Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Förhoppningsvis men...

chralm; sa:
Är det bara jag som har börjat undra om de verkligen ska åka?

Killen kanske bara driver med oss?

mvh Christian

Man kan ju undra, de kanske egentligen genomför projektet "Trolling for discussion - an indebt look into the Sub Cultures of the Internet" eller nåt.

Mvh,

J
 
Kan alltid hoppas...

Man kan ju alltid hoppas att det är ett skämt...

"Det är en mänsklig rättighet att vara dum, men vissa missbrukar den rättigheten" Stalin
 
Måste vara ett skämt

Har tittat igenom diskussionen här. Och det låter helt klart som ett skämt.

Om man nu ska ut till Kebne så borde man iallafall har några baskunskaper om navigering, utrustning och mat/vatten. Men det har inte dom verkar det som-

Antingen är det ett skämt bara för att få igång folk här på Utsidan eller så är det det dummaste jag har hört. Värre än filmen Dum dummare *S*. Men men vill dom nu ge sig ut på Kebne så lycka till. förhoppningsvis så vänder ni i tid.
 
Dumma eller omogna?

De har väl helt enkelt ingen fjällvana, vet inte vad de handlar om, eller hur seriöst det är, har sett Vertical Limit, tycker att det är häftigt... men är det inget skämt lär väl Amlert, Bergvall och grabbarna få hämta fler stackare på Björlings.
Stationen är tom från den 20/9 (har jag för mig)
 
Allvar...

Jag ser att diskussionen börjar tryta mot att detta enbart är ett stort skämt, det är fel!

Pratade med en av killarna idag:
*Frystorkad mat har vi skaffat i ganska stor mängd.
*Killen har två kartor över Kebne..
*Han har ett fjälltält och vi ska försöka införskaffa ett till.
*Vi är alla överens om att vi vid minsta dåliga förhållande vänder om och uppehåller oss i närheten av någon dal han pratade om.
*Skavsår-tejp, "varningslys", ficklampa o ev. ett par stavar har införskaffats.
*Mobiler med Telia tar vi med.

Vi funderade att helt enkelt försöka ta oss till Jägar-annexen och sova där någon av nätterna.
Som sagt så har ju han varit på toppen två gånger förut så han vet ju lite hur läget är.
Min orienteringsförmåga är ganska lika med noll (har väl gjort ett par turer men det är ju inget), kompisen besatte en "del" kunskap enligt honom.

Tåg- och busstider har kollats så det verkar som om vi åker torsdag-kväll för att sedan ta senaste bussen på fredag mot Nikka.
Vi kommer definitivt ta den (enligt kompisen långa) västra leden upp och har inga planer på att gå den östra (snabba).
Inte heller kommer vi gå över några glaciärer...

Vi har bestämt att försöka träffas samtliga imorgon igen för att gå igenom packningslista o dyl.

Jag hoppas ni fortsätter att se denna debatt som seriös och jag hör av mig hit senare ikväll eller imorgon då jag har skaffat lite mer information.

Fortsätt ge råd/tips, det uppskattas! Jag har skrivit ut samtliga inlägg på denna debatt och vi har suttit och läst igenom och använder detta som underlag till vad vi ska packa, och vart vi ska gå.

MVH // Erik Björkman, Karlskoga
 
karta

Högfjällskartan Kebnekaise
Lantmäteriets Fjällkarta BD6

Finns att beställa på weben http://www.lantmateriet.se eller kartbutiken på Kungsgatan i stockholm eller väl utrustade frilufts butiker.

När ni går, gå 50/10. dvs gå 50 minuter vila 10 minuter, ha värme plagg lätt åtkomligt då dom skall användas för att hålla värme vid rast.

Bra sida: http://www.kebnekaise.nu/
Tips kan vara att kanske skriva frågor till den person som lagt upp den sidan. Dar finns bra utrustnings listor mm.

Själv var jag på toppen i aug, gick västra leden upp östra ner.

