Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Torka sockor!

Värm vatten och häll i en 1,5 l PET-flaska (obs inte hett vatten då deformeras flaskan). Trä sedan sockorna över flaskan, utanpå varandra, och placera flaskan i fotändan på sovsäcken. Garanterat torra sockor på morgonen och dessutom varmt och skönt för fötterna när man går och lägger sig.:)

///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Re: Torka sockor!

cnygardh; sa:
Värm vatten och häll i en 1,5 l PET-flaska (obs inte hett vatten då deformeras flaskan). Trä sedan sockorna över flaskan, utanpå varandra, och placera flaskan i fotändan på sovsäcken. Garanterat torra sockor på morgonen och dessutom varmt och skönt för fötterna när man går och lägger sig.:)

///Claes
http://fjallen.nygardh.net
Sannolikheten för att en sådan flaska ska börja läcka eller gå sönder kanske är väldigt låg. Men konsekvenserna om den gör det är ju i synnerhet vintertid närmast förödande. Du kanske är modigare än jag;-) Själv håller jag dock vatten borta från min sovsäck.

När jag har bytt från fuktiga sockor och fuktig iläggssula till torra dito, brukar jag förvara sockorna och, om det är vinter, iläggssulorna under förstärkningströjan så torkar de upp. Om sockorna bara är normalt fuktiga när jag ska bunta in torkar de bra bara de tas med ner i säcken. Om det är kallt om fossingarna i sovsäcken blir det varmt och skönt om fötterna med tjocka yllesockor på.

Raskesven
 
Re: Re: Torka sockor!

Raskesven; sa:
Sannolikheten för att en sådan flaska ska börja läcka eller gå sönder kanske är väldigt låg. Men konsekvenserna om den gör det är ju i synnerhet vintertid närmast förödande. Du kanske är modigare än jag;) Själv håller jag dock vatten borta från min sovsäck.
Du har säkert rätt om detta vintertid. Själv har jag inte varit ute på fjället vintertid och har inga sådana planer heller. Sommartid tror jag inte att det innebär någon större fara. Tvärt om faktiskt. I alla fall vad gäller min sovsäck så brukar fotändan bli ganska fuktig efter ett tag, av kondens från tältduken bl.a., och eftersom föttern inte genererar särskillt mycket värme så får man inte bort den fukten. En värmeflaska i fotändan kan t.o.m. göra sovsäcken torrare.
Sedan är det ju inget som hindrar att man trär en lång plastpåse utanpå PET-flaskan, som extra säkerhet, innan man trär på sockorna.

///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Blötlägga frystorkat

Det är mycket effektivare att låta maten ligga kvar i den varma kastrullen efter koket än att blötlägga före.

Lars
 
Inspirerat av annan tråd:

- Packa tältet i kompressionspåse så är det lättare att få ner det i ryggan.
(Eventuella bågar packas stående i ryggan)

- Fäst lilla tältspikspåsen vid ena markfästet i tältets fotände och packa tältet så att denna del ligger överst i påsen. Då är det lätt att vid stark vind hitta fotänden, dra ut nån decimeter av tältet ur påsen, fästa fotänden lovart med två spikar i marken och sedan resa resten av tältet som vanligt utan att det riskerar blåsa iväg.
Även om det inte blåser ger detta en enklare och snabbare tältresning.
 
Sammanställning av denna tråden!

mattiasj; sa:
En tanke
Det börjar ju bli en hög med fina tips,
det är ingen som har möjlighet att
sammanställa och gruppera all detta i
ett worddokument eller dylikt för att få det mer överskådligt ? ex. Sova, Bära, Mat etc.
Känner att idéerna skulle få ett än större värde då.
Kanske kan man sen förfina listan utifrån resp.
intresseområde. /Mattias
Hej alla!
Jag har gjort ett försök att sammanställda den här trådens inlägg. Jag har blivit tvungen att editera bort en del ovesäntligt för att få lite stil på det. Jag har kategoricerat tipsen (efter bästa förmåga) och gjort en pdf-fil av det hela :). Filen omfattar tipsen fram till och med Martin Nordesjös inlägg före detta inlägget.

Filen hittar du här: http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf
OBS! filen är försedd med "bokmärken" så att det ska bli lättare att hitta.

Om det kommer många fler tips så kommer jag att komma med en ny utökad verson. Hör gärna av er om ni tycker att ni har bättre ideer om hur tipsen ska kategoriceras (nu hamnade huvudkategorierna ungefär i den ordning som tipsen kom in) eller om ni tycker att jag missat något.

Ha de' ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Re: Sammanställning av denna tråden!

cnygardh; sa:
Jag har gjort ett försök att sammanställda den här trådens inlägg. Jag har blivit tvungen att editera bort en del ovesäntligt för att få lite stil på det. Jag har kategoricerat tipsen (efter bästa förmåga) och gjort en pdf-fil av det hela :). Filen omfattar tipsen fram till och med Martin Nordesjös inlägg före detta inlägget.

[...]

Jag talar nog för alla (så behöver inte alla skriva och tacka/spamma ;) när jag säger: du är en stjärna! Sparar naturligvis filen inför kommande säsong. :) Tack.

MVH
 
Vad säger man om denna lista !!!!

...annat än världsklass Claes!!!

Suverän systematisering, all heder för detta, nu får vi komma med nya bra tips
då stommen finns på plats för att förädlas.

Ska genast printa och börja läsa...

/Mattias




[Ändrat av mattiasj 2004-09-13 kl 22:59]
 
Månne början på en motsvarighet till "Kokbok för utelirare", fast något i stil med "1001 fjällvandringstips"?

Bra jobbat cnygardh.

Raskesven
 
Snabbt och enkelt mellanmål

1 st plastburk med tätt lock, ca 0.5 l
1 portion nudlar
2 dl vatten
olja och kryddor (t.ex italiensk salladskrydda).

Vid morgonfikat resp. lunchen:
Bryt sönder nudlarna. Häll ned dem i burken. Häll på vattnet. Skruva på locket. Låt ligga i ryggan i 1.5-2 timmar. Häll på en skvätt olja, krydda. Klart!

/p-a
 
mellpat; sa:
Catinca föreslog stor sopsäck av plast inuti ryggsäcken. Latrinsäck (svart plast) är ännu bättre pga av starkare plast och bättre anpassad storlek.

Jag brukar klämma ihop säcken med en påsklämma modell stor. Vattentätt, enkelt att öppna och försluta.

När man öppnar den fäster man den om hörnet på sopsäcken så kommer den inte bort.
 
Mina tips

1. Väg alla dina prylar. Gör sedan en bedömning om du kan ersätta respektive pryl med en annan lättare pryl. Överväg också om du verkligen behöver prylen.

2. Se över din utrustning och klipp/skär bort alla remmar som du inte har användning för. Använder du inte isyxa behöver din dessa fästen. Många gram att spara.

3. Minska antalet kläder. Ta med dig färre plagg och tvätta/skölj under resans gång. Titta på dina plagg och försök hitta kombinationer. T ex istället för kalsonger och short kan man köra med löparshort med innerbyxa. Då får du både kalsong och (bad)shorts.

4. Kisseflaska. Ibland när man redan kommit till ro i tältet så kan det (ofta) trycka på. Regnar det spik kan det vara skönt att kunna lätta på trycket inne i kupén.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.