VECKOTUR med 4kg packning!

Om man nu inte vill bära grejer så är det väl bara att göra en stugtur. Mellan Abisko och Nikka behöver du ju inte mer än ett reselakan, snikkåsa och ett visakort. Du är ju framme vid stugan du ska till vid lunch så då provianterar du på plats där. Inga klädombyten behövs för en vecka heller.

Snikkåsan tar du vatten ur jokkarna med, alternativt tigger lite mat av andra längs kungsleden om du blir hungrig.
Totalvikt ~500 gram....
För att komma under fyrakilosspärren kan du till och med ta med ett sexpack folkisar som du sprättar i bastun i Ales och Singi.
 
brandmansmicke; sa:
synaps; sa:
För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Que? Vilken nördstämpel då? Jag anser att den typen av inlägg du kommer med här snarare befäster eventuella "nörd-begrepp" snarare än avskriver dem.

Nörd? I mina amerikanska forum brukar det heta "troll", i mitt norska är det "spök", vad säger vi på svenska?
Troll här också?
 
marmotta; sa:
Nörd? I mina amerikanska forum brukar det heta "troll", i mitt norska är det "spök", vad säger vi på svenska?
Troll här också?

OT-varning!
Begreppen troll och nörd har är i alla fall i min vokabulär olika (i den mån jag använder dem över huvudtaget).

NERD:
"A nerd is a technically bright but socially inept person. The classic image of the nerd has been the wild-haired genius kid with thick-lensed glasses surrounded by test tubes and computers. Microsoft's Bill Gates is sometimes considered the walking embodiment of the older, successful nerd. As computer technology becomes less frightening and "nerdish" to larger numbers of people, society seems to be developing a more tolerant, even benevolent view of the nerd.
Nerd is a more general term than geek (which always means computer geek) and weenie and is somewhat comparable to propellor head."

http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci212630,00.html

Troll:
"As used on the Internet:
1) As a verb, the practice of trying to lure other Internet users into sending responses to carefully-designed incorrect statements or similar "bait." In a real example, a Usenet newsgroup contributor mentioned the discovery of an ancient African carving containing a list of prime numbers. The contributor further listed some of the prime numbers found and included some numbers that, in fact, are not prime numbers. Other contributors then sent serious replies, correcting the list of prime numbers cited."

http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci213222,00.html
 
Pinsamheter

brandmansmicke; sa:
Troll:
"As used on the Internet:
1) As a verb, the practice of trying to lure other Internet users into sending responses to carefully-designed incorrect statements or similar "bait."

Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?
 
Re: Pinsamheter

synaps; sa:
Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?

synaps; sa:
Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?

Ren självbevarelsedrift.
Gammal tant med rullstol = självklart att hjälpa till om det inte finns en skötare i närheten, men rent generellt så tar de gamla tanterna med rullstol färdtjänst så dessa brukar jag inte stöta på.
gravida kvinnor med barnvagn däremot är inte helt ovanligt.

liftaren = vem är det och varför har personen i fråga valt detta färdsätt ?
vilka risker finns det för mig ?
= ta inte upp så att man slipper bli rånad, mördad, bråk, eller kanske hjälper någon att fly osv osv.
visst förmodligen en trevlig kille osv men varför ta risken ? varför riskera sin hälsa för att någon valt detta sätt att transportera sig ?

fyllo i t-banan = är denna person påtänd också ? eller har han/hon psykiska problem ?
vilken risk är detta för mig ?
= håll undan så jag slipper bli skadad av något knivbärande fyllo som helt plötsligt börjar vifta mot något odjur eller troll mm mm eller så börjar de urinera osv osv finns många saker till varför man håller undan från kanske ofarliga fyllon, men tillräkligt många är inte ofarliga så varför riskera något ?

För min egen del fattar jag inte vad du vill ha fram björn.

Du börjar med en smörja om att man inte skall ta med kniv osv med dina 4 kilo och fortsätter med något guru syndrom över att gramjägare har en besatthet som strider mot den frihetskänsla de skall uppnå, (vad vet du om vad någon annan försöker uppnå ? ) och sedan var det någon psykoanalytisk funktion om att folk skulle må bättre av att inte ha några ägodelar..
sedan skall du vara ingenjör på överlevnadsdräkter.. sedan det sprituella i det hela med den onda cirkeln.. sedan den faderliga gestalten med att någon skulle vara rädd och dra energi osv..
sedan gurustuket och att man skall vara impulsiv. sedan släpar du runt på renhorn ? (hallå vad är det där om ?? ) och du skall springa mellan topparna ?? hur mkt stress är inte det ?? sedan dyker filosofen upp med att klara sig är diffust. sedan något svammel som jag faktiskt inte får varesig rät eller avigsida på.. sedan dyker bonden upp i o med att folk skall föda upp packgetter.. med lasersikten ?? sjukt ?
och sedan tillbaks till filosofen korsat med fysikern som sedan avslutas med en joker (troll !)..
tillbaks till gurufilosofen.. i nuet dessutom..
till läkaren/politikern/filosofen/praktikern.. (alla vet ju att lapparna kör med gore-tex)..
o nu är vi framme vid samariten..

du har ju redan erkänt att du är ett troll i omed jokern biten..

jag fattar bara inte vad du är ute efter..
men det kanske inte är meningen iofesig.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Pinsamheter

synaps; sa:
Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?

Jag brukar hjälpa folk med barnvagn som skall kliva på eller av bussar. Rullstol på buss är väl lite mer ovanligt som påpekades ovan.

