Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

carl_; sa:
På vandringen i sommar kommer jag att ta med en lättad variant av "gideonitbibeln" (en sån där liten pocketbibel som delas ut gratis, större versioner finns på nästan alla hotell osv.) Jag plockade isär "inbindningen" och tog med några delar ur nya testamentet. Vikten blev blyga 28g mot 117g(?) i obantat utförande. _Många_ timmars bra och uppbygglig läsning för de grammen, speciellt om man läser med eftertanke!

Hmm...om jag nu står där på kalfjället och känner mig maximalt andlig och nära gud, både bildligt och bokstavligt - då kan jag väl inte stå där med en SÖNDERRIVEN bibel, eller ? Känns lite som att stå med en halvt uppbränd amerikansk flagga i ankomsthallen på JFK.
Hursomhelst, tricket med groddar har jag provat, och då odlade jag groddarna i en plastflaska av något billigt slag, med vid hals, fast med lufthål borrade längst upp på flaskan. Det finns kanske nåt bättre sätt ?
 
Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Bra läsning har föreslagits tidigare i tråden (eller och jag skulle vilja slå ett slag för världens mest lästa bok, bibeln. /.../ en fjällvandring ute i det fria är ett perfekt tillfälle att nosa närmare på den.

För den som tror på en gud borde det väl verkligen vara att gå över ån efter vatten att läsa om honom i en bok när när man befinner sig på vandring i fjällen?

Ungefär som att lyssna på sin MP3-spelare när man står längst fram på en konsert. :)

Först och främst ska man ha klart för sig att bibeln verkligen inte är en bok bara för de som tror på Gud utan för alla!

Om jag sen förstår dig rätt så menar du att själva fjällvandringen i sig kan vara en "religös upplevelse" eller något i den stilen. Var det så du menade? I så fall håller jag absolut med dig om detta! Jag tycker att det är en otrolig upplevelse både för ande, kropp och själ.

För att göra något långt och omfattande väldigt kort och konsist säger bibeln att vi kan se och förstå att det finns en Gud genom att se på skapelsen (Rom 1:19-20) Däremot kan man inte lära känna Gud bara genom skapelsen, även fast man kanske får en religiös eller andlig upplevelse av att tex. fjällvandra. Därför behövs bibeln. Genom att läsa i bibeln, till exempel om Jesus, ser vi hur Gud är (Hebr 1:3).

Kort och gott, hur härligt det än upplevs och hur fantastiskt det än är (för det är ju verkligen härligt och fantastiskt) så är det ändå bara en liten ledtråd eller en aptitretare till något mycket härligare och större. Därför anser jag att läsning ur bibeln (en lättad för att spara vikt ;)) passar perfekt (även) när man vandrar i fjällen. Man har lugn och ro, tid att läsa och begrunda, på ett sätt de flesta saknar i vardagen.
 
Om inte Bibeln lockar som läsning så är nån pjäs av Shakespeare (på originalspråk)ett bra alternativ om man vill ha en text som räcker länge i förhållande till antal tecken.
 
titantomten; sa:
Hmm...om jag nu står där på kalfjället och känner mig maximalt andlig och nära gud, både bildligt och bokstavligt - då kan jag väl inte stå där med en SÖNDERRIVEN bibel, eller ? Känns lite som att stå med en halvt uppbränd amerikansk flagga i ankomsthallen på JFK.

Hahaha.. du har en viktig poäng, men det är ju inte själva papperet som är heligt. När man flaggar använder man ju hela flaggan, men när det gäller ens enskilda bibelläsning hinner man normalt sett inte igenom hela på ett par veckor. (Jag skulle vara glad om jag lyckades på ett år ;)) Därför går det ju att ta med sig så att man har tillräckligt med läsning. Annars är det precis som du antyder, bibeln är en helig bok, den är en helhet och alla dess delar och böcker behövs, helt riktigt! Det kändes faktiskt väldigt konstigt att ta isär den, men det är ju inte så att jag förkastar vissa delar, utan att jag faktiskt prioriterar att ta med delar ur bibeln för läsning trots att det blir lite mer vikt. Däremot räknar jag med att jag kan komma att känna mig "handikappad" med bara några delar, när man är van att ha tillgång till hela bibeln.

