Fiske för dummies?

FJS90/91; sa:
Vad tror du Brook... Kan vi lura honom att börja flugfiska istället?

Flugfiske verkar roligt, farsan har ju en massa gamla prylar som kanske funkar....:)

Men problemet i mitt fall är som sagt var tidsbrist, jag är till min natur en sån som föredrar breda kunskaper före djupa (värdelöst på dagens arbetsmarknad, idag ska man vara expert på nåt och allt annat har man andra experter till). Jag gillar alltså att komma igång snabbt och sen fördjupa mig i det jag märker att jag behöver kunna (bredden före djupet alltså).

(Och nu har jag svamlat sönder min egen tråd också.....:)
 
nermander; sa:
Flugfiske verkar roligt, farsan har ju en massa gamla prylar som kanske funkar....:)

Men problemet i mitt fall är som sagt var tidsbrist, jag är till min natur en sån som föredrar breda kunskaper före djupa (värdelöst på dagens arbetsmarknad, idag ska man vara expert på nåt och allt annat har man andra experter till). Jag gillar alltså att komma igång snabbt och sen fördjupa mig i det jag märker att jag behöver kunna (bredden före djupet alltså).

(Och nu har jag svamlat sönder min egen tråd också.....:)

Nu snackar vi!!

1. alla vet att flugfiskare är coola
2. din farsa har prylarna.. GRATIS!
3. har din farsa prylarna så kan han lära dig att kasta
4. man behöver inte binda egna flugor, dom finns att köpa
5. att fiska torrfluga är det roligaste som finns

Man behöver inte vara någon überninjamutantsköldpaddefiskare för att komma igång med flugfiske, lär du dig bara att kasta så är det inte svårare än att fiska med haspel.. VILL MAN så kan man fördjupa sig till oöndligheten, själv så räknar jag att jag har uppnått lagom kunskapsnivå till pensionen, då kan man börja satsa lite seriösare på fisket :)
 
[FLUGFISKESHANGHAJFÖRSÖK]...

Om...ehhh, jag menar...NÄR du kommer att börja med flugfiskandet så omkonfigureras du, på så sätt att när du väl har fångat en firre på flugspö så kommer resterande tidsanspråkstagande aktiviteter blekna bort! [/FLUGFISKESHANGHAJFÖRSÖK]

/Anders B
 
Börja flugfiska NU!!

Ju förr du börjar flugfiska desto bättre! Du kommer ändå alltid att ångra att du inte började tidigare!!
Anders
 
nermander; sa:
FJS90/91; sa:
Vad tror du Brook... Kan vi lura honom att börja flugfiska istället?

Flugfiske verkar roligt, farsan har ju en massa gamla prylar som kanske funkar....:)

Men problemet i mitt fall är som sagt var tidsbrist, jag är till min natur en sån som föredrar breda kunskaper före djupa (värdelöst på dagens arbetsmarknad, idag ska man vara expert på nåt och allt annat har man andra experter till). Jag gillar alltså att komma igång snabbt och sen fördjupa mig i det jag märker att jag behöver kunna (bredden före djupet alltså).

(Och nu har jag svamlat sönder min egen tråd också.....:)
Som jag förstår det vill du kunna ha en lätt allround utrustning med dig. Jag har jämt ett fyrdelat kolfiberspö avsett för vikter upp till 15 gram. Jag tycker det är mer stabilt med fyrdelat spö än med teleskop, och bättre känsla. En spole till haspelrullen med 0,30 mm lina för de tillfällen gäddan väntar, och en spole med 0,20 mm lina för lättare fiske efter aborre och öring. I en liten draglåda: 2 plastkulor för att kunna fuska lite och använda fluga samt för att kunna meta, några klassiska dags -och nattsländeimitationer för öring och några till nära nog viktlösa flugor som också går att använda som upphängare (dvs. sätta en bit framför draget på linan och reta fisken lite extra när den är trög,) 6-7 lätta spinnare för aborre och öring, två wobblers på 12-15 gram för gäddan, några beteslås, 2 ståltafsar, sänken och krokar för mete.

Hela ekipaget väger 700 gram, går ner i sidofickan på ryggsäcken eller så spänns spöt lätt fast på sidofickan, och skulle kosta runt 2000 kronor om allt köptes på en gång. Men det finns ganska bra motsvarande rullar och spön som är billigare. Dock, som väl Broman skrev; köp inga skitgrejor. Krångel med grejorna spolierar allt.
 
