Varför har svenskar tung packning på vandring?

Kulturfråga

Norrmän de tar med sig ett par mackor i fickan och drar med bilen till en parkeringsplats uppe på fjället när det är bra väder. De startar tidigt och joggar upp på en fin topp och är hemma igen på kvällen.

Många svenskar gör likadant om de bor i en stuga och gör dagsturer därifrån.

Om man tittar på packningen hos en svensk respektive en norrman som går samma stugtur t ex i Kebnekaisefjällen så är skillnaderna inte heller så stora. Möjligen kan man se skillnader på kosthållningen.

Sedan är det nog så att vi i Sverige oftare gör tältturer. Vi har också en del områden där det är svårt att komplettera maten undervägs och det drar upp totalvikten.

Kan inte förstå varför man skall behöva 60 Kg packning på en tvåveckorsklätterkurs i Kebnekaise. Är det direktlänk till satellit + blybatterier som man kånkar på?

Thure
 
macpac; sa:
Jag var på stadsbiblioteket idag och läste Utemagasinet nr 3, 2005. På sidan 67 står det att vi svenskar tenderar att bära tungt jämfört med andra vandrare från övriga i Europa och Nordamerika. Det är säkrare att vandra med lättare utrustning eftersom man orkar längre och inte blir lika trött. Och att det är en "dogm" i övriga länder men inte här i Sverige. Det står också att "vi svenskar sätter gärna likhet med säkerhet och med välfylld ryggsäck" (säkert felciterat nu, minns inte exakt).

Håller ni med? Att vi svenskar bär för mycket och tungt? Varför är det just oss svenskarna som tenderar att göra så medan i övriga länder bär lättare än oss?? Norrmän bär lättare än oss har jag också läst i olika nr av Utemagasinet och de har ju likadan fjäll som oss....Ja, jag vet inte....Eller är det en myt bara?

Jonas

Det är väl inte första gången detta diskuteras, precis.
Andra har påpekat att man inte kan jämföra stugvandring
och tältvandring. En annan saka är att vandring i ex.vis
Pyreneerna och Alperna stäler betydligt högre krav
på säkerheten i största allmänhet. Den som har gått från Frankrike till Spanien över Col du Palas,
med lösa block och snö, i brant terräng,
kanske 400 höjdmeter utför, vet
att redan 15 kg är mycket.

Men det är inte hela historien.

När jag gick i Sylarna 1997 (vilket jag gjorde
enbart p g a en hälskada) stötte jag på folk
som bar 20 kg på en veckolång stugvandring.
Vid Storulvån var det folk som vägde sina säckar,
och den som hade 26 kg för en veckotur i tält
verkade mest stolt över det. Kanske en och annan här
minns "klenisar"-tråden? Jag tro det hör till
den verkliga eller inbilldade kulturen lika mycket som
föreställnigen att man ska frysa när man vadar,
dvs. klä av
sig istället för på sig.

De som verkligen VILL spara vikt, och dit hör jag,
kan kapa mycket; sen är frågan om man ska välja en
mer moderat linje (som jag), eller UL. I jämförelse
med de 15.5 - 16 kg jag bär på en tiodagarstur,
kan UL-packare kapa 1 kg på att ha enväggstält eller
tarp, och ytterligare minst 1 på att ha ryggsäck utan
bärsystem. Där går gränsen för min del (än så
länge), ty eftersom mitt problem är ischias tror
jag säckens vikt int eär HELA grejen; och jag
vill ha varmt om mig när jag sover och vaknar -


Såhär packade jag år 2003.

http://www.huthyfs.com/norpack.html

2004, Dovre+Tafjord, 13 dagar, tog jag med mat för 10 dagar, och provianterade (efter 8) i Bjorli.
Jag tror startvikten var 15.5 kg. Vad jag sparade in
på vet jag inte, ty i sista stund tog jag med en extra fleece.
 
Re: Man häpnar!

nidob49; sa:
De inlägg som engagerar mest här i forumet är sådana som handlar om vikt och packning.

Skall det vara så svårt?! Man bär väl vad man vill.

Mvh en rätt packad Bert
:)

Det är inte alls så säkert. Jag tror många styrs av vanor
som de inte orkar ifrågasätta, eller av fördomar.
Eller kanske ängslan, man vill ju inte vara en klenis.


Jag undrar dessutom hur många som fått avsmak för frilutsliv
överhuvudtaget genom alltför väl tilltagna packningar.
 
Ja och Nej!