Det skulle vara lite coolt att ha med min stora svarta bibel i skinn som väger 1,2 kg, men villkoret för detta är att någon annan vill bära den åt mig ;) Att bära en så tung bibel när det finns lättare skulle i mitt fall inte kännas ett dugg "fromt" utan bara korkat :) Jag har fått nog av att bära onödigt tungt :)
 
jamo; sa:
carl_; sa:
aölsdkjflöaskdfjlöasdkjflasdjflaksdjf bla bla bla

men för helvete, sluta.. predika inte i ett forum om friluftsliv, pastörera på lämpligare plats. och sabba inte en vettig tråd.
Mitt inlägg var definitivt inget sabbande och sen har samtalet fortsatt som det brukar. Inte helt ovanligt att folk bemöter inlägg på ett diskussionsforum liksom.. På den här tråden och originaltråden finns det massor av tips som folk har gett. En del har det pratats mer om, andra mindre. Just nu är bibeln och groddar på tapeten. Märkligare än så är det inte.

Jag gillar inte heller när folk sabbar trådar så jag har redan tänkt på möjligheten att starta en ny tråd under fritt forum. Än så länge ser jag dock ingen som helst anledning till det eftersom samtalet inte blivit mer OT än det som kan anses normalt i en diskussion. Vi får väl se hur det fortsätter helt enkelt.
 
Vi kanske inte ska diskutera religion för djupt i den här tråden, men alla äkta forum måste ju någon gång ha minst en tråd som spårar ut i en religiös diskussion. Så länge vi gör det i god ton och spårar tillbaka åtminstone en gång i varje inlägg tycker jag att det är ganska ok...

carl_; sa:
Först och främst ska man ha klart för sig att bibeln verkligen inte är en bok bara för de som tror på Gud utan för alla!

Absolut. Men för mig har inte bibeln något särskilt att göra med fjällvandring - inte mer än Mein Kampf, Max Nalle eller Sju sorters kakor :)
Men visst, de som vill ta med sig litteratur får naturligtvis själva bestämma vilka verk de vill bära med sig.
Själv lämnar jag alltså litteratur hemma eftersom jag är där för att uppleva naturen, det fria livet och sällskapet.

carl_; sa:
Om jag sen förstår dig rätt så menar du att själva fjällvandringen i sig kan vara en "religös upplevelse" eller något i den stilen.

Jag menade snarare att det bästa sättet att komma nära en Gud (om man nu tror på honom) är ju att verkligen känna att man befinner sig på plats i hans underbara skapelse - vilket jag antar att man gör som troende.
Att då sätta sig med näsan i en bok och läsa om mellanöstern känns ...ofokuserat. Över ån efter vattnet, alltså.
"Religiösa upplevelser" är ett begrepp jag inte skulle använda om jag var troende. Om inte varje sekund är en religiös upplevelse tycker jag att man har missat nåt.

carl_; sa:
Genom att läsa i bibeln, till exempel om Jesus, ser vi hur Gud är (Hebr 1:3).

Och någonstans där är det som jag inte kan vara kompis med den Gud som presenterar sig för oss i bibeln.
Varken hans etik eller hans syn på lättpackning kan jag dela. Jag tänker inte stena de kvinnor som har blivit våldtagna innanför stadens gränser, och jag tänker inte fästa tofsar varje hörn på min mantel - eftersom det väger för mycket. ;)
(PS: Gud, om du läser det här kan jag påminna dig om att kaniner inte idisslar. Det borde ju du veta.)

Däremot kan jag ta till mig vissa saker som Jesus säger - både i vardagen och på fjällvandringen.

