VECKOTUR med 4kg packning!

Parturiunt montes, nascetur ridiculus mus.

Måste va ett av dom konstigaste.

Perierat totus orbis, nisi iram finiret misericordia.

Inte så dum ;)



Primum est non nocere.
peter
 
--= JAG =--

hobbes; sa:
För min egen del fattar jag inte vad du vill ha fram björn.

Du börjar med en smörja om att man inte skall ta med kniv osv med dina 4 kilo och fortsätter med något guru syndrom över att gramjägare har en besatthet som strider mot den frihetskänsla de skall uppnå, (vad vet du om vad någon annan försöker uppnå ? ) och sedan var det någon psykoanalytisk funktion om att folk skulle må bättre av att inte ha några ägodelar..
sedan skall du vara ingenjör på överlevnadsdräkter.. sedan det sprituella i det hela med den onda cirkeln.. sedan den faderliga gestalten med att någon skulle vara rädd och dra energi osv..
sedan gurustuket och att man skall vara impulsiv. sedan släpar du runt på renhorn ? (hallå vad är det där om ?? ) och du skall springa mellan topparna ?? hur mkt stress är inte det ?? sedan dyker filosofen upp med att klara sig är diffust. sedan något svammel som jag faktiskt inte får varesig rät eller avigsida på.. sedan dyker bonden upp i o med att folk skall föda upp packgetter.. med lasersikten ?? sjukt ?
och sedan tillbaks till filosofen korsat med fysikern som sedan avslutas med en joker (troll !)..
tillbaks till gurufilosofen.. i nuet dessutom..
till läkaren/politikern/filosofen/praktikern.. (alla vet ju att lapparna kör med gore-tex)..
o nu är vi framme vid samariten..

du har ju redan erkänt att du är ett troll i omed jokern biten..

jag fattar bara inte vad du är ute efter..
men det kanske inte är meningen iofesig.

Efter en lång paus är jag nu tillbaka för att besvara detta inlägg (som blivit ett av mina favoritinlägg).

1. Vad vet jag om vad någon annan försöker uppnå ?
SVAR: Det är lätt. Bara att fråga. Många har en känsla av vad dom vill uppnå. Det är dock ganska få som vet vägen till sitt "mål". Av denna anledning blir vägen ofta ganska krokig. Min väg är liksom andras full med krokar. När jag talar om andras vägar utgår jag från minnet av min egen. Om vi utgår från att vägen i sig inte utgör målet kan mina inlägg ses som kartor.

2. En person (i detta fall jag). Kan ha (och har) många skilda intressen som kan vara svåra att kombinera. Jag njuter dock av omväxlingen som uppstår då olika synsätt möter varandra. Av denna anledning hämtar min diskussion luft från flera fält samtidigt. Detta kan ha en negativ bieffekt som för vissa innebär förvirring.

3. Stress är ett mycket vanligt problem som i regel uppstår då man på något sätt känner att man inte räcker till. Mina krafter räcker till många toppar, och jag springer med lätthet mellan dem utan att känna mig stressad. Om du lär dig kontrollera din stress kan du själv bestämma när du vill (eller inte vill) bli stressad.

Ha en bra dag!
[Ändrat av synaps 2005-09-04 kl 21:54]
 
Jag förstår inte rikigt jakten på minimal packning...varför? Det är ju trist att vandra med för lätt packning. Det ska väl kännas lite när man går?

Dessutom smakar mat så otroligt gott när man vandrar att det (för mig) är en stor förlust att äta enbart couscous en hel vecka bara för att få mindre vikt...

Jag håller dock med om att kniv, tält mm är överflödigt. Man vill ju att packningen ska vara "lagom tung" (usch vad det lät svenskt :))
 
matslandgren; sa:
Jag förstår inte rikigt jakten på minimal packning...varför? Det är ju trist att vandra med för lätt packning. Det ska väl kännas lite när man går?

Även om det finns dåliga argument FÖR lätt packning så är det där det absolut sämsta MOT lätt packning.
Jag skickar över en kille som kan daska till dig med en knippe daggmaskar. :D

matslandgren; sa:
Dessutom smakar mat så otroligt gott när man vandrar att det (för mig) är en stor förlust att äta enbart couscous en hel vecka bara för att få mindre vikt...

Det (för mig) bästa argumentet för lätt utrustning är att man kan ta med sig tyngre och godare mat utan att totalvikten ökar.
 
Nordesjö; sa:
Det (för mig) bästa argumentet för lätt utrustning är att man kan ta med sig tyngre och godare mat utan att totalvikten ökar.
Instämmer, samtidigt som detta även gäller utrustningen: Det kan vara skönt med en vindtät fleecetröja, men det är inte nödvändigt. Det kan vara skönt med några extra ombyten kläder, men det är inte nödvändigt. Det kan vara skönt med ett tält med stor absid, men man klarar sig på ett Sup'air. Det kan vara skönt med en varm sovsäck, ett rejält liggunderlag, varma kläder, rejält med bränsle till köket etc etc etc. Att bara ligga i sin skitiga spandex-kroppsstrumpa utan tält och sleva i sig oxfilé gör åtminstone inte mig lycklig (eller vad det nu var för "mål" Synaps svamlar om).
Voila, bekvämlighetsfaktorer = vikt.
Generellt kan man nog bara säga att material- och produktutvecklingen har lett till att vi har ökat vår komfort och samtidigt fått ned packvikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.