Klenisar

Man kan bara garva åt alla "gramjägare" som frenetiskt frågar hur man kan karva bort några futtiga gram. Jag kan förstå om man är gammal, sjuk eller har varit sjuk och känner sig klen, men annars, ska man kunna kalla sig för en friskus så tycker jag att man ska kunna bära en riktig packning med de saker som man behöver. Ska man ut på en riktig tur behöver man ta med sig "riktiga grejer". Light-packning är bara till för veklingar. Ok, jag kan hålla med om att man ska följa med utvecklingen, vissa saker förändras, blir lättare och bättre på samma gång. Men hallå, några gram hit eller dit!!??
 
Provocera

Jag tror att det är någon som tycker till mest bara för att provocera :) Jag har egentligen aldrig varit någon gramjägare själv. Men det är bara att konstatera; om man minimerar tyngden på ryggen, så kan man istället lägga sin energi på att färdas fortare, längre eller högre på något annat sätt. Det kan ge en mer intressant resa än att bara vara packåsna åt sig själv mellan lägerplatser längs normalstråken. Som alpinisterna säger "speed is safety and therefore light is right"

/Micke
 
Re: Provocera

om man minimerar tyngden på ryggen, så kan man istället lägga sin energi på att färdas fortare, längre eller högre på något annat sätt. Det kan ge en mer intressant resa än att bara vara packåsna åt sig själv mellan lägerplatser längs normalstråken. Som alpinisterna säger "speed is safety and therefore light is right"

/Micke
[/QUOTE]

Jag som trodde att man ville uppleva massa saker när man går på tur, inte stressa runt i skogen som en annan ekorre, och sen att det skulle vara säkrare med lättare packning? Att ta med sig så lätt och så lite packning som möjligt, det tycker jag verkar som att man tullar på säkerheten.
 
Viktfetischism?

Håller med brandmannen,
light ÄR right. Har man släpat på vikter över 35 kilo i veckor VET man att du inte tycker om det. Upplevelsen blir inte större, bara ondare. Nä, kolla in laurentiusweg´s packlista för Sarek (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20987) och se om du kan trimma ner den ett kilo utan att minska totalkomforten.

Gissar att åtminstone laurentiusweg kommer att hoppa högt av glädje om du kan minska hans bördor!

/ G
 
Re: Re: Provocera

1; sa:
om man minimerar tyngden på ryggen, så kan man istället lägga sin energi på att färdas fortare, längre eller högre på något annat sätt. Det kan ge en mer intressant resa än att bara vara packåsna åt sig själv mellan lägerplatser längs normalstråken. Som alpinisterna säger "speed is safety and therefore light is right"

/Micke

Jag som trodde att man ville uppleva massa saker när man går på tur, inte stressa runt i skogen som en annan ekorre, och sen att det skulle vara säkrare med lättare packning? Att ta med sig så lätt och så lite packning som möjligt, det tycker jag verkar som att man tullar på säkerheten. [/QUOTE]

uhm, bara för att man går snabbare/snabbare/högre behöver det inte betyda att man stressar sig fram. Istället kan man göra mer saker till samma energiförbrukning, dvs man har chansen att göra mer saker än med tyngre packning till samma energikostnad.
jag tror inte dom flesta som bär lätt tummar på säkerheten, det beror iofs på hur man definierar lätt, men rent generellt sätt så tror jag det är säkrare att bära 15 kg på en veckotur istället för att bära 30 kg :)

För övrigt håller jag med alpinisterna :)
 
Klenisar?

Det provocerande är vál att kalla folk som packar látt för klenisar. Underförstâtt ska fjällvandring vara ett litet helvete där enbart tuffa macho-gubbar med enorma ryggsäckar fyllda med bra-att-ha-grejer kan gà omkring och lida/mysa i all sin manlighet. De som inte pallar med detta är klenisar.

Ju lättare packning, desto behagligare och säkrare vandring. Detta är vál en av det Internationella Vandringssállskapets orubbliga grundregler (möjligtvis med undantag för den svenska sektionen..?)

Mvh / Mats
 
Re: Re: Provocera

1; sa:
Jag som trodde att man ville uppleva massa saker när man går på tur, inte stressa runt i skogen som en annan ekorre, och sen att det skulle vara säkrare med lättare packning? Att ta med sig så lätt och så lite packning som möjligt, det tycker jag verkar som att man tullar på säkerheten.

Det är ju det som är hela grejen, man får tid, andrum, ork, energi, osv. för att faktiskt uppleva naturen omkring en. Ang. att tulla på säkerheten så visst tror jag att det finns en risk för att nybörjare pressar och minimerar sin packning och försätter sig i situationer som de inte behärskar. Men det är ju knappast ett argument för att de som verkligen kan sin sak ska bära mer på sina turer.

/Micke - Numera en gramjägare som ändå kan bära med sig flera kilo klätterutrustning på en tur.
 
Träningsvärk är skönt...

...och självklart blir det patetiskt när gramjägarna blir mer intresserade av hur lite de lyckades ta med sig än vilken natur och färd de fick uppleva.

Däremot ser jag inget självändamål i att släpa på en massa saker i onödan för att bära mer vikt.

Med en förnuftig attityd kan du få en skön tur, prisvärd utrustning och en själaläkande träningsvärk till elden på kvällen, utan att vare sig bli gramfetischist eller mulåsna.

Det finns dock normala gramjägare, som bryr sig mest om naturen och upplevelsen, men som tricksar lite med prylarna, för att vinna längd eller njutning på turen.
 
Varför skulle det vara mer manligt att släpa på mer vikt?
Är det inte konstigt att mycket som är manligt/macho kan översätts med riktigt korkat?
Är man klen i huvet så får musklerna jobba heter det ju......
Så har även jag svarat på en "flamebait"
 
Förstår inte.........

........riktigt det sköna med träningsvärk!!!

Om man kan prestera det man ska göra på ett bekvämt och säkert sätt utan att ta ut sig helt och få träningsvärk måste väl det vara att föredra???

Vill man ha träningsvärk och bli utmattad finns det 1000 andra sätt än att förstöra en vandring.

För min del vill jag självklart ha så lätt packning som möjligt och då får man tulla på vissa andra områden.....men smaken är som baken.

//Uffe
 
Som jag sa tidigare så är det bra om man orkar bära sin packning och det innebär också att man då har krafter kvar till lägret. Har man då en light-packning så blir det inte lika mysigt och roligt när man väl har slagit läger. Ju mer du orkar bära, ju roligare får du på turen! Det innebär att man måste ha ett bra psyke och att man har tränat upp sig inför uppgiften.
 
UL packning handlar till stor del om att ta det lättaste alternativet för att uppfylla en bestämd funktion, och om att komfort under vandring prioriteras framför komfort i lägret. Kan inte förstå varför fjällcamparna är så stolta över att bära på onödig vikt..

EX: Byt din 2,5 kilossäck mot en som väger 590gram (Golite Gust)
Byt syntetsäcken på 1200 gram mot dunsäck på 400gram (RAB Quantum Top Bag)
Byt ett tält på 2 kilo mot en tarp på 600gram
Byt Thermarestet på 1 kilo mot gammaldags skummadrass på 200gram
Byt fullstort Trangia (1,5 kilo (?) mot minigaskök, >250 (Ex MSR Pocket ROcket+titaniumkastrull)

Viktbesparing: ca 6,2 kilo
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.