Exempelvis tycker jag att det är trevligt om man beter sig mot sin vandringskamrat som man vill att denne ska bete sig mot en själv. Var och en får bära den totala packningen efter sin förmåga, och var och en får ta del av de totala resurserna efter sitt behov.
Fast så tyckte ju Marx också :)
 
jamo; sa:
carl_; sa:
aölsdkjflöaskdfjlöasdkjflasdjflaksdjf bla bla bla

men för helvete, sluta.. predika inte i ett forum om friluftsliv, pastörera på lämpligare plats. och sabba inte en vettig tråd.

Som själv kristen så får jag ändå hålla med dig. Jag har alltid propagerat för nicshade... öh, nischar. Ungefär som att blanda in romatik i en actionrulle, onödiga pauser mellan explosionerna och biljakterna. Då ser jag hellre en actionrulle och en romntisk efter det. Gillar inte å blanda gengrer.

Men för att ändå haka på tråden. Gideoniternas fickbibel är den bok jag hittat som har helt klart överlägsen tecken/gram ratio. Det finns inte så många böcker som är så packade. Vad säger ni bokmalar i mötet, vad finns det för lågviktsböcker ute på marknaden? Läsvärda allstå, finns mycket skit också.

Sen håller jag med den som ovan tyckte att man inte behöver en Bibel för att bli andlig när man är i naturen. Andligheten liksom faller över en automatiskt, den blir svår att hålla ute. Det är i storstadslivets stressade tillvaro (nåja, jag bor i en håla på 3600 pers) som vi behöver den där vägledningen.
 
Som du säkert förstår Martin så kliar det rejält i mina fingrar nu efter ditt mastodontinlägg :) Skulle jag bemöta allt så skulle kanske tråden spåra ur här och nu så jag väljer att göra någon enstaka kommentar bara.

Nordesjö; sa:
Absolut. Men för mig har inte bibeln något särskilt att göra med fjällvandring
Inte för mig heller. För mig har den lika mycket med årets alla dagar att göra och jag skulle alltid rekommendera den. Gillar man att läsa och är på jakt efter bra läsning _tex._ inför en fjällvandring så rekommenderar jag den alltså även då. :)

Nordesjö; sa:
"Religiösa upplevelser" är ett begrepp jag inte skulle använda om jag var troende.
Det har ju blivit ett brett allmänt vedertaget uttryck för upplevelser som inte alls behöver innefatta Gud. Upplevelser som blir väldigt speciella på något sätt, ja du har nog hört uttrycket förr. Med den innebörden kan ju en fjällvandring innehålla sådana. I ett försök att skilja detta från vad jag skulle kalla att möta Gud, känna Guds närvaro eller något annat liknande, skrev jag "religös upplevelse" inom situationstecken, men det var inte tydligt nog förstår jag i efterhand.

Nordesjö; sa:
Om inte varje sekund är en religiös upplevelse tycker jag att man har missat nåt.
Jag antar att vi inte läser in samma sak i begreppet. Livet är så klart inte alltid en dans på rosor bara för att man är kristen. Att Gud alltid är med en, innebär inte att man ständigt går i ett känslorus, men ibland :) Den andliga dimensionen i det kristna livet är ju inte på något sätt skild ifrån resten av livet och finns ju med varje sekund, och jag gissar att det är detta du menar. Skulle det inte vara så skulle man definitivt ha missat något, eller närapå missat allt rättare sagt.
 
bananmannen; sa:
Vad säger ni bokmalar i mötet, vad finns det för lågviktsböcker ute på marknaden?

En Mp3-spelare kan man få för kanske 50 gram. I den kan man ha ett par ljudböcker. Särskilt om man gillar svenska deckare - som ju ofta är tunna och skrivna på luftiga sidor - lär man få plats med fler på samma spelare.
Väljer man rätt spelare får man dessutom en radio.

Men för mig är som sagt inte böcker aktuella att släpa med, oavsett vikt. Om jag ensamvandrade (eller "självvandrade" som det borde heta med dagens språkbruk) i 14 dagar kanske jag skulle känna behov av att läsa lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.