Rekomenderar att ni tar västra om ni måste upp. den är ca: 19km lång t/r tar ca: 10 timmar. sommartid

Att vara väl trännad?
Man skall vara van att gå med ryggsäck, packning, det behöver man inte vara muskelberg för att klara, axlar och rygg ska vara vana. Börja tränna med en rygga på 10 kilo gå 1 timme om dagen, tills ni åker.
Att man är jägar asp.. betyder inget....

Sista rådet!!!
Gå i dalen, skit i toppen.
Eran lärare lär ju inte ansvara för om ni gör några missar. En miss och man kan vara ur leken.

Tips 2 Flyg till Kiruna buss till Nikka....
Ungdoms biljett kosdtar 850 kronor t/r Sthlm-Kiruna
 
Nikka till Keb

Det kan möjligtvis gå att åka Helikopeter nu till Keb
Under säsongen kostar det 420 pix med 20kilo packning.
Tält använd ett Hilleberg Keron GT eller liknande.
Se till att gå in kängorna. SOV i MÖSSA.
mobilen (TELIA) funkar till ett avstånd av ca 8 km mot Singistugorna. Håller inom täcknings gränserna om nåt händer så att ni kan få hjälp.
 
Re: Dalförviiring

fafner; sa:
Tarradalen ligger ju i Sarek så kommer ni dit så är ni fel...

Det heter ju Ladtjovagge, hjärnsläpp lixom!

Men Peter.... nu är väl förvirringen total, eller..

Tarradalen ligger väl inte i SAREK!?

Möjligen kan man tycka att norra delen ligger i Padjelanta nationalpark.

Tror inte jag anlitar dig som guide :)

Mvh Bert
 
Keb-tur

Hej Erik
Det är mycket svidande kritik mot Dig på sidan, låt Dig inte nedslås av alla "experter". Det absolut viktigaste att tänka på är att om det blir dåligt väder så får man vara beredd på att avbryta turen.
Jag och två andra fjällvana kompisar skall också upp till Keb och vandra västra leden till helgen. Med mycket stor sannolikhet kommer vi att träffa varandra.
Vi ses
 
Keb

Inatt var det -6.4 grader i Nikkaluokta och -5.8 grader i Tarfala. Enligt VK:
http://www.vk.se/direkt/nyheter/senaste/1032695400.shtml

Temperaturen sjunker snabbt nu. Jag var upp på sydtoppen 15 augusti och då var det 20plus/solsken/vindstilla. Nu får ni va glada om ni får nollgradigt/duggregn/snålblåst.

Nån sa att det tar 7-10timmar att gå upp/ner via västra leden. Är ni oerfarna så kan ni glömma att göra turen på under 10timmar. Jag är någorlunda fjällvan och för mig tog den 11timmar. Ett gäng helt oerfarna killar som bodde i samma rum på fjällstationen gjorde samma tur på 14timmar, samma dag. Och det under optimala förhållanden. Samtidigt är det så korta dagar just nu att ni måste göra turen snabbt. Stig upp så tidigt som möjligt och va gärna iväg vid 7-tiden. Att vara i stenskravlet när det är becksvart är jävligare än man tror. Man går hälften så snabbt och risken att tappa bort stigen är stor.

För övrigt tror jag att även om ni inte gör en toppbestigning utan håller er till dalarna så kan det bli nog så utmanande väderlek :)
 
Re: Re: Dalförviiring

nidob49; sa:
Men Peter.... nu är väl förvirringen total, eller..

Tarradalen ligger väl inte i SAREK!?

Möjligen kan man tycka att norra delen ligger i Padjelanta nationalpark.

Tror inte jag anlitar dig som guide :)

Mvh Bert

Ja, jag skulle nog ha kollat på en karta;-)

Var slutar och börjar en dal igentligen?

Jag och namn, i min sinnesbild så "slutar" Sarek åt sydväst med tarradalen men den ligger ju en bit i från och ligger utanför Sarek nationalpark.

Och som Bert sa liten del ligger i Padjelanta, men dalen börjar/slutar (norra delen i all fall, fat jag är inte ens säker på att den delen kalas Tarradalen) vid Tarraluoppal och Tarraluoppal-stugurna (som faktiskt ligger i Sakrek)

Ja, ja fråga mig inte om namn...
[Ändrat av fafner 2002-09-22 kl 14:32]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.