Några gånger nar jag ar ute och vandrar, allt från dagsturer till overnattningsturer, både i stuga och talt ser jag folk med oførsvarligt liten pakkning. sedan undrar jag ibland om jag verkligen behøvde allt som jag bar med mig. Det ar som en kamrat sager: ju mer kompetansen økar desto mindre packning behøver man. kompetansen skall vara i våg med pakkning. vikt kan sparas med kunskap. spara vikt gjenom att ha saker som kan andvandas til flera saker osv. på en tre dagars stugtur med latt klattring brukar jag fylla en 45 liters sack plus en extra ficka på ca 8 liter. vikt ca 15 kilo med vatten och lite mat. nu nar jag sticker til Denali på lørdag så har vi planlagt att turen skall ta 24 dagar(med 5 toppdagar, tre dagar før att vanta på flyg och x antall vilodagar) så vager min sack ca 25 kilo och vi har två pulkor på ca 23-25 kilo(vi ar tre som skall gå, alla med sack och två med pulk som byts om)detta ar med utrustning, mat, vatten och klæder.

om man går tillbaka till dom som har liten packning så antingen:1 dom har høg kunskap eller, 2 dom har ingen kunskap. ett valdigt gott ex. (som jag tycker ialle fall) nar jag gick "Besseeggen" i norge. detta ar en populær tur i norge, ca 10000 går den varje år latt stigning med vissa bratta partier(ingen klattring men man får hålla i sig på vissa platser) har kommer familjer i jogging skor, seglarskor! och en pakkning som på sin højd kan innehålla ett par mackor. denna dag då jag gick har så børjade det regna och alla som gått i fjellen vet hur det blir nar det regnar. surt kallt och glatt inte minst. hur upplever barnen detta? som unge hade jag nog tyckt att "detta ar sista gången" men om de hade haft extra klader och rejala skor så hade upplevelsen blivet något helt annat.
næ ta hellre med før mycket pakkning an før lite. med erfarenhet kommer kunskap och då kan packningen bli lattare.

god tur
robert
 
Handlar kanske också om det gamla "utanpå/inuti"

Nu när vi har belagt att vi svenskar kanske har en vana av att ha lite för stor packning kan vi ju även gå in på det omvända:

"Kontinentala" vandrare som går omkring med alldeles för liten ryggsäck (volym alltså) och tvingas spänna , sovsäck, tält, skor, kök och hans brorsa och kusiner på utsidan som en gammal gårdfarihandlare. Sånt ser jag varje gång jag är på centralstationen.
(Det är inte sällan man ser svenskar med sådan packning heller - gärna med scoutuniform av nån anledning ;))

Uncomfortable%20backpacker_0433a1dd.jpg


Sen säger aotdåårbranschen att de inte förstår varför vi köper så stora ryggsäckar här i sverige när det ju räcker med 50 liter.
Kanske för att vi tycker att sovsäcken ska ligga inuti istället för att hänga och dingla en halvmeter från min tyngdpunkt?

Om jag lyfter ur mitt tält och min sovsäck ur ryggan och hänger på utsidan räcker det ju med trettio liter för en vecka. Men inte fasen är det en bra packning för det!

[Ändrat av Nordesjö 2005-05-11 kl 17:59]
 
Re: Handlar kanske också om det gamla

Nordesjö; sa:
Nu när vi har belagt att vi svenskar kanske har en vana av att ha lite för stor packning kan vi ju även gå in på det omvända:

"Kontinentala" vandrare som går omkring med alldeles för liten ryggsäck (volym alltså) och tvingas spänna , sovsäck, tält, skor, kök och hans brorsa och kusiner på utsidan som en gammal gårdfarihandlare. Sånt ser jag varje gång jag är på centralstationen.
(Det är inte sällan man ser svenskar med sådan packning heller - gärna med scoutuniform av nån anledning ;))

Uncomfortable%20backpacker_0433a1dd.jpg


Sen säger aotdåårbranschen att de inte förstår varför vi köper så stora ryggsäckar här i sverige när det ju räcker med 50 liter.
Kanske för att vi tycker att sovsäcken ska ligga inuti istället för att hänga och dingla en halvmeter från min tyngdpunkt?

Om jag lyfter ur mitt tält och min sovsäck ur ryggan och hänger på utsidan räcker det ju med trettio liter för en vecka. Men inte fasen är det en bra packning för det!

[Ändrat av Nordesjö 2005-05-11 kl 17:59]

Min ryggsäck är - enligt deklarationen - på 65
liter, och kanske jag får i tältet om jag krånglar
en stund. Det vill jag förstås inte, ty tältet
är det sista jag packar (det är den enda detalj
som inte kan packas när jag är i tältet!)
och det är också det första jag vill packa upp.)
Vad nu än dessa 65 liter egentligen är
(det är nog rätt små litrar)
så verkar det vara vad jag behöver.

För en del år sen brast en rem på min dåvarande säck
vilket jag lagade med ett par kiltnålar (en SJÄLVKLAR
detalj i packningen!). Efter turen for jag till
ett stort shoppingställe utanför Nice
och tittade på säckar. Det fanns fanimig ingen
över 45 liter! Sen behövde jag ju bara fundera på
hur många fransoser jag mött, som vandrar
långt med tält.
 
Re: Handlar kanske också om det gamla

Nordesjö; sa:
Sen säger aotdåårbranschen att de inte förstår varför vi köper så stora ryggsäckar här i sverige när det ju räcker med 50 liter.

