Ferrino

Jämförbarhet

-Patric-; sa:
samma vikt.. minst lika tåligt som vilket Jilleberg som helst(antar jag).. för 3500:- undrar vad som motiverar minst 3000:- till för ett Hilleberg..?

Om jämförelser ska vara meningsfulla ska man givetvis jämföra med samma kriterier, Namatj är ett tremanstält med plats för två cyklar eller ryggsäckar i absiden och möjlighet till matlagning inomhus, att packningen är skyddad under tak är viktigt i Himalaya där vi gjort de flesta av våra vandringar. Tältet du håller fram är ovan är inte alls jämförbart med dessa. Det är väsentligt mindre, och vi skulle inte kunna tänka oss att använda det.

För övrigt instämmer jag i Magnus Wiklunds reflexioner kring alperna. Det är en helt annan stil, överallt finns alper (fäbodar) och hyttor, de flesta tar med sig korv, torkat kött, ost, etc., som proviant, ytterst få tältar, att bära mat och tält och tillbringa veckor i naturen utan påfyllning förekommer knappast.

Har personlig erfarenhet av Wallis, Savoyen och Dolomiterna. http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm De enda ställen drä vi stötte på andra som tältade var i princip vid Aiguille d´Midi ovanför Chamonix, där det fanns ett halvt dussin tält, och i Sellapasset ovanför Canazei. Något år senare, efter murens fall, och en invasion av tältande budgetturister från östeuropa rådde totalt tältförbud i Sellapasset och det genomdrevs med enorma böter. Från vad jag förstår är det inte heller längre tillåtet att tälta vid Aiguille d´Midi.

Per
 
Utöver ovan reflexioner är det i Spanien även vanligare att övernatta i enbart sovsáck, men utan tält, i vársta fall med bivy-bag, vad det nu kan heta pà svenska.

Orsak till detta inte bara förbud, tunga tált, dagstur-kultur etc etc, utan även en sàdan trival sak som att det i mànga fall kan vara krângligt att resa tältet pga stenigt/bergigt underlag.

Mvh, Mats
 
Re: Jämförbarhet

ipg289h; sa:
-Patric-; sa:
samma vikt.. minst lika tåligt som vilket Jilleberg som helst(antar jag).. för 3500:- undrar vad som motiverar minst 3000:- till för ett Hilleberg..?

Om jämförelser ska vara meningsfulla ska man givetvis jämföra med samma kriterier, Namatj är ett tremanstält med plats för två cyklar eller ryggsäckar i absiden och möjlighet till matlagning inomhus, att packningen är skyddad under tak är viktigt i Himalaya där vi gjort de flesta av våra vandringar. Tältet du håller fram är ovan är inte alls jämförbart med dessa. Det är väsentligt mindre, och vi skulle inte kunna tänka oss att använda det.

Per

det e du som gör den jämförelsen inte jag, min poäng handlade om hurrvida det går att motivera Hillebergs priser eller inte.. Det hade inget med Nammatj att göra..
 
När här ändå talas tält och vikt kan jag inte undvika att reflektera över det faktum att man faktiskt KAN få ett klassiskt ryggås-tält (utan innertält) rest över två vandrarstavar med en vikt på (vandrarstavarna borträknade) runt halvkilot. Säger KAN. (Billigt är det också om man gör det själv.)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30925

Jag fattar inte varför ett tält ska väga tre-fyra kilo och ta halva ryggan i anspråk.

/ G
 
Patetiskt

-Patric-; sa:
det e du som gör den jämförelsen inte jag,

Vad är det här för jävlar sandlåda? Patetiskt! Missade du grundskolan?

Du skrev "samma vikt.. minst lika tåligt som vilket Jilleberg som helst(antar jag)." Det är en jämförelse. Ock, du jämför ett mycket mindre tält, och talar heller inte om vilket Hilleberg tält du jämför med.

Tältet du åberopar väger enl Ferrino 3.4 kg, d v s betydlgit mer än ett Hilleberg tvåmanstält utan absid.

Per
 
Barnungar...!!!

..... e ni ju nästan hela högen!Fattar inte att jag lägger mig i denna debatten....men ni e ju helt sanslösa!!!SKÄRPNING!!

/Nicklas ifrån ett snöigt Skåne(där alla tält duger..)
 
-Patric-; sa:
eftersom 90% av svenska frilufsare är extremäventyrare och att ett tält bör klara en direktträff av en modern atombomb?

