Ferrino

Lokal utveckling?

''''''''''''''''''''''''''''''''''
Min erfarenhet från klimatväxel är också att produkter uvecklade för en hemmamarknadens geografiska / klimat förhållanden inte nödvändigtvis fungerar så bra på andra ställen. Hur bra ett ferrino tält än är, om de är utveckalde för den italinska marknaden är det inte säkert att de fungerar lika bra i svenska fjäll.
'''''''''''''''''''''''''''''''''
Kunde inte motstå en kommentar :)
Jag är säker på att Hilleberg inte utvecklar sina tält bara för den inhemska marknaden! Detsamma gäller Ferrino.
Sedan kan man ju försiktigt påpeka att Turin i norra Italien ligger just på sluttningarna till Alperna, där klimat och temperaturer/ vind liggar i paritet med vad våra fjäll kan erbjuda.
Tillverkarna försöker naturligtvis att göra tält som är så univerisella som möjligt, för att kunna säljas på alla marknader. Men som alltid så måste man själv välja efter förmodat användningsområde.
Jag undrar också över en detalj som jag noterat här på utsidan.
Hur många har egentilgen upplevt "överlevnadsväder" i fjällen? Jag får ofta uppfattningen att varenda en uteslutande tältar i svår storm och skyfall.
Själv har jag inte upplevt så många riktiga oväder trots att jag idag är 59 år. Men jag har väl haft tur, antar jag. Mina minnen består mest av sköna kvällar med en vacker sjunkande sol, och en liten eld som sprakar skönt, doftande ved och kaffe.
Å andra sidan så är jag inte en frekvent besökare på den vintriga sibiriska tundran, vilket kan förklara mina minnesbilder.
 
Sâg igâr ett jäkligt bra program om en av de tvenne spanska expeditioner som nàdde K2s topp i somras under 50-ârs jubileet. Spanjorerna blev bl.a redigt förbannade nár de kom till Camp 1, och där märkte att den stora (och i allmänhet ganska kritiserade)italienska komersiella expeditionen redan skickat upp sina sherpas att fórmontera upp en massa tält, och sàlunda okuperat all skyddad yta inom Campen. Det fanns helt enkelt ingen plats kvar för resten av alpinisterna.

Lite typsikt italienskt kan tyckas, men för att sammanlánka denna info till trâden, sâ tror jag minsann att de föruppsatta tälten var Ferrini.

mao: inte bara gjorda för kulliga landskap i Toscana!
 
Malindo; sa:
mao: inte bara gjorda för kulliga landskap i Toscana!

det finns inget annat än hillebajs som klarar världens i särklass tuffaste klimat, nämnligen den svenska naturen.. då kan man inte komma med ynkliga produkter från lojbältet.. Näää, det kräver lite mer än några sketna expeditioner till Everest och diverse poler både nord och syd... så skall man ha en chans att överleva så mycket som 5minuter i den svenska naturen så måste man ha ett riktigt hilletjofräsan tält..
 
Re: Lokal utveckling?

Fritidsbutiken; sa:
Jag är säker på att Hilleberg inte utvecklar sina tält bara för den inhemska marknaden!

Det stämmer bra. De gick huvudsakligen på export och fanns sällan eller aldrig i butikerna, försäljningen i Sverige gick till stora delar på postorder. Känner till detta för att vi upptäckte Hillebergs första gången i Berlin 1989; där de fanns i en affär för expeditionsutrustning, vi trodde dem faktiskt inte först när de påstod att det var ett svenskt tält. Vi fick då höra att det såldes och användes av tyskar särskilt för hundslädeturer. Firmans personal var uppenbarligen uppe och åkte hundspann i jämtland med Hillebersgsfolket personligen. Skälet till att de inte såldes i butik i Sverige var att det blev för dyra med alla påslag.

När Hillebergs tunneltält kom var de banbrytande, väl genomtänkta, lätta, täta och stabila i oväder. Sedan dess har flera följt efter. Fjällräven har t ex flera modeller som ser ut som rena kopior.

Vi är inne på vårt andra Hilleberg tält, efter att ha slitit ut det första. Det är utan tvekan ett av marknadens bästa tält. Och jag tycker uttrycket "hillebaner" är löjligt, visar bara att den som uttalar det inte vet ett skit om bergstält, och det hör hemma i samma skola som de som tycker att alla med slalomskidor bara står i toppen av backen och stilar eller de som tycker att det är konstigt att någon kan köpa en MTB som kostar mer än 4000 kronor.

