Ferrino

Italiensk vs. Svensk

Detta var en intressant tråd och jag kan inte låta bli att tolka den som ett ventilationshål för en forma av nationalism. Det är inget fel i att tro på de inhemska producenterna snarare tvärt om. Hur många tillverkande företag har inte lagts ner i Sverige på grund av att vi valt billigare importerade produkter. Jag tycker det är härligt att vi har så många producenter av friluftsutrustning som vi har i det här landet och hoppas att vi får fortsätta att ha det, men tråden handlade ju om Ferrino.

Den reflektion jag gör när jag läser om Ferrino är att de startade typ 1870 och har gjort utrustning till expeditioner som gått till både poler och Himalaya. De levererar utrustning till flertalet bergsskolor både i de franska och italienska alperna. De gör militär utrustning till NATO och tält till internationella hjälporganisationer för användning i katastrofområden. Man kan inte låta bli att tänka att skulle deras produkter vara av bristande kvalitet så borde den så kallade marknaden kanske ha rensat ut dem under dessa 135 år.

Men det är ju klart, vid en vandring i de svenska fjällen så ställer vi ju andra kvav på produkterna. Fjällen kan ju inte liknas vid alperna, nordpolen, Himalaya eller internationella katastrofsituationer för den delen. Nej vi kräver annat, produkterna måste vara lättare, mer tekniskt avancerade och framför allt dyrare för då är de ju bättre. Vi har ju helt andra behov här i våra fjäll. Detta sätt att argumentera på kan jag bara tolka som att vi måste vara bekvämare i vårt friluftande, det kanske är därför så många i vårt avlånga land attraheras av denna fritidssyssla.

Har själv aldrig provat ett tält från Ferrino men skulle se fram emot att fler kunde dela med sig av sin erfarenhet av märket, är själv på jakt efter ett tält, och vem vet...

Niklas
 
Re: Jag håller med dig i det mesta

Fritidsbutiken; sa:
----------------------
Nja- ärligt talat så hade jag inte någon ekonomisk baktanke med mina inlägg utan snarare en nyfikenhet på hur vi som svenskar agerar när vi handlar.
Men du har rätt i att man borde vara noga med vad man köper och själv överväga behovet och användningsområdet noga. Sibirienfarare är nog inte så många som tur är. Ty även den allra bästa produkt kan gå sönder! Det kan man aldrig betala sig bort från!

Jag ska inte fortsätta mer nu, eftersom jag omedelbart alltid blir dömd efter att jag har en butik och därmed ekonomiska intressen att ta hänsyn till!
Faktum är att jag inte alls är beroende av den ekonomiska situatione i mitt företag. Jag har ett fulltidsjobb som jag lever på och företaget är ett mycket kärt fritidsintresse. Det ska gå runt men mer behövs inte.
Slutligen - kvalitén hos moderna tillverkare är överlag hög. Det är ett måste. De arbetar mycket hårt på att se till att kundernas behov tillfredsställs. Annars är de borta inom kort.
Att få ett gott rykte tar lång tid - ett dåligt får man över natten!

Slut från mig :)


Mmmmmm, en slags altruism alltså. :)

Du arbetar gratis för att sprida Ferrinos rykte över världen.

Du menar alltså att din nyfikenhet inte delvis är beroende av ekonomiska intressen?

MMMmm, jag tror dock att jag förstår vad du menar. Skälet till att du skriver här är för att få kunskap men nog handlar det om ekonomiska intressen i grund och botten.

Allt handlar om vad man har för krav. Man kan vandra på fjället med uttrustningen i en plastpåse.

Generellt sett är budgettprodukter av sämre kvalite. Frilufsprodukter är idag av sådan high tech kvalite vilket gör skillnaden melan något syntetmaterial och bomull. Men bomull fungera också. Det har det gjort sedan länge. Det handlar mycket om bekvämlighet.

Du kommer nog att lyckas bra i längden om produkterna generellt håller en bra kvalité. Men marknadföring är a och o inom branchen så det är svårt att nå ut om man inte är bra på det.

Det är bra att det finns uppstickare som rubbar ogliopolet på den svenska marknaden.