Ja det är väl så. Folk har så jäkla dålig verklighetsuppfattning (säger Elvis-Mork-mannen och kliar sig lite lätt i skallen)...

Hittade för övrigt ett riktigt tält (ytter- och innertält) på 1,3 kilo som skulle kunna funka för de flesta och som skulle få deras vanliga håglösa uppsyn utefter vandringslederna at bli något lite ljusare:

vitesse_outer.jpg


http://www.forcetentents.com/products/tents/vitesse.htm

100£ (c.a. 1300:) från Field and Trek

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-02-22 kl 11:20]
 
tigertamjaren; sa:
Hittade för övrigt ett riktigt tält (ytter- och innertält) på 1,3 kilo som skulle kunna funka för de flesta och som skulle få deras vanliga håglösa uppsyn utefter vandringslederna at bli något lite ljusare:

vitesse_outer.jpg

En gång i tiden fanns ett utmärkt ryggåstält som hette Keb. Det var assymetriskt, dvs högsta punkten var ej mitt i utan där huvudet befann sig när man satt. Absider fanns på beägge sidorna. Det var lätt och hade hyfsade stormegenskaper.

Det var desvärre borta från marknaden när det var dags för mig att handla (undrar vem som tillverkade det ;) ) så jag var tvungen att köpa ett tunneltält.

/M

[Ändrat av MW 2005-02-22 kl 11:37]
 
Re: Patetiskt

ipg289h; sa:
-Patric-; sa:
det e du som gör den jämförelsen inte jag,

Vad är det här för jävlar sandlåda? Patetiskt! Missade du grundskolan?

Du skrev "samma vikt.. minst lika tåligt som vilket Jilleberg som helst(antar jag)." Det är en jämförelse. Ock, du jämför ett mycket mindre tält, och talar heller inte om vilket Hilleberg tält du jämför med.


Per

men tutte lille, tagga ner nu... låter dina undertryckta aggressioner gå ut över mig.. sååå, kamma dig..


jag gjorde en generell jämförelse baserat på prisbilden, även om du inte tycker att den var korrekt enl. dina premisser så har jag likväl rätt att göra den, jag tycker oxå fortfarande att hillebajs-tälten ligger åt helvete i sin prisbild.. om du sen blir sur å kissenödig så ere ditt problem..
 
MW; sa:
En gång i tiden fanns ett utmärkt ryggåstält som hette Keb. Det var assymetriskt, dvs högsta punkten var ej mitt i utan där huvudet befann sig när man satt. Absider fanns på beägge sidorna. Det var lätt och hade hyfsade stormegenskaper.

Det var desvärre borta från marknaden när det var dags för mig att handla (undrar vem som tillverkade det ;) ) så jag var tvungen att köpa ett tunneltält.

Hrm.. jag har ett sådant Keb-tält. Ryggås, 3-pers. Väger 5 kg! Jobbigt att sätta upp ordentligt, speciellt ensam. Det är inte asymmetriskt. Eller jo, det blir asymmetrisk eftersom det är omöjligt att sätta upp som det är tänkt. :) När det blåser gäller det att man satt upp det i rätt riktning. Men jag har å andra sidan sovit i det uppsatt enbart till hälften, inklämt en husknut. Som en ryggåsbivybag liksom.

Men absiderna är bra. Är man två pers är det skönt med varsin ganska stor absid, men de sluttar ju, så man får krypa försiktigt när det regnar. Det är designat av Bo Hilleberg men jag vet inte när det är köpt, tidigt 80-tal kanske?

Men 5 kg! Och än värre när det är blött! Behöver jag säga att jag ska köpa tunneltält inför sommaren? Och förmodligen inte Hilleberg.

MvH
 
Rätt tält åt rätt person

-Patric-; sa:
jag gjorde en generell jämförelse baserat på prisbilden,

Du yttrar dig faktiskt i ett forum dedikerat till fjällvandring, sakliga jämförelser av av relevanta parametrar hör till god ton.

Det är förvisso inte fel att anföra att Hilleberg är dyra, men uttryck som "Hillebajs" framstår som en indikation på patologiskt hat av Hillebergtält. Har firman gjort dig något?

Nåväl, eftersom du har ett så pekuniärt sinnelag får jag tipsa dig om detta underbara Igloo tält, som gjort för dig, a endast 340 kr.

26-306_h.jpg


Och det här är ett som faktiskt passar dig ännu bättre, a 270 kulor.

26-493_h.jpg


Önskar Dig mycket nöje i fjällvärlden

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...