Skulle jag ändå lyfta fram några nackdelar med Hillebergtält, det är Namatj GT vi använt, men det gäller de flesta så är de, i) att taket tyngs ned i tungt snöfall, ii) att väven med tiden blir skör av starkt solljus och iii) att färgerna inte lämpar sig för tältning i varma länder med stark sol. Tältet blir nämligen mkt varmt, där är det bättre med silverfärgade tält som reflketerar bort solljuset.

Vad man ska köpa för tält beror naturligtvis på vad man ska använda det till. För vissa ändamål är ett Hillebergtält, klart "over kill", och man har faktiskt ingen extra glädje av dess utmärkta egenskaper. Däremot för den som gör långa vandringar i krävande miljö är det praktiskt taget oslagbart.

Per
 
Kan vi inte låte H-berg vara i denna tråd och se om det inte finns nån som har nåt vettigt att säga om Ferrino?

(På polishumör idag :)
 
Re: Lokal utveckling?

Fritidsbutiken; sa:
''''''''''''''''''''''''''''''''''
Min erfarenhet från klimatväxel är också att produkter uvecklade för en hemmamarknadens geografiska / klimat förhållanden inte nödvändigtvis fungerar så bra på andra ställen. Hur bra ett ferrino tält än är, om de är utveckalde för den italinska marknaden är det inte säkert att de fungerar lika bra i svenska fjäll.
'''''''''''''''''''''''''''''''''
Kunde inte motstå en kommentar :)
Jag är säker på att Hilleberg inte utvecklar sina tält bara för den inhemska marknaden! Detsamma gäller Ferrino.
Sedan kan man ju försiktigt påpeka att Turin i norra Italien ligger just på sluttningarna till Alperna, där klimat och temperaturer/ vind liggar i paritet med vad våra fjäll kan erbjuda.
Tillverkarna försöker naturligtvis att göra tält som är så univerisella som möjligt, för att kunna säljas på alla marknader. Men som alltid så måste man själv välja efter förmodat användningsområde.
Jag undrar också över en detalj som jag noterat här på utsidan.
Hur många har egentilgen upplevt "överlevnadsväder" i fjällen? Jag får ofta uppfattningen att varenda en uteslutande tältar i svår storm och skyfall.
Själv har jag inte upplevt så många riktiga oväder trots att jag idag är 59 år. Men jag har väl haft tur, antar jag. Mina minnen består mest av sköna kvällar med en vacker sjunkande sol, och en liten eld som sprakar skönt, doftande ved och kaffe.
Å andra sidan så är jag inte en frekvent besökare på den vintriga sibiriska tundran, vilket kan förklara mina minnesbilder.

Riktigt, italienarna ger sig ut två-tre veckors tid i vildmarken utanför Turin och tältar. Det är -5 till 20 grader. Miliontals med mygg finns överallt, likaså myrmark, Det kan regna under flera dagar men regn i alperna är ju helt ofarligt.

Förhållandena lär vara desamma i tibet :)

Nej, visst ska vi pröva andra produkter, de fungerar oftast hellt utmärkt. Och som ofta sagt finns inga perfekta produker, utan allt är kompromisser.

Den tillverkare som vill vara med på den internationella marknaden och inte sneglar på sina konkurenter har det säkert svårt. Tiderna där man kunde ha samma jacka i sortimentet under 15 års tid är (desvärre?) förbi.

Jag är ingen tältexpert men kan tänka mig att stora skillnader finns i höjd, slitstyrka, kondens och stormegenskaper. Skulle jag tälta på någon av kullarna norr om Turin skulle jag personligen välja bra stomregenskaper framför goda kondensegenskaper.
Omvänt i svenska fjäll.

Men visst har hemmahörigheten en betydelse, någon annan förklaring till skaftlängden på vandrarkängorna har jag inte. Kanske señor M vet mer om detta.

/M
 
Re: Re: Lokal utveckling?

MW; sa:
Men visst har hemmahörigheten en betydelse, någon annan förklaring till skaftlängden på vandrarkängorna har jag inte. Kanske señor M vet mer om detta.