Och jag brukar faktiskt ta upp liftare om de inte ser alltför tokiga ut även om jag vet att det kanske inte syns utanpå om de är farliga eller ej. Beror kanske på att jag förut liftade en del framförallt när jag pluggade och det inte gick bussar riktigt lika ofta som idag.

Men nej jag brukar inte prata med fyllon på T-banan men däremot händer det att jag pratar med fyllona i Luleå. Av någon anledning verkar de dras till mig och jag har inget emot att prata med dem så länge de inte är otrevliga eller aggresiva.
 
Re: Pinsamheter

synaps; sa:
Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?

Jag gjorde misstaget en gång i gymnasiet. Vi hade dragit iväg till nåt bad och skulle grilla och tälta där. Jag svarade på tilltal från nån uteliggare som bodde där och sen trodde han att vi var dödspolare och ville äta av min mat, dricka min öl och sova i mitt tält...

Men sen är det ju så att samhället tyvärr ändrats så att folk försöker utnyttja andra i större utsträckning än förr. Tittar man på gamla tiders luffare så hade de en hederskodex, blev de väl bemötta så visade de respekt tillbaka. Lät du en luffare sova i ladan så hade du alla saker kvar dagen efter. Idag skulle väl ladan vara helt rensad...

Det här klippet illustrerar väl lite grann vart samhället tagit vägen:)
http://www.StupidVideos.com/?VideoID=635
 
Re: Re: Pinsamheter

nermander; sa:
synaps; sa:
Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?

Jag gjorde misstaget en gång i gymnasiet. Vi hade dragit iväg till nåt bad och skulle grilla och tälta där. Jag svarade på tilltal från nån uteliggare som bodde där och sen trodde han att vi var dödspolare och ville äta av min mat, dricka min öl och sova i mitt tält...

Men sen är det ju så att samhället tyvärr ändrats så att folk försöker utnyttja andra i större utsträckning än förr. Tittar man på gamla tiders luffare så hade de en hederskodex, blev de väl bemötta så visade de respekt tillbaka. Lät du en luffare sova i ladan så hade du alla saker kvar dagen efter. Idag skulle väl ladan vara helt rensad...

Det här klippet illustrerar väl lite grann vart samhället tagit vägen:)
http://www.StupidVideos.com/?VideoID=635

Nu är det väl inte luffarnas efterträdare fyllona i parken som är de stora bovarna i samhällsutvecklingen mot mer egennytta och trixande. De är väl ett symptom snarare än själva sjukdomen. Vems felet är kan jag inte svara på, men vi tar väl en gammal 70-talsklyscha och skyller på systemet. (Nä, försökte faktiskt inte ordvitsa)
 
Vad ska man säga

Jag för min del tycker att inlägget om UL var roligt. Jag tror nog att herr Westerdahl är fullt kapabel till att genomföra sina ideer. Och det var nån som sade det före mig, det om att gilla ytterligheter :)

Dock borde det väl inte bäddas in dessa existensiella frågor som dyker upp här och där, frågor om människans natur och om hennes behov. Visserligen motsätter jag mig inte teorin om maslows behov, men tror för den del inte den alltid är applicerbar på männiksans "fritids nöjen", eftersom nöjet kanske helt går ut på att motsätta sig hela den teorin..

Alla människor är olika och man har olika anledningar till varför man, och hur man beger sig ut i naturen.
Huvudsaken är väl att man gör det?

Björns anledning är kanske att som han själv säger, att springa mellan topparna. En annans lycka är kanske fullkomlig genom att med en folkbärs i ena handen, en gerber i den andra och med den senaste ultralätta mygghatten från jackwolfskin på huvudet, sitta på en sten vid en sjö i en skog, (eller på en skog i en sjö under en sten eller hure va..)

Det är svårt att få ett sammanhang i alla dessa inlägg, vilka är seriösa och vilka är ironiska? Det är lätt att i efterhand säga att det föregående inlägget var ironiskt. Och sedan bädda in sig i ett resonemang om att ironi är subjektivt istället för att diskutera frågan.

Jag vill därför föregå med gott exempel, hela detta inlägg bör betraktas som utstuderat ironiskt. Sen är det upp till er att gissa vilka delar som har en seriös underton och vilka som är helt grundlösa.

Sa jag att jag är 80-talist? Den ICKE ironiska generationen...
 
Re: Vad ska man säga

Yo-Han (Johan Forslund) skrev:
Det är svårt att få ett sammanhang i alla dessa inlägg, vilka är seriösa och vilka är ironiska? Det är lätt att i efterhand säga att det föregående inlägget var ironiskt. Och sedan bädda in sig i ett resonemang om att ironi är subjektivt istället för att diskutera frågan.

Du menar att ironi är problematisk i skriven text eftersom den inte erbjuder kompletterande ironimarkörer, och att det är lätt att använda ironietiketten som sköld för slippa välja ståndpunkt?

Intressant tanke.

(För alla som är födda efter 70-talet lägger jag till en sån här: ;))

(Och för att markera att jag inte helt menar allvar med 80-talisternas humorbrist lägger jag till en :D)
 
Re: Re: Vad ska man säga

Nordesjö; sa:
,(För alla som är födda efter 70-talet lägger jag till en sån här: ;))

(Och för att markera att jag inte helt menar allvar med 80-talisternas humorbrist lägger jag till en :D)

Jag vet inte riktigt säkert om du menar allvar med det här Martin, (men man ska kanske titta i din profil när du är född) ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.