Varför har svenskar tung packning på vandring?

Re: Re: Man häpnar!

macpac; sa:
nidob49; sa:
De inlägg som engagerar mest här i forumet är sådana som handlar om vikt och packning.

Skall det vara så svårt?! Man bär väl vad man vill.

Mvh en rätt packad Bert
:)

Förstår din reaktion att många på forumet är intresserade av att diskutera om vikt & packning. Jag tror det beror på att somliga kanske vill söka större upplevelser på vandring och då vill man inte att packningen ska företa mycket av uppmärksamheten.

Hej!
Min häpnad beror på att jag tycker att det är märkligt att det engagerar så många. De i särklass mest besvarade inläggen är de som handlar om packning. Det verkar vara mer centralt än själva vandringen.

Se bara nedanstående mastodonttrådar från april och februari.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32018

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30729

Jag förstår inte hur dom ids.... "Man bär väl vad man vill?" Lite eller mycket beror väl på syftet med vandringen. Inget är fel - inget är heller alltid rätt.

Mvh Bert
 
Emmma; sa:
Finns det inga stugvandrare på forumet som kan berätta hur tunga deras säckar är?

Det minsta jag burit på en stugtur var 6kg. (Vilket var inklusive full termos)


Jag har gjort en enda ren stugtur i Norge, 1994.
Jag tror säcken (med en egenvikt på 2.2 kg)
vägde 8 kg, kanske mindre - det brydde jag mig aldrig om
att kolla, eftersom vikten var knappt märkbar.

Kan väl säga att etapperna gick påtagligt
fort, kunde utan vidare ha lagt in 3 mil
varje dag, om det passat med etappmålen
(vilket det nu blev kanske två)
Men jag var förstås
ung och spänstig då, fyllde 50 år turens näst sista
dag.
 
Re: Re: Re: Över 30 kg?

macpac; sa:
Raskesven; sa:
I sommar sticker vi, två stycken, på en treveckorsvandring utan bunkring. Vandrar med tältkåta och har med oss bl.a. fiskegrejor. Packningen slutar på knappt 18 kg plus mat 15 kg, vilket ger en startvikt runt 33 kg. Dröjer dock inte länge innan vi är ner på under 30 kg per gubbe. När jag startar med vikter 30 kg + går jag lugnt och tar korta etapper första dagarna.

Med tält blir det andra vikter, ungefär 3,5 kg mindre per gubbe än med min kåta om man går två stycken. För solotur med tält hamnar min vikt på ungefär din, inklusive fiskegrejer och annat "inte nödvändigt" som kamera mm. Men relativt tung packning kan bero på specialintressen som vandringen kombineras med.

Raskesven

Jo, det förstår jag. Men det är en skillnad där, att ni ska gå i TRE veckor och då är det inte så konstigt att det blir mycket att bära.

Jonas

Tänkte skriva detsamma men Raskesven hann före.

Ett intressant fenomen idag är att många automatiskt tänker på fjällvandring som något man gör i en vecka. Frågar man i närmsta sportbutik hur stor ryggsäcken ska vara får man höra 70-90 liter för fjällvandring etc. Alla verkar utgå från att det är ngn slags naturlag att vandra i en vecka...

Klart man blir förvånad om någon utanför det militära bär 30 kg på en vecka och jag tror knappast att det är särskilt vanligt.

//J
 
omvärldskontakt

Jag tror det i kulturen som gör att vi tar med oss andra saker ligger i allemansrätten. Vi är vana med att man ska ta med sig så att man klarar sig utan kontakt med omvärlden.
 
Re: Re: Re: Man häpnar!

nidob49; sa:
Jag förstår inte hur dom ids.... "Man bär väl vad man vill?" Lite eller mycket beror väl på syftet med vandringen. Inget är fel - inget är heller alltid rätt.

Mvh Bert

Eftersom det bevisligen engagerar folket så är det väl viktigt att det diskuteras, det är väl hela tanken med ett forum.. En kul grej med oss Svenskar är att alltid någon måste ha rätt, man kan diskutera utan att någon har rätt, man kan dela tankar erfarenheter och filosofie om ämnet utan att för den sakens skulle någon har mer rätt än någon annan.

Jag hade personligen fortfarande burit FJS-packning om jag inte blivit inspirerad av Peter Nermander som i sin tur blev inspirerad av Herr Hackman, allt detta för att ämnet diskuteras här på utsidan..
 
Re: Re: Re: Re: Man häpnar!

-Patric-; sa:
nidob49; sa:
Jag förstår inte hur dom ids.... "Man bär väl vad man vill?" Lite eller mycket beror väl på syftet med vandringen. Inget är fel - inget är heller alltid rätt.

Mvh Bert

Eftersom det bevisligen engagerar folket så är det väl viktigt att det diskuteras, det är väl hela tanken med ett forum.. En kul grej med oss Svenskar är att alltid någon måste ha rätt, man kan diskutera utan att någon har rätt, man kan dela tankar erfarenheter och filosofie om ämnet utan att för den sakens skulle någon har mer rätt än någon annan.

Helt rätt Patric!
Min invändning är förstås en helt subjektiv reflektion. Har själv inte tiden, eller tålamodet att detaljdiskutera en kniv hit och dit, eller en skaljacka som väger 1237 eller 986 g.

Har burit 27kg som mest, en gång i mitt liv. Inget att eftersträva, men den gången var det nödvändigt (13 nätter i ett regnpiskat och kallt Sarek). Jag är definitivt ingen UL:are, heller.

Tycker helt enkelt att vandring verkar ha blivit en prylangelägenhet. Långt från min verklighet.
:)

Därmed lämnar jag denna tråd.
Mvh Bert
 
Re: Re: Re: Man häpnar!

nidob49; sa:
Min häpnad beror på att jag tycker att det är märkligt att det engagerar så många. De i särklass mest besvarade inläggen är de som handlar om packning. Det verkar vara mer centralt än själva vandringen.