/M

Det ryktas att efterfrâgan pâ högskaftade kángor pâ en avlägsen liten marknad i norr är omvänt proportionell mot idem pà övriga marknader. Vidare ryktas det att denna efterfràgan bero pà omrâdets beskaffenhet:

- snöigt
- blött
- sumpigt
- kladdigt
etc.

och pà invânarnas övertygelse att med lite högre skaft kan dylik terräng med större látthet erövras án med den typ av kängor som i övriga världen kallas normala, medan de i denna del av idem kallas "sydeuropeiska fjolltofflor."
 
Re: Re: Lokal utveckling?

MW; sa:
Förhållandena lär vara desamma i tibet :)

Inte alls, Tibet är alpin öken, häftiga temperaturväxlingar, varma dagar och kalla nätter. Extrem kyla utom sommartid. Kraftiga vindar när som helst. Steniga tältplatser.

Här är du, kort sagt, ute och cyklar. Men bortser man från Tibet så har du en poäng i det att tälten delvis betingas av de lokala förhållandena. Tyska och italienska tält, liksom ofta engelska, tenderar att vara kupoltält, tyngre, utmärkta i hård vind, lämpliga för basläger för klättring. Den fjällvandringskultur vi har finns knappast i Alperna. Det avspeglar sig även i att det är svårt att finna bra torrmat i Alperna.

Däremot i USA och Kanada har man en tradition som är närmare vår. Man är ute länge och bär både föda och tält själv. För den typen av vandring är Hilleberg det bästa tältet, ju längre vandring och ju tyngre packning desto mer nytta har man av dem. Och, vice versa ju kortare vandring och ju lättare packning desto mindre spelar det någon roll.

Per
 
Re: Re: Re: Lokal utveckling?

ipg289h; sa:
[Inte alls, Tibet är alpin öken, häftiga temperaturväxlingar, varma dagar och kalla nätter. Extrem kyla utom sommartid. Kraftiga vindar när som helst. Steniga tältplatser.

Just det jag var ute efter, förhållandena i tibet liknar vare sig alperna eller jämtlandsfjällen.

Att italienarna kan ta fram ett bra expeditionstält är inte överraskande. Därför tvivlar jag inte heller på att det kan göra bra utmärkta lättviktstält. Som svensk har man ofta en skeptisk inställning till saker som produceras söder om Småland / Halland. Italien är ju italien och man vet man ju hur italienare är.

Glöm det ! Men visst är det irriterrande när ens världsbild slås sönder och made in sweden (eller snarare designed in sweden) inte längre betyder nått.
 
Re: Re: Re: Re: Lokal utveckling?

MW; sa:
Därför tvivlar jag inte heller på att det kan göra bra utmärkta lättviktstält. Som svensk har man ofta en skeptisk inställning till saker som produceras söder om Småland / Halland. Italien är ju italien och man vet man ju hur italienare är.

Uppriktigt talat jag tror inte det är särskilt mycket efterfågan på lättviktstält. I italienska alperna finns ingen allmansrätt och det råder ofta generella campingförbud.

Tälten är f ö typiska kupoltält, rätt tunga, http://www.ferrino.it/inside.php?id=14 påminer om vissa North Face modeller, om kvaliteten uttalar jag mig ej eftersom jag aldrig inspekterat något närmare.

Det framgår också, av hemsidan att de gör en hel del klättertält http://www.ferrino.it/inside.php?id=13 sannolikt mkt justa för sitt ändamål men i tyngsta laget för en lapplandsvandrare.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lokal utveckling?

ipg289h; sa:
[
Uppriktigt talat jag tror inte det är särskilt mycket efterfågan på lättviktstält. I italienska alperna finns ingen allmansrätt och det råder ofta generella campingförbud.
Per

Naja

http://www.ferrino.com/index.php?id=217

verkar ok för min del om jag skulle gå efter vikt. Myggnät finns ju också, så viss anpassning mot internationella förhållanden tycks man gjort :) (Jo det finns mygg och andra små flygfän i italien också)

Målgrupp för detta tält kan vara ungdomar som med tåg / rygsäck / liten bil ger sig iväg till berg för att bo på en campingplats och sedan klättra vandra. Då italienarna är något fler än svenskarna behöver inte lika stor del av befolkningen vara utegalna. Med låga tillverkingskostnader har man kanske också lyckats exportera. Kanske har utvandrarna till amerika salufört dem i sitt nya hemland med 'erbjudanden som inte kunde motstås'. Stopp fördomar, dessutom är ju hemmabasen Turin och inte syditalien ;)

/M


[Ändrat av MW 2005-02-21 kl 16:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.