jag recensera den :)

(Utlåtande så långt: lätt, billig, snygg, sitter bra, grym, men "genomångar" inte så överdrivet mycket och jag räknar inte med att beläggningen håller i all evighet.)

Tja när man blivit less på Erat j*vla gnällande om vikten på min packning så sitter jag just nu här med ett paket som jag hämtat ut på posten som innehåller Packaway jacka och byxor. Så precis när man fått råd att investera i GoreTex jacka och byxa så köper man nytt som är billigare. Fast där sparade jag ungefär 1 kg och tillsammans sparade vi ungefär 2 kg (äntligen kom mina högskolepoäng i matte till någon praktisk nytta). Och jag är ett levande bevis på att man kan lära gamla hundar att sitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.