Inte så jäkla märkvärdigt!!

Trassla inte till det nu! Folk (och en hel del icke upprätt gående arter desutom!) har fiskat och mer eller mindre lyckats överleva på det under tusentals år - tro det eller ej, även innan kevlarlinor, flytringar och woblers med inbygda, blinkande neonlampor!!

Det ENORMA utbudet av fiskeutrustning idag beror INTE på att det behövs för att fånga fisk, utan för att fiskandet i sig är en fritidssyssla som många uppskattar, lägger prestige i och väljer att förlägga sin del av konsumtionsansvaret till! Det må vara en underbar och nästintill religös upplevelse att banka fast sitt portabla flugbindarstäd i en fjällbjörksstubbe, och börja knyta ihop den perfekta kopian av det arma kräk som just för stunden verkar locka harren till hugg - men det är ingalunda nödvändigt för att dryga ut hushållskassan lite!

Så länge man inte köper spinnare på Biltema tror jag man kan fånga fisk med det mesta, bara man ser till att GE SIG UT!

/Per (fångade sin första gädda på hemma-snidad wobbler vid nio års ålder - UTAN att ha 5:a i träslöjd)


[Ändrat av fson 2003-04-04 kl 15:37]
 
Sportfiskets natur...

är ju inte bara att stå och råkasta en halvtimme, för att då konstatera att det var förbannat trist och inte gav något resultat.

En sysselsättning är intressant så länge den är utvecklande, att man ger sig själv chansen att utvecklas, om än i maklig takt.

Att fler upptäcker flugfisket i dag beror just på att det skänker en livstids törst efter vidgat kunnande.

Som en jämförelse; vem går på jakt, utan att kunna sin bössa ordentligt och ha kunskap om det viltet som skall jagas, jakttider/lagar etc.
 
Re: Sportfiskets natur...

Graip; sa:
Som en jämförelse; vem går på jakt, utan att kunna sin bössa ordentligt och ha kunskap om det viltet som skall jagas, jakttider/lagar etc.

Allt för många tyvärr.


Eftersom jag hör till gruppen som gärna fiskar men inte utgör något hot mot arternas fortbestånd skulle jag gärna se en lista över de 4-5 effektivaste/ populäraste/vanligaste dragen för gädda, abborre, mfl.
 
Orka... :p

Vanliga/Populära beten för gädda:
Zalt, Nils Master, The Pig, Bull Dawg, Cisko Kid, Condrad, Bomber etc...

Listan skulle ju kunna göras hur lång som helst.

Abborren fiskas på för många olika sätt för att nämna beten/drag... Det låter jag väl nån annan person göra...

Rätt så "ointressant" fråga egentligen, vilka drag som är effektivast/populärast. Allt handlar ju mycket om egen teknik samt röta...
 
Men tänk om han råkar få på en lax nu då, och inte ser att det är en lax i tron om att det är en havsöring och därmed tar upp den "förbjudna" fisken... ;p

Du får ju ta ditt ansvar nu Patric och förklara den inte alltför förvirrande skillnaden mellan en lax och en havsöring. "Lax: Inga prickar under sidolinjen" m.m. Det får säkert Peter på andra tankar ifrån fiske och vips så har vi löst dummies-frågan.

Fiskare ska bara avskräcka folk som vill testa på fiske helt enkelt. Då löser vi även "överfiske-frågan"...

Jaja, i alla fall tycker jag att man nog kan säga att det som Peter fångar på skeddrag och wobbler går att ätas och smakar även relativt bra. Spinndrag kan man lättast hoppa över då risken är för stor att nån vitfisk kan fångas...

Med wobbler är man i stort sett 98%igt säker på att det är nåt ätbart som hugger på. Gädda, gös, abborre, i bästa fall havsöring eller lax... Bara tillaga och avsmaka sedan...

Då behöver man kanske inte gå djupare in på svårigheten i artbestämmande (som iofs är mycket enkel i detta fall men ändå...)

Hmm, varför känns det som att jag har formuleringssvårigheter för!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakan_l_borg Fiske för dummies II Fiske 14
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.