VECKOTUR med 4kg packning!

[
TIPS:

A. Knivens betydelse är överskattad. Hårda saker bryter man av, och det som är segt skär man med rakblad. Man får ej glömma att allt som bärs ovanför knäna belastar knäna med vikt.

B. Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.

C. Kökets betydelse är överskattat. En människa kan klara sig i många dagar utan mat. Om människan har ris, cous cous eller något annat födoämne som sväller i vatten (kallt eller varmt) kan denna människa må mycket bra. Många människor i världens U-länder lever på kallt ris och vatten. Bristen på B och C vitamin gör att en del av dem får stora magar och skörbjugg, men detta är knappast något som en Svensson behöver bekymra sig om under en veckotur i fjällen. Genom att skippa köket spar vi vikt och bekymmer. Ät med pinnar eller fingrar (tvätta händerna för att inte bli sjuk).


Mvh. Björn
synaps@spray.se [/QUOTE]******************************************************

Nu till det mest spännande av alltihop; har Du Björn eller någon annan testat denna UL-packning i skarpt läge. Kanske vid en härlig Novembervandring? Väntar otåligt på en rapport!

/Johan D

[Ändrat av vikars 2005-04-14 kl 19:51]
 
Roligaste tråden på länge :)

Roligt att se att humor fortfarande existerar. Och att folk kör med olika stilar är också grajt!

Själv föredrar jag att lämna hemma sånt jag vet av erfarenhet att jag inte behöver och packa SMART, inte LÄTT. Det blir gärna lätt då, men som en sekundärefekt.
 
Re: Re: Re: Re: Den onda cirkeln

brandmansmicke; sa:
joru; sa:
Överlevnadsstressen blir helt enkelt så intensiv att man glömmer dagis, jobb och andra stressande faktorer.

När man sedan lämnar sjukhuset efter att ha återhämtat sig några dagar, ätit vanlig mat, vätskat upp sig och återfått kroppstemperaturen, så är man glad och tacksam över att komma tillbaka till jobbet!

//J

Aaaah, do tänker sååå ;) Då är ju allt klockrent logiskt...

Ja!, sjåkkterapi ;).

//J
 
Re: Re: Den onda cirkeln

avslutad210712; sa:
Sliter knappast arslet av mig och om jag gjorde det så skulle jag inte göra det för att kunna köpa nya saker utan för att arbetet just då kräver det. Bygger inte min ekonomi på att jobba mer än 40 timmar per vecka utan köper saker utifrån den lön jag får för att jobba normal arbetstid.

Köper inte saker som gör mig stressad och räds inte för arbetslöshet heller. Visst skulle ekonomin gå ned men den bygger inte på att jag måste ha ett arbete.

Och varför jag åker på semester är jag mycket medveten om. Åker inte på semester för att åka på semester utan för att jag vill göra just det jag gör då på semestern. Har inget emot att stanna hemma hela semestern heller och bara lata mig. Eller ladda batterierna som det också kallas.

Mitt liv skulle knappast bli lyckligare bara för att jag lämnar alla min (dyrt) inköpta friluftsgrejor och friluftsmat hemma. Däremot skulle nog min semester bli rätt förstörd ifall jag skulle leva en vecka på couscous av den anledningen att jag inte kan med smaken.

Hej Björn!
1. Jag har märkt att min diskussion intresserar dig. Det är kul :) Det är dock en sak jag undrar över. Du säger (mellan raderna) att du inte känner dig träffad av det jag säger. Ändå lägger du ner en massa energi på att försvara dig. Anledningen till att man försvarar sig bottnar ofta i någon form av rädsla. Vad är det du är rädd för?

2. Du sliter inte arslet av dig. Du blir inte stressad av dina dyrt inköpta grejor och de eventuella problem som följer med dem. Du är inte rädd för arbetslöshet, och du åker på semester för att du tycker det är kul. Du verkar vara nöjd med ditt liv. Ändå skriver du att du behöver ladda dina batterier. Vad är det som drar energi?

Mvh. Björn
 
Re: Re: Den onda cirkeln

brandmansmicke; sa:
Ja det finns en mental packning och vårt samhälle dras med mer och mer stress. Många personer tror jag använder fritidsaktiviteter som en avkoppling från just det, så långt kan jag hålla med dig. Frågan är bara av vilken anledning det skulle bli mer avstressande att ge sig ut på någon form av "späkningskurs" istället för en välplanerad och avslappnande tur. Därmed inte sagt att turen inte kan innehålla mentala utmaningar.

Det västerländska samhället dras med stress kring prestationer och pengar men varför skulle det vara bättre att flytta ned stressen till nivån överlevnad?

Hej Micke!
Jag tror inte att en späkningskurs, i ordets rätta betydelse, skulle vara mer avslappnande än en "välplanerad tur". Om jag däremot får välja på en tur och en "välplanerad tur" väljer jag nog turen. Att göra upp planer innebär att man begränsar sig mentalt. Planerna går givetvis att ändra MEN tyvärr förstör planerna lite av frihetskänslan. Jag handlar hellre impulsivt. Därmed inte sagt att jag lämnar maten hemma.
 
synaps; sa:
.....
På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.
.....
Mvh. Björn
synaps@spray.se
Alltid lika lustigt med uttrycket "klara sig". Vad betyder det? Överleva, överleva och ha torra strumpor på kvällen, överleva och ha torra strumpor på kvällen och inte glida omkring och nysa, överleva och ha torra strumpor på kvällen och inte glida omkring och nysa och ha en skön yllemössa att dra på sig......?