[Ändrat av Nordesjö 2005-05-11 kl 17:59]

Autdårbranschen...brrr, de har bestämt att en fjällvandring max varar en vecka och går mellan små trevliga stugor där det bor tomtar från STF.

Outdoorbranschen är muppar ;).

//J
 
Över 30 kg?

Jag har varit på jobbet hela dan, ända till kvällen och nu när jag kommit hem så har det skrivits över 50 inlägg...Många synpunkter är bra...Hur avrunda? :)

Som jag ser, är flesta överens om att den tyngre svenska packningen än den kontintentala beror på att vi ofta beger oss ut på tälturer än stugturer. Av att döma resehandböcker om europeiska vandringsleder som jag har bläddrat i verkar gränsen för den kontinentala dogmen vara ca max 15 kg på packningen.

Men det är en sak som jag reagerar på - är det pass så ett stort antal vandrare som bär över 30 kg??? Så mycket har jag aldrig burit, kanske vid andra gången i fjäll men då var jag ju oerfaren. Idag klarar jag runt 18 kg för 8 dagar på solotur i fjällen. Jag förstår inte hur de vandrare som har över 30 kg i packningen orkar bära flera dagar ute i fjällen....

Jonas
 
Re: Man häpnar!

nidob49; sa:
De inlägg som engagerar mest här i forumet är sådana som handlar om vikt och packning.

Skall det vara så svårt?! Man bär väl vad man vill.

Mvh en rätt packad Bert
:)

Förstår din reaktion att många på forumet är intresserade av att diskutera om vikt & packning. Jag tror det beror på att somliga kanske vill söka större upplevelser på vandring och då vill man inte att packningen ska företa mycket av uppmärksamheten. Särskilt om man vandrar solo, då är det inte kul att grubbla på packningen ifall man tycker den är tung. Tex just nu när jag varit på Höga Kusten i 4 dagar, och ändå bar 18 kg och så i samband med Utemagsinet som påstår att svenskar bär för tungt.

Jag började tänka på vad jag hade för packning med mig. Visserligen fanns några saker som kunde ha lämnats hemma eller fixats till lättare. Men det skulle inte bli en dramatisk viktminskning utan det måste gå till ytterligare.

Jag tänkte tex, varför jag inte lämnade tält hemma när jag visste att det fanns stugor och vindskydd utmed leden. Jag tog med tältet ifall det skulle vara fullt med folk i stugor plus lite säkerhetstänkande. Jag tänkte att jag kanske skulle våga mer - att lämna tält och satsa på "service" dvs stugor och vindskydd utmed leden. Då hade jag sparat ytterligare kilo men....

Jonas
 
Re: Över 30 kg?

macpac; sa:
....
Men det är en sak som jag reagerar på - är det pass så ett stort antal vandrare som bär över 30 kg??? Så mycket har jag aldrig burit, kanske vid andra gången i fjäll men då var jag ju oerfaren. Idag klarar jag runt 18 kg för 8 dagar på solotur i fjällen. Jag förstår inte hur de vandrare som har över 30 kg i packningen orkar bära flera dagar ute i fjällen....

Jonas
I sommar sticker vi, två stycken, på en treveckorsvandring utan bunkring. Vandrar med tältkåta och har med oss bl.a. fiskegrejor. Packningen slutar på knappt 18 kg plus mat 15 kg, vilket ger en startvikt runt 33 kg. Dröjer dock inte länge innan vi är ner på under 30 kg per gubbe. När jag startar med vikter 30 kg + går jag lugnt och tar korta etapper första dagarna.

Med tält blir det andra vikter, ungefär 3,5 kg mindre per gubbe än med min kåta om man går två stycken. För solotur med tält hamnar min vikt på ungefär din, inklusive fiskegrejer och annat "inte nödvändigt" som kamera mm. Men relativt tung packning kan bero på specialintressen som vandringen kombineras med.

Raskesven
 
Re: Re: Över 30 kg?

Raskesven; sa:
I sommar sticker vi, två stycken, på en treveckorsvandring utan bunkring. Vandrar med tältkåta och har med oss bl.a. fiskegrejor. Packningen slutar på knappt 18 kg plus mat 15 kg, vilket ger en startvikt runt 33 kg. Dröjer dock inte länge innan vi är ner på under 30 kg per gubbe. När jag startar med vikter 30 kg + går jag lugnt och tar korta etapper första dagarna.

Med tält blir det andra vikter, ungefär 3,5 kg mindre per gubbe än med min kåta om man går två stycken. För solotur med tält hamnar min vikt på ungefär din, inklusive fiskegrejer och annat "inte nödvändigt" som kamera mm. Men relativt tung packning kan bero på specialintressen som vandringen kombineras med.

Raskesven

Jo, det förstår jag. Men det är en skillnad där, att ni ska gå i TRE veckor och då är det inte så konstigt att det blir mycket att bära.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.