Jag kan reka dig att göra om sajten lite. Den är inte helt optimerad vad gällande navigationen och skulle behöva en liten ansiktslyftning. Utöka sortimenetet. Du har ju knappt ett regnställ som andas. Eller nicha dig mera. Känslan av produkterna är precis om jag sagt tidigare att kvaliten mellan produkterna verkar variera kraftigt.
[Ändrat av crazy 2005-02-21 kl 18:00]
 
Re: Re: Lokal utveckling?

ipg289h; sa:
Och jag tycker uttrycket "hillebaner" är löjligt, visar bara att den som uttalar det inte vet ett skit om bergstält,

Uttrycket Hilleban är ett av de roligaste jag läst på Utsidan. Det är väl ngt år gammalt, men fortfarande lysande. Om man irriterar sig på det är man nog en Hilleban :)

Ta inte illa upp Per, jag uppskattar dina informativa inlägg.
 
Re: Lokal utveckling?

Fritidsbutiken; sa:
Hur många har egentilgen upplevt "överlevnadsväder" i fjällen? Jag får ofta uppfattningen att varenda en uteslutande tältar i svår storm och skyfall.
Själv har jag inte upplevt så många riktiga oväder trots att jag idag är 59 år. Men jag har väl haft tur, antar jag. Mina minnen består mest av sköna kvällar med en vacker sjunkande sol, och en liten eld som sprakar skönt, doftande ved och kaffe.
Å andra sidan så är jag inte en frekvent besökare på den vintriga sibiriska tundran, vilket kan förklara mina minnesbilder.

What? Har du fått en psykos eller? :)

Nä det där handla snarare om att som psykologin har visat på så kommer du ihåg det positiva.

För annars kan du inte ha varit uppe i fjällen speciellt mycket. Det kan ju regna i veckor.

Eller så har jag haft otur? :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Lokal utveckling?

crazy; sa:
Nä det där handla snarare om att som psykologin har visat på så kommer du ihåg det positiva.

Nu skall jag berätta det jag kommer ihåg från min militärtjänstgöring.

Nu var det klart.

crazy; sa:
För annars kan du inte ha varit uppe i fjällen speciellt mycket. Det kan ju regna i veckor.

Eller så har jag haft otur? :)

Före sommaren 2004 trodde jag att det nästan aldrig regnade i fjällen för jag har tidigare haft en otrolig tur med vädret.

Efter sommaren 2004 vet jag att om man är 28 dagar i fjällen kan man ha regn nästan varenda j*vla dag.

Så nuförtiden tror jag på vandringssägen om veckolånga vandringar med regn hela tiden. Förlåt mig alla som upplevt mitt tvivel tidigare. Skall aldrig mer häda mot regnguden.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Italiensk vs. Svensk

Nichell; sa:
Har själv aldrig provat ett tält från Ferrino men skulle se fram emot att fler kunde dela med sig av sin erfarenhet av märket, är själv på jakt efter ett tält, och vem vet...

Niklas

Det här är väl ett av problem för "uppstickare" på tältmarknaden. När det gäller Hilleberg "vet man vad man får", eller gör man det....., vilket gör att man betalar lite extra för att vara på den "säkra" sidan. Skall man hålla på att köpa och testa tält av andra märken är man snabbt uppe i samma kostnader som om man köper ett Hilleberg från början. Därmed inte sagt att inte större delen av vandrarna skulle klara sig med ett annat/enklare/billigare/prisvärdare/bättre (stryk det som ej önskas) tältmärke.

Sen tycker jag personligen att det är roligt att köpa svenska grejor som är av bra kvalitet även om jag ibland får betala lite (och ibland mycket..) extra för det nöjet.
[Ändrat av avslutad210712 2005-02-21 kl 18:42]
 
Re: Re: Italiensk vs. Svensk

avslutad210712; sa:
[
Det här är väl ett av problem för "uppstickare" på tältmarknaden. När det gäller Hilleberg "vet man vad man får", eller gör man det....., vilket gör att man betalar lite extra för att vara på den "säkra" sidan.

Ja fast det är väl egentligen Hilleberg som är uppstickare ur ett internationellt perspektiv.