Det här är ett ämne som har kommit upp tidigare... jag tror personligen att det helt enkelt är utrustning och utrustningstips som är enklast att diskutera.

Lukten av fjäll och känslan av att stå på fjället är helt enkelt så självklar att det knappast bjuder in till nån längre diskussion.
Upplevelsens kvaliteter är vi ju rörande eniga om, men uppenbarligen kan vi dela med oss av olika tankar vad gäller utrustning.
Utrustning är också nåt man kan syssla med i sin etta i stan, eller framför datorn på jobbet :)
 
Det där med att militärer bär på mer än nödvändigt är också en skröna. Visst kanske kronans materiel väger lite mer men den extra vikt som man släpade på var säkert 15kg militär materiel. Ammo, en bula, batterier till radion, vatten till hunden mm. Bort med det så var vår vikt ganska sparsam jämfört med vad jag bär med mig nu på en vandring.

Så att man skulle vara skolad att bära tungt för säkerhet från militären tycker jag är orättvist sagt, vi var mer än ofta sparsamma med vad vi packade. Det enda mitt befäl "tvingade" oss att alltid ta med var regnstället för "stridsvärdets" skull, och det är jag honom evigt tacksam.
 

avslutad210712

Gäst
niben; sa:
Så att man skulle vara skolad att bära tungt för säkerhet från militären tycker jag är orättvist sagt, vi var mer än ofta sparsamma med vad vi packade. Det enda mitt befäl "tvingade" oss att alltid ta med var regnstället för "stridsvärdets" skull, och det är jag honom evigt tacksam.

Var lyckligt lottad i det militära och slapp en massa ryggsäckar så min vana att bära tungt har jag inte därifrån men ändock bär jag rätt tungt. En tiodagars tur startar oftast på 30 kg eller över. En av anledningarna är att min vandringskamrat inte är så stor vilket innebär att jag bär allt gemensamt och allt personligt. Skall man dessutom ha med sig en hund så väger hundmaten för tio dagar en del kan jag säga. Sen tillkommer en del saker som tass-skydd och annat utifall att. Nej han bär inte sin egen mat helt enkelt därför att jag ifjol lånade en klövjeväska och det var groteskt hur mycket den vägde tom. Torde nog ha gått under benämningen EUTKVSANSU (Extremt Ultra Tung Klövje VäskaSom Aldrig Någonsin Slits Ut). Får se om jag till sommarens vandringar syr en klövjeväska i ett något mer lämpligt material som inte påminner om pansarplåt. Cordura 1000 är lätt jämfört med det material som den väskan var sydd i.

Tycker faktiskt att allt tjat om att bära lätt här på utsidan börjar likna mobbing. Låt oss stora (nja kanske inte så stor) starka (*hehe*) tysta (nja....) fattiga (japp) norrlänningar bära våra ultratunga packningar så kan sörlänningarna köpa och bära sina svindyra lätta packningar bäst dom vill.

*duckar och springer*
[Ändrat av avslutad210712 2005-05-14 kl 06:24]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Man häpnar!

nidob49; sa:
Har burit 27kg som mest, en gång i mitt liv. Inget att eftersträva, men den gången var det nödvändigt (13 nätter i ett regnpiskat och kallt Sarek). Jag är definitivt ingen UL:are, heller.

Tur att du inte packade för sol och finväder. För min egen del (ja, jag bär oftast alldeles för tungt) känner jag att jag på nåt sätt vill vara helgarderad. Dvs rustad för riktigt skitväder dag efter dag. Då blir min packning tung. Skulle säkert kunna spara kilon genom att byta ut en tung sovsäck mot en lättare, en tung ylletröja mot en i fleece osv....

Spånar lite bara...

//A
 
Re: Re: Re: Re: Man häpnar!

Nordesjö; sa:
nidob49; sa:
Min häpnad beror på att jag tycker att det är märkligt att det engagerar så många. De i särklass mest besvarade inläggen är de som handlar om packning. Det verkar vara mer centralt än själva vandringen.

Det här är ett ämne som har kommit upp tidigare... jag tror personligen att det helt enkelt är utrustning och utrustningstips som är enklast att diskutera.

Lukten av fjäll och känslan av att stå på fjället är helt enkelt så självklar att det knappast bjuder in till nån längre diskussion.
Upplevelsens kvaliteter är vi ju rörande eniga om, men uppenbarligen kan vi dela med oss av olika tankar vad gäller utrustning.
Utrustning är också nåt man kan syssla med i sin etta i stan, eller framför datorn på jobbet :)

Tänker desamma, klart att det blir trådar om packning och utrustning. Det är ju den "delen" av vandringen som jag tänker på här hemifrån...och visst är det kul och planera och jämföra med andra =)
 
macpac; sa:
Håller ni med? Att vi svenskar bär för mycket och tungt?
Ja, absolut, dessutom har man en tämligen idiotisk inställning. Somliga tycker det är fint att bära tungt, och diskuterar det hela tiden när man stöter ihop med dem, ungefär som om det vore något märkvärdigt att göra vad en mula kan göra, ju tyngre desto duktigare tror de att de är. Efter några dagar på kungleden ledsnade jag totalt på att höra dem.

Varför är det just oss svenskarna som tenderar att göra så medan i övriga länder bär lättare än oss??

Det har att göra med vandringarna stil. I Sverige går man långt och det finns knappt några resturanger eller affärer inom stora områden. I de tätbefolkade alpländerna kan man överallt köpa mat etc så det finns ingen anledning att bära så mycket och folk gör inte det heller.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.