Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

pal2; sa:
Jag kanske svär i kyrkan nu men senaste vandringen provade jag att i stället för en bok att läsa på kvällen så hade jag med mig en MP3-spelare med en CD-bok att lyssna på. Det var inte dumt alls att lägga sig att lyssna på när man krupit ner i sovsäcken. Visserligen kan det vara skönt att lyssna på ljuden runtomkring utanför tältet men när man ska sova kan det bli lite störande rent ut sagt upplever jag.
Ahhh... Winnerbäck när vinden ven över Pårtes sluttningar förra sommaren. Hade tyvärr inga bra ljudböcker då, men jag hade inte tackat nej till en god Torgny Lindgren om kvällarna.

Om man gillar böcker så kan man med fördel köpa någon pocket begagnad på loppis, eller riva ut pärmarna ur en inbunden. Fördelen med en pappersbok visade sig tydligt när en vandringskamrat hade tagit fel flaska i garaget och fått med sig tändvätska istället för T-röd till sitt spritkök. Han var måttligt konfunderat efter att "spriten" släckt de första tre tändstickorna, men när jag gjort en veke av de första sidorna av min skruttiga bok, lyckades han koka sig vatten för kvällen. Tacka vet jag gas, där är det ingen risk att man råkar ta t ex en kaviartub istället för gastuben...
 
groddar?

Det var någon som tipsade om att odla groddar under vandringen. Hur då? Förklara mer!

Vi skämtade om att man skulle konstruera en specialhatt som man odlade i. Bra exponering mot solen och överblivet vattnande rinner ner skönt i ansiktet!
 
Re: groddar?

oskarlin; sa:
Det var någon som tipsade om att odla groddar under vandringen. Hur då? Förklara mer!

Det är enkelt, man behöver en burk (gärna med stor öppning).

Man lägger bönorna (eller vad man nu skall grodda) i burken och sköljer dem 1-2 gånger om dagen med vatten bara. Groddar ska ju inte ligga i vatten utan bara sköljas regelbundet så de hålls lagom fuktiga. (Jag tror att om de ligger i vatten så "kvävs" de och ruttnar bara.)

Burken skall förvaras mörkt, så hatten är ingen bra ide. Längst ner i ryggsäcken går utmärkt:)

Vill man ha kontinuerlig tillgång så bör man nog ha två eller fler burkar så man får lite överlapp mellan satserna (eftersom det tar väl 3-4 dar innan de flesta typer av groddar blivit ätbara).
 
Ätbart

Under vandring på hösten brukar jag plocka med mig den svamp som jag ser utefter leden. Rensad och klar lägger jag den i en tygpåse som jag hänger på ramen till ryggsäcken. Det väger inte så mycket då man äter upp det samma dag. Beror ju iof sig hur mycket man finner. Ett annat tips att ta med sig, i alla fall på hösten när det inte är lika varmt, är bacon. I sina färdiga paket väger de inte mycket och tar ingen plats. Eftersom de är rökta håller det ett par dagar och smakar underbart tillsammans med svampen. Alltsammans steker jag i flytande margaring.
/vonnsan
 
töm ut arméns hudsalva från burken, diska noggrant och använd som tandkrämstub. Lätt att fylla på och trycka ut en lagom mängd till tandborsten.

Ta med skofett för en tiominuters vård på kvällarna. Skön avkopplig och torra mjuka kängor.

Body Shops shaveing cream. Funkar i minusgrader tillskilnad från gilette. Naturligtvis bara raka sig på kvällen innan sängdags. Ger en riktigt härlig känsla att raka och tvaga sig var tredje dag.

Våtservetter att tvätta fötter/ljumskar med i tältet innan man går till sängs.

Flytande magarin. Det är ju redan smält! perfekt att ha i en liten flaska och hälla i stekpannan eller på mackan.

Sykit i filmburk. Björntråd på liten symaskinsspole, säkerhetsnål och en lokalt hittad pinne kan ersätta knappar samt slutligen en grov synål. Väger inte mycket men kan rädda mycket.

Köp en tvål och karva bort allt som inte får plats i en filmburk. Räcker i veckor. tvålar inte ner packningen.

Vattensäck på 6 liter(MSR) Mycket lättpackad både med och utan vatten. Tom=platt, full= böjbar. Tar inte mer plats än det man vill bära.Tre olika stora öppningar underlättar doseringen av vattenmängd
 
frisbee!!

För de som redan har en kåsa att äta soppan i:

Frisbee som tallrik! Inte bara bra tallrik utan även väldigt rolig att ha med på fjället! Inga träd, hus eller annat skit i vägen! Kasta långt!
 
Re: frisbee!!

oskarlin; sa:
För de som redan har en kåsa att äta soppan i:

Frisbee som tallrik! Inte bara bra tallrik utan även väldigt rolig att ha med på fjället! Inga träd, hus eller annat skit i vägen! Kasta långt!

Kul idé, påminner mig om att jag lekte med tanken på att dra med mig en liten liten drake att leka med. Går kanske inte att använda till något annat men kul tidsfördriv skulle det vara. Bra med vind brukar det ju vara i fjällen.

Peter P.
 
Re: Re: frisbee!!

pal2; sa:
oskarlin; sa:
För de som redan har en kåsa att äta soppan i:

Frisbee som tallrik! Inte bara bra tallrik utan även väldigt rolig att ha med på fjället! Inga träd, hus eller annat skit i vägen! Kasta långt!

Kul idé, påminner mig om att jag lekte med tanken på att dra med mig en liten liten drake att leka med. Går kanske inte att använda till något annat men kul tidsfördriv skulle det vara. Bra med vind brukar det ju vara i fjällen.

Peter P.

hoho, roligt att du sa just det. Under årets fjällvandring skulle alla ha med sig en hemlig sak. En hade frisbee, jag hade ett pussel och en annan hade just en drake! Men han tog fram den när det inte var så mycket vind... men annars kan jag tänka mig att det är grymt med drake!
 
Falafel mix från Willys

Falafel mix finns t ex på Willys bland deras sortiment med mat från mellanöstern. Det är toppen som vandrarmat. Bra med protein! Lägg i blöt minst 60 min forma sen till "bollar" med en sked och stek hastigt i olja. Super gott till t ex Cous Cous. Gott med något knaprigt till all "grötig" mat.
 
Re: Falafel mix från Willys

tahoma; sa:
Falafel mix finns t ex på Willys bland deras sortiment med mat från mellanöstern. Det är toppen som vandrarmat. Bra med protein! Lägg i blöt minst 60 min forma sen till "bollar" med en sked och stek hastigt i olja. Super gott till t ex Cous Cous. Gott med något knaprigt till all "grötig" mat.

Vad kostar den mixen? Jag köpte min mix på Hötorgshallen. Den behövdes bara ligga och dra i 20 minuter. Gjorde en tabbouli till falafeln. Färsk persilja!

Enda problemet med falafel är att det går åt ganska mycket olja.
 
Re: Re: Falafel mix från Willys

oskarlin; sa:
[Vad kostar den mixen? Jag köpte min mix på Hötorgshallen. Den behövdes bara ligga och dra i 20 minuter. Gjorde en tabbouli till falafeln. Färsk persilja!

Enda problemet med falafel är att det går åt ganska mycket olja.

Kommer inte i håg vad den kostar - men inte är den dyr. Jag tror att enligt instruktionerna ska man lägga i blöt minst 30 min men om man låter den ligga längre behöver man inte steka lika länge och det är snällare för magen (eller sina tält kompis...).

Jo nog går det åt en del olja men å andra sidan är det kanske inte nåt man har med som basmat utan festar till med nån kväll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.