Eller betyder "klara sig" att klara sig enligt den subjektiva uppfattning just du lägger i terminilogin? Alla har vi olika preferanser, och olika nyttofunktioner.

Raskesven
 
vikars; sa:
Nu till det mest spännande av alltihop; har Du Björn eller någon annan testat denna UL-packning i skarpt läge. Kanske vid en härlig Novembervandring? Väntar otåligt på en rapport!

/Johan D

[Ändrat av vikars 2005-04-14 kl 19:51]

Hej Johan!
Vid min senaste tur i Sarek släpade jag på en ryggsäck som vägde nära 30kg (inklusive gigantiskt renhorn). Visst njöt jag av min ketchup, men knäna mådde inte bra. Pga. detta fick jag varken se utsikten från Nammatj eller Skierfe. Jag lärde mig av mina misstag. I fortsättningen kommer jag att springa mellan topparna.
 
synaps; sa:
vikars; sa:
Nu till det mest spännande av alltihop; har Du Björn eller någon annan testat denna UL-packning i skarpt läge. Kanske vid en härlig Novembervandring? Väntar otåligt på en rapport!

/Johan D

[Ändrat av vikars 2005-04-14 kl 19:51]

Hej Johan!
Vid min senaste tur i Sarek släpade jag på en ryggsäck som vägde nära 30kg (inklusive gigantiskt renhorn). Visst njöt jag av min ketchup, men knäna mådde inte bra. Pga. detta fick jag varken se utsikten från Nammatj eller Skierfe. Jag lärde mig av mina misstag. I fortsättningen kommer jag att springa mellan topparna.

synaps; sa:
För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Alltså, än så länge är ditt exempel på "faktisk självinsikt" en ganska teoretiskt företelse och väldigt lite förankrad i "de grundläggande behovens faktiska krav".
 
Raskesven; sa:
synaps; sa:
.....
På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.
.....
Mvh. Björn
synaps@spray.se
Alltid lika lustigt med uttrycket "klara sig". Vad betyder det? Överleva, överleva och ha torra strumpor på kvällen, överleva och ha torra strumpor på kvällen och inte glida omkring och nysa, överleva och ha torra strumpor på kvällen och inte glida omkring och nysa och ha en skön yllemössa att dra på sig......?

Eller betyder "klara sig" att klara sig enligt den subjektiva uppfattning just du lägger i terminilogin? Alla har vi olika preferanser, och olika nyttofunktioner.

Raskesven

Hej Dan!
"Klara sig" är ett ganska diffust bergrepp som styrs av såväl yttre som inre variabler. Mitt användande av "klara sig" blev därför oundvikligt subjektivt. Något mer du funderar över?
 
synaps; sa:
Vid min senaste tur i Sarek släpade jag på en ryggsäck som vägde nära 30kg ... I fortsättningen kommer jag att springa mellan topparna.

Ojdå. Vem är det som är stressad här? ;)

Jag skulle än en gång vilja berätta om min filosofi (ni som har hört det förr kan ta en fika så länge):

Jag skär ner vikten på min packning för att kunna ta med godare, nyttigare och mer käk. Om jag spar 300 gram genom att byta jacka betyder det att jag kan ta med 3 dl grädde, som förgyller vilken måltid som helst. Min nya sovsäck gör att jag kan ta med en extra flaska vin om jag vill - med bibehållen veckovikt som ligger under 20 kg vid starten. Sista dagen har den blivit så lätt att jag kan springa sista etappen. För varje år minskar jag vikten en smula.

30 kg skulle jag aldrig få för mig att vandra med utanför det militära (och i den branschen har jag nog redan gjort mer än nödvändigt).
 
brandmansmicke; sa:
Alltså, än så länge är ditt exempel på "faktisk självinsikt" en ganska teoretiskt företelse och väldigt lite förankrad i "de grundläggande behovens faktiska krav".

Hej Micke!
Du har nästan rätt. Än så länge är mitt exempel på faktisk självinsikt ett ganska teoretiskt exempel som är väldigt lite förankrat i mina erfarenheter från situationer av detta slag. Därmed inte sagt att exemplet saknar kontakt med "de grundläggande behovens faktiska krav".
 
Jag har nu jobbat i 10 dygn på att komponera fram en UL utrustning som kan ses som ett baskit.

Studera följande infoblad:

http://hem.bredband.net/b121689/utrustning.jpg

Foto: Kurt Lundberg

Tillläggas att sovsäcken är inne i ryggsäcken och därför inte med på listorna.

Men detta är nog den radikalaste UL bilden ni kommer se på mången dag.

PS. Fjällen som i bakgruden påminner om hyreshus är digitalt brus och är bara digitalkamerans oförmåga att återge Sarek .DS

Lev väl!
Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.