VECKOTUR med 4kg packning!

synaps; sa:
Hej Dan!
"Klara sig" är ett ganska diffust bergrepp som styrs av såväl yttre som inre variabler. Mitt användande av "klara sig" blev därför oundvikligt subjektivt. Något mer du funderar över?
Ja, jag väntar fortfarande på din subjektiva definition av "klara sig". I den torde inte ingå torr sovsäck.

Antag att du natt 5 på ett Nasafjäll upplever inte helt ovanliga 15 m/s och regn som piskar fram. Du vaknar i natten och måste upp och skita. Hur hanterar du det där du ligger och kurar i någon sänka, i ett fruktlöst försök att komma undan vind och regn, utan att blöta ner sovsäcken vid ur- och inhopp? Det kan regna och blåsa större delen av en fjällvandring.

Angående harmoni:

cpic420951677a642.jpg


Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-04-15 kl 18:36]
 
Raskesven; sa:
Ja, jag väntar fortfarande på din subjektiva definition av "klara sig". I den torde inte ingå torr sovsäck.

Antag att du natt 5 på ett Nasafjäll upplever inte helt ovanliga 15 m/s och regn som piskar fram. Du vaknar i natten och måste upp och skita...

Den subjektiva definitionen varierar med tid och plats. När jag skrev mitt första inlägg presenterade jag den definition av "klara sig" som var aktuell för mig just då. En astmatiker skulle givetvis vara tvungen att lägga till Bricanyl eller dylikt på listan.

Om jag försatt mig i en situation liknande den du beskriver finns det ju inte så mycket att välja på. Jag brukar därför undvika att hamna i situationer av detta slag.

(Jag frågade en gång en renskötare vad han hade för kläder då han var ute i dåligt väder. Renskötaren svarade att han stannade hemma när vädret blev sämre).
 
synaps; sa:
Raskesven; sa:
Ja, jag väntar fortfarande på din subjektiva definition av "klara sig". I den torde inte ingå torr sovsäck.

Antag att du natt 5 på ett Nasafjäll upplever inte helt ovanliga 15 m/s och regn som piskar fram. Du vaknar i natten och måste upp och skita...

Den subjektiva definitionen varierar med tid och plats. När jag skrev mitt första inlägg presenterade jag den definition av "klara sig" som var aktuell för mig just då. En astmatiker skulle givetvis vara tvungen att lägga till Bricanyl eller dylikt på listan.

Om jag försatt mig i en situation liknande den du beskriver finns det ju inte så mycket att välja på. Jag brukar därför undvika att hamna i situationer av detta slag.

(Jag frågade en gång en renskötare vad han hade för kläder då han var ute i dåligt väder. Renskötaren svarade att han stannade hemma när vädret blev sämre).
Nu är det en gång så att fjällvädret kan ändras väldigt snabbt. De lokala variationerna är också stora.

Ska du ut på en veckolång vandring i fjällen med fyra kg utrustning, räknar du då alltså med att få ta dig till en stuga om vädret försämras? Ingen kan planera in att det ska vara bra väder på just den plats i fjällen man valt ut för vandringen några dygn framåt i tiden, så det är svårt att undvika situationer med regn och blåst. Nu finns vissa platser som ligger i regnskugga, medan andra har hög nederbörd. Kanske läge att kolla upp vilka platser som ligger i regnskugga?;-)

Syftet med dina endast fyra kg var väl att uppnå större frihet? Att utesluta någon form av skydd för att minska vikten fungerar precis tvärtom; du blir beroende av fasta skydd.

Mitt råd är att du kompletterar din utrustning med ett lätt tält, eller kanske en tarp som skydd över sovsäcken?, så ökar din frihet eftersom du då inte är lika beroende av fint väder som utan skydd.

Vad svarade renskötaren på följdfrågan om vad han hade på sig om det blev dåligt väder när han redan var ute?;-)

Raskesven
 
En sanning om frihet

Raskesven; sa:
Nu är det en gång så att fjällvädret kan ändras väldigt snabbt. De lokala variationerna är också stora.

Ska du ut på en veckolång vandring i fjällen med fyra kg utrustning, räknar du då alltså med att få ta dig till en stuga om vädret försämras? Ingen kan planera in att det ska vara bra väder på just den plats i fjällen man valt ut för vandringen några dygn framåt i tiden, så det är svårt att undvika situationer med regn och blåst. Nu finns vissa platser som ligger i regnskugga, medan andra har hög nederbörd. Kanske läge att kolla upp vilka platser som ligger i regnskugga?;-)

Syftet med dina endast fyra kg var väl att uppnå större frihet? Att utesluta någon form av skydd för att minska vikten fungerar precis tvärtom; du blir beroende av fasta skydd.

Mitt råd är att du kompletterar din utrustning med ett lätt tält, eller kanske en tarp som skydd över sovsäcken?, så ökar din frihet eftersom du då inte är lika beroende av fint väder som utan skydd.

Vad svarade renskötaren på följdfrågan om vad han hade på sig om det blev dåligt väder när han redan var ute?;-)

Raskesven

Hej Dan!
"Frihet" är liksom "klara sig" ett uttryck vars innebörd kan variera beroende på vem som använder det, och när. Fråga tex. en blind person, en politisk flykting eller dig själv. Svaren skiljer sig.

En frihet som vi alla tror oss ha är tankefrihet. Tyvärr är våra tankar inte alltid så fria som vi tror dom är. Överlevnad i vårt samhälle förutsätter att vi tänker och fungerar som en "svensk 2000-talist". Detta sker både på ett medvetet och ett omedvetet plan. Till största delen på det omedvetna...

Våra handlingar styrs av våra tankar. Den mentala anpassningen till samhället resulterar därför i att vi blir fångade i medvetna och omedvetna tanke- och handlingsmönstermönster. Att komma från dessa mönster är för många mycket svårt (till stor del beroende på att de själva inte är medvetna om dem).

Syftet med mitt första inlägg var i första hand att ifrågasätta det som många tar för givet. Hur detta tar sig uttryck rent praktiskt beror på individen. Frilufstlivet innebär en ständig balansgång mellan bekvämlighet och packningsvikt. En intressant fråga som jag tycker många bortser från är frågan om hur vi väljer att hantera den mentala packningen. Våran fixering av kilon, gram, kalorier, väder, vandringsrutt, Gore-tex och fågelarter gör att vi glömmer bort vad vi egentligen håller på med. Detta tycker jag är synd.

Angående renskötaren valde jag att inte fråga om märke på skalplaggen. Alla vet att lappar kör med Gore-tex ;-)
 
Practice what you preach

synaps; sa:
Det finns många som predikar, men ganska få som "vet". Man skulle också kunna se det som att de predikande visst vet vad de talar om. Det som är sant för en person behöver ju inte vara det för en annan. Det hela beror på hur man väljer att definiera vetskap.

Vidare skulle man kunna fråga sig huruvida vetskap/kunskap måste vara erfarehetsbaserad eller inte. Mycket av den kunskap vi har idag baseras till stor del på teorier. Vad vet vi egentligen om dinosaurierna, atomerna och solens inre kärna?

Det som är sant för en person behöver ju inte vara det för en annan,du säger det ju själv.Teorier i all ära,men har du ingen skit under naglarna är det inte värt ett jota.Angående Dinosaurer,atomer och solens inre kärna.Vad menar du?


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.