Han började 1973, några år senare var han välkänd på lokala marknaden i Jamtland. Mitt Namatj köpte jag i början på 1980-talet. Jag funderade också på svenska produkter. Italien hade jag hörts talas om i fotbollssammanhang.

[Ändrat av MW 2005-02-21 kl 19:13]
 
Avslut

*******************************************
Mmmmmm, en slags altruism alltså.

Du arbetar gratis för att sprida Ferrinos rykte över världen.

Du menar alltså att din nyfikenhet inte delvis är beroende av ekonomiska intressen?

MMMmm, jag tror dock att jag förstår vad du menar. Skälet till att du skriver här är för att få kunskap men nog handlar det om ekonomiska intressen i grund och botten.
******************************************
Tja altruism är kanske ett passande ord i sammanhanget, men jag måste tillstå att ett egenintresse finns. Nämligen att få vetskap om hur männisor resonerar. Tråden ska handla om Ferrino -men för min del handlar det om att glänta litet på vad som driver människor till köp - och varför det är bättre att köpa status, och vad det ger på sikt.

Det är naturligtvis synnerligen lätt att misstänkliggöra mina intentioner, och det är väl som att kämpa mot Goliat att försöka förklara mig.
Men kort - jag bodde 6 år i Bulgarien under 90-talet, varefter jag kom hem och upptäckte att allt var så dyrt. Tanken kom att öppna en internetbutik och sälja bra prylar till riktigt låga priser. Startade -99 och från min anställning lade jag till ca 30 000 / år til min firma :) M.A.O. ingen vinst. detta fram till år 2003. Firman var mitt andningshål och är så fortfarande för den ger mig kontakt med människor utanför mitt hem. Detta är jag i stort behov av eftersom jag numera lever i en annan verklighet än de flesta. Jag har en mycket sjuk hustru som kräver omvårdnad 24 timmar / dygn. Så min vän - tro det eller ej, men jag ger fullständigt fn. i om jag tjänar pengar på mitt företag eller ej. Det ska bara bära sig så att jag ej behöver lägga till egna pengar!
Firman är till för att psykiskt kunna orka med vårt förträffliga Sverige och dess sjukvård.
Altruism - jodå - men framför allt egenintresse - men inte på det sätt du så fint syftade till.
Jag avslutar nu denna diskussion permanet eftersom det är alltför lätt att bli angripen på felaktiga premisser.
Till er alla - Ha ett fint out-door år oavsett fabrikat på utrustningen :)
 
nå...

Hade ingen aning om att min förfrågan om Ferrino skulle öppna upp ett sådant getingbo :)
Hade inte tänkt säga det, men jag har lite erfarenhet av ett Ferrino-tält. Min bror och hans flickvän köpte ett till i somras när vi skulle gå i Sylarna. Det var inte en modell jag skulle köpa för egen del, men jag blev nyfiken på märket och framför allt priset. Jag var imponerad av urymmena i absiden och en myriad av möjligheter till ventilation och ljusinsläpp. Tyvärr var beskrivningen av hur man sätter upp tältet bristfällig och det tog en hel del funderande över vad som skulle fästas var för att få tältet hyfsat snyggt och slätt uppsatt. Sedan vägde det en bit över 4 kg, lite i mesta laget. Materialet kändes inte som nåt budget-material utan rejält och seriöst.
 
Re: nå...

plums; sa:
Hade ingen aning om att min förfrågan om Ferrino skulle öppna upp ett sådant getingbo :)
Hade inte tänkt säga det, men jag har lite erfarenhet av ett Ferrino-tält. Min bror och hans flickvän köpte ett till i somras när vi skulle gå i Sylarna. Det var inte en modell jag skulle köpa för egen del, men jag blev nyfiken på märket och framför allt priset. Jag var imponerad av urymmena i absiden och en myriad av möjligheter till ventilation och ljusinsläpp. Tyvärr var beskrivningen av hur man sätter upp tältet bristfällig och det tog en hel del funderande över vad som skulle fästas var för att få tältet hyfsat snyggt och slätt uppsatt. Sedan vägde det en bit över 4 kg, lite i mesta laget. Materialet kändes inte som nåt budget-material utan rejält och seriöst.

Ungefär samma upplevelse som jag då. Första uppsättningarna såg tältet förjävlig ut, absiden var helt åt helvete och jag undrade vad jag gjorde för fel. Uppsättningsinstruktionerna i påsen på tre eller fyra bilder pekade inte på något speciellt. Det tog ett tag innan jag (total loser, nerd wannabe) fick till det. Materialet är absolut seriöst och jag känner mig inte ett dugg mer otrygg och utlämnad till vargarna omgiven av det än omgiven av "Kerlon" eller nåt annat. Men det är ju inte det lättaste materialet, och lättare material kostar mer. Angående den vattensugande duken över absiden så fick jag ett mejl och tältet är nu skickat på inspektion för materialfel. Får väl se vad det mynnar ut i.
[Ändrat av lapetter 2005-02-21 kl 20:16]
 
Re: Avslut

Fritidsbutiken; sa:
Tja altruism är kanske ett passande ord i sammanhanget, men jag måste tillstå att ett egenintresse finns. Nämligen att få vetskap om hur männisor resonerar. Tråden ska handla om Ferrino -men för min del handlar det om att glänta litet på vad som driver människor till köp - och varför det är bättre att köpa status, och vad det ger på sikt.

Det är naturligtvis synnerligen lätt att misstänkliggöra mina intentioner, och det är väl som att kämpa mot Goliat att försöka förklara mig.
Men kort - jag bodde 6 år i Bulgarien under 90-talet, varefter jag kom hem och upptäckte att allt var så dyrt. Tanken kom att öppna en internetbutik och sälja bra prylar till riktigt låga priser. Startade -99 och från min anställning lade jag till ca 30 000 / år til min firma :) M.A.O. ingen vinst. detta fram till år 2003. Firman var mitt andningshål och är så fortfarande för den ger mig kontakt med människor utanför mitt hem. Detta är jag i stort behov av eftersom jag numera lever i en annan verklighet än de flesta. Jag har en mycket sjuk hustru som kräver omvårdnad 24 timmar / dygn. Så min vän - tro det eller ej, men jag ger fullständigt fn. i om jag tjänar pengar på mitt företag eller ej. Det ska bara bära sig så att jag ej behöver lägga till egna pengar!
Firman är till för att psykiskt kunna orka med vårt förträffliga Sverige och dess sjukvård.
Altruism - jodå - men framför allt egenintresse - men inte på det sätt du så fint syftade till.
Jag avslutar nu denna diskussion permanet eftersom det är alltför lätt att bli angripen på felaktiga premisser.
Till er alla - Ha ett fint out-door år oavsett fabrikat på utrustningen :)

MMMmm, då tror jag dig. De där skälen du uppger är nog ganska ovanliga och är knappast det första andra eller tredje man tänker på i dessa sammanhang.

Jag ber om ursäkt för att jag pressade dig med mina psykologiska profiler. De stämmer dock tyvärr alltför ofta.
 
Re: Avslut

Fritidsbutiken; sa:
Tråden ska handla om Ferrino -men för min del handlar det om att glänta litet på vad som driver människor till köp - och varför det är bättre att köpa status, och vad det ger på sikt.

Vad som lockar till köp är en rad faktorer, renommé är centralt, här ligger Hilleberg högt på goda grunder. När vi hittade Hilleberg Namatj hade vi länge haft ett Fjällräven Alu Raven, som var utnött och vi planerade att köpa ett utländskt tält men fann inget vi ville ha, alla var för tunga för våra behov (stor absid för tältning i Ladakh och Nepal) förrän vi stötte på Hillerberg i Berlin och köpte ett på postorder i Sverige.

Hilleberg är dyra för att de är sydda i Sverige, i vårt första satt det t o m en liten lapp som talade om vem som hade sytt tältet.

När det gäller Ferrino har jag inte den blekaste, ett lågt pris säger inte nödvändigtvis något om kvaliteten. Det kan ju vara sytt i Sydostasien eller Kina. Och det skulle inte förvåna mig om det är utmärkta tält för vissa syften. Bästa sättet att övertyga folk är sannolikt att få dem testade i jämförelser som vissa tidningar gör.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.